 Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.1 Musik og lyd med billeder Lyden fortæller Filmlyd og -musik Samvirke lyd og billede.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
Forskellige traditioner
Billedanalyse 1.Præsentation af billedet Indhold Materiale og teknik
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Filmtekniske virkemidler
Energi- & Vandværkstedet
I dag er temaet Visualisering
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
SSQ12-C SSQ12-C Instruktioner De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer.
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til Kryptering
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Mere om kameraet Fokus, Lysmåling, Eksponeringskompensation, Hvidbalance, Lysfølsomhed (ISO), Blitz, Selvudløser.
Et uformelt læringsmiljø
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
Kommunikation / it.
Å.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
5 psykologiske dimensioner af lyd
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Audiovisuel betydning
Programmet består af tre dele.  Capture ; at få billeder ind i maskinen  Edit; at redigere billederne  Make movie; afslutte filmen.
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Beskæring, perspektiv, og komposition
Procesværktøjer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Kort om vores brug af musik Filmmusikteori Egne oplevelser Ikke noget objektivt ”rigtigt/forkert” - kun konventioner Bedømmelse af musik ved hjælp af dommerpaneler/juryer.
Læsekogebog - og navn på realismen. Poesi Hvem er det, der taler i digtet Hvordan er digtets komposition? Hvem tales der til – hvad får vi at vide og.
Tid.
Broken Saints trailer En analyse…. Broken Saints Kan ses i opbygningen som 3 akter. – ligesom spillefilm akt (anslag - teaser / intro) - 2. midte.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Spillet er af adventure typen. Det skal foregå i real time 3D. Spillet foregår i en model af et eksisterende, velkendt bymiljø i København. Udtrykket skal.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Murray Schafer – The Soundscape Programmatisk musik: Billedskabende, efterlignende af den ydre verden. Absolut musik: Ideelle mentale lydabstraktioner.
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
Relations kompetencer
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 3: Den analyserende skrivemåde.
Levende billeder: Kortfilm
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
Forskellige traditioner
- Virkelighedsvarianter
Hvad er dokumentarfilm?
Naturfag.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
- og hvordan du undgår dem…
2.D Mediefag C.
Barnesyn og børneperspektiv
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

 Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.1 Musik og lyd med billeder Lyden fortæller Filmlyd og -musik Samvirke lyd og billede

 Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.2 Musik og lyd med billeder Steffen Brandorff Adjunkt, v. Inst. f. Informations- og medievidenskab Aarhus Universitet Gymnasielærer musik og geografi, datalogi, EDB-underviser, EAM-forskning, ph.d i psykoakustik, adjunkt. IMV

 Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.3 Tilgange til lyd og billede Analytisk, beskrivende –analysere lyde, film, reklamer, multimedier, spil Værktøj, bearbejdning –montage - fx. lydfortællinger Syntese, komposition, –frembring selv lydsporet til en filmstump Ekspressivitet - udtryk –- æstetisk analyserende, grundende

 Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.4 Sanserne sanser, som MM kan tale til –sml. Virtual Reality –”total sansning” - p.t. taler vi næsten udelukkende til synet –det seje er: 3D - Nu kan vi bruge begge øjne !!

 Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.5 Hørelse vs. syn Syn –Ca. 100 graders orientering i 3D –Stor dybdeskarphed i smalt fokus –Orienteringsevne i perifert syn –Bedømmer afstand, størrelse, retning, fortolker udtryk Hørelse –Ca. 360 graders orienteringssans i 3D –Kan angive afstand og retning (cone of confusion) –Svaghed i diskrimination mellem 0 og 180 grader - halsmuskler –Bedømmer omgivelser, størrelse, randfladers karakter –Bedømmer objekters størrelse, position og retning Supplerer og støtter hinanden

 Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.6 Lyd og diegese Diegetisk = tilhører fortællingen / billedet Non-diegetisk = tilhører ikke fortællingen / billedet Der mangler forskning inden for MM-lyd Der er en længere forskningstradition inden for filmlyd - cf. Raskin

 Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.7 Lydens frembringelse Lyd frembringes oftest i mødet mellem to genstande – at klappe med een hånd En lyd siger noget om: –Lydkilden For hvert af de lydfrembringende genstande –materiale, størrelse, tyngde, hårdhed osv –Omgivelserne - ”miljøet” Hvor er vi? kirke, skov, slette, stue, badeværelse osv. Hvor er vi i flg. eksempler ? - lyden fortæller…

 Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.8 Miljøer: lyt-selv eksempler Lydeksempel 1 -> Lydeksempel 2 -> Lydeksempel 3 -> Lydeksempel 4 -> Lydeksempel 5 -> Lydeksempel 6 -> Lydeksempel 7 -> Lydeksempel 8 -> Hvor er vi - hvad sker der ? knallert starter og kører væk skalaøvelser inde hos naboen CD1- tr 3 CD1- tr. 4 WC-skyl CD1- tr. 6 hovedvej m. biler a 80 km/t applaus, koncert stor sal

 Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.9 Diegetisk lyd –Er på skærmen Forgrundslyd ≈ figur. Baggrundslyd ≈ grund - behøver ikke detail-synkroniseres –Eller uden for skærmen Ofte for at introducere nye personer, ny handling

 Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.10 On-screen lyd - to medier fx. tale, –læbesynkron; 1-2 frames delay samvirke med øjet –ba - ga (jvf. McGurk-effekten) –eftersynkroniserede film ……

 Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.11 On-screen lyd - i baggrund Udvider billedfeltet –fra mono => Surround Sound Sørger for de akustiske kulisser –efterklang tilpasses alligevel det sete Ikke behov for detail-synkronisering –synkronisering af detaljer ==> forgrundsvirkning Bygger på vores forventninger og viden –hvilket sprog taler de? –kende forskel på fuglearter … –en stor ”analyseopgave” for øret

 Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.12 Off-screen lyd a. del af baggrunden –må ikke modsige baggrunden –udvider blot vores fornemmelse af sted b. tilhører forgrunden –en introduktion af personer mv. der om lidt bliver forgrund

 Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.13 Klip via off-screen lyd Standard klippe-konvention –off-screen lyd –hovedperson reagerer –kamera på introduceret fænomen/person Eksempel Star Wars IV –R2D2 har en meddelelse lang version

 Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.14 Non-diegetisk lyd ikke-diegetisk: tilhører ikke diegesis –personerne / skuespillerne kan ikke høre den: –musik eller effekt (fx rumklang) –fortæller-tale, hvor fortæller ikke er til stede i situationen (fx. pov kamera) parafrasering -polarisering - kontrapunkt

 Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.15 Direkte kobling - effektlyd 1 Ikke kun musik kan bruges Osse fremmed lyd (effektlyd) –selv om den ikke hører til –hvis den har ”atmosfære” Filmeksempel Star Wars IV –debat på ”Death Star” –bemærk ambience effekt –bemærk Darth Vaders lyde Hvilke ingredienser indgår i Darth Vader lyden ?

 Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.16 Abstrakt kobling - Adorno/Eisler Parafrasering –atmosfære, stemning –uddyber billederne Polarisering –trækker i flertydigheder –forankrer emotionelt indhold i billedsiden Kontrapunkt –billedet dementeres –gør helheden tvetydig Symbolsk funktion - et tegn –forud forankret lyd / musik Marseillaisen Ode til glæden - (Beethoven)

 Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.17 Musikkens egne narrative kræfter Narration i musik –fortæller om musik –magter kun spænding og afspænding –tegndannelse => ekstern, real forankring –naturlig forbindelse til kropslige gestus Spændingsgivende parametre –afspejler ofte den aktivitet, som udførelsen kræver melodiskopad => spænding registerhøjt => spænding, men... dynamik rytme, tempotæthed ≈ energi –eller særlige kulturelle for-forståelser instrumentationRimskij-Korsakovs balancetal harmonikledetone-forhold

 Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.18 Spænding og afspænding Melodi Gunner Møller Pedersen –eks. Barbara - ”Intro” –eks. Barbara - ”Barbara Free” Puls –eks. Ein Deutsches Requiem, 1. sats Johannes Brahms ”Selig sind die da Leid tragen, denn sie sollen getröstet werden” –opspænding –eks. Ein Deutsches Requiem, 7. sats ”Selig sind de Toten, die in dem Herren sterben von nun an” –A-B-A tendens, men vi har hørt de 6. første satser … CD1- tr. 11 CD1- tr. 10 CD1- tr. 12 CD1- tr. 13

 Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.19 Typiske musikalske spændingskurver Klassisk Romantisk Impressionistisk Elastisk filmmusik

 Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.20 Klassisk spændingskurve Formål –harmoni, symmetri - arketypen er ”Sonateformen” Form –A - B - A –A - indføring i ”personerne”; der er ofte 3 forskellige Eksempel –Michael Nyman ”The Piano” (nr.12) CD1- tr. 17

 Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.21 Typisk filmmusik spændingskurve Skal ikke bestemme for meget –fleksibilitet –mangetydighed en fordel –gerne bruge ledemotiver Eksempel Star Wars temaet John Williams lang version CD1- tr. 18

 Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.22 Abstrakte - anvendelser 2 I ”Platoon” (Oliver Stone) –Samuel Barber’s ”Adagio for Strings” kontrapunkterer krigsbilleder og symbolsk musik Dette stykke musik har symbolværdi for amerikanere. Tænk evt. på, hvornår I hørte det sidst ?

 Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.23 Lydsom medvirkende Eksempel Star Wars IV –Find the Droid –Sand people’s hunting ground Hvad sker der egentlig i kraft af lydene –Luke er fanget af sand people lang version

 Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.24 Prøv-selv filmmusik lang version des pas - 01 Pathetique Buzzard - 03 WSS-finale 04 Requiem Mississippi MC 06 Lien Northern Lights 07 Widor Toccata 08 Lindberg visa 09 Joplin Maple Leaf 10 Pathetique-2 11 Gone, gone 12 Stars and Stripes 13 WSS - Cool Dance 14 SW intro 15 WSS - Mambo 16 tvang tvang Vælg et tal fra 1 til 16

 Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.25 Prøv-selv filmmusik 2 lang version des pas - 01 Pathetique Buzzard - 03 WSS-finale 04 Requiem Mississippi MC 06 Lien Northern Lights 07 Widor Toccata 08 Lindberg visa 09 Joplin Maple Leaf 10 Pathetique-2 11 Gone, gone 12 Stars and Stripes 13 WSS - Cool Dance 14 SW intro 15 WSS - Mambo 16 tvang tvang