Oplev vækst Gør-det-selv! Pressemeddelelser – et must!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læselyst Et læsetiltag på mellemtrinnet på Randersgades Skole, hvor eleverne læser 20 min. hver dag over en periode på to måneder. Randersgades Skole Randersgade.
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
Den er bare stor.... Nu kan den vist ikke dreje mere…
Journalistiske virkemidler
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Hjælp der er en journalist i røret
LinkedIn Intro.
Hvornår bider medierne på? Få dine budskaber igennem.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Helt Sikker Solen skinner meget. Hele kroppen bliver brændt.
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Læringsstile og lektier
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
I dag er temaet Visualisering
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Telefonen ringer.
Måske er I bedste venner i et år,
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
8 tips til succesfuld ledighed Med Christina Janns.
Sprog/billeder på Internettet
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Opstart i forretningen • Hvad var det smarteste du så? • Tjene eller spare penge! • 2 måder at starte på: • Lille eller stor forretning • Min. et test.
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Kommunikation.
Dansk 1. klasse.
Engelbert H – og den sidste chance
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Smølfens død.
En køn pige inviterede en ung mand med hjem, -tog ham med ind i soveværelset, og foreslog straks at de skulle prøve at gøre det i stilling 69…...
Reklamer Reklametyper.
Kommunikation Intern kommunikation
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Vejlederens kommunikation
Snak med din sidemand om dette et par min.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Born in Dead FILM. Born in Dead Afsked  Brad han er 20 år. Han elsker amerikansk fodbold han er topscorer.  Brad går hjem fra sit universitet efter.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Ingen ledighedsstress Søg power og synlighed
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
... Hvis du sender det til (mindst ) 2 venner... Får du 3 år med masser af held!!! ***
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
+ Hjemmesider Kommunikation Opbygning Sprog. + Kommunikation på hjemmesider.
Ansøgning for dummies.
Pressekursus Silkeborg den 11. oktober 2017.
Jan Christiansen Inspiration systime.dk
Simpel Markedsføring Af mindre virksomheder og projekter
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Ansøgning for dummies.
Ansøgning for dummies.
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Oplev vækst 14.01.15 Gør-det-selv! Pressemeddelelser – et must! Hvorfor? Gode anledninger og fordele … Hvem til? Udvalgte medier eller ”alle”? Hvordan? Struktur, vinkling, virkemidler… Gode steder - inspiration Gode eksempler i lange baner… Gør-det-selv!

Anledninger Opstart af ny virksomhed Fejring af virksomhedens fødselsdag Når virksomheden har nået en vigtig milepæl Omstrukturering af virksomheden Annoncering af et partnerskab  Udvidelse eller renovering af forretningen Åbning af en filial Modtagne priser Erhvervelse af en ny, betydelig kunde Etablering af en unik leverandøraftale Sponsorater, CSR-aktiviteter Lancering af en ny hjemmeside Ændringer af hjemmesiden Din online-tilstedeværelse generelt

…flere anledninger… Særlige informationer, som kan indhentes online Gratis information, din virksomhed stiller til rådighed Introduktion af et nyt produkt eller en ny ydelse Nyskabelser eller ændringer af dine produkter eller ydelser Aktuelle historier eller trends, der vedrører dine produkter eller ydelser Når virksomheden kan kommentere kvalificeret på et emne, der er oppe i medierne – lokalt, regionalt eller på landsplan  Resultater af forskning eller undersøgelser, virksomheden har foretaget / deltaget i  Relevante tips og teknikker Annoncering af receptioner, events mv.  Ændring af virksomhedens eller et produkts navn

Fordele / nytteværdi Omsætning, samarbejdspartnere, nye åbninger mv. Interesseopdyrkning, meningsdannelse Politik, love, holdninger, vaner, etik osv. Kendthed, prestige, omtale, synlighed Markedsføring, positionering, branding Kunde/borgerkontakt, feedback, tests Bliv den, der bliver spurgt / eksperten Duk op, når folk søger på emnet… Omsætning, samarbejdspartnere, nye åbninger mv.

Til et specielt segment eller til Gudoghvermand? Hvad vil du opnå og hos hvem? Hvem er den ønskede primærmålgruppe? Og sekundærmålgrupper? Hvad læser / ser de typisk? Smalle medier eller massemedier? Hvad er deres interesse i dit budskab? Hvilke interesser ”burde” de have / kunne de udvikle? Hvorfor? Modtageren: ”What’s in it for me?”

Medierne Efterlign! Find passende medier, få eller mange? Tjek gerne oplagstal + geografisk udbredelse Gennemsku og vurdér deres modellæser Analysér deres form, sprog, længde og foretrukne emner Efterlign! Obs! De skærer bare hensynsløst fra bunden De gider ikke slet skjult reklame, så skjul den bedre  Køb evt. en annonce…

Et par gode steder Mediavejviseren.dk – find dem alle, kendte og ukendte. Ind- og udland. Pressesystemet.dk – bl.a. elektronisk forsendelse fra 300 kr, eget pressesystem… Presseudsendelser.dk – fra 275 kr pr udsendt meddelelse til op til 1500 medier mypresswireacademy.com - lær en masse godt… Der er meget mere derude

Journalisterne …er bare mennesker. Travle mennesker… Vælg dem, der skriver om dine emner Vælg dem, der skriver inspireret Servicér dem med mere info, evt. faktasheet Nurs dem med ting af interesse, network! Journalister kan lide billeder Medsend fotos + angiv gerne muligheder Lav gerne selv forslag til gode billedtekster Send aldrig til info@redaktionen – NAVN PÅ!

Hvilke historier kommer i? Public service-forpligtelse - måske Læsernes interesser, allerede målgruppetilpasset Nyhedsværdi er centralt – og så dog… Obs – vidste du at…? Sjovt, overraskende, trendy, oplevelse, story, identifikationsegnet Eller hidsigt, harcellerende, igangsparkende Lyd entusiastisk omkring produkter, kunder, fremtiden, service, branchen - udstråling Godt formuleret, inspirerende læsning, klart budskab, holdninger – væk med tomgangssnak.

Hvordan? Skriv som en artikel – gerne tilpasset mediet Kort og godt! Eller længere og godt… Gode overskrifter, der fanger Gerne korte sætninger, korte afsnit Levende sprog, relevant afgrænsning Overblik og indsigt – dejlig læseroplevelse Involvér folk – skal de synes/sige/gøre noget? Obs! Læsere er uartige!  Se ”Lidt journalist er man vel altid”

Er der nogen derude? Hvordan skal de mon ha´den? Tænk altid på modtageren / beboeren. Uden modtagerens interesse er din kommunikation ganske ligegyldig!  Tag fat i modtagerens bakkenbarter, pust ham i øret og kild ham på maven = sanser! Han skal begejstres, åbne op for at blive klogere, gladere, sundere, rigere, lækrere, bedre kørende, mere populær, godt underholdt, bedre inkluderet – alt efter, hvad du ”sælger”. Han skal inspireres til villigt at lade sig rive med. Motiveres…

NLP: Virkemidler i tekst og tale Tal til alle sansekanalerne: Visuelt - Øjnene og ”det indre øje” Auditivt - Ørerne og stemmen Kinæstetisk - Mærke og fornemme Gustatorisk - Smag Olfaktorisk - Duft

Visuelt - Øjnene Åge, kan du se det for dig, hvis det her var vores hus? Så kunne dine sportspokaler stå og skinne på hele den der væg i gildesalen i kælderen, hvis du bygger en stor reol. Hvilken farve skulle væggene have, synes du? Volvoen ville se pissegodt ud i den carport!

Og Olivia – ryd op på værelset! Visuelt… Hej Skat, kan du se det for dig, hvis dit værelse så perfekt ud? Hvordan skulle det se ud? Sejt, pyntet eller topmoderne? Vildt flot! – Hvis der bliver ryddet 100% op i dag, så kan vi tage i IKEA og kigge på nye puder / male døren pink i weekenden / så må du låne mine strålende sølvstager etc. Hvilket udtryk, tror du så, veninderne får i ansigtet på mandag? Du kan lægge billeder på FB!

Auditivt - Ørerne Åge, tror du, man kunne indbygge sådan et surround sound system i det her hus? Du kunne jo frit larme med power tools i den garage uden at genere nogen naboer! TikTak – vi skal jo nok sige ja hurtigt. Åge, hvordan lyder det her i dine ører: Åge Hermansen, husejer i Hasseris… 

Olivia … - auditivt Hej Skat, der er lige noget vi skal tale om! Hvad for noget musik er bedst at rydde op til? Medina eller Shaka Loveless? Foretrækker du at synge med, mens du ordner alt dit tøj? Skal der skrues op for lyden? Skal vi råbe så vi laver ekko? Rap: Kan du høre på min stemme, at jeg bare ikke vil glemme, hvor ryddeligt, der kan blive herhjemme?

Kinæstetisk – kroppen & følelserne Åh Åge, jeg føler nærmest, den her stue omfavner mig! Åge, kunne du føle dig hjemme her? Hvad er det, der giver den gode fornemmelse? Åge, kan du mærke det? Her er allerede hjemlig hygge! Det ville være let at flytte ind her.

Olivia… - kinæstetisk Hej Skat – hvordan ville det føles, hvis dit værelse var ryddet helt op? Ville det ikke bare være dejligt, hvis alt tøjet lå pænt i skufferne, og sengen var frisk med rent og duftende sengetøj? Hvis du tager fat på tingene med det samme som en lille hvirvelvind, så vil jeg godt byde på lækker kage med iskoldt creme fraiche kl 15. Smag lige på mit forslag – skal du have et stort kram og komme i gang på? Klar til at lægge dig i selen? Du vil nyde det bagefter!

Gustatorisk - Smagen Åge, der er en god og mættet stemning her i huset, synes du ikke? Hold da op, de bøffer, vi kunne grille her på terrassen! Løber dine tænder i vand? Det her køkken smager jo nærmest af Middelhavet. Hjemmelavet pizza med pepperoni med masser af smeltet ost…

Olfaktorisk - Næsen Det her køkken dufter jo nærmest af frisk hjemmebag hver weekend! Så kan vi sidde i udestuen med åbne vinduer og dufte til regnvejret. Du har vel næse for en god handel, Åge? Træk bare vejret – vi kan sidde ret billigt her!

Alle har heldigvis alle kanaler Men vi har også alle en foretrukken kanal, en næstbedst osv. Massekommunikation: dine ”Åger” skal da forkæles på alle kanaler! Tekster uden sansepåvirkning virker ligegyldige, ekskluderende og glemmes hurtigt.

Vacuum-pakning af tekst Som tidligere nævnt er det derfor desuden af overordentlig vigtighed at holde døren relativt lukket til alle tider, hvilket medfører nødvendigt fokus på behovet for aktuel maksimering af hukommelsesanvendelse. Eller: Husk at lukke døren! 

En af de gode gamle… EFU-modellen Egenskaber Fordele Udbytte – FOR MODTAGEREN! Men vend den gerne på hovedet: UFE Det mest saftige først!

Masser af virkemidler… Humor / Oplevelse / Øjenhøjde Plusord / Nærvær / Inklusion Spørgsmål / Smøring / Suspense Motivér med fremtidsperspektiver Punktopstillinger / Undgå midtstillet tekst  Sæt billeder på / Gode overskrifter Metaforer / Levende billedsprog Tempo / Korte sætninger / Uformelt Kontrast / Upgraders / Referencerammer Og 100 mere – vær bevidst om, hvad du gør!

Eksempler fra virkeligheden Modtageren skal inspireres Brug af pay off under overskriften F-rim Levende sprogbrug, der kan mærkes, smages, ses, føles kropsligt… Fnis; …løfter op i skørterne… Selvopfundne ord - metaforekvilibrist Minidrama; han springer den over… Omtaler mig selv i 3. person

Eksempler fra virkeligheden Dreamhouse – ikke kun en drøm Spørgsmål som dialogskaber Brug af hele to manchetter Ordspil med ”drøm” Sjov poesi med ænder Humor med Kvindens Plads 3 af en ting Inddragelse af autoriteter / aktuelt samtidsstof (bog), fakta under stregen Namedropping Inviterede pressen – men den røg (sørme!) ud til alle!

Eksempler fra virkeligheden Klinik Solsikken Inddragelse af andre personer end afsenderen Indlevelse Ordsprog Anknytning til fælles referenceramme, Ordspil; tage årsagerne i nakken Drama, derefter idyl Sej afslutning

Eksempler fra virkeligheden En stjerne fødtes Limfjordsnyt! Nemt at komme i. Månedligt. Pågående, småflabet, provokerende Statements Nye ord Dialog – jo, det er! Citatinddragelse opper faktaboks – fnis…

Eksempler fra virkeligheden Cirkus NoName Helt tæt ind i oplevelsen Udråbsord Temmelig taktilt – candyflossklæbende! Lyde – vrinsk Direkte tale til læseren – picnic… Kendis, Katja Schumann

Eksempler fra virkeligheden Jetsmark Idrætscenter Plusord; ambitionerne, kapacitet, yderst, aktiv Ordsprog Friske knægte – inkluderende for alle aldre Idyl, sammenhold Egnsudvikling – udvidet relevans

Eksempler fra virkeligheden Mor – husk nu panodiler! Harcellerende stil, provokerende Inddragelse af eksperter, lægen Metaforiske overskrifter, billedsprog afkræver involvering – selv i en lang artikel. En jeg-fortæller Minder fra skoletiden – identifikation

Eksempler fra virkeligheden 3 gange Ibler – versionering til 3 aviser   Børsen mv. Mere om erhvervsliv, konjunkturer, kulturministeriet… Fine og formelle ord; innovationskraft, klangbund, flotte farvegengivelser (billeder!) Lidt royal – kippe med flaget Gryden simrer – reference til Svinedrengen Følelser – stolthed, fædrelandskærlighed

Eksempler fra virkeligheden JP mv. Spørgsmål, dialogisk Følelser – beundring, forargelse… Pænt højt sprogbrug; diversitet, parametre… Overblik til borgeren Almen dannelse Mere kød på forfatteren til sidst

Eksempler fra virkeligheden MetroXpress mv. Engelske ord ok – customize… Referenceramme – vinde mio, gør-det-selv Mange plusord Hurtig info Nemt at forstå og fordøje, godt til de fleste Lidt mere drama og tempo

Konkurrence 2014 3 finalister http://www.mynewsdesk.com/dk/mynewsdesk/news/her- er-de-tre-bedste-pressemeddelelser-fra-2014-102511 PriceRunner.dk: Stiller du også dit tv lodret? Nationalmuseet: I seng med historien Ford: Har du taget en "selfie" bag rattet? Du kan nå at stemme! 

Workshop Idéudvikling på dine egne pressemeddelelser Find gerne mindst 3 historier i en fart Udfyld skemaet Begynd gerne at skrive et par afsnit Undgå censur! SÅ ER DU GODT I GANG!