Mikroorganismer og hygiejne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Hvordan kommer du ind/ud af stalden uden smitte?
Patientens sikkerhed er i dine hænder
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Afprøvning og forbedring af metoder
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Sygepleje på indkvarterings-og forplejningssted
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Biobact Tabs.
YOGA - midt FORENING
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Undgå eksem og allergi som frisørelev.
Infektionshygiejniske foranstaltninger ved patienter med diaré
Hvem vil være millionær ?
”Roskildesyge” - infektion med norovirus
- Og hygiejne i hverdagen
Salmonella-bekæmpelse
Fag lærer på SDE Odense siden 2003
Hygiejne som strategisk indsats
”Giv hygiejnen en håndsrækning”
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Action Cards øger sikkerheden for patienter og personale, når vi behandler patienter med meticillin- resistente staphylococcus aureus (MRSA) Lene Leth.
Identitet – hvem er jeg ?.
Darum skole 4. november 2013.
Rengøring af energidrevne maskiner
Ellen Ariel Community Reference Laboratory for Fish Diseases, Fish Disease Section Danmarks Fødevare og Veterinærforskning Koi Herpesvirus Først i oktober.
Bærertilstand af gule stafylokokker i næse og svælg blandt raske danskere og sammenhængen med en CCR5 variant Joseph Khoa Dinh1, Lise Erikstrup2, Cecilie.
Forebyggelse af håndeksem på arbejdspladsen
Håndeksem og vådt arbejde
HYGIEJNE.
Hvad er mikroorganismer?.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Ambassadør for Vidunderlivet
Skadelige mikroorganismer
SÅR- OG HUDINFEKTIONER
Sådan spredes sygdomme
Kap. 2 Mikroorganismer Mikroorganismer i fødevarer
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Hosted by Hjemmeværnet
Mikroorganismer og anden forurening
ELEVOPGAVER I HYGIEJNE
Undervisning i håndhygiejne - for personaler i børnehaver
Erfaringer med smitsomme, resistente eller hypervirulente mikroorganismer i primærsektoren.
Målet med hjerterehabilitering
Inddeling af mikro organismer
Dagens program – ugens program
Hygiejniske retningslinjer
Stress En folkesygdom?.
Skrivekursus 1.e ..
Kører man på éthjulet cykel, når man kun har ét ben?
Forebyggelse og sundhed - en del af et større hjul
Mikroorganismer. Hvad er mikroorganismer Gær og skimmelsvampe Bakterier Virus.
Forebyggelse af sygehusinfektioner, oplæg 2
Forebyggelse af sygehusinfektioner, oplæg 1
Rengøring på skoler Gør du rent på en skole,
Hospitalsinfektioner Hygiejne
Hvordan implementerer man ”i bund” – den kommunale vinkel
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Balance at Hand: Skolebog om hygiejne
Velkommen til Quiz om Rygning!!!.
Personlig hygiejne En god personlig hygiejne er vigtig fordi:
KROPPENS FORSVAR.
Håndhygiejne Temadag – VVS
Mere hygiejne i lægeuddannelsen - hvordan kommer vi videre?
Ernæringsassistent, 1. skoleperiode elevudgave
Hosted by Hjemmeværnet
Kosmetik- og hygiejnebranchens syn på den brugerrettede kommunikation
Dagens program Kahoot og opsamling fra sidste gang Bakterier/fun facts
Præsentationens transcript:

Mikroorganismer og hygiejne Læringsmål: Viden om hvad mikroorganismer er. Viden om hvor mikroorganismer findes. Viden om hvordan kroppen bekæmper mikroorganismer. Viden om man undgår at blive smittet med mikroorganismer. Viden om forebyggelse af smitte i daginstitutioner.

Dagens program Refleksion over tegn – hvad jeg gerne vil have ud af dagen – på din blog. Quiz og byt (opvarmning) Kort oplæg om mikroorganismer Se til jeres mikroorganismer Håndhygiejne Kroppens immunforsvar – film Hvad kan vi gøre i daginstitutionen? Rengøring Studiespørgsmål til kap. 21 Refleksion på blog

Fakta •Mere end 1000 danskere dør hvert år af følgevirkningerne til influenza. I en tilfældig kommune: •1.100 mennesker syge med akut diarre og/eller opkastning. •70.000 tilfælde af infektion med diarre og/eller opkastning. I Danmark: •Luftvejsinfektioner hos voksne fx forkølelse medfører ca. 29.000 tabte arbejdsdage pr. år (ca. 181 ansatte).

Hvilke mikroorganismer findes? Virus Bakterier Svampe

Virus Influenzavirus Mæslingevirus Skoldkoppevirus HIV-virus

Svampe Skimmelsvamp Mug/skimmelsvamp Ringorm Fodsvamp Neglesvamp

Bakterier Stafylokokker (hudinfektion, sårinfektion) Streptokokker (lungebetændelse, halsbetændelse) Escherichia coli (E-coli) (Urinvejsinfektion) Salmonella og Campylobakter (Mave- og tarminfektioner) Borrelia (lokal hudinfektion/ universel)

Vækstbetingelser Næringsstoffer Ilt – dog ikke alle bakterier Temperatur (ikke virus) Ph – afhængig af en bestemt værdi

1 kan blive til 1.048.576 på 7 timer En bakterie, der har gode betingelser for vækst kan dele sig hver 20.minut! 1 million bakterier fylder ca. 1 knappenålshoved

Hvad er smitte og hvordan smitte? Mikroorganismerne spredes via os. Direkte kontaktsmitte Indirekte kontaktsmitte Luftbåren smitte Smitte via levnedsmidler, vand Insektbåren smitte Via blod

Forebyggelse af smitte & sygdom Afskære smitteveje Hygiejniske forholdsregler Desinfektion–håndsprit, klorhexidin Varme – høj tp. Køl af Håndvask Handsker Skift af tøj - uniform

Jeres prøver Hvordan ser de ud?

Håndvask og selvlysende creme Før – hvor tror du at der sidder mange bakterier? TEGN din hånd Efter: hvor var det svært for dig at vaske helt rent? TEGN din hånd.

Film min indre læge Ligger på videoportalen

Opgave: Hvad kan vi gøre i daginstitutionerne? Formål: - at konkretisere, hvordan vi lærer børnene god hygiejne i daginstitutionerne. Opgave: I skal planlægge et tiltag der skal lærer børnene om hygiejne. Jeres tiltag skal fortælles/vises til klassen om 30 min. Feedback: I får feedback via 3 positive og en krasser fra klassen.

Hygiejne og rengøring Hvorfor skal man egentlig gøre rent?

Hvor kommer snavs fra?

Rengøringsmidler

Hygiejnisk rengøring

Ergonomi Kluden Gulvvask Støvsugning Løft

Hvordan vil du sikre dig god hygiejne hos børnene? Hvor er der særlig risiko for smitte? Hvilken rækkefølge vil du gøre rent i?

Hvordan vil du sikre dig god hygiejne hos børnene? Hvor er der særlig risiko for smitte? Hvilken rækkefølge vil du gøre rent i?

Hvordan vil du sikre dig god hygiejne hos børnene? Hvilke rengøringsopgaver er der før spisning? Hvilke rengøringsopgaver er der efter spisning? Hvordan sikre du dig at du minimer smitte ved de rengøringsopgaver?

Hvilke smitterisiko kan der være når børnene leger ude? Hvad vil du være opmærksom på i forhold til hygiejne når børnene har været på legepladsen?

Studiespørgsmål til kap 21 Hvorfor skal du vide noget om hygiejne? Hvad er formålet med personlig hygiejne? Hvorfor skal du have korte negle, når du arbejder med mennesker? Hvorfor skal du have en god mundhygiejne? Hvilken vej skal du vaske ved intim hygiejne? Hvad skal du være opmærksom på i forhold til at udføre personlig pleje hos et andet menneske? Hvad skal du være opmærksom på, når du køber cremer og shampoo? Hvad skal du være opmærksom på når du håndtere madvarer? Ved hvilken temperatur skal vaskeklude og viskestykker vaskes ved? Hvilken temperatur skal der være i køleskabet? Hvad er det medfødte immunforsvars opgave? Hvad er det erhvervede immunforsvars opgave? Hvad er infektion? Nævn 3 typer af mikroorganismer. Beskriv de forskellige smitteveje. Hvordan afbryder man smitteveje? Forklar hvordan du udfører en korrekt håndvask. Forklar hvordan du udfører en korrekt hånddesinfektion. Hvad beskytter handsker mod? Feedback: Gennemgang på klassen. I skiftes til at svare på spørgsmålene.

Feedback Har du fået viden om hvad mikroorganismer er? 0___________________________________________________________________10 Har du fået viden om hvor mikroorganismer findes? Har du fået viden om hvordan kroppen bekæmper mikroorganismer? Har du fået viden om man undgår at blive smittet med mikroorganismer? Har du fået viden om forebyggelse af smitte i daginstitutioner? Har du deltaget aktivt i undervisningen? Har du udnyttet din tid til læring?

Efter refleksion på blog