Viborg Kommune workshop om skoleledelse  Ledelse af fremtidens folkeskole  Kurt Klaudi Klausen, professor i offentlig organisation og ledelse ved Institut.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Digitalt medborgerskab
Advertisements

På vej mod en innovativ offentlig sektor
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Idrætsorganisationernes ledelse og organisation
Kultur i organisationer
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
En ambition for skolerne i Hillerød SB formændene i Hillerød Materiale fra mødet
Styring af styregrupper
Hvad er mål/resultat (output)?
Hvad siger medarbejderne?
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Kodeks for offentlig topledelse
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
SWOT-analysen Litteratur lektion 4 Lægaard:
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
- et udviklings- og dialogværktøj
Ledelse med kant Hospice og Palliative Enheder, Lederseminar 2014
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Den lærende organisation
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Offentlige ledere i paradigmeskifter
Forpligtende netværksledelse
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Inklusion og inkluderende processer
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Regionsmøder marts 2015 v/adm. direktør Kim Høgh.
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
UU årskonference Stort behov for strategisk ledelse i det offentlige – men det er ikke uden dilemmaer  Kurt Klaudi Klausen, professor i offentlig organisation.
Motivation som begreb ”Motivation er den potentielle energi, som en person er villig til at lægge bag opnåelsen af et givent mål” Hvor kommer drivkraften.
UVM Konference om omlagt elevtid Nyborg Gymnasium  Hvordan gennemføres forandringer i den fagprofessionelle verden?  Kurt Klaudi Klausen, professor i.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Hvad er Velfærds-LAB? 1. Leder- og medarbejderønsker til BV Medinddragelse og medindflydelse Fælles tilgang til arbejdet med borgeren Understøttelse til.
Eva Sørensen Roskilde Universitet Universitetet i Nordland.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
‘En bevægende kommune - Bevæg dig for livet’
Hvordan kan vi styrke den danske innovationskultur?
SUF - gevinstrealisering
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Handlingsplan 2015.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
SFO- og daginstitutionslederkursus
Præsentationens transcript:

Viborg Kommune workshop om skoleledelse  Ledelse af fremtidens folkeskole  Kurt Klaudi Klausen, professor i offentlig organisation og ledelse ved Institut for Statskundskab og leder af MPM uddannelsen, Syddansk Universitet 1

Tankegang & budskaber  Først et par ord om min baggrund  Så en præcisering af konteksten og kravet om professionelt lederskab  Stil de eksistentielle spørgsmål  Stil skarpt på jeres visioner og strategier  Udfyld jeres roller  Interesser jer for fremtiden: benyt de tre F’er  Tal sammen: den intelligente strategiske samtale  Og til slut nogle spørgsmål til refleksion 2

Mange års forskning. To bøger om offentlig ledelse: 2001 og

Tre bøger om strategisk ledelse: 1996, 2004 og

Krav og forventninger til skolelederne i en særlig kontekst  Konteksten rammesætter: politisk lederskab (jf. Central styring – decentral ledelse; Lys i øjnene; Fremtidens folkeskole og jeres strategiplan for B&U), reformer, mange hensyn m.m.  De skal lede skolen og medarbejderne  I dag indebærer det at opstille og forfølge mål og krav!  De skal sikre, at skolen kommer sikkert ind i fremtiden  Strategisk ledelse (mål, overlevelse og fremtidsskabelse)  Sikre at der er kapacitet og kapabilitet og at indsatsen dokumenteres: læring og udvikling!  De skal bidrage til ledelseskollektivet inden for sektoren og i kommunen  En del af det store fælleskab, der skal sikre det gode samfund med koordinerede indsatser på tværs  Sammenhængskraften og Den tværfaglige Model (0-18, vækst og effektivisering) 5

Ny-Ny som eksempel på en kaskaderet koncernstrategi på et sektorområde 6

I hvilken udstrækning er der sket en professionalisering af kommunernes decentrale ledere?  Ledererfaring  antal år i lederjob og antal forskellige lederjob  Lederuddannelse  Tilfældige kurser eller formelle lederuddannelser  Lederroller  Faglig eller administrativ og strategisk ledelse  Ledelsesidentitet  Faglig eller ledelsesfaglig  Ledelsesforståelse  Suboptimering eller samarbejde og loyalitet

Mine undersøgelse fra 2004 og 2008: Den decentrale leder  76 af 98 kommuner (77,6 pct.)  75 direktioner  Institutionsledere (60,1 pct. svar)  991 Daginstitutioner  549 Folkeskoler  188 Plejecentre Sammenlignes med 2004-unders.  Nye ledere (74,2 pct. svar)  44 borgerservice  49 jobcentre  20 familiecentre  147 dagtilbud  190 plejeaktiviteter 8

lederroller  Der er forskel på hvad skoleleder har mulighed for og hvordan de gerne ville fordele deres indsats 9

Ren lederidentitet: forskel på områdeledere og institutionsledere 10

Konkurrence/samarbejde DaginstSkolerPlejec.Bor/JobFamilieOmråd Konkurrence på budgetter 3,733,433,29 Samarbejde i sektor 1,821,931,89 Fælles udvik- lingsansvar 1,581,691,481,701,251,53 Samarbejde ml. sektorer 2,352,492,522,152,102,17 Hele kommu- nens interesse 1,771,641,981,601,501,74 Kommunen før brugerne 3,273,493,213,863,453, = helt enig; 3 = hverken enig eller uenig; 5 = helt uenig

I må interessere jer for de eksistentielle spørgsmål  Hvem er vi, hvor kommer vi fra, og hvor er vi på vej hen?  Hvad lever vi af?  Hvad truer vores eksistens og indløsningen af vores overordnede mål?  Missionen givet hvad er da visionerne?  Politikernes, institutionernes  Givet visionerne hvad er da strategierne (de strategiske prioriteringer)?  Forvaltningens, institutioners 12

Målsætningen, politikker, visioner og strategier  De politisk fastsatte mål, indsats- & fokusområder  ”en sammenhængende ramme om en tryg, god og indholdsrig opvækst”  Folkeskolereform, Lys i øjnene, Den sammenhængende Børne- og ungepolitik 0-18, Dagtilbudspolitik, Ny Nordisk Skole, Ledelse på tværs/den tværfaglige model: sammenhængende delpolitikker  Oversættelsen til operationaliserbare delmål  Det skal give mening – I skal give det mening  Tilbyde oversættelse og fortolkning  Diskutere og tale sammen  Det strategiske narrativ  Jeres strategier – prioriterede indsatser for at indløse målene 13

dokumentationen  Tidsånden: vi skal alle kunne redegøre for, hvad vi bruger offentlige ressourcer til og dokumentere udvikling over tid  Positivt: Dokumentation som feedback/læring  Negativt: Corydon og McKinsey: præstationsmåling og – belønning, KPI’er  Unødvendig – I har det og I gør det allerede! I værste fald: demotivation (mistillid), skævvridning af indsats/adfærd, stress  Fastlæggelse af jeres målepunkter – hvad er gode performancemål?  Og synliggøre dem løbende (intern og ekstern kommunikation)  Det er (også) performance management 14

Det drejer sig om fremtidens folkeskole: de tre F’er  Fremskrive (og tilpasse)  Oplæg baseret på tilgængeligt materiale typisk i form af interessent, netværks, SWOT, PEST, portfolio, værdikæde / værdiprofiler, arena og five-forces analyser  Forudse (og reagere)  Hvad kan I forudse vedr. det der kan/vil ske (politisk cyklus, aktørreaktioner, barrierer eller lignende)  Forestille (og skabe)  Hvilke visioner, hvilke innovative tiltag, radikal eller inkrementel innovation?  Strategi-innovation-entreprenørskab!  Fremtidsværksted, Scenarier, blå oceaner, the grid, Teori U m.m. ? 15

Den (intelligente) strategiske samtale som kan styrke det fælles VI  En samtale hvor strategier kan udvikles, trykprøves og revideres  Spilleregler: åbenhed og ligeværdighed  Ledelsen eller bestyrelsen laver udspil vedr. vision, og strategisk situation  Tilbyder en fortolkning til modsigelse og fælles diskussion  Henimod etableringen af fælles/kollektive forestillinger  Hvem skal være med (fora)  Bestyrelsen og ledelsen  MED udvalg og TR - yderligere medarbejdere?  Andre interessenter?  Kan politikerne inviteres med? 16

Afsluttende spørgsmål til overvejelse - når nu udviklingen skal komme nedefra  Hvor lang tid bruger I på refleksion og strategiovervejelser?  Det er en god idé, at der er tale om en tilbagevendende proces (årshjul og kritiske hændelser)  Er strategierne reaktive (tilpasning) eller proaktive (skabelse)?  Hvilke antagelser ligger bag jeres nuværende strategi(er) og den måde i griber forandringer an på?  I hvilken udstrækning har I en genuin fælles organisatorisk identitet (Viborg Kommune, Børn og unge, 0-18)?  I hvilken udstrækning har I en fælles opfattelse af, hvad der udgør de væsentligste strategiske udfordringer?  Har I eller kan I skabe et fælles strategisk narrativ? En meningsfuld og troværdig historiefortælling om fortid, nutid og fremtid! 17