Pernille Pind Selvstændig med firmaet Pind og Bjerre. Hjemmeside: pindogbjerre.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Advertisements

HNX Årgang 2011/2012.  Optagelseskrav  Personlige krav  Hvor?  Forløb  Indhold  Muligheder.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
Måske er I gode venner i et år,
En læseindsats der virker!.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Music: Nightengale Serenade
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
5 IT-didaktiske principper
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Helt Sikker Solen skinner meget. Hele kroppen bliver brændt.
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Det svære liv i en sportstaske
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
BRØKER Dette er en enhed
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Livets tog.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Måske er I bedste venner i et år,
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
De store underviser de små ved hjælp af it.
Forebyggelse af matematikvanskeligheder
Formularer (Access, del 3)
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Musik: Nightengale Serenade
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Kreativ digital matematik metode, læringsmål,matematiske begreber og spil Morten Misfeldt.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
ER-diagrammer (databaser, del 4)
IT i undervisningen.
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
HISTORIEN OM DEN SØDE TAND OG DEN RÅ BØRSTE
Introduktion til Access (Access, del 1)
Reduktion AM 2009.
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Læring i bevægelse Motivation
Fælles mål 2009 Isboden.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
ER-diagrammer Hvad er det? Og hvad bruges det til?
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Læreren som læringsleder
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Socialisering Kapitel 5.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Procent regning.
Produktionsskoleseminar Nuuk, august 2017
Backgammon Formål: Du skal primært øve dig i brug af figurer i PowerPoint. Opgave: Lav et backgammon vha. figurer. Find et billede på Internettet af det.
Forenklede Fælles Mål Matematik
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Agenda Præsentation: Lidt mere dybegående: en læringsaktivitetsdesignskabelon Gruppearbejde: Design og præsenter jeres egen aktiviteter Feedback og evt.
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Pernille Pind Selvstændig med firmaet Pind og Bjerre. Hjemmeside: pindogbjerre.dk

Strategier i matematik Hvad er strategier? Elever i matematikvanskeligheder og strategier Strategier og metoder Additionsstrategier Multiplikationsstrategier Fra regnestrategier til regnemetoder Afslutning: Elever i matematikvanskeligheder og strategier

Strategier i matematik Strategier er fastlagte måder at tænke på. Hvad er strategier?

Strategier Backup strategier: Konkrete strategier fx at tælle. Retrieval strategier: Strategier, hvor man bruger vidensklumper fra hukommelsen. Hvad er strategier?

Elever i matematikvanskeligheder Ca. 100% af eleverne i matematikvanskeligheder bruger backup strategier gennem hele skoletiden. Snorre Ostad Backup strategier er de mest ressursekrævende og samtidig dem, der giver mindst læring, dvs. mindst generalisering og lagring i langtidshukommelsen Frit efter Michael Wahl Andersen webinar 25/3 2015 http://tv.ucsj.dk/video/11424828/webibar-4-danmarks- matematikvejleder#.VSO6ZPmsVyE Elever i matematikvanskeligheder og strategier

Elever i matematikvanskeligheder og strategier

Elever i matematikvanskeligheder Meget ofte bliver elever i matematikvanskeligheder mødt af undervisning i backup strategier og ikke af undervisning i retrieval strategier. Hvorfor? Fordi det er det eneste, de kan finde ud af! Fordi det er det eneste, eleverne kan finde ud af? Fordi det er det eneste, lærerne kan finde ud af? Elever i matematikvanskeligheder og strategier

Elever i matematikvanskeligheder og strategier Backup strategier Det kan nemt komme til at lyde som om, Backup strategier er det rene gift for forstanden – sådan er det ikke! Backup strategier er de helt fundamentale måder at tænke på, man kan sige det er den grundlæggende forståelse. Fx at addition er at tælle det hele og multiplikationer er at tælle i lige store portioner. Backup strategier er nødvendige at kunne falde tilbage på, men de er for ressursekrævende og for rigide når kompleksiteten i regning stiger. Elever i matematikvanskeligheder og strategier

Strategier og metoder Strategier er fastlagte måder at tænke på. Metoder er fastlagte måder at handle på. Gode regnestrategier kan udvikles til gode regnemetoder. Strategier og metoder

Nye fælles mål, Efter 3. klasse, Fase 2 Eleven kan udvikle metoder til addition og subtraktion med naturlige tal. Eleven har viden om strategier til hovedregning, overslagsregning samt regning med skriftlige notater og digitale værktøjer. Her står, at vi skal give dem viden om strategier, så de selv kan udvikle metoder. muligheder for at tilegne sig  Det giver mening! Vi skal lære dem at tænke, så de selv kan handle. Strategier og metoder

Hvordan undervises i strategier? I lærere skal: kende mange strategier, præsentere eleverne for mange strategier, give eleverne mulighed for at præsentere egne strategier, og give eleverne mulighed for at øve sig på de forskellige strategier. Strategier og metoder

Additionsstrategier +1 ex 4+1 Tænk at det er det samme som at tælle én videre Ex 4+1 er 5, fordi 5 kommer lige efter 4 Automatiser plus-par: 1+1, 2+2, 3+3 … så mange som muligt! Forskel 1 ex 3+4 Tænk i plus-par +1 (eller -1) Ex 3+4 det er 7, fordi 3+3=6 og så er det 1 mere Forskel 2 ex 5+7 Tænk i at flytte 1 til at danne plus-par Ex 5+7 det er 12, fordi når man flytter 1 fra 7 til 5 bliver det 6+6 Automatiser 10’er venner: 1+9, 2+8, 3+7, 4+6, 5+5, så mange som muligt! Tæt på 10’er venner ex 3+8 Tænk i 10’er venner +1 (eller -1) Ex 3+8 det er 11, fordi 2+8=10 Automatiser at lægge til 5: 5+1, 5+2, 5+3, 5+4 Automatiser at lægge til 10: 10+1, 10+2 … +9 ex 4+9 Tænk at det er 1 mindre end +10 Ex 4+9 det er 13, fordi det er 1 mindre end 4+10 Additionsstrategier

Præsentation v.hj.a. mange repræsentationer Det er (desværre) ikke nok at sige: ”I skal prøve at tænke i plus-par +1 eller -1 for eksempel 3+4 det er 7, fordi 3+3=6 og så er det 1 mere.” Eleverne skal høre det på mange måder, se det på mange måder, føle det på mange måder, og selv sige det på mange måder. Additionsstrategier

Repræsentationer Almindelige terninger Snorlinger (perlekæder med hhv 1, 2, 3, 4,5 ,6 ,7 ,8 ,9 og 10) Perlekæde med 5 ad gangen Hulbrikker (numicon) Mønter Fingrene Og husk så at skabe forbindelsen til symbolregnestykkerne! Additionsstrategier

Additionsstrategier

Andre repræsentationer ”Blomsten” med 7 App’en AddTwo by Number Shapes Additionsstrategier

Additionsstrategier

Multiplikationsstrategier Automatiser tabelremserne for 2, 3, 5 og 10 tabellerne: 2-4-6…, 3-6-9…, 5-10-15 …, 10- 20-30 så mange som muligt! Automatiser regnestykkerne for 2, 3, 5 og 10 tabel: 1*2=2, 2*2=4, 3*2=6 … så mange som muligt! Gange med 2 er det dobbelte Gange med 10 er at sætte et 0 på Gange med 5 er det samme som at gange med 10 og tage halvdelen Regrupper/opdel i flere gangestykker Tænk i de gangestykker, som man behersker Ex 6*7 er 42, fordi det er 6*5=30 og 6*2=12 og det er 42 tilsammen. *4 ex 6*4 og *8 ex 6*8 Tænk i at gange med 4 er det samme som at fordoble og fordoble, og gange med 8 er at fordoble en tredje gang. Ex 6*4 er 24, fordi det dobbelte af 6 er 12, det dobbelte af 12 er 24, og 6*8 er 48 fordi det er det dobbelte af 24 *9 ex 6*9 og *11 ex 6*11 Tænk på 9 som 10-1 og 11 som10+1. Altså man kan gange med 9 ved at gange med 10 og trække tallet fra igen. Man kan gange med 11 ved at gange med 10 og lægge tallet til igen. Ex 6*9 er 54, fordi 6*10=60 og 60-6=54. 6*11 er 66, fordi 6*10=60 og 60+6=66 Multiplikationsstrategier

Multiplikationsstrategier Repræsentationer Dutter i mængder Dutter i rektangler Perlekæder i 2-tabel, 3-tabel og 5-tabel Mulighed for at dele rektangler op Tabeltallinjer med tabellerne 1-12 Den tomme tallinje Og husk så at skabe forbindelsen til symbolregnestykkerne Multiplikationsstrategier

Multiplikationsstrategier

Multiplikationsstrategier

Multiplikationsstrategier http://www.learning-works.org.uk/steve-chinn-colour-pdf Multiplikationsstrategier

Multiplikationsstrategier Og som Steve Chinn siger, denne måde at arbejde med multiplikation er et godt grundlag for den senere algebra. Multiplikationsstrategier

Multiplikationsstrategier Regnehistorier Typer: Gentaget addition Rektangel Rate Og husk så at skabe forbindelsen til symbolregnestykkerne. - Men det er en anden historie  Multiplikationsstrategier

Fra regnestrategier til regnemetoder Når eleverne opnår mestring i strategier ved regning med små tal, har de grundlaget for at udvikle metoder til regning med store tal. Nogle elever får ikke behov for egentlige metoder for regning med store tal, de viderefører deres strategier til hovedregning med store tal: ”25*248 – det er 6200, jeg tog bare og delte med 4 og gangede med 100” Elever i matematikvanskeligheder har typisk behov for at få vist metoder, men helst metoder, der er så fleksible, at de kan anvende deres gode strategier indenfor metoden: ”25*248 Jeg tegner rektanglet og deler op i 100’er, 10’er og 1’ere. Og 5*8 kan jeg aldrig huske, men så tænker jeg bare dobbelt dobbelt dobbelt 10-20-40.” Fra regnestrategier til regnemetoder

Fra regnestrategier til regnemetoder De traditionelle regnemetoder kan skjule brug af backup strategier. Måske er det derfor ”vi” er så glade for dem? Elever der faktisk ikke kan så meget, kan tilsyneladende noget vældig flot. Men, ofte afsløres brug af backup strategier ved at eleven glemmer de traditionelle metoder! Fra regnestrategier til regnemetoder

Fra regnestrategier til regnemetoder

Elever i matematikvanskeligheder Meget ofte bliver elever i matematikvanskeligheder mødt af undervisning i Backup strategier) og ikke af undervisning i Retrieval strategier. Hvorfor? Fordi det er det eneste, de kan finde ud af! Fordi det er det eneste, eleverne kan finde ud af? Fordi det er det eneste, lærerne kan finde ud af? Afslutning: Elever i matematikvanskeligheder og strategier

Elever i matematikvanskeligheder Elever i vanskeligheder kan lære strategier, men de skal undervises i det! Lærerne til disse elever kan undervise i strategier, men de skal undervises i det  Vi skal lære at tænke, så vi selv kan handle! Afslutning: Elever i matematikvanskeligheder og strategier