REGULARITET & AUTOMATER Indhold

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Fra formel til funktionel undervisning
Pædagogikum for ungdomsuddannelsesbibliotekarer værktøjer, viden eller ny identitet? Lise Alsted Henrichsen Bibliotekar DB og stud.cand.pæd.
InformationsTeknologi
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Afgangsprojekter Diplom Bygning
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
DProg2 E Programmering 2 dProg2 E2010
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
E- undervisning Videreuddannelse for fysioterapeuter Diplomuddannelse.
LEARNING ENGLISH AT HRS 2KOK1041/42. WHY?  Verdenssprog  Globalisering  Engelsk talende kolleger  Mobilitet.
Kvantitative metoder
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Eksamen og eksamensbilag :
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
Algoritmer og Datastrukturer 1 Gerth Stølting Brodal.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Synopsis VIP3/2012.
Kvalitet i almindelighed og i relation til softwareudvikling.
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Problemorienteret projektarbejde
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Eksamen.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Fælles mål 2009 Isboden.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Naturfagsprøve Forældremøde 16. marts 2011.
Eksamen 20 minutters mundtlig prøve, inklusiv ca. 5 minutter til votering. Prøven bedømmes efter 7-trinsskalaenskalaen. Der ikke forberedelsestid. I kan.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Mundtlig matematik eksamen
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Algoritmer og Datastrukturer 1 Gerth Stølting Brodal.
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
Design, verifikation og analyse
1 Design, analyse og verifikation. 2 Design Bevisteknikker Design ved hjælp at matematisk induktion Analyse O-notation Logaritmer Binær søgning Verifikation.
KONTERINGS SPILLET Tietgenskolen, Jan Christiansen.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
EKSAMEN OG PRØVER.
Algoritmer og Datastrukturer 1 Gerth Stølting Brodal.
DADS: Algoritmer og Datastrukturer Forelæser: Gerth S. Brodal (vikar: EMS) Forelæsninger: timer, Aud E Kvarter: 3. (dADS 1) + 4. (dADS 2) Øvelser:
Projekter Fredag den 2. november 2007 Maria Baun Lauridsen.
Eksperimentel systemudvikling To kvarters-kursus på 5. og 6. semester.
Algoritmer og Datastrukturer 1 Gerth Stølting Brodal Aarhus Universitet.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
Eksamen Praktisk prøve.
SKABELON.
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Bedømmelse og karakterer
Undervisere: Mikael Bergholz Knudsen mail: Kontor: 328E (Edison) &
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Brian Svendsen og Hanne Larsen
En ny Forberedende Grunduddannelse
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
ITTKS Trådløse Kommunikationssystemer ( Wireless Communication Systems ) Underviser: Torben Gregersen mail: Kontor: 320E.
Infomøde om synteseopgaven
Softwarearkitektur i Praksis: Forsknings- og Udviklingsprojekt
Præsentationens transcript:

REGULARITET & AUTOMATER Indhold Kurset vil dække følgende emner indenfor teori om formelle sprog: endelige automater, regulære udtryk og regulære grammatikker egenskaber ved disse, bl.a. ækvivalens og begrænsninger eksempler på praktiske anvendelser bevisteknikker, f.eks. induktion relation til mere generelle beregningsmodeller som kontekstfri grammatikker og Turing-maskiner

Mål Formålet med kurset at den studerende skal opnå følgende kompetencer: at kunne referere den basale terminologi (strenge, sprog, klasser af sprog samt basale operationer på disse) at kunne beskrive basale abstrakte sprogformalismer (regulære udtryk, endelige automater, regulære grammatikker, kontekstfri grammatikker) – fra intuitivt niveau og konkrete eksempler til formel notation og generelle definitioner at kunne beskrive egenskaber ved formalismerne, bl.a. ækvivalens, begrænsninger og beslutningsproblemer at kunne forklare og udføre algoritmer, der oversætter mellem formalismerne eller afgør beslutningsproblemer – fra konkrete eksempler til generelle og formelle beskrivelser at kunne bevise og analysere egenskaber ved formalismerne (ved hjælp af konstruktive beviser og induktionsbeviser) – fra intuitivt niveau til formelle detaljer

Eksamenform og vurderingskriterier Eksamen vil vurdere i hvor høj grad den studerende besidder ovennævnte kompetencer. For at kunne indstilles til eksamen skal man have godkendt besvarelser af 6 obligatoriske opgaver. Form: mundtlig, 20 min, uden forberedelse Eksamensspørgsmål: regulære udtryk endelige automater lukkethedsegenskaber nondeterministiske automater minimering af automater begrænsninger af regulære sprog kontekstfri grammatikker Det er den studerendes opgave at vælge en disposition, svarende til ca. 10-12 minutters præsentation, til hvert spørgsmål.

Undervisningsformer Forelæsningerne er baseret på en kombination af powerpoint-præsentationer, tavleterror samt mini-quiz’er Studiecafe hvor man løser opgaver med vejledning efter behov (opgaver er blanding af teoretiske og programmering), temaer Holdøvelser bruges til gennemgang af løsninger, diskussion af ugens pointer, samt udarbejdelse af dispositioner til eksamen

Evalueringsformer - officielt skema - ”hjemmelavet”

Rød: god fornemmelse for at sådanne overvejelser kan gøre kurserne bedre, lyst til at prøve radikalt nyt Gul: tilfredshed hos studerende og lærere, højere gennemførelse Sort: eksplicit om mål => forsøg på faking blandt studerende, faren for SOLO-kvalme Grøn: forelæsninger (evt. studiecafeer) til forskellige SOLO-niveauer, studenterarbejdspladser i nærheden af underviserne, eet hold pr. gruppe, tilbud om prøveeksamen hos instruktor (supplement til traditionel spørgetime) opkvalificering af instruktorer! mentor-ordning (møde 1 gang pr. kvarter) Blå: øøøøøhhhh…. (citat: Michael)