Statusseminar Oversigt Oversigt Det initierende problem – hvorfor et projekt om kommunal branding? Det initierende problem – hvorfor et projekt om kommunal.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Advertisements

Mainstreaming af Handicappolitikken Mogens Wiederholt Centerleder, Center for Ligebehandling af Handicappede Randers, 23. oktober 2008.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.  Gearing af organisationen til at understøtte et højt specialiseret neurofagligt niveau i kommunen gennem målrettet.
Design – en definition Dyrehaveskolen.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Cuneco – en del af bips.
Platangårdens Ungdomscenter VISO – leverandør
Projektdesign Mål: At I opnår en forståelse for hvad et projektdesign er.
Kommunikation alvor og sjov
Når hospital og kommuner samarbejder om genoptræning
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Miljøvurdering – Slagelse Kommuneplan 2013 Identifikation af væsentlige miljøfaktorer Overskrifterne • Kommuneplan 2013 • Miljøvurdering.
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
NOEA/Aalborg Universitet
1plan&miljø Plan og Miljø udannelsen Censorkontaktmøde 25. April 2003.
Tilbudsportal & Socialportal
Det Nye Universitetshospital i Århus Arbejdsvision for byggeriet af DNU Det Nye Universitetshospital: sammenhængende, bæredygtigt og effektivt byggeri.
AMO - på rette vej? eller snarere – hvilken vej? Refleksioner fra CAVI
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
MULTIHUSET FREDERIKSHAVN Idéudviklingsseminar Den 19. juni 2007 Johan Bramsen og Lene Bak Pluss Leadership.
RIG PÅ NATUROPLEVELSER ? Strategiske udfordringer for kommunerne 1. Naturturisme: Mere end kommunal win-win? 2. Turisme-strategier: Fra service til branding.
Af: Steffen Pedersen Anina Kjær Rasmus Petrussen Kristine Madsen Løkke Engraf Kreativitet i DR.
GRUPPEARBEJDE Opsamling for København 27 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Kort demo af processen BA Leisure Management BA International Sales
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
PROCES OG TIDSPLAN Godkendelse af forslag i Byrådet den 22. april Offentlig debat i maj og juni måned Udstilling i Utzon Centeret Endelig godkendelse.
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Styrings- modelNy økonomi- 25. JUNI 2012 AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMISTYRINGSMODEL - I ETAPER MORTEN VILS SØRENSEN.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Systemudvikling i organisationer Systemudvikling som organisation af Keld Bødker Lars Bogetoft Pedersen Præsenteret af Maibritt Peter Gert Forundersøgelse.
Forebyggelsespakken om hygiejne. Vejen Kommune på vej Proces med implementering af forebyggelsespakkerne udsendt af Sundhedsstyrelsen. Indarbejdes i temaplanen.
Kreativitet i DR Af: Steffen Pedersen Anina Kjær Rasmus Petrussen Kristine Madsen Løkke Engraf.
Den røde tråd fra vision til handling
Vinderholdet helt basale goder, såsom gratis mad og drikke - gode sove- og bademuligheder - at føle man er en del af et særligt fællesskab - at.
BRANDING som udfordring for FUR
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Bypolitik, kulturplanlægning og design af kulturelle læreprocesser Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
SKABELON.
Frivillighed og sociale medier Region Syddanmarks lokalkomiteer
VÆKST OG BÆREDYGTIGHED EN NY POLITIK FOR BYLIV BYER & BYGNINGER I HOLBÆK KOMMUNE?
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Projekt Ny styring i et patientperspektiv Mette Jensen, Koncernøkonomi Region Midtjylland.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
Konklusioner fra MTVén set ud fra en kommunal synsvinkel.
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
1 Strategisk planlægning i Randers Politik, Planlægning og Bullshit.
Urban Lab. 8 kommuner Favrskov, Herning, Holstebro, Horsens, Randers, Silkeborg, Viborg og Aarhus. Baggrund i Aarhus 2017’s kortlægning af Region Midtjyllands.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
KNÆK KODEN.
Skriveperiode (synopsis)
Branding afsætning.
Hooliganisme Marcus og Carl-Emil.
SSO - Større skriftlig opgave
Tværmedial Kommunikation 4 Kommunikationsstrategi, DMTK 4 Virksomhedens digitale marketingsplan DMTK 5 forår 2017 Pillon - KU.
Samskabelse gennem et Bynetværk
Projektdesign Mål: At I opnår en forståelse for hvad et projektdesign er.
Kortlægning - Styrker og svagheder
Målopfølgning – Klima- og Bæredygtighedsudvalget
Præsentationens transcript:

Statusseminar Oversigt Oversigt Det initierende problem – hvorfor et projekt om kommunal branding? Det initierende problem – hvorfor et projekt om kommunal branding? Problemformulering Problemformulering Projektets opbygning Projektets opbygning Metoder og teorier Metoder og teorier Tidsplan Tidsplan

Ovenstående video er sammensat af et eventyr fra Randers’ brandingkampagne og en video fra Aalborgs brandingkampagne.

Branding Branding: Branding: Stammer fra den kommercielle verden Stammer fra den kommercielle verden ”Place branding”, ”urban branding”, ”city branding”, etc. ”Place branding”, ”urban branding”, ”city branding”, etc. Hvad er vi vidne til? Hvad er vi vidne til? Profilering af byen/kommunen Profilering af byen/kommunen Øget fokus på at skabe attraktive urbane rum og miljøer for at kunne tiltrække turister, kvalificeret arbejdskraft og investeringer Øget fokus på at skabe attraktive urbane rum og miljøer for at kunne tiltrække turister, kvalificeret arbejdskraft og investeringer Instrumentalisering af kulturpolitikken Instrumentalisering af kulturpolitikken Brandingprojekter/-strategier (kommunal branding) Brandingprojekter/-strategier (kommunal branding) Branding er i stigende grad blevet en integreret del af byernes og kommunernes udviklingsstrategier og –initiativer Branding er i stigende grad blevet en integreret del af byernes og kommunernes udviklingsstrategier og –initiativer

Initierende problem Hvorfor dette projekt?: Hvorfor dette projekt?: ”Kommunal branding” er et relativt uudforsket aspekt af de urbane transformationsprocesser. ”Kommunal branding” er et relativt uudforsket aspekt af de urbane transformationsprocesser. Eksempler fra Aalborg og Randers: Eksempler fra Aalborg og Randers: Der udvikles ideer og tanker omkring Aalborgs fremtid indenfor emner såsom: Vand/havn, bymiljø, trafik, kultur, undervisning og erhvervslivsfremme (”Aalborgs fremtid”) Der udvikles ideer og tanker omkring Aalborgs fremtid indenfor emner såsom: Vand/havn, bymiljø, trafik, kultur, undervisning og erhvervslivsfremme (”Aalborgs fremtid”) Byrummet i Randers: Bygninger, gader, pladser, parker, detailhandel, etc. (”Branding-projekt for Randers”) Byrummet i Randers: Bygninger, gader, pladser, parker, detailhandel, etc. (”Branding-projekt for Randers”) Initierende arbejdsspørgsmål: Initierende arbejdsspørgsmål: Er branding ved at trænge ind på planlægningens domæne? Er branding ved at trænge ind på planlægningens domæne?

Problemformulering Hvor udbredt er branding i kommunerne, og hvordan manifesterer brandingen sig i arbejdet med kommunernes udvikling? Hvor udbredt er branding i kommunerne, og hvordan manifesterer brandingen sig i arbejdet med kommunernes udvikling? Hvilke ligheder og forskelle er der mellem indholdet af hhv. brandingstrategien og planstrategien? Hvilke ligheder og forskelle er der mellem indholdet af hhv. brandingstrategien og planstrategien? Hvad karakteriserer brandingstrategien? Emner, formål, målgruppe Hvad karakteriserer brandingstrategien? Emner, formål, målgruppe Identitet (intern) el. profil/image (ekstern) Identitet (intern) el. profil/image (ekstern) På hvilke områder er brandingstrategien supplerende, overlappende, modstridende, eller i overensstemmelse med planstrategien? På hvilke områder er brandingstrategien supplerende, overlappende, modstridende, eller i overensstemmelse med planstrategien? Hvordan adskiller udarbejdelsesprocessen vedrørende brandingstrategien og planstrategien sig fra hinanden? Hvordan adskiller udarbejdelsesprocessen vedrørende brandingstrategien og planstrategien sig fra hinanden? Involverede aktører: Interne og eksterne aktører (bottom-up el. top-down) Involverede aktører: Interne og eksterne aktører (bottom-up el. top-down) Beslutningsproces Beslutningsproces Hvilke konsekvenser har anvendelse af brandingstrategier for planlægningen i kommunerne? Hvilke konsekvenser har anvendelse af brandingstrategier for planlægningen i kommunerne? Hvordan anvendes brandingstrategien i styringen af kommunens udvikling? Hvordan anvendes brandingstrategien i styringen af kommunens udvikling? Skal og i så fald hvordan bør brandingstrategierne integreres i planlægningen? Skal og i så fald hvordan bør brandingstrategierne integreres i planlægningen? ”Hvordan udøves branding i kommunalt regi, og på hvilke områder udfordres planlægningen af brandingstrategierne?”

Projektets opbygning

Teorigrundlag (indikativt) Hvad er branding + kommunal branding Hvad er branding + kommunal branding Kommunal organisation Kommunal organisation Planlægningsparadigmer – ’branding- planlægning’ Planlægningsparadigmer – ’branding- planlægning’ (Planæggerformer) (Planæggerformer) Beslutningsprocesser + aktører Beslutningsprocesser + aktører Eventuelt magtstudier Eventuelt magtstudier

Metoder Web-spørgeskema Web-spørgeskema (kan ses på (kan ses på Planchefer i alle danske kommuner, 2006 Planchefer i alle danske kommuner, 2006 Brandere (hvis nogen) i alle danske kommuner 2006 Brandere (hvis nogen) i alle danske kommuner 2006 Interviews – case kommuner Interviews – case kommuner Case kommuner (indikative): Horsens (kontaktperson), Randers (aftale på plads) Case kommuner (indikative): Horsens (kontaktperson), Randers (aftale på plads) Fysiske planlæggere Fysiske planlæggere ’Brandere’ ’Brandere’ Reklamebureau/konsulentvirksomhed Reklamebureau/konsulentvirksomhed Dokumentgennemgang Dokumentgennemgang Gennemgang af case kommunernes planstrategier og brandingstrategier for at identificere forskelle og ligheder. Gennemgang af case kommunernes planstrategier og brandingstrategier for at identificere forskelle og ligheder. Samlet

Web-spørgeskema Mål: (Størrelsesorden og proces) Mål: (Størrelsesorden og proces) At finde ud af, hvor udbredt branding er i DK At finde ud af, hvor udbredt branding er i DK At finde ud af, hvor mange ressourcer der bruges på branding At finde ud af, hvor mange ressourcer der bruges på branding At finde frem til formålene med branding At finde frem til formålene med branding At finde frem til målgrupperne for branding At finde frem til målgrupperne for branding At finde frem til hvilke aktører, der er involveret i branding og hvem der i kommunerne er ansvarlige for branding At finde frem til hvilke aktører, der er involveret i branding og hvem der i kommunerne er ansvarlige for branding At finde frem til hvilken integration, der overordnet er mellem fysisk planlægning og branding At finde frem til hvilken integration, der overordnet er mellem fysisk planlægning og branding Outcome: Skabe et billede af brandingens størrelse og processen bag på fx kort og i tabeller Outcome: Skabe et billede af brandingens størrelse og processen bag på fx kort og i tabeller

Dokumentgennemgang: planstrategi og brandingstrategi Mål: Mål: Hvad karakteriserer brandingstrategien? Emner, formål, målgruppe Hvad karakteriserer brandingstrategien? Emner, formål, målgruppe Identitet (intern) el. profil/image (ekstern) Identitet (intern) el. profil/image (ekstern) På hvilke områder er brandingstrategien supplerende, overlappende, modstridende, eller i overensstemmelse med planstrategien? På hvilke områder er brandingstrategien supplerende, overlappende, modstridende, eller i overensstemmelse med planstrategien?

Interviews med nøgleaktører i den kommunale organisation Mål: Mål: Hvordan adskiller udarbejdelsesprocessen vedrørende brandingstrategien og planstrategien sig fra hinanden? Hvordan adskiller udarbejdelsesprocessen vedrørende brandingstrategien og planstrategien sig fra hinanden? Involverede aktører: Interne og eksterne aktører (bottom-up el. top-down) Involverede aktører: Interne og eksterne aktører (bottom-up el. top-down) Beslutningsproces Beslutningsproces Hvordan anvendes brandingstrategien i styringen af kommunens udvikling? Hvordan anvendes brandingstrategien i styringen af kommunens udvikling?

Interview med reklamebureau/konsulentfirma Mål: Mål: Værdier bag kommunal branding Værdier bag kommunal branding Hvem brandes der for – hvem er målgruppen? Hvem brandes der for – hvem er målgruppen? Hvem har været involveret? Hvem har været involveret? Hvad er kommunal branding? Hvad er kommunal branding? Hvad er god kommunal branding? Hvad er god kommunal branding?

Et sindrigt system af milepæle Vigtigste milepæl: Aflevering 16. juni 2006 Vigtigste milepæl: Aflevering 16. juni 2006 Indledning og problemformulering: 14. marts Indledning og problemformulering: 14. marts Videnskabsteoretisk indgang og metode: 1. april Videnskabsteoretisk indgang og metode: 1. april Hvad er branding? Hvad er kommunal branding – historisk: 1. april Hvad er branding? Hvad er kommunal branding – historisk: 1. april Bagvedliggende teorier: 10. april (påske) Bagvedliggende teorier: 10. april (påske) Analysemodel: 10. april (påske) Analysemodel: 10. april (påske) Spørgeskemaundersøgelse: 15. – 25. april Spørgeskemaundersøgelse: 15. – 25. april Case-studier (felt): medio april Case-studier (felt): medio april Analyse: 25. maj Analyse: 25. maj Anbefalinger: 25. maj – 5. juni Anbefalinger: 25. maj – 5. juni Konklusion: 1. – 10. juni Konklusion: 1. – 10. juni Perspektivering: 5. – 10. juni Perspektivering: 5. – 10. juni