BIP-SEMINAR OM RESULTATER OG VIRKSOMHEDERNES ROLLE

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dagsorden Hvor langt er vi? Beskæftigelsesreformen Oplæg til jobcenter
Advertisements

Nyeste viden om hvad der virker for ”udsatte borgere”
Hvad virker for ikke-arbejdsmarkedsparate ledige?
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Reform af førtidspension og fleksjob
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Styringskrav for jobcentre
Kick-off seminar Metodeafprøvningsprojekt om ikke-vestlige sygedagpengemodtagere.
Kurt Nygaard Jobcenter Horsens.
Arbejdsmarkedsperspektivet i en behandlingsmæssig kontekst Succes i intensiv behandling KABS Viden, døgnkonference 3. november 2009 Marika Sabroe Vejle.
Kontanthjælpsreformen
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Mod en ny arbejdsmarkedspolitik Mogens Ove Madsen Fmd. Specialsektorudvalget Region Nordjylland.
Uddannelsesafklarende samtaler
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
BPU Karen Il Wol Knudsen, beskæftigelsespolitisk konsulent Februar 2009 Kursusdag 1 for DH’s repræsentanter i LBR og RBR.
Udfordringer for beskæftigelsesindsatsen i Lemvig Kommune Mogens Jensen, Kontorchef Beskæftigelsesregion Midtjylland 6. marts 2013.
Arbejdsmarkedsindsatsen for ikke-arbejdsmarkedsparate
Status for et moderne arbejdsskadesystem
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle
Program Velkomst og spisning Introduktion til jobcentret 4 korte oplæg + paneldebat Kaffe og netværk Indspark til jobcentret Afrunding og netværk 2.
DA-forslag til en reform af kontanthjælp Den 22. februar 2013.
Integration og international rekruttering Regeringens fokus på indsatsen og samspillet med jobcentre Direktør Kasper Højvang Kyed Kontorchef Karin Ingemann.
Kontoret Job og Fastholdelse 1  Aktivitetsparate på kontant- og uddannelseshjælp  Job- og uddannelsesparate på kontant- og uddannelseshjælp  Sygedagpenge.
Konsekvenser af at indføre ressourceforløb Hanne Weise, AMS.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
Job & Integration Fleksjob Ledighedsydelse Integration.
Skanderborg Det økonomiske gab  Merudgifter på knap 100 mio.  Merindtægter på godt 80 mio.  Udfordringen er knap 20 mio. Beskæftigelse & Sundhed.
AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT FOR ØKONOMI 15. MAJ 2014 UDFORDRINGER FOR ARBEJDSMARKEDSPOLITIKKEN 15. MAJ 2014 UDFORDRINGER FOR.
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
Hedensted 1 Fastholdelse via tidlig virksomhedsrettet indsats Hedensted Ålborg den 18. september – opstartsseminar om sygedagpengereformen.
Viborg Kommune - frikommune Aktiviteter på beskæftigelsesområdet.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
1 Temamøde om Social Ulighed i Sundhed Erfaringer med at sætte social ulighed i sundhed (SUS) på dagsordenen i Københavns Kommune Disposition: - Begreber.
Det enstrengede kommunale beskæftigelsessystem. Hensyn bag finansieringsordningen Kommunalt incitament til at få ledige i job Undgå usikkerhed om den.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Tovholderseminar i BIP Væksthuset 23. september 2015.
Styrket indsats på virksomheden  Samtale inden 4 ugers fravær og information til kommunen (2010)  Fastholdelsesplan ved fravær over 8 uger, planen indgår.
OPTIMERING AF EFFEKTER OG INVESTERINGER I BESKÆFTIGELSESINDSATSEN Oplæg på temadag om investeringsstrategier, v/ Mads Kromann Fog, direktør, mploy Den.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ændringer i refusionsordningerne - møde med jobcenterchefer den 2. december 2010.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 4. februar 2010, Tambohus Kro, Thyholm.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 12. februar 2010, Fuglsøcentret, Knebel.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
Investeringer og nye tiltag i lyset af refusionsomlægningen pr. 1. januar v. Beskæftigelseschef Katrine Birk.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Beskæftigelsespolitisk konference den 5. maj 2014 ”Udfordringer og målsætninger for beskæftigelsesindsatsen.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Orientering om nye tendenser på området (Reform af beskæftigelsesindsatsen mm.) Kontorchef Kirsten Thomsen.
Beskæftigelsesregion Syddanmark, Karl Schmidt Brug for alle - en særlig indsats for kontanthjælpsmodtagere i match 3 Seminar den 13. juni 2012.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 5. februar 2010, Skanderborg Kursus- og Konferencecenter.
Beskæftigelsesplan Om Beskæftigelsesplan 2016 Lovkrav, at alle kommuner udarbejder en beskæftigelsesplan Beskæftigelsesplan 2016 er Hvidovre Kommunes.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 9. februar 2010, Ferskvandscentret, Silkeborg.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Nyt i beskæftigelsespolitikken Jobcenterchefmøde d. 30. maj 2012 v. Karl Schmidt, regionsdirektør, Beskæftigelsesregion.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Mål og delmål i rehabiliteringsindsatsen.
Kontrolleret forsøg På rette vej i job Projektperiode: – Målgruppen er kontant- og starthjælpsmodtagere i match gruppe 2 På landsplan.
Uddannelsesdag om ungekampagnen 13. januar 2012 Kontorchef Kirsten Thomsen Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.
Skanderborg Én indgang – fælles adgang – job som udgang Om at begrænse tilgangen til førtidspension.
Præsentation til Arbejdsmarkedsudvalget Den 3. april 2017
Konjunktur- og beskæftigelsesoverblik
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Mentorprojekt Sisimiut
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Marselisborg rapporten
Refusionsreformen 12. november 2018.
BESKÆFTIGELSES- OG INTEGRATIONS FORVALTNINGEN
Socialpolitisk statusmøde 2017 LO
Om Evidens i Jobevidens.dk
Status Beskæftigelsesplan 2019
Præsentationens transcript:

BIP-SEMINAR OM RESULTATER OG VIRKSOMHEDERNES ROLLE Per Kongshøj Madsen KOCH FASE 2 BIP-SEMINAR OM RESULTATER OG VIRKSOMHEDERNES ROLLE 10. JUNI 2015 Munkebjerg Hotel, Vejle

Oversigt Rammer, mål og forslag fra Koch-udvalget Fase 2 – Analyser og forslag Virksomhedsrettet indsats Tværfaglighed, progression og investeringstankegang Uddannelse Hvad nu?

Status for arbejdet Rapport fra fase 1 med fokus på forsikrede ledige afleveret den 25. februar 2014 Herefter politisk proces med aftale om beskæftigelses-reform den 19. juni 2014 Indspil til integrationsreform februar 2015 Udvalget har nu afsluttet arbejdet med en rapport fra fase 2 om de ikke-forsikrede (marts 2015)

Målgruppen for Fase 2 Ca. 550.000 mennesker i udkanten af arbejdsmarkedet  Målgruppe 2012 2014 Udvikling fra 2012 til 2014 Sygedagpenge og jobafklaringsforløb 81.300 75.200  -8 pct. Kontant- og uddannelseshjælp 137.600 148.100  +8 pct. Revalidering og forrevalidering 11.700 9.500  -19 pct. Ressourceforløb 5.100  - Fleksjob og ledighedsydelse 67.300 72.100 +7 pct. Førtidspension 244.300 229.800  -6 pct. Borgere i udkanten af arbejdsmarkedet 542.200 539.700  0 pct. Dagpenge m.v. og efterløn 235.300 197.000 -16 pct. Total 777.500 736.700 -5 pct.

Udgifter til den aktive indsats (2013) Målgruppe/indsats Aktiv indsats mia. kr. Driftsudgifter, følgeudgifter og merudgifter til løntilskud Dagpenge- og uddannelsesydelsesmodtagere (midlertidig ordning) 2,3 Arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere 1,0 Ikke-arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere 2,5 Revalidender (inkl. forrevalidering) 0,7 Sygedagpengemodtagere 0,6 Fleksjobbere, skånejobbere og ledighedsydelsesmodtagere 0,3 Ressourceforløbsydelsesmodtagere 0,0 I alt 7,3 - heraf ikke-arbejdsmarkedsparate 4,1 Øvrige udgifter Andre beskæftigelsesordninger Drift (administration) af jobcentre 3,6 Puljebevillinger 13,6

Målgruppen for fase 2 En kompleks målgruppe med komplekse problemer Svag uddannelsesbaggrund Flere kontakter til sundhedsvæsenet Tager mere psykofarmaka Ringere selvvurderet helbred Har siddet mere i fængsel Har været anbragt uden for hjemmet som barn Ikke-vestlige indvandrere Ikke ambitioner om en ny samlet reformpakke!

Tværgående temaer De ”forbundne kar” Muligheder og barrierer for tværfaglig indsats Virksomhedsrettet indsats også i forhold til svage grupper Styrket investeringstankegang Mere borgerindflydelse (”empowerment”) Uddannelse, rehabilitering og revalidering Integration af etniske minoriteter (særskilt delrapport om integrationsprogrammet)

Hvem får virksomhedsrettet indsats?

Hvem giver virksomhedsrettet indsats?

Nye veje mod job Hovedelementer i anbefalinger Ny virksomhedsrettet indsats Styrket tværfaglig indsats Målrettet uddannelse 28 forslag Inden for eksisterende budget

Nye virksomhedsrettede redskaber Forberedende virksomhedsforløb Op til tre måneder Med refusion til kommunen Fleksibel løntilskudsordning i private virksomheder Mulighed for løntilskud på deltid Overenskomstløn for arbejdede timer Sædvanligt forsørgelsesgrundlag i resten af timerne

Styrket samarbejde med virksomhederne Én indgang for virksomhederne En gammel drøm! Kompetenceløft til jobcentermedarbejderne Driftsrefusion målrettes udgifter, som understøtter et job- eller uddannelsesmål (brobygning, forberedende forløb) Styrket motivation til deltagelse i virksomhedspraktik og nytteindsats for den enkelte (aktivitetstillæg)

Pligtindsats til de mest udsatte borgere Pligt til et virksomhedsrettet tilbud eller et forberedende virksomhedsforløb (for kontanthjælpsmodtagere som har gået passiv det seneste år) Ret og pligt til at få sin sag forelagt rehabiliterings-teamet (for kontanthjælpsmodtagere med min. 2 års offentlig forsørgelse, som ikke har modtaget en virksomhedsrettet eller uddannelse det seneste år) Borgerens sag vurderes herefter årligt

Behovet for tværfaglighed

En styrket tværfaglig indsats Fælles fokus på tværs af forvaltninger (fælles begrebsbrug og én plan til hver borger) Større indflydelse til borgerne Kompetenceløft af den tværfaglige indsats Fokus på progression Langsigtet investering i borgeren

Fokus på progression Det overordnede formål med progressionsmålinger er at understøtte beskæftigelsesindsatsen for borgere i udkanten af arbejdsmarkedet ved at udvikle, dokumentere og stille målinger til rådighed, der kan bruges til at afgøre, om en borger er kommet nærmere et job eller uddannelse. Værktøjet kan således give medarbejdere i jobcentre tidligere feedback i langsigtet arbejde med borgere.

Fokus på progression

Beskæftigelsesindikatorprojektet Ti kommuner deltager i perioden 2011-2016 i et beskæftigelsesindikator-projekt, hvor New Insight/Deloitte m.fl. forsøger at etablere den beskrevne kausalitet mellem progression og beskæftigelse samt indsats og progression og undersøger, hvilke forhold, der øger arbejdsmarkedsparathed for kontanthjælpsmodtagere i den tidligere matchgruppe 2. Foreløbige resultater fra beskæftigelsesindikatorprojektet viser, at et progressionsværktøj kan give viden om vejen til beskæftigelse for borgere i udkanten af arbejdsmarkedet. Et sådant værktøj kan dermed på sigt støtte jobcentrenes arbejde med at tilpasse indsatsen for den enkelte. CK2-rapporten side 149.

Fokus på investering – Skandia-modellen

Fokus på investering – Skandia-modellen CK2-rapporten side 150-151.

Målrettet uddannelse En målrettet revalideringsordning (uddannelse i maks. 4 år på dagpengeniveau for over 30-årige) Voksenlærlingeordningen styrkes for langtidsledige Brobygning

Mentorstøtte til flere borgere Bedre mulighed for refusion af kommunernes mentorudgifter bl.a. i forbindelse med overgang til uddannelse eller beskæftigelse eller med henblik på fastholdelse Mentor skal være frivilligt for borgeren

Øvrige anbefalinger Et mere retvisende rimelighedskrav (beregning i fuldtidspersoner) Øget information om forskelsbehandlingsloven Bedre og smidigere overgang fra ung til voksen i det offentlige system Styrket indsats til metodeudvikling Indsatspakker om tværfaglige indsatser målrettet kommunerne

Øvrige anbefalinger Øget borgerindflydelse på mål og indsatser Bedre inddragelse af netværk og civilsamfund Smidigere afdrag på offentlig gæld Mere fleksible rammer for udbetaling af transportudgifter Mulighed for aktive tilbud til indsatte i fængsel Ny indsats for delvis raskmeldte Serviceeftersyn af de handicapkompenserende ordninger Indsats til borgere som mister retten til dagpenge

Økonomi ift. offentlige budgetter Tabel 1. Økonomiske konsekvenser, strukturelt – ændringer i forhold til den eksisterende indsats mio.kr. (2015-pl) Budgetterede udgifter i alt 2016, opregnet strukturelt Heraf: Øvrig vejledning og opkvalificering -2.490 Ordinær uddannelse 150 Virksomhedsrettede tilbud, herunder forberedende virksomhedsforløb 1.390 Nye minimumsrettigheder (rehabiliteringsteams) 30 Brobygningsforløb og mentorstøtte 780 Følgeudgifter og ramme til sundhedsydelser og behandling 40 Kompetenceafklaring, voksenlærlingeordning og sporskifte via revalidering 20 Kompetenceløft af den virksomhedsrettede indsats Styrkelse af den tværfaglige indsats, bedre it-understøtning, implementering og metodeudvikling 60

Struktureffekter? Tabel 2. Illustration af potentialet ved en forbedret indsats - andel der overgår til fuld beskæftigelse 1 pct. 2 pct. 3 pct. Strukturel beskæftigelse 2.400 4.800 7.100 Strukturel saldo 0,6 mia. kr. 1,2 mia. kr. 1,7 mia. kr. Anm.: Ekskl. fleksjobvisiterede og førtidspensionister Tabel 3. Illustration af potentiale på længere sigt (inkl. fleksjobvisiterede og førtidspensionister) – andel der overgår til fuld beskæftigelse 1 pct. 2. pct. 3. pct. Strukturel beskæftigelse 4.700 9.400 14.000 Strukturel saldo 1,2 mia. kr. 2,3 mia. kr. 3,5 mia. kr.

Embedsmænd har dybe skuffer! Hvad nu? Embedsmænd har dybe skuffer!

SPØRGSMÅL?