Kaplan og Norton: The balanced scorecard

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virksomhedsforståelse og økonomi Pindene er kun eksempler – der skal indøves en tankegang – lad nogle af pindene være valgfrit. Det vil være individuelt.
Advertisements

Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Marketingplanlægning
Skriftlige opgave kom IT
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Afsætning 2012.
IT Økonomi.
Kapitel 2.
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
Inception Larman kap. 4 Larman kap. 4 Poul Henriksen.
8 Segmentering og målgruppevalg
13 Pris Oversigt Prisstrategi Priselasticitet Prisfastsættelsesmetoder
16. Regnskabsanalyse Regnskabsanalysens formål og indhold Formål
Økonomistyring HA 4. semester forår 2008
Grundlæggende regnskabsforståelse
13. Regnskabsanalyse Regnskabsanalysens formål og indhold Formål
Strategi måling og opfølgning
[Produktnavn] Marketingplan
Arbejdsmiljø - Nye veje Årskonference Rikke B. Ørum Chef for HR og arbejdsmiljø.
Kap 10 Målgrupper Kapitel 10.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Brian Nielsen Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 1 - 4
DBs kvalitetsmålingsredskab Strategi, værdi og kvalitet Af Niels Ole Pors.
Balanced Scorecard Økonomisk perspektiv ”Hvordan bør vi
Samarbejde, vidensdynamikker og turismeudvikling Henrik Halkier - Glædeligt gensyn? Stedbundne turismekoncepter i danske kystferiebyer:
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Balanced Scorecard Hvilke mål skal nås i loyalitet til den fælles strategi 2009.
Af: Jonatan W & Line Stryander
Geodata i Geomarketing Mads Staunskjær Salgsdirektør.
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Økonomistyring – The Balanced Scorecard HA 4. semester forår 2009
Virksomhedens informationsbehandling
Entreprenør billede-galleri Michael Mathiesen. The Entrepreneurial School  Resume  stammer fra den politiske økonomi  den der ikke er besat af ligevægte,
Implementering af strategi
8 Segmentering og målgruppevalg
Regionsrådsmøde 2. Maj
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Kaplan og Norton: The balanced scorecard Kap 1: Måling og ledelse i informationstidsalderen.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Budgettering Som marginaltilpasnings instrument. litteratur Andersen og Rohde kap 7.
Leif Gjørtz Christensen, socialchef, Århus Kommune
Activity Based Costing
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Segmentering - grundlag og metoder
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Kaplan og Norton: The balanced scorecard Kap 3: Det økonomiske perspektiv.
Midttrafik Forsøg med nye takst initiativer Projektet omfatter 3 initiativer. Formål: Afprøve en mere markeds- og tilbudsorienteret takstpolitik. Flere.
Model-tour… Uddrag af modeller, der kan anvendes til fagprøven Marianne Bechmann.
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Appendix B Nogle udbredte økonomistyringsværktøjer.
{ Strategi Pepsi Cola Daniel L, Daniel G, Mette N og Trine.
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
Målgrupper og segmentering
Kapitel 15 Finansiering vljfiwejfwPOI.
Udbud af bygning 44. Sådan blev opgaven stillet
Kapitel 10 Internationale køb
For Driftsafdelingen, Hospitalsenheden Vest
Præsentation af forretningsplan
Anbefaling af strategi
Forslag til strategi Per Salling
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Inspiration til at designe egen ledelsesmodel med KPI’ere
Præsentation af forretningsplan
DENNE SLIDE SLETTES – GOD ARBEJDSLYST!
Firmanavn Forretningsplan.
Plan for øget kundetilfredshed
Præsentation af forretningsplan
Anbefaling af en strategi
To change the image behind the Mock up.
Præsentationens transcript:

Kaplan og Norton: The balanced scorecard Kundeperspektivet

Baggrund Målsætning, strategi og vision ofte(st) markedsrelateret Målene skal identificere den værdipakke, der skal leveres til de udvalgte segmenter Fravalg af segmenter er den vanskeligste og væsentligste rolle for strategien Kundeperspektivet udarbejdes oftest efter det økonomiske p.

Måleksempler for kundeperspektiv – fig 4.1 s 84 markedsandel kundefastholdelse Kundetilgang Kundetilfredshed Kunderentabilitet NB MÅLENE ER PR SEGMENT

Segmentering Eksempel på kundesegmenter (benzin) -se side 82 Opdeling segment/rentabilitet, fig 4.2 side 88 Kundeværdipakke, eks fig 4-3 side 90 Produkt/serviceegenskaber Image Relationer

Drivere (Levering)tid Kvalitet Pris Hurtig sikker Lav pris Lav omkostning

Cases Kenyon Stores (tøjbutikker), side 93 - 96 Rockwater (entreprenør), side 96 - 98 Pioneer Petroleum (benzin), side 98 - 101