Viborg Kommune workshop om skoleledelse Ledelse af fremtidens folkeskole Kurt Klaudi Klausen, professor i offentlig organisation og ledelse ved Institut for Statskundskab og leder af MPM uddannelsen, Syddansk Universitet 1
Tankegang & budskaber Først et par ord om min baggrund Så en præcisering af konteksten og kravet om professionelt lederskab Stil de eksistentielle spørgsmål Stil skarpt på jeres visioner og strategier Udfyld jeres roller Interesser jer for fremtiden: benyt de tre F’er Tal sammen: den intelligente strategiske samtale Og til slut nogle spørgsmål til refleksion 2
Mange års forskning. To bøger om offentlig ledelse: 2001 og
Tre bøger om strategisk ledelse: 1996, 2004 og
Krav og forventninger til skolelederne i en særlig kontekst Konteksten rammesætter: politisk lederskab (jf. Central styring – decentral ledelse; Lys i øjnene; Fremtidens folkeskole og jeres strategiplan for B&U), reformer, mange hensyn m.m. De skal lede skolen og medarbejderne I dag indebærer det at opstille og forfølge mål og krav! De skal sikre, at skolen kommer sikkert ind i fremtiden Strategisk ledelse (mål, overlevelse og fremtidsskabelse) Sikre at der er kapacitet og kapabilitet og at indsatsen dokumenteres: læring og udvikling! De skal bidrage til ledelseskollektivet inden for sektoren og i kommunen En del af det store fælleskab, der skal sikre det gode samfund med koordinerede indsatser på tværs Sammenhængskraften og Den tværfaglige Model (0-18, vækst og effektivisering) 5
Ny-Ny som eksempel på en kaskaderet koncernstrategi på et sektorområde 6
I hvilken udstrækning er der sket en professionalisering af kommunernes decentrale ledere? Ledererfaring antal år i lederjob og antal forskellige lederjob Lederuddannelse Tilfældige kurser eller formelle lederuddannelser Lederroller Faglig eller administrativ og strategisk ledelse Ledelsesidentitet Faglig eller ledelsesfaglig Ledelsesforståelse Suboptimering eller samarbejde og loyalitet
Mine undersøgelse fra 2004 og 2008: Den decentrale leder 76 af 98 kommuner (77,6 pct.) 75 direktioner Institutionsledere (60,1 pct. svar) 991 Daginstitutioner 549 Folkeskoler 188 Plejecentre Sammenlignes med 2004-unders. Nye ledere (74,2 pct. svar) 44 borgerservice 49 jobcentre 20 familiecentre 147 dagtilbud 190 plejeaktiviteter 8
lederroller Der er forskel på hvad skoleleder har mulighed for og hvordan de gerne ville fordele deres indsats 9
Ren lederidentitet: forskel på områdeledere og institutionsledere 10
Konkurrence/samarbejde DaginstSkolerPlejec.Bor/JobFamilieOmråd Konkurrence på budgetter 3,733,433,29 Samarbejde i sektor 1,821,931,89 Fælles udvik- lingsansvar 1,581,691,481,701,251,53 Samarbejde ml. sektorer 2,352,492,522,152,102,17 Hele kommu- nens interesse 1,771,641,981,601,501,74 Kommunen før brugerne 3,273,493,213,863,453, = helt enig; 3 = hverken enig eller uenig; 5 = helt uenig
I må interessere jer for de eksistentielle spørgsmål Hvem er vi, hvor kommer vi fra, og hvor er vi på vej hen? Hvad lever vi af? Hvad truer vores eksistens og indløsningen af vores overordnede mål? Missionen givet hvad er da visionerne? Politikernes, institutionernes Givet visionerne hvad er da strategierne (de strategiske prioriteringer)? Forvaltningens, institutioners 12
Målsætningen, politikker, visioner og strategier De politisk fastsatte mål, indsats- & fokusområder ”en sammenhængende ramme om en tryg, god og indholdsrig opvækst” Folkeskolereform, Lys i øjnene, Den sammenhængende Børne- og ungepolitik 0-18, Dagtilbudspolitik, Ny Nordisk Skole, Ledelse på tværs/den tværfaglige model: sammenhængende delpolitikker Oversættelsen til operationaliserbare delmål Det skal give mening – I skal give det mening Tilbyde oversættelse og fortolkning Diskutere og tale sammen Det strategiske narrativ Jeres strategier – prioriterede indsatser for at indløse målene 13
dokumentationen Tidsånden: vi skal alle kunne redegøre for, hvad vi bruger offentlige ressourcer til og dokumentere udvikling over tid Positivt: Dokumentation som feedback/læring Negativt: Corydon og McKinsey: præstationsmåling og – belønning, KPI’er Unødvendig – I har det og I gør det allerede! I værste fald: demotivation (mistillid), skævvridning af indsats/adfærd, stress Fastlæggelse af jeres målepunkter – hvad er gode performancemål? Og synliggøre dem løbende (intern og ekstern kommunikation) Det er (også) performance management 14
Det drejer sig om fremtidens folkeskole: de tre F’er Fremskrive (og tilpasse) Oplæg baseret på tilgængeligt materiale typisk i form af interessent, netværks, SWOT, PEST, portfolio, værdikæde / værdiprofiler, arena og five-forces analyser Forudse (og reagere) Hvad kan I forudse vedr. det der kan/vil ske (politisk cyklus, aktørreaktioner, barrierer eller lignende) Forestille (og skabe) Hvilke visioner, hvilke innovative tiltag, radikal eller inkrementel innovation? Strategi-innovation-entreprenørskab! Fremtidsværksted, Scenarier, blå oceaner, the grid, Teori U m.m. ? 15
Den (intelligente) strategiske samtale som kan styrke det fælles VI En samtale hvor strategier kan udvikles, trykprøves og revideres Spilleregler: åbenhed og ligeværdighed Ledelsen eller bestyrelsen laver udspil vedr. vision, og strategisk situation Tilbyder en fortolkning til modsigelse og fælles diskussion Henimod etableringen af fælles/kollektive forestillinger Hvem skal være med (fora) Bestyrelsen og ledelsen MED udvalg og TR - yderligere medarbejdere? Andre interessenter? Kan politikerne inviteres med? 16
Afsluttende spørgsmål til overvejelse - når nu udviklingen skal komme nedefra Hvor lang tid bruger I på refleksion og strategiovervejelser? Det er en god idé, at der er tale om en tilbagevendende proces (årshjul og kritiske hændelser) Er strategierne reaktive (tilpasning) eller proaktive (skabelse)? Hvilke antagelser ligger bag jeres nuværende strategi(er) og den måde i griber forandringer an på? I hvilken udstrækning har I en genuin fælles organisatorisk identitet (Viborg Kommune, Børn og unge, 0-18)? I hvilken udstrækning har I en fælles opfattelse af, hvad der udgør de væsentligste strategiske udfordringer? Har I eller kan I skabe et fælles strategisk narrativ? En meningsfuld og troværdig historiefortælling om fortid, nutid og fremtid! 17