Hvem skal have magten og hvor meget skal den være spredt? Danmark og de andre Styreformer Problemer i udvalgsstyret Reformer i andre lande Strukturkommisionen
Danmark og de andre Danmark er det eneste land i verden, hvor man diskuterer struktur men ikke styreform I alle andre lande diskuterer man styreform men ikke struktur Danmark og Sverige er de eneste lande hvor man finder et egentligt udvalgsstyre I alle andre lande har man er mere eller mindre klar opdeling mellem ”lovgivende” og ”udøvende” magt Danmark: Demokratiet fungerer, det er effektiviteten det er galt med De andre: Det store problem i kommunestyret vedrører demokratiets virkemåde. I Danmark har vi relativt store kommuner. I de andre lande (med visse undtagelser) er kommunerne små. I Danmark har vi små byråd – i de fleste andre lande er byrådene store.
Problemer i udvalgsstyret Ansvarsproblemet Kontrolproblemet Styringsproblemet
Strukturkommisionens arbejde 1. At foretage en vurdering af, hvilke geografiske og befolkningsmæssige kriterier, herunder hvilke kommune- og amtsstørrelser, der i årene fremover bør lægges til grund for en kommunal og amtskommunal inddeling. Ved vurderingen tages udgangspunkt i den nuværende opgavefordeling mellem stat, amter og kommuner. 2. At vurdere fordele og ulemper ved forskellige modeller for en ændret opgavefordeling mellem stat, amter og kommuner med udgangspunkt i eventuelle anbefalinger af ændrede kommune- og amtsstørrelser, jf. pkt At vurdere fordele og ulemper ved at reducere antallet af forvaltningsled med direkte folkevalgtledelse fra tre til to. Kommissionen anmodes i denne forbindelse om at opstille alternative forslag til, hvor ansvaret for løsningen af de offentlige opgaver kan placeres. Kommissionen skal i disse overvejelser angive, om en ændret placering af opgaverne har konsekvenser for vurderingen afhensigtsmæssige kommunestørrelser, jf. pkt. 1.
Håndtag og principperne i strukturkommisionens arbejde Håndtagene Struktur Niveauer Opgaver Produktionsmåde Kriterierne Effektivitet og bæredygtighed Demokratisk kontrol Borgerinddragelse Dialogen mellem borgere og politikere Kvalitet i opgaveløsningen Nærhed til borgerne Borgernes retssikkerhed og valgmuligheder Klarhed i ansvarsfordelingen Sammenhæng mellem kompetence og økonomisk ansvar.
Mulige reformprincipper (inspireret af England) Flertalsvalg til magistraten blandt byrådets medlemmer Eventuelt kombineret med direkte valg til borgmesterposten Den ”umiddelbare forvaltning” fratages udvalgene Den ”udøvende” magt ligger i magistraten som kollegium
De to funktioner Byrådets funktioner Repræsentation Vedtage budgettet og planer Scrutiny (gransken, ransagelse) udvalg: Høringer, indsamle information, policy-udvikling, evaluering Udpege kommunaldirektør Medlemmer af udvalg, bestyrelser o.l. Godkende regnskaber, virksomhedsregnskaber Ceremonielle funktioner ”Vælte” regeringen - recall NB: Byrådet har egne ansatte Den udøvende funktion Udarbejde forslag til budgetter og kommuneplaner, politikker og evt. strategiske planer Sikre effektivitet og kvalitet i produktion og beslutningstagning Principal for serviceproducerende enheder Opbygge partnerskaber med eksterne aktører Repræsentere kommunen udadtil