Mål- og resultatstyring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Advertisements

Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
PRODUKTER – DEL 1. Ledergruppen • Melde ærligt ud og slå ihjel – i både drift og udviklingsprojekter gennem ledelsesmæssige prioriteringer • Skabe motivation.
It-ledelse for ikke-it-chefer
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Styringskrav for jobcentre
Etableringssekretariatet for Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt Beskæftigelsesregion Syddanmark DSI temadag om det fremtidige beskæftigelsessystem.
Tillid Temadag for AMIR
Budgetkontrol KAPITEL 12 ss. 504 – 519 samt
Anbefalinger Udvalget vedr. Kvalitetsmåling,- Måle- og Sigtepunkter (KMSU) Lone Knakkergaard DB’s 2. næstformand.
Introduktion til Velfærdsteknologi Aabenraa Kommune april 2014
Tillidsreformen – hvordan har jeg arbejdet med reformen og hvor langt er vi nået? MED konference
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Medalje til Høje-Taastrup
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Dan Zielke og 1.
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
Mål på flere niveauer Centralt niveau: Klare politiske mål for centrale velfærdsområder – og mindre detailstyring. Kommuneniveau: Kommunale mål og ansvar.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Resultatkriterierne i praksis Målinger er et must!
Idé, mål og politikker Kapitel 9
Årskursus for visitatorer 2009 Et blik i krystalkuglen på visitatorernes fremtidige arbejdsområde.
Den professionelle projektorganisation. Projektorganisationenen Udfordringer i 1999  Manglende overblik over opgaverne  Ineffektiv udnyttelse af ressourcerne.
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
MÅL - at sætte rammerne for vores arbejde ! Hvad er det vi vil opnå? Hvor gode skal resultaterne være? Hvornår bliver vi glade ? Hvad er vores succeskriterie.
Kvalitetsreformdebat.
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
Leif Gjørtz Christensen, socialchef, Århus Kommune
Dialogen mellem jobcenter og Beskæftigelsesregion
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Mål- og resultatstyring i Beskæftigelsesministeriet Rigsrevisionens nationale konference 5. november 2015 Søren Kryhlmand.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Maj 2008 Den optimale centralisering Case: Dagtilbud.
OLIE- OG MINERALSTRATEGI Grønlands Arbejdsgiverforening – input til fremlagt:
Kvalitetsstyringsordning for sagsbehandling på natur- og miljøområdet Maj 2010.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Beskæftigelsesplan Om Beskæftigelsesplan 2016 Lovkrav, at alle kommuner udarbejder en beskæftigelsesplan Beskæftigelsesplan 2016 er Hvidovre Kommunes.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Effektiv opgavevaretagelse i staten Temadag om resultater, ledelse og løn 11. december 2003 Chefkonsulent Jonas Fallov - Finansministeriet.
KAB’s målsætningsprogram 2015 – en støtte til jeres lokale arbejde.
SUF - gevinstrealisering
Vidensbaseret praksis i botilbud
Klar til Smart Vækst – Udbredelse af smart city løsninger i DK – fokus på smart affaldsindsamling Jesper Bøttcher Gate 21.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Politikernes og borgernes forventninger
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
PRODUKTER – DEL 1.
Administrativ organisering
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Præsentationens transcript:

Mål- og resultatstyring Værktøj Fokus på indholdet Andre elementer end økonomiske Dialog-baseret

Mål(sætninger) skal være SMARTE Specifikke Målbare Accepterede Realistiske (men ambitiøse) Tidsafgrænsede

Hvorfor mål- og resultatstyring? Løbende vurdering af, om vi bevæger os i den ønskede retning med den ønskede hastighed. Det der bliver målt, bliver gjort Rette op på en uønsket udvikling i tide Øget viden og bedre beslutningsgrundlag Synligt hvad politikerne prioriterer – og ikke prioriterer Lære af egne og andres erfaringer Løbende udvikling og forbedring

Regeringens kvalitetsreform Regeringen ønsker en offentlig sektor med: Klare og konkrete mål for service på de enkelte institutioner/områder Strategier for service og kvalitet, der udbredes til alle kommuner og gøres konkrete  Åbenhed og gennemsigtighed mht. opnåede resultater i forhold til de opstillede mål Løbende dokumentation af resultater i forhold til ressourceforbrug og i forhold til andre sammenlignelige institutioner.

Pressemeddelelse fra socialministeren Socialminister Eva Kjer Hansen vil bl.a. stille krav til kommunerne om, at de fra næste år kan vise: Hvor meget tid den ældre reelt får ud af hver enkelt plejetime De ældres tilfredshed med antallet af hjemmehjælpere i hjemmet Hvor mange hjemmehjælpsbesøg der bliver aflyst Hvor mange penge man bruger per beboer på plejehjem/plejebolig Årlige brugertilfredshedsundersøgelser

Retningslinier for beskæftigelsesplaner Beskæftigelsesministeren vil hvert år udmelde et begrænset antal beskæftigelsespolitiske mål. De mål som beskæftigelsesministeren udmelder, skal indarbejdes i jobcentrets tilrettelæggelse af beskæftigelsesindsatsen. Jobcentret skal ligeledes have fokus på, at lovgivningen direkte eller indirekte sætter mål, som jobcentrene bliver nødt til at tage højde for i deres planlægning.

Mål- og resultatstyring i GK Samlende lokale styringsmodel Kritiske styringsparametre Excellence-modellens resultatside

Excellence-modellen

Arbejdet med resultatstyring i GK Fælles begrebsapparat Vejledning om målinger Forslag til styringsparametre Beslutning om styringsparametre Resultatkontrakter Målinger etableres Rapportering Opfølgning

1. princip: Enhedsorganisation Hvert led ser sig selv som en del af kommunen Netværk og matrix-organisering Fælles værdimæssig og strategisk ramme for hele organisationen Store, fagligt bæredygtige enheder Funktioner dubleres ikke unødigt Støttefunktioner servicerer alle enheder.

Princip 2 og 3 2. Netværk Opgaveorienteret samspil på kryds og tværs 3. Integreret styring Sammenhæng mellem politiske/strategiske mål og målene i den daglige drift Sammenhæng mellem fx økonomiske og faglige mål Indsigt i sammenhænge mellem indsatser og resultater mv.

Princip 4-6 4. Mål- og resultatstyring 5. Løbende forbedringer 6. Evaluering og dokumentation