 Astrid Lumbye 2002Objektorienteret systemudvikling Metodekarakteristik Formål Besvarelse af det fundamentale spørgsmål - hvilke metoder i hvilke situationer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Porteføljestyring
Sundhedsaftaler Dialog og input
LEDERE DER LYKKES hvad er det, succesfulde ledere i danske kommuner kan? En præsentation baseret på KL/KTOs Væksthusprojekt om generationsskiftet i kommunerne.
Digital Spildfilmsanalyse - Knogleundersøgelser
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Kriterier og ansøgningsskemaer.
Udfordringer i den kommunale byggesagsbehandling
Arbejdsmiljøcertificering
Studieretningsprojekter
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
360 graders evaluering i den lægelige videreuddannelse
Feedback i den lægelige videreuddannelse
Intern survey uge 45.
Grænser for rummelighed
Den Regionale LEAN Enhed
Hvilken viden kan vi få fra progressionsmålinger?
3 eksempler på, hvordan sundhed.dk hjælper borgerne
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Astrid d e t k r e a t i v e l æ r i n g s m i l j ø s 1 0 b u d it-projektleder jan gejel.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Læreplaner i Højvangen
Tematisk NGO evaluering -folkelig deltagelse og demokratisk udvikling Dansk støtte til civilsamfundet i udviklingslande kanaliseret gennem danske NGOer.
Dahler-Larsen At fremstille kvalitative data Kapitel 3
Studieretningsprojekter
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Videnskabsteori & metode
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 2: HVORDAN KAN KVALITETEN ØGES? Miljøvurderingsdag
PROJEKT DIN GODE UDSKRIVNING
Boligselskabsrapportering Budget og regnskabsmodel.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
XX-afd Feedback i den lægelige videreuddannelse. Oversigt Hvad er 360°’s feedback Metoden –elektronisk model –papirmodel Spørgsmål og kommentarer.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Hvad er det gode skolelederliv?
Udvalg for Byggeprocesser. STANDARDFORBEHOLD TOLERANCER Er der ikke i udbudsmaterialet givet oplysninger om, hvilke tolerancer andres ydelser bliver leveret.
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Interaktive knapper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design klasse model ”Klassemodellen på vej til kode”
Beskrivelsesteknikker Udviklingsmodeller og metoder
Tvang i psykiatrien – i et menneskeretligt perspektiv Det Centrale Handicapråd 15. marts 2010 Birgitte Kofod Olsen Rådgiver, PhD.
Situationsbestemt metodevalg
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
Systemudviklingsstrategier
Uffes Udlejningsservice.  A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Uffes Udlejningsservice Uffe Ellehammer.
 Astrid Lumbye 2002Objektorienteret systemudvikling Begreber i systemudviklingsprocessen Udviklingsmodel Metode Beskrivelsesteknik Værktøj.
Hvad er en inkrementel og iterativ process?
Indberetning til Tilbudsportalen Sociale tilbud Undervisning Socialtilsyn Nord Februar 2015.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Program: Oplæg Censorer på Pædagoguddannelsen 2015 Principperne i karakterbekendtgørelsen Læringsmål som udgangspunkt for bedømmelsen Hvad er kompetencer?
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Online feedback mellem timerne D. 02/10/15 Postdoc Mia Skytte O’Toole
INDSATSTEORI I UNGNORD EKSEMPLER – UDFORDRINGER - FORDELE.
Formativ evaluering Workshop Kort repetition  Formativ evaluering  den lærende skal have indsigt i sin egen læreproces  Formativ evaluering.
Informationsmøde Udbud af mobil ATK 7. marts 2014 Polititorvet 14, 1780 København V.
Hvad er det gode skolelederliv?
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Justering af Natura 2000-områdegrænser
Videnskabeligt projekt
Automatisering af manuelle processer
MISSION Vores mission er, at:
Anbefaling af strategi
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Firmanavn Forretningsplan.
WS 1: Et globalt perspektiv i undervisningen – hvordan?
Anbefaling af en strategi
Greve Kommune Parternes ønsker til samarbejde om ny LUP
Præsentationens transcript:

 Astrid Lumbye 2002Objektorienteret systemudvikling Metodekarakteristik Formål Besvarelse af det fundamentale spørgsmål - hvilke metoder i hvilke situationer

 Astrid Lumbye 2002Objektorienteret systemudvikling Metodekarakteristik - formål Anvendelighed af udviklingsmodeller/metoder –vurdering af “kogebogsmetoder” –klargøre anvendelsesområder og anvendelsesimplikationer for forskellige udviklingsmodeller –udledning af egne metoder for at spare tid/arbejde i stedet for at adaptere ny –muliggøre sammenligning mellem metoder –vurdering af ikke-eksplicitte metoders potentiale

 Astrid Lumbye 2002Objektorienteret systemudvikling Metodekarakteristik - formål Anvendelse af metoder/processer –kortlægning af anvendelse af metoder tilpasningsintension heraf (også for kogebøger) - hvor nemt er det at tilrette udviklingsmodellen (eller rettere på hvilke punkter) kvalitet i anvendelse (kvalitetssikring) –identificere forbedringsmuligheder i processen identificere huller i processen hvor de anvendte metoder/teknikker ikke slår til identificere “non-profit”-work og især overlappende arbejde

 Astrid Lumbye 2002Objektorienteret systemudvikling Metodekarakteristik - formål Situationstilpasning –opstille kriterier for valg af udviklingsmodel (og metoder) i en konkret situation –angive tilpasning af specifikke udviklingsmodeller udfra konkrete projektkarakteristika Disse er alle kun eksempler - kun fantasien sætter grænser for anvendelsen af metodekarakteristik!