Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afJoachim Carlsen Redigeret for ca. et år siden
1
Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design klasse model ”Klassemodellen på vej til kode”
2
Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Domæne model vs. Design model Domæne modellen skal give os forståelse af begreber i domænet (Begrebs klasser) –Navn –Egenskaber Attributter Associeringer Design modellen skal danne baggrund for implementationen (specifikations klasser) –Navn –Egenskaber Attributter m. Type Operationer –Constructor(s) Associeringer med retning, kardinalitet og roller
3
Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Hvor kommer delene fra? Navnet –Enten fra domæne modellen eller en speciel software klasse Attributter –Typisk fra domæne modellen –Kan vælge at angive link attributter Operationer –Fra interaktionsdiagrammerne –Udelad get- og set-operationer Associeringer –Fra interaktionsdiagrammet Hvis en klasse ønsker at kommunikere med en anden skal den kunne finde den! (Associering) –Kald af operation –Oprettelse af forekomst Roller kan ofte give gode navne til link attributter samt interfaces
4
Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Notation rolle label Property (TogetherJ specifik) Public operation Private attribut (link attribut) Property (TogetherJ specifik) Navigability note
5
Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Tommelfingerregler (Stort set) alle associeringer skal være forsynet med retninger Detaljeringen skal afpasses målgruppen –Maskine (CASE tool) meget detaljeret, da der kan genereres kode –Menneske - ikke for meget støj
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.