Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Claus Brabrand Oct 26, 2009Projekt og Kommunikation (BPAK) Projektarbejde og Kommunikation Uge 9: ( de Bono, MBTI typer, gruppeproblemanalyse, projektarbejde,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Claus Brabrand Oct 26, 2009Projekt og Kommunikation (BPAK) Projektarbejde og Kommunikation Uge 9: ( de Bono, MBTI typer, gruppeproblemanalyse, projektarbejde,"— Præsentationens transcript:

1 Claus Brabrand Oct 26, 2009Projekt og Kommunikation (BPAK) Projektarbejde og Kommunikation Uge 9: ( de Bono, MBTI typer, gruppeproblemanalyse, projektarbejde, arbejdspapirer ) v2.1 Claus Brabrand [ brabrand@itu.dk ]

2 [ 2 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Plan for idag (26/10) Gruppens arbejdspapirer Øvelse: arbejdspapirer Resultater af “fordele/ulemper ved gruppearbejde” Øvelse: Analyse af ulemper: løsning og forebyggelse dokumenter Introduktion til projekt-arbejde projekt-arbejde...fra sidste uge Præsentationer: “De Bono’s tænkehatte” gruppediskussionsværktøj Resultater af “MBTI-tests” …fra sidste uge Om eksamensformen eksamen

3 [ 3 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Plan for idag (26/10) Gruppens arbejdspapirer Øvelse: arbejdspapirer Resultater af “fordele/ulemper ved gruppearbejde” Øvelse: Analyse af ulemper: løsning og forebyggelse dokumenter Introduktion til projekt-arbejde projekt-arbejde...fra sidste uge Præsentationer: “De Bono’s tænkehatte” gruppediskussionsværktøj Resultater af “MBTI-tests” …fra sidste uge Om eksamensformen eksamen

4 [ 4 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Putting People into 16 Boxes ISTJ ( Inspector ) ISTP ( Crafter ) ESTP ( Promoter ) ESTJ ( Supervisor ) ISFJ ( Protector ) ISFP ( Composer ) ESFP ( Performer ) ESFJ ( Provider ) INFJ ( Counselor ) INFP ( Healer ) ENFP ( Champion ) ENFJ ( Teacher ) INTJ ( Mastermind ) INTP ( Architect ) ENTP ( Inventor ) ENTJ ( Field Marshal ) SN TFT I E P J J

5 [ 5 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Kritik af MBTI Teoretisk fundament?: Baseret på bog af Jung (1921) ’Descriptive’ vs. ’Predictive’?: Handlingspotentiale (på basis af testen)? Validitet?: Tester selve testen (spørgsmålene) det intenderede? Pålidelighed?: Er testen pålidelig (stabilitet / konsistens / fejl-margin)? …ikke destro mindre; meget anvendt/udbredt!..!?!..

6 [ 6 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Introversion vs. Extroversion BPAK’09: POP: Introversion Extroversion [cf. wikipedia] 

7 [ 7 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Sensing vs. iNtuition Sensing iNtuition BPAK’09: POP: ! [cf. wikipedia]

8 [ 8 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Feeling vs. Thinking Feeling Thinking BPAK’09: POP: [cf. wikipedia] !

9 [ 9 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Judging vs. Perceiving Judging Perceiving BPAK’09: POP: [cf. wikipedia] !

10 [ 10 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Artisans / Crafters (SP) Sensing Perceivers: Fun-loving, optimistic, focused on present Daring, unconventional, bold, impulsive, and spontaneous. Want recognition and seek attention Entertainers BPAK’09 : POP: ! [cf. wikipedia]

11 [ 11 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Idealists / Catalysts (NF) iNtuitive Feelers: Enthusiastic, trust their intuition, seek their true self, prize meaningful relationships Kindhearted and authentic, dislike conflict Giving, trusting, spiritual Passionately concerned with personal growth & ethics Mentors and advocates BPAK’09 : POP: [cf. wikipedia] 

12 [ 12 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Guardians / Stabilizers (SJ) Sensing Judgers: Dependable, loyal, helpful, hard-working Follow rules, trust authority, and cooperate with others Prefer structure and order, and focus on credentials and traditions Stabilizing leaders Administrators POP: [cf. wikipedia] BPAK’09 :

13 [ 13 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Rationals / Strategists (NT) iNtuitive Thinkers: Inventors, coordinators, and competent planners Trust logic, independent, and strong willed Outspoken, don’t care about political correctness Skeptical of others, confident of themselves Yearn for achievement, want to understand how the world works Strategic leaders POP: ! [cf. wikipedia] BPAK’09 :

14 [ 14 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Grupper: Homogene vs. Heterogene Homogene: 1 n = 1 :) Heterogene: Innovation && Struktur Plan && Implementation Handling && Eftertænksomhed Bruger- && Teknisk-fokus …

15 [ 15 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Considerations (Group Formation) Considerations (Group Formation): a) Balance Introverts and Extroverts: Too many intros  few discussions / limited exchange Too many extros  Blah blah blah… b) Avoid ”strategist-strategist” clashes: More likely to ”clash” c) Balance heterogeneously wrt. ”MBTI” and ”VARK” More inputs & perspectives d) Avoid ”old group mates” in same group Learn to work with ”new people” Avoid sub-groups (aka, cliques)

16 [ 16 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Plan for idag (26/10) Gruppens arbejdspapirer Øvelse: arbejdspapirer Resultater af “fordele/ulemper ved gruppearbejde” Øvelse: Analyse af ulemper: løsning og forebyggelse dokumenter Introduktion til projekt-arbejde projekt-arbejde...fra sidste uge Præsentationer: “De Bono’s tænkehatte” gruppediskussionsværktøj Resultater af “MBTI-tests” …fra sidste uge Om eksamensformen eksamen

17 [ 17 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Fordele ved gruppearbejde

18 [ 18 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Fordele ved gruppearbejde større & hurtigere opgaver Motivere & hjælpe hinanden Flere input & perspektiver: flere input & perspektiver mindre arbejde nogle at diskutere med sjovere

19 [ 19 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Fordele ved gruppearbejde større & hurtigere opgaver Motivere & hjælpe hinanden Større & hurtigere opgaver: flere input & perspektiver mindre arbejde nogle at diskutere med sjovere

20 [ 20 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Fordele ved gruppearbejde større & hurtigere opgaver Motivere & hjælpe hinanden Motivere & hjælpe hinanden: flere input & perspektiver mindre arbejde nogle at diskutere med sjovere

21 [ 21 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Fordele ved gruppearbejde større & hurtigere opgaver Motivere & hjælpe hinanden Mindre arbejde: flere input & perspektiver mindre arbejde nogle at diskutere med sjovere

22 [ 22 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Fordele ved gruppearbejde større & hurtigere opgaver Motivere & hjælpe hinanden Nogle at diskutere med: flere input & perspektiver mindre arbejde nogle at diskutere med sjovere

23 [ 23 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Ulemper ved gruppearbejde kompromis uenighed begrænsende ingen fremdrift "overhead" dårlige medlemmer afhængighed dominans koordination heterogenitet dårlig "kemi" dårlig læring

24 [ 24 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Ulemper ved gruppearbejde kompromis uenighed begrænsende ingen fremdrift "overhead" dårlige medlemmer afhængighed dominans koordination heterogenitet dårlig "kemi" dårlig læring Kompromis: "mindste fællesnævner"

25 [ 25 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Ulemper ved gruppearbejde kompromis uenighed begrænsende ingen fremdrift "overhead" dårlige medlemmer afhængighed dominans koordination heterogenitet dårlig "kemi" dårlig læring Uenighed:

26 [ 26 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Ulemper ved gruppearbejde kompromis uenighed begrænsende ingen fremdrift "overhead" dårlige medlemmer afhængighed dominans koordination heterogenitet dårlig "kemi" dårlig læring Individ- begrænsende:

27 [ 27 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 NB: Ikke-kanonisk proces! (I) kompromis uenighed begrænsende ingen fremdrift "overhead" dårlige medlemmer afhængighed dominans koordination heterogenitet dårlig "kemi" dårlig læring ?!

28 [ 28 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 NB: Ikke-kanonisk proces! (II) Mange PostIts indeholder langt mere information (end blot "en overskrift"): "skæv fordeling  %læringsudbytte"  "årsag"  "virkning" Mange Post-Its™ kan "klassificeres" i flere/andre kategorier(/overskrifter): styring ? begrænsende ? uenighed ? kompromis ?  "cause"  "effect"

29 [ 29 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Analyse (~ Teori/Metode) Gruppe-normer: Arb.norm>>beslutninger: veto-ret til alle? alle-skal-være-enige? Typer af problemer: 'Beslutningsbesvær‘ (forebyggelse & resolution) "uenighed"  uenighed: a) over gruppenormer b) over faglig problemstilling PROBLEM: Analyse (~metodologi)

30 [ 30 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Analyse (~ Teori/Metode) "skæv fordeling %læringsudbytte"  årsag: "skæv fordeling" a) 'fast arbejds-fordeling' b) 'kvantitativ-fordeling' PROBLEM: virkning: "%læringsudbytte" a) dele som ikke læres b) alt læres mindre      Gruppe-normer: Org.norm>>rollefordeling: faste roller? Typer af problemer: ‘Fastlåste Roller‘ (forebyggelse & resolution) Analyse (~metodologi)

31 [ 31 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Plan for idag (26/10) Gruppens arbejdspapirer Øvelse: arbejdspapirer Resultater af “fordele/ulemper ved gruppearbejde” Øvelse: Analyse af ulemper: løsning og forebyggelse dokumenter Introduktion til projekt-arbejde projekt-arbejde...fra sidste uge Præsentationer: “De Bono’s tænkehatte” gruppediskussionsværktøj Resultater af “MBTI-tests” …fra sidste uge Om eksamensformen eksamen

32 [ 32 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Øvelse: "Analyse af problemer: løsning og forebyggelse"

33 [ 33 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Plan for idag (26/10) Gruppens arbejdspapirer Øvelse: arbejdspapirer Resultater af “fordele/ulemper ved gruppearbejde” Øvelse: Analyse af ulemper: løsning og forebyggelse dokumenter Introduktion til projekt-arbejde projekt-arbejde...fra sidste uge Præsentationer: “De Bono’s tænkehatte” gruppediskussionsværktøj Resultater af “MBTI-tests” …fra sidste uge Om eksamensformen eksamen

34 [ 34 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 "The Learning Pyramid" Average retention rate 5% 10% 20% 30% 50% 75% 80% Lecture Reading Audiovisual Demonstration Discussion group Practice by doing Teaching others [Kilde: NTL Institute for Applied Behavioral Science, Bethel, Maine] passive active student activation level of engagement

35 [ 35 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Undervisningsformer [kilde: Torben K. Jensen] problem-orienteret disciplin-orienteret lærer-styret elev-styret Forelæsning Projekt-arbejde Øvelser Case-undervisning

36 [ 36 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Definition: 'Projekt' Pronunciation: /'prä-"jekt/, /-jikt/ also /'prO-/ Function: noun Etymology: Middle English projecte, from Medieval Latin projectum, from Latin, neuter of projectus, past participle of proicere to throw forward, from pro- + jacere to throw -- more at JET synonym see PLANPLAN 1 : a specific plan or design : SCHEME 2 : IDEA [obsolete] 3 : a planned undertaking; as a: a definitely formulated piece of research b: a large usually government-supported undertaking c: a task or problem engaged in usually by a group of students to supplement and apply classroom studies 4 : a usually public housing development consisting of houses or apartments built and arranged according to a single plan : GHETTO

37 [ 37 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Karakteristika: 'Projekt' Projekt: er et stykke afgrænset arbejde; skal lede frem mod et formuleret mål; skal ikke gentages; kræver resourcer "på tværs" (af fag); samt færdigt inden forud fastsat tid (deadline). [ Kilde: "Metode i Projektarbejdet", Aalborg Universitetsforlag 1990-2006, H. Algreen-Ussing & N. O. Fruensgaard ] Del-Mål: PRODUKT: tekniske del-mål (e.g. “udvikling af dimsedutter") PROCES: proces-orienterede del-mål (e.g. "efteruddannelse af personale") afhængig af projekt

38 [ 38 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Ex: Kattegat-bro Undersøgelse af konsekvenserne af ny bro Formuleret mål: Afklare fordele og ulemper ved....: Afgrænset arbejde: Aarhus  Kalundborg (inkl. alle påvirkninger) Skal ikke gentages: Én undersøgelse (altså ikke en "rutine-undersøgelse") Tværgående resourcer: Personer: økonom (off./priv.), trafikforsker, marine geolog, ornitologer, bygningsingeniør, miljøekspert,... Materialer: måleudstyr, værktøj, tid, penge,... Deadline: Politikerne har bestilt undersøgelsen til dato D (+ "milestones": gruppens egne del-deadlines for del-opg.) via samsø

39 [ 39 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Studie– projekt Formuleret mål: læring (~ studieordningen: "analysere", "reflektere") Afgrænset arbejde: afgrænset ift. andre studie-aktiviteter Ikke gentages: engangsforehavende (...med mindre man "dumper") Resourcer på tværs: kræver mange fag (e.g. Algoritmik/Datastrukturer/Programmering/..) Deadline: færdig inden eksamen (jf. deadline)

40 [ 40 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Gruppearb: Proces vs. Produkt Den studerendes overordnede mål: At “klare projektet” (og bestå)! Proces: Et studie-projekt gennemføres for processen mål = læring kompetencer ~ studieordningen (“anvende" / “analysere") Produkt: i princippet ligegyldigt (hvad slags produkt) dog ofte mere motiverende med et "realistiskt" projekt

41 [ 41 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Er ikke en ad-hoc opgave! Kræver problemanalyse (analyse af målet) Skal planlægges og styres; fordi...:...skal gennemføre forandringer eller opnå ny viden;...drejer sig om ikke-tidligere-løst opgave;...begrænsede resourcer til rådighed;...skal kunne håndtere uforudsete vanskeligheder; og...skal overholde deadline !! Function: adjective Date: 1879 1 a: concerned with a particular end or purpose b: formed or used for specific or immediate problems or needs 2: fashioned from whatever is immediately available : IMPROVISED " ad hoc "

42 [ 42 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Ad hoc vs. planlagt/organiseret? Klar plan (og proces)! Faste roller (+rotation) nu: Gurli referent; Benno ordstyrer; Børge proces-ansvar. (hvad nu; what next) Én fase: nu: 'problemanalyse' Ét aspekt: nu: 'målgruppe' Én "mode": nu: idé-generat° ( ) ordstyrerreferent proces Ingen plan ("ad hoc")! Alle har alle roller: ingen referent/ordstyrer Alle er i alle faser: fra 'analyse' til 'gennemførelse' Alle aspekter/del-opg.: fra 'målgruppe' til 'valg af OS platform' Alle er i alle "modes":...samtidigt!

43 [ 43 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Plan for idag (26/10) Gruppens arbejdspapirer Øvelse: arbejdspapirer Resultater af “fordele/ulemper ved gruppearbejde” Øvelse: Analyse af ulemper: løsning og forebyggelse dokumenter Introduktion til projekt-arbejde projekt-arbejde...fra sidste uge Præsentationer: “De Bono’s tænkehatte” gruppediskussionsværktøj Resultater af “MBTI-tests” …fra sidste uge Om eksamensformen eksamen

44 [ 44 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Organisation: Planlægning, kommunikation og samarbejde Arbejdspapirer – formål: adskille+fremme både individuelt+gruppearbejde; grundlag for: planlægning+kommunikation+samarbejde faglig-/proces-/pædagogisk- vejledning evaluering af projekt-resultat (produkt) evaluering af projekt-proces (proces) formidle resultatet udenfor universitetet vejledereksterne * omverden intern kommunikation kommunikation med vejleder(e) ekstern kommunikation examinator /censor

45 [ 45 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Løsning: 3 slags dokumenter 1) Personlige notater: alle tager notater! 2) Projekt-dagbog: normer, aftaler, idéer, møde-referater, beslutninger, beslutnings-grundlag og -form, eksterne samtaler 3) Arbejdsblade: til enhver tid sammenfatte fælles faglige resultater 4) Projekt-rapport: formidler projektets resultater (fra 'analyse' til 'konklusion') 5) Proces-beskrivelse: formidler erfaringer med + egen vurdering af arbejdsproces 5 -- v2.1-- (grundlag for komm. med selv+gruppen) (grundlag for pæd. vejledning) (grundlag for faglig vejledning) (grundlag for evaluering af produkt) (grundlag for eval. af proces)

46 [ 46 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 1) Personlige notater Notere (brug evt. notesblok): alt hvad der kunne tænkes at være relevant for proj.: relevante skitser, tegninger, figurer, tabeller, brochurer, kopier, udklip, websider, citater, kilder, referencer,... relevante tanker og ideer NB: skeln mellem egen-produktion og "citater" [  kilde-ref!] husk: dato + projekt-identifikation Notat-teknik (fra at tage notater til at lave notater): "Lytte, vurdere & strukturere, notere" "Læse, vurdere & strukturere, notere" "Iagttage, vurdere & strukturere, notere" Grundlag for komm. med selv + gruppen

47 [ 47 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 2) Projekt-dagbog Dagbog (føres af referenten): gruppenormer! møde-referater (+ beslutningsreferat) beslutninger (+ beslutnings-grundlag og -form) eksterne samtaler / interviews eksakte kildehenvisninger planer (handlingsprogram, aktivitetsdiagram, kalenderplaner,...) uddelegering af afgrænsede del-opgaver på undergr. aftaler (valg af bøger, kurser, kontakter,...)...samt utvetydige aftale om næste møde! husk: dato + projekt-identifikation Konflikt-resolution "Hvem gør hvad hvornår?" Grundlag for pæd. vejledning Arbejde bevidst og planlagt Grundlag for proces-beskrivelsen Fastholde beslutninger

48 [ 48 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 3) Arbejdsblade Arbejdsblade: Fastholder (løbende) gruppens del-resultater (husk: versionsnummer, dato og arbejdstitel) Arbejde mht. afgrænset del-opg.: fx., 'målgruppeanalyse', 'valg af teknisk platform', 'grafisk interface', 'valg af datastruktur' eller 'financieringsmodel' Konstitueres ved gruppe-beslutning: typisk: produkt fra en undergruppes arbejde med del-opg. [2-3x sættes på del-opg. af gruppen: løser opg. og skriver]:  ...  (iterationer mellem gruppemøder, feedback fra gruppen) ekstraordinært: individuelle notater  arbejdsblade -- v2.1-- Grundlag for faglig vejledning { } := Status for projektet "ophøjes" godt råd: foreløbeligt resultat = foreløbeligt layout Grundlag for videre arbejde Grundlag for afsluttende rapport 1. udkast 2. udkast arb.blad "vedtaget"

49 [ 49 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 4) Projekt-rapport Projekt-rapport: beskriver projektets faglige resultater: alt fra 'problem' til 'løsning' løsning beskrives + vurderes Typisk: retningslinier for omfang (sidetal, etc.) Good news: det meste af indholdet findes allerede i arbejdsbladene! :) Indeholder IKKE: kommunikations- og samarb.-problemer erfaringer, egen vurdering af arb.proces Grundlag for evaluering af produktet Formidler projektets faglige resultater  proces- beskrivelsen

50 [ 50 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 5) Proces-beskrivelse Proces-beskrivelse: analyserer og beskriver processen: startforløb, planlægning, overholdelse af planlægning, koordination, kommunikation, vejledning, samarbejde, udbytte, læring,... vurdere overholdelse af læringsmål ~ studieordningen erfaringer + egen vurdering af arbejdsproces at dokumentere bevidst proces Good news: det meste af indholdet findes allerede i dagbogen! :) Grundlag for evaluering af processen "Forhold der ville virke som 'dumme undskyldninger' i rapporten, vil kunne fremstå som gode forklaringe i procesbeskrivelsen!" -- [Algreen-Ussing & Fruensgaard, p.33] Disposition: eksempel på s. 121

51 [ 51 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Godkendes & Underskrives: Alle gruppens medlemmer godkender & underskriver: Godkendes & Underskrives: Fælles ansvar

52 [ 52 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Eksamensgrundlag: Hvis I skal lære at arbejde i projekt-grupper...: Eksamensgrundlag: incitament :)

53 [ 53 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Plan for idag (26/10) Gruppens arbejdspapirer Øvelse: arbejdspapirer Resultater af “fordele/ulemper ved gruppearbejde” Øvelse: Analyse af ulemper: løsning og forebyggelse dokumenter Introduktion til projekt-arbejde projekt-arbejde...fra sidste uge Præsentationer: “De Bono’s tænkehatte” gruppediskussionsværktøj Resultater af “MBTI-tests” …fra sidste uge Om eksamensformen eksamen

54 [ 54 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Kort øvelse: Arbejdspapirer Diskutér (i grupper): FOR i= ‘1)’ TO ‘5)’ DO: A)"Forklar arbejds- papirets rolle i projektarbejdet?" B) [CON]: "Hvilke ulemper giver arbejds- papiret?" C) [PRO]: "Hvilke fordele giver arbejds- papiret?"

55 [ 55 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Plan for idag (26/10) Gruppens arbejdspapirer Øvelse: arbejdspapirer Resultater af “fordele/ulemper ved gruppearbejde” Øvelse: Analyse af ulemper: løsning og forebyggelse dokumenter Introduktion til projekt-arbejde projekt-arbejde...fra sidste uge Præsentationer: “De Bono’s tænkehatte” gruppediskussionsværktøj Resultater af “MBTI-tests” …fra sidste uge Om eksamensformen eksamen

56 [ 56 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Eksamen: Form før) trækning+forberedelse af spørgsmål:40min 1a) hjemmeforberedt tale 5min 1b) reflektion over talen "1a)" 5min 2) snak og diskussion om spørgsmålet15min 3) gruppeproblem ( ift. løsning+forebyggelse) 5min 4) votering og feedback 10min 0´40´25´30´10´ TaleRefleksionVotering & FeedbackGruppeproblemSnak og diskussion om spørgsmål 1a)1b)2)2)3)3)4)4) minutter

57 [ 57 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Forventninger Kompromis: Man bliver nødt til "at sluge et par kameler" i ny og næ: 100% på min måde !

58 [ 58 ] Claus Brabrand Projekt og Kommunikation (BPAK)Oct 26, 2009 Now, please: "3-minute recap" Please spend 3' on thinking about and writing down the main ideas and points from the lecture – now!: After 1 day After 1 week After 3 weeks After 2 weeks Immediately


Download ppt "Claus Brabrand Oct 26, 2009Projekt og Kommunikation (BPAK) Projektarbejde og Kommunikation Uge 9: ( de Bono, MBTI typer, gruppeproblemanalyse, projektarbejde,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google