Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

BRØKER Dette er en enhed

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "BRØKER Dette er en enhed"— Præsentationens transcript:

1 BRØKER Dette er en enhed
ønskes, så enheden deles op i 4 lige store stykker, som så hver er Dette er en enhed Jeg skulle bruge 3 af disse, så dem snupper jeg! Og så blev der en enkelt stakkel tilbage. Her har jeg mine (3 af slagsen )

2 B1. Addition af brøker med samme nævner
Metode: Tænk på brøkerne som før – et antal af en enheden Her var de første fem af slagsen Her var de næste + Ialt (= 8) af slagsen , altså

3 B2. Subtraktion af brøker med samme nævner
Metode: Tænk på brøkerne som før – et antal af enheden Her var de første fem af slagsen Her er de, der skal trækkes fra - Ialt (= 8) af slagsen , altså

4 B3. Gange brøk med et tal Metode: Tænk på brøkerne som før – et antal af enheden Her var de 3 af slagsen , altså slagsen 1.gang Dem skal vi have i alt 5 gange 2. gang 3. gang 4. gang 5. gang I alt 5 ∙ 3 (= 15) af slagsen , altså

5 B4. Dividere brøk med et tal
Metode: Tænk på brøkerne som før – et antal af en enheden Dette var enheden som blev delt i fjerdedele Jeg skal bruge 3 af de blå fjerdedele Disse skal deles i 5 lige store dele I alt bliver enheden delt i lige store dele, som altså hver er 4 ∙ 5 Da hver af de tre blå kvadrater skal deles med 5, bliver der ét rektangel til hver fra hver blå kvadrat I alt 3 af slagsen , altså

6 B5. Gange brøk med brøk Metode: Tænk nu på brøken som en division
kan betragtes som ∙ 5/2 Da ∙ og / er ligeværdige regneoprationer, er rækkefølgen ligegyldig, så man kan fx først gange med 5 ved at gange i tælleren iflg. B3, og derefter dividere med 2 iflg. B4.

7 B6. Forlænge brøk med et tal
Metode: Tænk på brøkerne som før – et antal af enheden Dette var enheden som blev delt i fjerdedele Jeg bruger 3 af de blå fjerdedele Jeg deler disse op i 5 lige store dele I alt bliver enheden delt i lige store dele, som altså hver er 4 ∙ 5 Da hver af de 3 blå kvadrater er delt op i 5 dele, bliver der i alt 3∙5 blå rektangler I alt 3∙5 af slagsen , altså

8 B7. Dividere med brøk Metode: Tænk nu på brøken som en division
kan betragtes som /(5/2) Skriv op som en brøk og forlæng med nævneren i divisorbrøken Brug B3 i tæller og nævner Brug B4 til at dividere med 5 og brug B5 (fra højre mod venstre) Da ∙ er det omvendte af /, og der ganges med den omvendte, vil omvendt-omvendt give det rette – giver det mening?

9 B8. Forkorte brøk Metode: Tænk på brøkerne som før – et antal af enheden Hver af rektanglerne er 1/20 Jeg skal bruge 15 af disse Disse 15 kan så samles i 3 bunker á 5 til 1/4

10 B9. Addition og subtraktion af brøker med forskellige nævnere
Metode: Skaf samme nævner (enhed) fx ved at forlænge den første brøk med den andens nævner og den anden brøk med den førstes nævner Nu har de to brøker samme nævner (enhed) og kan adderes hhv. subtaheres iflg. B1 hhv. B2.  Husk parentes om tælleren i den sidste brøk, hvis den har flere led


Download ppt "BRØKER Dette er en enhed"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google