Sammenhæng i uddannelsesforløbet Herlev Byskole – Young Skills

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Køge Handelsskole Thomas Nielsen og Anders Klosterman
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Uddannelsesvalg i 8. klasse. Dagsorden  Formål:  Formålet for de næste to lektioner er, at vi kigger på, om det, I tror om jeres klassekammerater, påvirker.
Midtvejsseminar Læringsmiljø på hhx
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
HVORFOR GÅ I 10. klasse? For at blive afklaret med hensyn til valg af ungdomsuddannelse For at blive helt klar til fx en erhvervsuddannelse eller gymnasiet.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Et målrettet uddannelsesforløb i 3 trin påLæssøesgades Skole, Århus Produktionsskole og en ungdomsuddannelse.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Opgaven jeg fik stillet
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2011 UU Lolland-Falster.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2012 UU Lolland-Falster.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Fortællinger fra kanten
Hold fast, hold ud eller hold igen
Hanne og Marianne siger tak for et par gode uger. Vi glæder os til resten af året sammen med jer! Opstartsugerne på Sønderholm Skole På de følgende sider.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Et målrettet uddannelsesforløb i 3 trin på Læssøesgades Skole, Århus Produktionsskole og en ungdomsuddannelse. Projektet er lavet i samarbejde med Århus.
Susanne Minds Evaluator VIA University College
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
UEA-undervisning som projektemne Af Allan Dam og Kirsten Viborg VSD afdeling Lem.
Vejlederens kommunikation
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
KUU – Kombineret UngdomsUddannelse
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Læreren som læringsleder
Gruppevejledning på tæt hold
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
7. klasse.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på 7. klasse.
Stxstudentereksamen.
Forældremøde i 9. klasse
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Klædt på til en erhvervsuddannelse
At gøre karriere.
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Velkommen til fagligt samspil
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

Sammenhæng i uddannelsesforløbet Herlev Byskole – Young Skills

Helle Seliger - Herlev Byskole Young Skills er et 3 årigt projekt i samarbejde med flere kommuner, erhvervsskoler og UU med indsatsaktiviteter. Målet med aktiviteterne er at skabe en glidende overgang mellem grundskole og erhvervsuddannelse således, at flere unge efter grundskolen vælger den rigtige uddannelse samt gennemfører uddannelsen. Indsatsområder på Herlev Byskole: at skabe et øget kendskab til erhvervsuddannelserne at sikre en sammenhængende didaktik mellem grundskole og erhvervsuddannelse gennem et øget samarbejde mellem de professionelle undervisere at skabe øget kendskab til efteruddannelse indenfor erhvervsuddannelserne at fag i skolen er anvendelsesorienterede – sammenhæng mellem teori og praksis   Helle Seliger - Herlev Byskole

Helle Seliger - Herlev Byskole Årgang 2013 53 elever stoppede juni 2013 på Herlev Byskole 46% på STX,HHX,HTX 33% i 10.klasse 12% på EUD 9 % efterskole el. andet. Helle Seliger - Herlev Byskole

Status på elevernes valg af ungdomsuddannelse Efter 9. klasse ønsker mange elever STX – argumenter: kammerater, fester, uddannelse…. Elevernes kendskab til erhvervsuddannelser er ikke stor. Lærernes kendskab til erhvervsuddannelserne er teoretisk forankret. UU –vejleder understøtter arbejdet i overbygningen med fokus på de elever, som har stort behov for vejledning. Helle Seliger - Herlev Byskole

Hierarkiet har infiltreret ungdomsuddannelserne ”Når de unge vælger ungdomsuddannelser, vælger de i høj grad ud fra et hierarki, og der er meget, der tyder på, at de gymnasiale uddannelser ligger højere i hierarkiet end erhvervsuddannelserne. Det gør de, fordi samfundet har en tendens til at værdisætte boglige uddannelser over de mere praktisk orienterede” citat ungdomsforsker Mette Pless Helle Seliger - Herlev Byskole

Erhvervsrettede valgfag   Den erhvervsrettede undervisning er blevet til i et samarbejde med erhvervsskoler og virksomheder om en række undervisningsforløb. Det hele foregår på en særlig, Young Skills-linje, der er organiseret som et valgfag, som eleverne kan søge ind på. Hvor Young Skills-linjen i 2012 arbejdede særligt med bygge- og anlægsområdet, har den i 2013 fokus på det merkantile område. Der har været stor søgning til valgholdet blandt eleverne, og det betyder, at lærerne har kunnet sortere og særligt prioritere at optage elever, som de vurderer, har særlig brug for hjælp til at afklare deres uddannelsesplaner.

Herlev Byskole Jønssons a/s- KTS- UU 75 elever på 8. klassetrin deltager- følger projektet – fotodokumentation. 20 fokuselever på skolens temalinje – Young Skills  Teori/praksis/teori – Skole/ byggeplads/ KTS /UU Samarbejdet med en af Herlevs store entreprenørvirksomheder er etableret for at sætte uddannelserne inden for byggeri og håndværk i fokus gennem tværfaglige og projektorienterede undervisningsforløb kombineret med skemalagte besøg på virksomhedens byggepladser og værksteder. Helle Seliger - Herlev Byskole

Helle Seliger - Herlev Byskole På byggepladsen Helle Seliger - Herlev Byskole

Herlev Byskole + Jønssons a/s Adgang til byggeplads tæt ved skolen Oplæg – ”Den gode historie” Mødte ansatte – fik derigennem nuanceret opfattelse af jobs på byggeplads Undervisning i – modellejlighed Helle Seliger - Herlev Byskole

Faglighed Fag i skolen: Matematik, fysik, dansk, samfundsfag – mål, indhold og aktiviteter Eks. Beregning af lejlighedernes areal, teknisk tegning, miljø, arbejdsmiljø, informationssøgning, portræt af en medarbejder, jobansøgning. Jønsson Temalinjen deltager i arbejdet på arbejdspladsen i 20 dage – arbejdet i sammenhæng med undervisningen i skolen

Helle Seliger - Herlev Byskole På byggepladsen Helle Seliger - Herlev Byskole

Helle Seliger - Herlev Byskole Herlev Byskole KTS At eleverne får mulighed for at arbejde på en simuleret byggeplads, således at elevernes observationer fra byggepladsen understøttes af praktiske aktiviteter på KTS. - Lærere i praktik på KTS - Samarbejde mellem matematiklærerne - Simuleret byggeplads - Afsluttende uddannelsesmesse med elever, forældre, øvrige klasser etc. Helle Seliger - Herlev Byskole

Herlev Byskole UU Ungdommens ungdomsvejledning Præsentationsforløb byg og anlæg + specifikke erhverv Præsentation af uddannelsesforløb – praktikvejen, skolevejen, mesterlære etc. Præsentation af uddannelsesforløb efter endt uddannelse Udvidet vejledning målrettet lærerne på 8. klassetrin Præsentations relevant UEA-materiale, undervisningsforløb etc. Udvidet vejledning målrettet forældrene, eleverne og lærerne på 8. klassetrin – Erhvervsuddannelsesaften UU- Nord følger eleverne - gennemførselsprocenten Helle Seliger - Herlev Byskole

Jeg ved ikke, hvad jeg vil med mit liv citat elev i 9.klasse ”På gymnasiet har de 3 år til at finde en retning. På erhvervsuddannelserne får de 20 uger til at finde ud af, hvilket erhverv de skal have resten af livet. Vi bliver nødt til at gøre noget ved formen og indlægge betænkningstid. Ellers kommer de alle sammen til at tage gymnasiet først, og så vil forløbet blive fordoblet.” citat Lars Kunov. For en enkelt ungdomsårgang kan det koste mere end en mia. kroner, at de unge tager både en studentereksamen og en erhvervsuddannelse. Young Skills Konkret erfaring – konkrete rollemodeller – tidlig vejledning. ”Interessant konkret undervisning ” citat elev på Young Skills temalinje Helle Seliger - Herlev Byskole

Herlev Byskole Har evalueret Young Skills temalinje, der har haft et samarbejde med Jönsson indenfor Bygge- og anlæg. Har valgt at lade elever udfylde svar på spørgsmål selv.

Hvad var din begrundelse for at vælge Young Skills linjen? ”Jeg synes at det lød spændende, fordi man ville se hvordan håndværker arbejder, og selv kom til at prøve noget.” ”Det lød meget interessant, komme ud og se hvordan det er at have et arbejde.” ”Jeg syntes det lød spændende og sjovt. Jeg tænkte jeg kunne lære noget.” ”Jeg synes det var det mest spændende projekt der var og ville godt lære noget om bygnings arbejde.”

Hvad var dine forventninger til indholdet på Young Skills linjen? ”At man fik lov til rent faktisk at lave noget indenfor håndværker-faget.” ”At vi ville arbejde med håndværkerne, og følge dem i hvad de lavede. Og det gjorde vi også.” ”Mine forventninger var at vi vil komme ud på en byggeplads og lave noget fysisk arbejde.” ”At vi ville komme ud og prøve noget lige som dem. Se hvordan de samarbejdede.”

Hvilken oplevelse/oplevelser har gjort indtryk på dig? ”Første dag vi var ude på en byggeplads fik vi lov til at gå rundt med nogen der arbejdede for Young Skills, i små grupper vi var delt op i, men jeg var helt alene og jeg var sammen med en der gav mig lov til at hjælpe ham med det, han havde gang i.” ”At vi måtte prøve at bygge noget, det ikke noget man kan hver gang. Og at vi kom på teknisk skole og bygge et lejehus det var virkelig sjovt.” ”En af de første dage hvor vi skulle følge en håndværker en dag og prøve de forskellige maskiner.” ”At være med til at lave noget på byggepladsen i Herlev og vi var i Vanløse og se en skole der var ved at blive bygget.”

Hvad synes du bedst om undervisning på skolen eller undervisning uden for skolen? Begrund dit svar ”Udenfor skolen fordi at du kommer til at snakke med nogen der har noget med konstruktionerne at gøre.” ”Jeg synes det er uden for skolen så kommer du ud og ser det i stedet for at sidde inde i en klasse og høre om det.” Alle elever der havde besvaret spørgsmålene var enige om, at det var bedst at have undervisningen uden for skolen, altså på byggepladsen, da man så hvordan ting fungerede i virkeligheden.

Levede Young Skills linjen op til dine forventninger? ”Ja det gjorde den.” ”Ja det levede op til mine forventninger det var fedt at komme ud på forskellige byggepladser og se hvordan de byggede på lejligheder eller noget andet.” ”Mine forventninger var at det skulle blive sjovt, det blev det, men jeg havde forventet at vi ville være mere udenfor og bygge lidt, i stedet for at være indenfor og skrive.” ”Det kom an på hvad vi lavede, hvis vi arbejdede eller så nogen arbejde, så ja. Men ikke hvis det bare var normale undervisning.”

Hvad har du lært af at gå på Young Skills linjen? ”Jeg har lært meget om hvordan du bygge på at hus og høre hvordan du gør det.” ”Om hvordan "håndværkerlivet" er altså da vi skulle følge dem og interviewe dem.” ”Om hvordan håndværker arbejder, og at man skal rimelig god til matematik hvis man gerne vil være håndværker.” ”At samarbejde.”

Young Skills 2013-2014 Herlev Byskole og K- Nord Målet er, at eleverne får indsigt og bliver fortrolige med uddannelser inden for det merkantile område. Målgruppe: Elever som overvejer en butiksuddannelse, kontoruddannelse, starte egen virksomhed eller noget inden for handel. Tiltag: Elever og lærere flytter undervisningen fra grundskolen til handelsskolen. Folkeskole- og handelsskolelærere samarbejder. Helle Seliger - Herlev Byskole

Merkantile fag Skoleår 2013-2014 Samarbejde mellem Herlev Byskole og handelsskolen K-Nord om at sætte uddannelse inden for de enkelte merkantile fag i fokus gennem tværfaglige og projektorganiserede undervisningsforløb kombineret med skemalagte praktikbesøg. Forløbets delmål:   1. at elever og lærere får indsigt og kendskab til de merkantile ungdomsuddannelser og karrieremuligheder. 2. at folkeskole- og handelsskolelærere sammen udvikler/ effektuerer undervisningen på henholdsvis folke- og handelsskole. 3. at eleverne bliver trygge ved tansporten til K-Nord og udvikler indsigt i ungdomsmiljøet og uddannelsesretningerne på K-Nord. 4. at veksle mellem skole og ”praktik” i virksomheder. Praktikken skal målrettes elevgruppen, EUD og det faglige indhold i grundskolens 9. klasser.

Helle Seliger - Herlev Byskole Undervisningsplaner Modul 1: På kontor Ordrebehandling, faktura, logo, layout, sprog m.m. Praktik på kontor hvor viden inddrages. Modul 2: I butik Butiksindretning, kunde adfærd, varepræsentation og vareeksponering Praktik i butik Modul 3: Iværksætter – direktør i egen virksomhed. Opfinde produkter og importere eksisterende produkter. Besøg på teknologisk insitut. Helle Seliger - Herlev Byskole

Helle Seliger - Herlev Byskole Synlig læring Eleverne skal være bevidste om mål og rammer. Modulerne afsluttes med, at eleverne præsenterer læring – præsentationsprogrammer. Eleverne får feedback af elever og lærere. Helle Seliger - Herlev Byskole

Undervisning på K-Nord

Opgaver

Kontor Fokusgruppeinterview. ”Jeg har lært meget om, hvad der foregår på et kontor, havde slet ingen idé om at man skulle kunne så meget et kontor. Jeg tænkte, at man bare sat sig foran en computer og gik i gang, men det er langt mere kompliceret. Dreng 9. klasse ”Jeg kendte godt til det, for jeg har været i praktik på kontor, så jeg lærte de fleste af tingene, da jeg var i praktik ”Vi har fået en viden om hvordan man laver et salgsbrev og hvordan man skriver en faktura. Det er faktisk svært – der er mange ting, man skal vide. Man skal tilpasse sit sprog til modtageren” Pige 9. klasse ”Jeg har også fået en viden om, at man skal kunne mange ting på et kontor. Man skal have styr på mange ting, salgsbreve, fakturaer, ordrebekræftelser….   ”Jeg vidste ikke, man skulle kunne så mange ting, for at få en kontoruddannelse”

Detail Fokusgruppeinterview. ”Jeg fik meget ud af det, før det forløb vidste jeg ikke, hvordan man skulle lave et butiksspejl, og hvordan man starter en butik. Man skal overveje indretningen af butikken og placeringen af varer” Dreng 9. klasse ”Butikkerne stiller ikke de pæneste varer forrest, det skal være varer, de kan få en indtjening på, der skal stå forrest i butikken. De varer de sælger lidt af, der har en stort fortjeneste, sætter de i midten” ”Vi lærte os noget om farver. Der kan være forskellige farver på tilbudsvarer og kvalitetsvarer. Det eneste jeg ikke fik noget ud af var praktikdagen. Jeg var i Fakta, og der blev vi mest brugt som arbejdskraft, det fik jeg ikke så meget ud af”, men ellers fik jeg meget ud af forløbet. Jeg var i praktik i Fona, og der var nogle fede mennesker. Det var bare lidt ærgerligt, at vi fik pause efter alle de andre medarbejdere, men ellers var det et rigtig godt praktiksted. De havde lavet et rigtig godt program til os, og vi fik hjælp og vejledning. Det kunne man godt bruge som praktiksted igen og det var også et sjovt sted at være” ”Jeg var i praktik i ”Kop og Kande.” Det var en lidt blandet følelse, det var mange flinke mennesker, men jeg ved ikke om jeg fik så meget ud af det. De har en to-etage butik og vi var i praktik i underetagen, hvor de solgte værktøj, det var lidt mærkeligt. Jeg ville hellere være på 1. etage, hvor de solgte køkkenudstyr. Dreng 9. klasse  ”Jeg vidste ikke, at butikkerne gik så meget op i, hvordan varerene skulle stå. Det oplevede jeg, da jeg var i praktik i en skobutik” Pige 9. klasse ”Jeg synes, det er rigtig spændende med detail og jeg vil også gerne have en uddannelse inden for detailbranchen”. Jeg synes at praktikken var spændende. Jeg fandt ud, at de nye varer placeres foran de gamle varer, da jeg var i praktik i en dyrehandel. Man fik et overblik over, hvordan varerne skulle stå ud fra teorier om a, b, og c”  

Innovation og Iværksætteri Fokusgruppeinterview. ”Jeg har lært, at det er ret kompliceret at lave et produkt. Der er mange processer i at lave et produkt. Man skal finde ud af, hvad meget man tjene på det, og hvor meget det koster at lave produktet” Dreng 9. klasse Jeg fik et stort indblik i, hvordan det er at finde på et produkt. Man skal først tage stilling til, om det minder om andre produkter og hvor man skal sælge det” Jeg synes ikke vi lærte så meget på det sidste forløb, det var lidt kedeligt. Vi fik opgaverne her og nu, og måske blev man ikke færdig. Det synes jeg var dårligt, det kunne godt havde været planlagt bedre. ”Jeg synes det er rigtig svært at starte en virksomhed. Man skal virkelig tænke sig om, og finde på en idé, som ingen andre har fundet på. Det skal være noget, man kan tjene på, man skal have penge til at starte virksomheden med og man skal have nogle gode kontakter”. Pige 9. klasse ”Det er var det sværeste forløb, fordi man skulle tænke selvstændigt”. Men jeg synes også vi blev mere selvstændigt, fordi vi selv skulle finde ud af tingene. ”Hvis man lavede et fejl sted påvirkede det resten. Så blev man nødt til at starte forfra”

Projektfremlæggelse

Bedømmelse

Har forløbet hjulpet jer med at afklare jeres uddannelsesvalg? ”Det har hjulpet mig, da jeg har søgt en HHX linje med innovation, så jeg tror jeg vil kunne bruge noget fra forløbet” Dreng 9. klasse Jeg ved ikke om jeg skal på HG, men jeg synes det er rart at vide noget om HG, hvis jeg ændrer mening i fremtiden, så ved jeg, hvad man laver på HG. Det er en mulighed, hvis jeg ikke ved, hvad jeg skal efter 10. klasse. Det er meget rart at have en viden om forskellige ting. Personligt synes jeg, det lød kedeligt med HG, og jeg tænkte, at jeg ville kede mig under hele forløbet. Det var lidt sjovere end jeg regnet med, fordi opgaverne var mere personlige” Jeg synes, det har hjulpet mig en del, fordi jeg godt vidste jeg ville noget kontor, så nu er jeg blevet afklaret. Dreng 9. klasse  ”Det har det for mig, for jeg har søgt ind på K-nord på detaillinjen, og før vidste jeg ikke at HG fandtes. Jeg gider ikke læse i 3-4 år, jeg vil gerne ud på arbejdsmarkedet. På HG kan man komme hurtigere ud på arbejdsmarkedet” Pige 9. klasse   ”I starten overvejede jeg faktisk HG, men jeg ved ikke om jeg vil arbejde på kontor. Jeg vil faktisk hellere på gymnasiet” Pige 9. klasse ”Jeg helt tiden vidst, at jeg ville arbejde med økonomi på et kontor, men jeg vil hellere på HHX, for der er et højere fagligt niveau” ”Jeg tror ikke, der er lige så mange muligheder med en HG som med en gymnasial uddannelse”  

Har I udviklet jer fagligt eller personligt på Young skills linjen? ”Jeg vil blevet bedre til at sætte mig ind i et stykke arbejde og holde fokus” Dreng 9. klasse Jeg synes, jeg er blevet bedre til gruppearbejde. I det sidste forløb var der en del gruppearbejde, hvor man skulle tænke over tingene sammen. Jeg synes godt, der kunne være flere fra min klasse på holdet, så de kunne se, hvad HG er” Vi skulle have fremlagt foran vores klassekammerater, så de kunne se, hvad vi havde lavet. Så kunne det være de fik lyst til at søge ind på HG Det kunne havde været godt, hvis vi havde haft alle tre forløb inden vi skulle søge ind på en ungdomsuddannelse”

Konkrete rollemodeller ”Når man går i 8. eller 9.klasse har man brug for nogle meget konkrete rollemodeller tidligt, så man kan danne fremtidsbilleder, og der er arbejdsmarkedet ikke særlig tæt på mange af de unge. Derfor skal man arbejde på at gøre unges uddannelsesvalg mere til en proces end en vurdering. Dem der er mest afklarede, er faktisk dem, der vælger en erhvervsuddannelse med det samme” citat Mette Pless. Helle Seliger - Herlev Byskole