Gruppearbejde (& Personlighedstyper)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Subjektivitet, Teknologi Samfund
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Skitsering af en engelsk samarbejdsmodel Ved Morten Kurth
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Forretning og Ledelse lektion 7
NOEA/Aalborg Universitet
Konsensusprocessen.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Projektlederens rolle(r)
samarbejde kræver aktivitet kommunikation betyder at "gøre fælles"
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Vejledning i projektarbejde
Når det at vejlede handler om andet end det faglige Søren Hansen Aalborg Universitet At vejlede i projektprocessen; med fokus på problemformulering, problemanalyse.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Læringsstile i gruppearbejde
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
How to publish as a PhD-student. Dagens program Præsentation Hvilken person er du selv? Forventninger til PhD-studerende fra instituttet Hvordan bruger.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Velkommen til SLP i P2 Søren Hansen og Jonna Langeland
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
Vejlederens kommunikation
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Læse/studiegrupper.
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Hvad sker der når vi samskaber, eller samarbejde på tværs? Gruppedynamikkens påvirkning Manon de Jongh, 2014.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Infomøde cand.selv – cand.mentor
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Projektarbejde og Kommunikation
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Claus Brabrand Oct 26, 2009Projekt og Kommunikation (BPAK) Projektarbejde og Kommunikation Uge 9: ( de Bono, MBTI typer, gruppeproblemanalyse, projektarbejde,
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Om begrebet kvalitet Institut for Matematiske Fags undervisningsdage, Sandbjerg, maj 2006 Torben K. Jensen,
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Omsætning af en model til en RDB Jesper Tørresø DAB1 F Marts 2008.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Software Testing Software testing.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Gruppearbejde (& Personlighedstyper) Uge 8: ( gruppebegreb, normer, problemer, forebyggelse, personlighedstyper ) Claus Brabrand [ brabrand@itu.dk ]

Plan for idag (19/10) Øvelse: "fordele ved gruppearbejde?" Motivation og introduktion til gruppebegrebet Gruppenormer Øvelse: "norm-muligheder og -præferencer?" 1t gruppearbejde & normer Øvelse: "ulemper ved gruppearbejde?" Typer af gruppeproblemer Forebyggelse Øvelse: ”etablér en gruppe-konstitution" 1t problemer & forebyggelse Personlighedstyper Øvelse: ”2 psychometric selv-tests" (aka., "personligheds-profiler") ½t personlighedstyper "de Bono's tænkehatte" gruppediskussionsværktøj

Øvelse 1) Overvej svaret på: 2) Skriv svaret på en PostIt® note: 3) Byt noterne tilfældigt rundt mellem jer... "Nævn de 2 største fordele ved gr.arb."

Plan for idag (19/10) Øvelse: "fordele ved gruppearbejde?" Motivation og introduktion til gruppebegrebet Gruppenormer Øvelse: "norm-muligheder og -præferencer?" 1t gruppearbejde & normer Øvelse: "ulemper ved gruppearbejde?" Typer af gruppeproblemer Forebyggelse Øvelse: ”etablér en gruppe-konstitution" 1t problemer & forebyggelse Personlighedstyper Øvelse: ”2 psychometric selv-tests" (aka., "personligheds-profiler") ½t personlighedstyper "de Bono's tænkehatte" gruppediskussionsværktøj

Bog "Metode i Projektarbejdet" -- Helle Algreen-Ussing & Niels O. Fruensgaard 130 p., Aalborg Universitetsforlag, (1990) 2006

Ingen 'Grand Unifying Theory'  Grupper (og gruppe-dynamik): Ingen universel teori Ingen universel metode Metodologi: Gode råd, gode erfaringer, god praksis ! NB: Noget vil være "common sense"…

Motivation: Gruppearbejde Software: mere og mere kompleks: Derfor: gruppearbejde: På arbejdsmarkedet (indtil ca. år 2050) På studiet (3-5 år nu) ...diverse andre sammenhænge The evolution of computer games: "Rainbow Six", PC, 1998 "Halo 3", XBox360 2007 "Pirates", Amiga, 1989 "Pong", Atari 1972 1 programmør 8 udviklere 24 udviklere  200 udviklere [ guestimate ]

Motivation: Gruppearb. (cont'd) Flere input: Flere ideer Flere perspektiver/synspunkter Nogle at diskutere ideer med Hjælpe hinanden: Motivere hinanden til at studere Motivere hinanden til at arbejde Gensidigt forpligtende Lære fra hinanden "Håber at finde sammen med folk med forskellige kompetencer som kan komplementere hinanden" -- Bachelorstuderende, ITU, 2007

Motivation: Gruppearb. (cont'd) Løse større opgaver (og hurtigere): (end hvis alene) Øger ens netværk: Socialt Fagligt Styrker identitets-følelse: Afgrænser sig selv ift. andre: Lære egne præferencer ift. andre Lære egne grænser ift. andre

En Udfordring Gruppearbejde kan være svært! (i starten) Derfor: God idé at lære at arbejde sammen(!) Så god en idé at et Dansk Universitet har placeret et kursus i: på 1. semester ! ...af 1. år ! ...af en ny-designet uddannelse ! :) "[...] en hel del studerende gennem skolen er vænnet til konkurrencementalitet og dyrkelse af individuelt arbejde i en sådan grad, at de har udviklet generel mistro til gruppearbejdsformen." -- "Metode i Projektarbejdet", p. 99 Projektarbejde og kommunikation

Gruppe (med/uden ”leder”) Gruppe (med leder): E.g., projekt i erhvervslivet Mål: Produkt ($ / € / kr) Gruppe (uden leder): E.g., studie-gruppe Mål: (Lærings-)Proces Ansvar: ledelse ledelse ansvar

Definition: 'Gruppe' Pronunciation: /'grüp/ Function: noun Etymology: French groupe, from Italian gruppo, by-form of groppo knot, tangle, of Germanic origin; akin to Old High German kropf craw — more at crop Date: 1686 1:  two or more figures forming a complete unit in a composition 2 a:  a number of individuals assembled together or having some unifying relationship b:  an assemblage of objects regarded as a unit c1: a military unit consisting of a headquarters and attached battalions c2: a unit of the United States Air Force higher than a squadron and lower than a wing 3 a:  an assemblage of related organisms —often used to avoid taxonomic connotations when the kind or degree of relationship is not clearly defined b1: two or more atoms joined together or sometimes a single atom forming part of a molecule; especially : functional group <a methyl group> b2: an assemblage of elements forming one of the vertical columns of the periodic table c:  a stratigraphic division comprising rocks deposited during an era 4:  a mathematical set that is closed under a binary associative operation, contains an identity element, and has an inverse for every element

Definition: 'Gruppe' gruppe := Nogle mennesker, der: har et (eller flere) fælles mål; har fælles betingelser; har fælles normer; og føler sig som en... NB: Direkte konsekvens (af definitionen): hvis man ikke føler sig som en gruppe, er man det ikke! ...gruppe rekursiv definition!!! :) [ Kilde: "Arbejdsgruppens Psykologi", Reitzels forlag 1983, B. Lenéer-Axelson & I. Thylefors ]

Fælles mål (~ projektgruppe) Overordnede fælles mål: Klare projektet (og bestå)! Gruppe-specifikke del-mål: Faglige del-mål: opnå indsigt i emne E, Proces del-mål: blive god til at samarbejde, Sociale del-mål: have det rart med hinanden, opnå kompetence K (e.g., ‘programmere’} lave løsningsforslag til problem P, , lave en god rapport, … blive god til at kommunikere, blive god til konflikt-håndtering, lave så lidt som muligt, … lære hinanden at kende, lære hinandens grænser, blive god til at sidde i rundkreds, …

Fælles betingelser (~ projektgruppe) Ofte fælles betingelser; dvs.: samme ansvar samme projekt samme faglige krav (jf. studieordningen) samme tidsramme samme resourcer samme vejleder samme placering i uddannelsesinstitutionens hierarki ... Ofte forskellige personlige forudsætninger: motivation, evner, viden, fleksibilitet, forandringsvilje, kreativitet, forventninger, køn, alder, erfaring, sindelag, præferencer, personlig målsætning, ønsker om læringsudbytte, ...

Hvad er en 'Norm'? Et regel-sæt ("kodex") vedtaget i en gruppe, Pronunciation: /'norm/ Function: noun Etymology: Latin norma, literally, carpenter's square 1 : an authoritative standard : MODEL 2 : a principle of right action binding upon the members of a group and serving to guide, control, or regulate proper and acceptable behavior 3 : AVERAGE: as a : a set standard of development or achievement usually derived from the average or median achievement of a large group b : a pattern or trait taken to be typical in the behavior of a social group c : a widespread or usual practice, procedure, or custom : RULE <standing ovations became the norm> 4 a : a real-valued nonnegative function defined on a vector space with value analagous to length and satisfying the conditions that the function is zero if and only if the vector is zero, the function of the product of a scalar and a vector is equal to the product of the absolute value of the scalar and the function of the vector, and the function of the sum of two vectors is less than or equal to the sum of the functions of the two vectors; specifically : the square root of the sum of the squares of the absolute values of the elements of a matrix or of the components of a vector b : the greatest distance between two successive points of a set of points that partition an interval into smaller intervals Et regel-sæt ("kodex") vedtaget i en gruppe, der definerer og styrer acceptabel adfærd - og hvordan gruppen arbejder.

Fælles normer (~ projektgruppe) Nogle (bevidst): eksplicit vedtaget ved gruppe-beslutning (kendt norm) Mange (ubevidst): implicit "vedtaget" (ukendt norm) Det handler om at explicitere normerne (via diskussion): [ukendt norm  kendt norm] 1) så kan alle+gruppen forholde sig til dem 2) har man en chance for at løse problemer omkring dem Normerne spiller en uhyre vigtig rolle !!! ift. det faglige resultat og sociale klima

Plan for idag (19/10) Øvelse: "fordele ved gruppearbejde?" Motivation og introduktion til gruppebegrebet Gruppenormer Øvelse: "norm-muligheder og -præferencer?" 1t gruppearbejde & normer Øvelse: "ulemper ved gruppearbejde?" Typer af gruppeproblemer Forebyggelse Øvelse: ”etablér en gruppe-konstitution" 1t problemer & forebyggelse Personlighedstyper Øvelse: ”2 psychometric selv-tests" (aka., "personligheds-profiler") ½t personlighedstyper "de Bono's tænkehatte" gruppediskussionsværktøj

Taxonomi: 4 slags normer (~ gruppearb.) "taxonomy" = scientific classification Taxonomi: 4 slags normer (~ gruppearb.) Organisations-normer: ... Arbejds-normer: ... Samværs-normer: ... Gruppe-tilhørs-normer: ...

Organisations-normer organisations-form? altid arb. samlet >< uddelegering i undergr. >< Nindividual roller? referent?, ordstyrer?, leder?, proces-ansvarlig?, … rollerotation? fast >< skiftende >< løs (NB: 'stærkeste' bestemmer!) mødested? alle møder i gr.rum >< hos gr.medlemmer >< virtuelle møder diskussioner (formaliseringsgrad)? formel (regler+ordstyrer+referent) >< uformel (NB: 'stærkeste') dokumentation? fuld (personlige notater + projekt-dagbog + løbende arbejdsblade) >< papirløst

Arbejds-normer Arbejds-normer: ambitionsniveau? arbejdstempo? bestå (02) >< … >< top-karakter (12) arbejdstempo? langsomt >< middel >< hurtigt grundighed? alle detaljer >< grundig >< "cost-effective" >< overfladisk arbejdstid? "fra hvornår til hvornår?" (og "hvilke dage?") diskussioner? planlagte/målbevidste >< "laissez-faire" (NB: 'stærkeste') beslutninger? konklusion på diskussioner >< afstemning >< vetoret til alle >< uformel/fornemmelse  person-domineret (efter "social-hierarki" / "fagligt-hierarki")

Samværs-normer Samværs-normer: gensidig hjælpsomhed? gensidig hensyntagen? sprogbrug og "tone"? efterlevelse af egne regler (disciplin)? sanktioner ! "straf" for overtrædelse af regler; (fx., for sent, udeblivelser, forsømmelser, ...) incitament

Gruppe-tilhørs-normer ansvars-følelse overfor gruppen? ansvarlighed >< ligegyldighed tilhørs-følelse til gruppen? accepteret/velkommen >< ikke accepteret/velkommen prioritering? egne interesser først >< gruppens interesser først sociale arrangementer ("hygge")? ofte >< engang imellem >< aldrig

Norm-sæt (aka. Konstitution) A constitution is a system for government, often codified as a written document, that establishes the rules and principles of an autonomous [political] entity. Norm-sæt  retning gruppen udvikler sig i ! Normerne spiller en uhyre vigtig rolle !!! ift. det faglige resultat og sociale klima

En God Konstitution Undlad at “udskyde” norm-beslutninger!!! Konflikt Regler ”udskudt”: Regler ”vedtaget”: Konflikt Konflikt løses via de vedtagne ”regler” Konflikt Regler? (for løsning) = ny konflikt => Reelt set 2 konflikter => Konflikt løst vha. reglerne

En God Konstitution (cont’d) Subjektivt…: …opfattes ofte forskelligt Når jeg er på ferie, kan jeg godt lide at ”slappe af” Z Z Z Lav objektive (ikke subjektive) regler!! Arbejdstid: Vi arbejder mandag, onsdag og fredag fra kl. 12 – 16 og holder 15 min pause hver time ! Arbejdstid: Vi arbejder forholdsvist meget og holder en smule pause en gang imellem ?!? vs.

En God Konstitution (cont'd) ...er utvetydig! "Han skød en kanin med et gevær på 100m" 1) 2) 100m 100m et-gevær-på-100m 3) 4) 100m en-kanin-med-et-gevær en-kanin-med- et-gevær-på-100m 100m

( NB: Om begrebet 'Kvalitet' ) 1) 2) 3) 4) 5) Kvalitet som "det exceptionelle" eksklusive, specielle, fortrinlige, uopnåelige, ... Kvalitet som "perfektion" eller "konsistens" fravær af fejl, ... Kvalitet som "evnen til målopfyldelse" kun betydning ~ formål, "er kunden tilfreds?", ... Kvalitet som "værdi for pengene" "cost/benefit", "cost-effectiveness", produktivitet, ... Kvalitet som "forvandling" eller "forandring" læring (øget selvtillid/dømmekraft/kritiske evner), ...

En God Konstitution (cont’d) Lav målbare (operationelle) regler!! Undgå “tautologiske regler” (der er trivielt sande og dermed ‘intetsigende’) ”Vi skriver udelukkende rapport den sidste uge”. ”Vi foretager ’rolle-rotation’ hver mandag morgen”. ”Alle diskussioner føres med ordstyrer og referent”. ”Vi vil søge at få det bedste ud af det”. ”Vi tilpasser tempoet ud fra arbejdsmængden og deadline”. ”Godt er bedre end dårligt”.

En God Konstitution (cont’d) Undgå løse regler, idet: løse regler  den 'stærkeste' bestemmer!! socialt (i starten) fagligt (senere) ’stærkeste’ =

Plan for idag (19/10) Øvelse: "fordele ved gruppearbejde?" Motivation og introduktion til gruppebegrebet Gruppenormer Øvelse: "norm-muligheder og -præferencer?" 1t gruppearbejde & normer Øvelse: "ulemper ved gruppearbejde?" Typer af gruppeproblemer Forebyggelse Øvelse: ”etablér en gruppe-konstitution" 1t problemer & forebyggelse Personlighedstyper Øvelse: ”2 psychometric selv-tests" (aka., "personligheds-profiler") ½t personlighedstyper "de Bono's tænkehatte" gruppediskussionsværktøj

Please put the Post-Its on the wall Øvelse [Diskutér alle normerne igennem]: Diskutér og notér (for hver af normerne): -1) diskutér variationer over enkelte normer? -2) notér egne præferencer vedr. normen? -3) notér hvor essentiel normen er for dig? Vælg en "proces-ansvarlig" = ansvar for at I når alt igennem (og alle får sagt noget) NB: I skal ikke blive enige om noget ! Please put the Post-Its on the wall "Fordele ved gr.arb."

Plan for idag (19/10) Øvelse: "fordele ved gruppearbejde?" Motivation og introduktion til gruppebegrebet Gruppenormer Øvelse: "norm-muligheder og -præferencer?" 1t gruppearbejde & normer Øvelse: "ulemper ved gruppearbejde?" Typer af gruppeproblemer Forebyggelse Øvelse: ”etablér en gruppe-konstitution" 1t problemer & forebyggelse Personlighedstyper Øvelse: ”2 psychometric selv-tests" (aka., "personligheds-profiler") ½t personlighedstyper "de Bono's tænkehatte" gruppediskussionsværktøj

Øvelse 1) Overvej svaret på: 2) Skriv svaret på en PostIt® note: 3) Byt noterne tilfældigt rundt mellem jer... "Nævn de 2 største ulemper ved gr.arb."

Plan for idag (19/10) Øvelse: "fordele ved gruppearbejde?" Motivation og introduktion til gruppebegrebet Gruppenormer Øvelse: "norm-muligheder og -præferencer?" 1t gruppearbejde & normer Øvelse: "ulemper ved gruppearbejde?" Typer af gruppeproblemer Forebyggelse Øvelse: ”etablér en gruppe-konstitution" 1t problemer & forebyggelse Personlighedstyper Øvelse: ”2 psychometric selv-tests" (aka., "personligheds-profiler") ½t personlighedstyper "de Bono's tænkehatte" gruppediskussionsværktøj

Typer af problemer (~ gr.arb.) Typer af (gruppe-relaterede) problemer Ikke problemer ift. "fagligt indhold" Løsning forudsætter: 1) Problemet er erkendt 2) Årsag er kendt Template: Diagnose: … Symptomer: … Årsager:

1) ”Almindelig Sjusk” Diagnose: ”Almindelig Sjusk”: Symptomer: Formløshed i arbejdet Ligegyldighed ift. aftaler og beslutninger Inkonsekvent arbejdsgang Manglende koordinering Rod Årsager: ”Ledelses- eller organisations-problem”(?) Mangelfulde normer(?) Manglende disciplinering(?) Ikke-engagerende projekt(?) Manglende initiativ hos medlemmer(?) Manglende mod til ubehagelig diskussion(?)

2) ”Dårlig Atmosfære” Diagnose: ”Dårlig Atmosfære”: Symptomer: Unødigt skarpe diskussioner Manglende gensidig støtte Uenighed om overfladiske problemer Sårende bemærkninger Mange konflikter Årsager: Uløste personkonflikter(!) Konkret løsningsforslag: Socialisering

3) ”Forsømmelser” Diagnose: ”Forsømmelser”: Symptomer: Årsager: Ofte for sent Udeblivelser (uden afbud) Forsømmelse af pålagte opgaver Årsager: Lav ansvarsbevidsthed(?) Ikke-accept følelse(?) Personlige problemer(?) Manglende / for slappe sanktioner(?) Konkret løsningsforslag: Udspørg til årsager (uden bebrejdelse!) og før til dagbog

4) ”Beslutningsbesvær” Diagnose: ”Beslutningsbesvær”: Symptomer: Beslutningsbesvær Årsager: Manglende vilje til handling (som beslutningerne medfører) ( udskyde beslutninger, uklare beslutninger)(?) Anbefalinger: Eksplicitér beslutnings-grundlaget Før altid beslutninger+grundlag+argumentation til dagbog Eksplicitér beslutnings-processen Undgå ”alle-skal-være-enige” beslutningsproces Faglige beslutninger (e.g. metodevalg): faglig argumentation Sociale beslutninger (e.g. konstitution): bredest tilslutning

5) ”Outsidere” Diagnose: ”Outsidere”: Symptomer: Årsager: FRIVILLIG: Protest mod arbejds-form(?) Protest mod arbejds-rolle(?) UFRIVILLIG!: Føle sig ”uden for” [etnisk/socialt/køn/…](?) Føle sig ”i mindretal” [etnisk/socialt/køn/…](?) forsømmelser, underminering, klovn, servil(?) frustration, ekstraindsats, ligegyldighed, klovn, servil(?) Anbefalinger: NB: Kræver ekstern intervention (hvis det skal løses)

6) ”Klikedannelse” Diagnose: ”Klikedannelse”: Symptomer: Årsager: Gruppen domineres af en del-gruppe: ”klike” Mange forskellige del-grupper: ”fraktioner” Årsager: Nogle kender hinanden godt i forvejen(?) Projekt startet af nogle (med ”ejerskab”); andre med senere(?) Anbefalinger: Socialisering Gode sociale gruppe-normer Split gruppe i to (”gruppe-fision”)

7) ”Fastlåste Roller” Diagnose: ”Fastlåste Roller”: Symptomer: Fast rolle til ”Kaj Benno”: [programmør / rapport-skriver / referent / ordstyrer / dokumentator / fejl-finder / GUI-designer / …] lærer kun en del-mængde(!!!) Årsager: ”Kaj Benno” god til… [programmere / skrive rap. / …](?) ”Gurli Magrethe” gider ikke [programmere / skrive rap. / …](?) Fokus på produkt på bekostning af [lærings-]proces(?) Anbefalinger: Rollerotation Øget fokus på [lærings-]proces

8) ”Magt Kamp” Diagnose: ”Magt Kamp”: Symptomer: Årsager: Person-dominans (en eller flere) Rivalisering Alt hvad ”Kurt Ove” siger kritiseres Årsager: Diskussion om ”LinkedList vs. ArrayList” handler i virkeligheden om det er ”Bo” eller ”Ib” der skal bestemme(?) FAGLIG => ekstra arbejdsindsats (kan være godt for gruppen) UFAGLIG => reelt problem: magtkamp(!) Anbefalinger: Eksplicitér beslutnings-processen NB: Kræver ekstern intervention (hvis det skal løses)

Plan for idag (19/10) Øvelse: "fordele ved gruppearbejde?" Motivation og introduktion til gruppebegrebet Gruppenormer Øvelse: "norm-muligheder og -præferencer?" 1t gruppearbejde & normer Øvelse: "ulemper ved gruppearbejde?" Typer af gruppeproblemer Forebyggelse Øvelse: ”etablér en gruppe-konstitution" 1t problemer & forebyggelse Personlighedstyper Øvelse: ”2 psychometric selv-tests" (aka., "personligheds-profiler") ½t personlighedstyper "de Bono's tænkehatte" gruppediskussionsværktøj

Forebyggelse Forebyggelse: Konstitution: En “god” konstitution ! Grundige norm diskussioner i starten ! Konstitution: A constitution is a system for government, often codified as a written document, that establishes the rules and principles of an autonomous [political] entity.

Forebyggelse Formalisér vigtige diskussioner! 1) varsles i forvejen Regler for "formel diskussion": 1) varsles i forvejen 2) emne/formål skrives på en ren tavle 3) ordstyrer 4) referat  dagbog

Forebyggelse (cont’d) Studér studieordningen! vurdér projekt-relevans ~ studieordningens faglige krav (ellers problem til eksamen: læringsudbytte)!

Forebyggelse (cont’d) Tag mange noter! 1) "personlige notater" (alle) 2) "projekt dagbog" (referent) 3) "arbejdsblade" (løbende produktion) Tag mange "personlige notater": ikke kun til bevidstløs registrering, men grundlag for senere arbejde og rapport! Før "projekt-dagbog": normer, aftaler, idéer, beslutninger, beslutnings-grundlag og -form, møde-referater, eksterne samtaler [ næste uge ]

Forebyggelse (cont'd) Tag mange noter! Lav "arbejdsblade" løbende: 1) "personlige notater" (alle) 2) "projekt dagbog" (referent) 3) "arbejdsblade" (løbende produktion) Lav "arbejdsblade" løbende: færdigbearbejd notater til arbejdsblade notater, notater, notater, ...  problem! (vent ikke til rapporten skal skrives) arbejdsblade: = status for projektet ! = grundlag for vejledning ! [ næste uge ]

Forebyggelse (cont'd) Overhold aftaler! Afgørende for gruppe-moral og -fremdrift (meld afbud tidligt, hvis nødvendigt) Konsultér "projekt-dagbogen“ (ved fravær): Aftaler Idéer Beslutninger (inkl. grundlag og form) Møde-referater Eksterne samtaler …

Forebyggelse (cont'd) Erkend konflikter! (svært) Diskutér konflikter åbent! (dvs: positivt, konstruktivt, i god tone) ofte tale om ‘misforståelser’ reel konflikt  konfliktløsning (inddrag evt. vejleder) Bemærk: der vil komme konflikter!!!!!!!!!!!!!

Forebyggelse (cont'd) Vær omhyggeligt ineffektive ind imellem! i.e., hyg jer med mellemrum! (NB: effektiviteten vil naturligt svinge  recharge batteries) intet projekt kan holde til 100% seriøsitet hele tiden (start evt. alle møder med 15 min. uformel tid)

Plan for idag (19/10) Øvelse: "fordele ved gruppearbejde?" Motivation og introduktion til gruppebegrebet Gruppenormer Øvelse: "norm-muligheder og -præferencer?" 1t gruppearbejde & normer Øvelse: "ulemper ved gruppearbejde?" Typer af gruppeproblemer Forebyggelse Øvelse: ”etablér en gruppe-konstitution" 1t problemer & forebyggelse Personlighedstyper Øvelse: ”2 psychometric selv-tests" (aka., "personligheds-profiler") ½t personlighedstyper "de Bono's tænkehatte" gruppediskussionsværktøj

Please put the Post-Its on the wall Øvelse: Etablér en hensigtsmæssig konstitution (skal afleveres skriftligt inden mandag kl. 9:00) Please put the Post-Its on the wall "Fordele ved gr.arb." "Ulemper ved gr.arb."

Plan for idag (19/10) Øvelse: "fordele ved gruppearbejde?" Motivation og introduktion til gruppebegrebet Gruppenormer Øvelse: "norm-muligheder og -præferencer?" 1t gruppearbejde & normer Øvelse: "ulemper ved gruppearbejde?" Typer af gruppeproblemer Forebyggelse Øvelse: ”etablér en gruppe-konstitution" 1t problemer & forebyggelse Personlighedstyper Øvelse: ”2 psychometric selv-tests" (aka., "personligheds-profiler") ½t personlighedstyper "de Bono's tænkehatte" gruppediskussionsværktøj

Myers-Briggs Type Indicator Jung 1921, MBTI 1962 Myers-Briggs Type Indicator Introversion vs. Extraversion ("attitudes") I: internal world (concepts/ideas/reflect), energy from timeout, [think;act] E: external world (people/action/things), energy from action, [act;think] Sensing vs. iNtuition ("irrational functions", applied to 'data' received) S: "concrete", trust information in present, details / facts, [meaning ~ data] N: "abstract", trust theories, [meaning ~ pattern, theory, or wider context] Feeling vs. Thinking ("decision making functions", for rational choices) F: associated decisions: empathize with situation, [inside perspective] T: dissociated decisions: logical/causes/consistent, [outside perspective] Judging vs. Perceiving ("lifestyle", relates to how to get things done) J: come to decision, clear plan, start in good time, ["inflexible"] P: leave matters open, await or postpone decisions, ["too flexible"] [Carl G. Jung, 1920] [ cf. wikipedia for more info ]

Øvelse: SELV-TEST Svar på spørgsmålene (fra "A" til "J"): I 4 I A "Hvis du nu var en pizza, hvilket nummer ville du så være"? ¤___ "Marguerita" (nummer 15) @___ "Capricciosa" (nummer 19) *___ "Quattro stagioni" (nummer 22) #___ "Calzone" (nummer 32) I 3 4 2 Resultat: IALT * = (V): ____ @ = (A): ____ ¤ = (K): ____ # = (AD): ____ A ... 34 2 I ... 16 and so on... ... 4 18 ... 3 SUM 32

Plan for idag (19/10) Øvelse: "fordele ved gruppearbejde?" Motivation og introduktion til gruppebegrebet Gruppenormer Øvelse: "norm-muligheder og -præferencer?" 1t gruppearbejde & normer Øvelse: "ulemper ved gruppearbejde?" Typer af gruppeproblemer Forebyggelse Øvelse: ”etablér en gruppe-konstitution" 1t problemer & forebyggelse Personlighedstyper Øvelse: ”2 psychometric selv-tests" (aka., "personligheds-profiler") ½t personlighedstyper "de Bono's tænkehatte" gruppediskussionsværktøj

"de Bono's 6 Tænkehatte" "Current thinking is dominated by "adversarial thinking". The mode of discussion revolves around argument, the purpose being to defeat your opponent and by doing so discover the truth. Adversarial thinking serves a purpose. However, it is not the only way of thinking and in some circumstances it has limitations. Six Thinking Hats offers a practical alternative. It encourages co-operation, exploration and innovation." [ http://www.edwdebono.com/ ] Øvelse (i jeres seneste gruppe, 'norm-sæt aftale gruppen'): 1) Find ud af hvad "de Bono's 6 tænkehatte" er? 2) Overvej hvordan det kunne bruges i jeres gruppe 3) Forbered en powerpoint præsentation (max 5 min)!