Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

Virtuel medarbejder eller konsulent
Mellemtrin EMU.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Industriprojekt Udvikling af systemprodukter og systembyggeri
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Nordvestjysk Lederforum 1. november 2012
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
Opgave 1: Navision - lagerstyring
Kapitel 2.
Produktion og Logistik
Venedig – PID konference
Vi gennemførte en række interview ifm
VELKOMMEN ”Fælles distribution og afsætning”
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
DLBR Landmandens Bundlinje NU! v. Udviklingsdirektør Ivar Ravn.
Sprog/billeder på Internettet
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Generalforsamling 4. marts 2010 Henrik Poulsen
Skabelon til strategisk plan
Markedsvurdering.
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Nytænk din forretning med Blue Ocean Strategy
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Innovation Hvordan kan vi skabe et klima og struktur, inden for hvilken innovation bliver opmuntret og belønnet. Ide generering Muligheder Udvikling Markedsføring.
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
CSI i forsvaret.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Virksomheder - definition
Markedskommunikation - del 1
Workshop den 4. november 2009 Jørgen Kroer og Thomas A. Rasmussen
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Forretningsmodel.
Idéudvikling. Titel: Hvilket problem skal idéen løse?
Problemer eller udfordringer.
Den strategiske forretningsplan – hvordan
Kodeks for offentlig topledelse
”Før gjaldt det om at bygge den bedste borg. Nu gælder det om at skabe den bedste bevægelse” – Hein-Sørensen Tendenser indenfor organisationer.
Udarbejde af den fremtidige flow
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
Kompetencer Er meget centrale og nødvendige i forbindelse med innovation. Da innovation vil have indflydelse på snart sagt alle funktioner i en virksomhed,
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Implementering Innovation er risikofyldt, og selv med en meget detaljeret og omfattende strategi og et godt forarbejde kan det gå Galt, hvis udførelsen.
Profilfag Julemarked Helt på plads med samarbejdsbutikker
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Kapitel 8 Innovation, metode og værktøjer. Add Presentation Title in Footer via ”Insert”; ”Header & Footer” Forretningsplan detaljer om produkt eller.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Tommy Engedal Kronborg
Full-service kommunikation Prolog Reklamebureau A/S Knudtzon´s Bogtrykkeri A/S v/ Henrik Juul Kühn, Key Account Manager.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Skab dit eget kommunikationsværktøj. Dette er et værktøj til dig, som vil Have orden i og styr på din kommunikation Være mere effektiv i brugen af dine.
Lars Haugaard, Salg i praksis Lars Haugaard, PremiTech.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
markedsføringsplaner
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Mission, vision og forretningsidé
Tværmedial Kommunikation 11 +content Interkulturel kommunikation
- Vi skaber iværksættere
forretnings-modeller
Præsentation af forretningsplan
Tværmedial Kommunikation 9 +content Interkulturel kommunikation
Præsentationens transcript:

Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen ENT d. 23. okt. 2009

Konceptet bygger på forskellige innovations teorier og IDEO principper. Koncepetet består af en række logiske trin: -Hvem er målgruppen for værdiskabelsen? Liste -Hvor og hvornår skal værdiskabelsen måles? Analyseramme -Hvordan kan virksomheden bedst sikre denne værdiskabelse? Værktøjer Forretnings innovation ! 2/15 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen ENT d. 23. okt. 2009

Hvem er målgruppen for værdiskabelsen? 1.Kunder 2.Medarbejdere 3.Ejere 4.Samfundet Kunde målgruppe – fastholde, merkøb, nye kunder på markedet, nye markeder? Forretnings innovation ! 3/15 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen ENT d. 23. okt. 2009

Hvor og hvornår skal værdiskabelsen måles? Merværdien = kundeværdi – kunde omkostninger Øge kuneværdi eller reducere kundeomkostninger? Kundeværdi: Image værdi Produktværdi Service værdi Kundeomkostninger: Pris Tid Indsats / besvær Forretnings innovation ! 4/15 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen ENT d. 23. okt. 2009

Værktøjer (metoder) der kan anskueliggøre værdiskabelsen. Når metoden afdækker værdiskabelses muligheden, skal der derefter udarbejdes en strategi for gennemførelsen. I praksis skal konsulenten gennem den foregående afklaring kunne indsnævre metode valg til 2-4 muligheder. Forretnings innovation ! 5/15 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen ENT d. 23. okt. 2009

Vende det hele på hovedet. Hvad kan vi gøre for at gøre vores kunder gale / miste kunder ? Dette er en god måde til umiddelbart at se hvilke værdier organisationen giver kunderne. Forretnings innovation ! 6/15 Metode 1 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen ENT d. 23. okt. 2009

Fejlanalyser – liste alle tænkelige ting der kan gå galt ved køb, brug, service. God til at anskueliggøre, hvor der kan sættes ind for at skabe en hurtig merværdi. Forretnings innovation ! 7/15 Metode 2 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen ENT d. 23. okt. 2009

Tegning / mindmap God til at hurtigt at visualisere de grundlæggende tanker. Mindmap kan supplere med førstehånds features og services. Mulige næste trin: Mock models – hverken design eller funktion er på plads. Design modeller – design men ikke funktion. Funktions modeller – funktion men ikke design. Prototyper – funktion og design. Forretnings innovation ! 8/15 Metode 3 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen ENT d. 23. okt. 2009

Inviter leverandører, sælgere, kunder … til at forudsige virksomheden om 3 år. Denne fokusering fra interessenter giver ideer til den retning de ser virksomheden udviklet (produker, services, alliancer m.v.). Det kan også bidrage med udfordringerne som de ser. Forretnings innovation ! 9/15 Metode 4 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen ENT d. 23. okt. 2009

SCAMPER S – Substitut. Hvad kan ændes? materialer, levering m.v. C - Combine. Kan vi kombinere med andre service eller produkter? A – Adapt. Ny funktionalitet eller service. M – Modify. Kan vi lave større, mindre, andre farver ….?. P – Put to another use. E – Eliminere. Lav det enklere (Blue Ocean Strategy) R – Reverse. Ud af boksen ideer. SCAMPER giver en gennemgang af mange mindre værdiskabende tiltag. Hele forløbet kræver en god tid, men kan deles op i små-bidder. Forretnings innovation ! 10/15 Metode 5 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen ENT d. 23. okt. 2009

Kognitiv analyse Lav en liste over alle input, beslutninger og handlinger som kunder har I forbindelse med produktet/service. Dette giver en indsigt i perceptioner / forståelser. Bruges til optimering af informations flow og identificering af flaskehalse i købsprocessen. Forretnings innovation ! 11/15 Metode 6 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen ENT d. 23. okt. 2009

Karakter profiler Udvikle personprofiler for typiske kunder. Supplere med detaljer om deres væremåde og livsstile. Dette vil virkeliggøre kunde-archetyper og gøre det nemmere at kommunikere med disse. Også til identificering af forskellige typer merværdi. Forretnings innovation ! 12/15 Metode 7 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen ENT d. 23. okt. 2009

Skrivebords undersøgelser’ brug databaser (fx. patent databaser), hjemmesider, konkurrenter, tidsskrifter m.v. for omtale af produktet / servicen. Dette giver en værdifuld indsigt i kunders værdi opfattels. Samt forskellige metoder til at præsentere denne værdi. Forretnings innovation ! 13/15 Metode 8 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen ENT d. 23. okt. 2009

Skygge Iagttage forløbet hos kunden og forstå hvordan værdien passer ind i kundens rutiner. Dette giver ideer til forbedringer i alle led (produktion, salg, markedsføring, distribution …). Det kan også give indsigt I komplemtere og støttende værdier hos kunden. Forretnings innovation ! 14/15 Metode 9 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen ENT d. 23. okt. 2009

Fortællinger Få kunder til at fortælle om deres tanker og oplevelser mens de er igang med en process der involverer produktet/servicen. Et alternativ er, at lade dem skrive før og efter brugsprocessen. Dette giver indsigt i værdi oplevelsen og koblingen til andre værdier. Forretnings innovation ! 15/15 Metode 10 Idé og Udviklingshuset Aps. v/ Henrik Knudsen ENT d. 23. okt. 2009