Peter Nedergaard: EU og lobbyismen 1. De vigtigste spillere 2. Kommissionen og lobbyismen 3. Hvor kan lobbyismen foregå? 4. Lobbyisme i teori og praksis.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Peter Nedergaard: Politik og erhvervsliv i EU – den 29. september
Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Inspirationstema: Børns rettigheder
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
REACH Status for forhandlingerne i EU
Demokraticafé om lobbyisme Handelsskolen København Nord 24. marts 2010
1 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Borgerinddragelse og udvikling af lokaldemokratiet i de ny kommuner Om udvikling af en demokratistrategi og eksempler.
Vinterman seminar 28. April SIDE 2 Vinterman seminar 28. april Ca. 80 personer: • 30 kommuner (23 Vinterman, 5 -Light og 2 -Melding) • 5 Vejcentre.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
1 Peter Nedergaard: Hvad er vigtigt at vide om EU? Oplæg på konference den 22. marts 2011.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Arbejdsglæde eller sygefravær
Den Europæiske Union Indhold Historisk udvikling
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
1 Peter Nedergaard: Erhvervsinteressernes adgang til EU-institutionerne 1)Tidligere undersøgelser af EU-lobbyisme 2)Konceptet for Eisings undersøgelse.
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
SEO PÅ AU.
Statistik.
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
Generelt Hvor i processen er vi med EU Kemikaliepolitikken?
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Italesættelse af virkelighed. Hvad er virkeligheden.
Undersøgerens gode EU-kilder Af Andreas Marckmann Andreassen Danmarks Medie- og Journalisthøjskole 2. maj 2013.
Demokraticafé om lobbyisme Gefion Gymnasium 27 jan. 2012
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
EU: mere magt, mindre deltagelse Demokraticafé, Niels Brock, København, 2. december 2010.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 NYE MAGTHAVERE – NYE UDFORDRINGER ”Læring i et Nyt Europa” Tirsdag d. 4 november 2014 Post.doc Julie Hassing.
Peter Nedergaard: Domstolens politiske rolle
Hvad er EU egentlig? Mads Torp Skafte Jespersen
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Europæiske samarbejdsudvalg EU og arbejdsmarkedet F 8. Skandinaviske Transportarbejderkonference 8. oktober 2004 i Helsingør - Danmark F Europæiske samarbejdsudvalg.
Peter Nedergaard: EU og lobbyismen 1. De vigtigste spillere 2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis 4. Udbud af lobbyisme 5. Fordele.
Minimum clear margin for text Fixed margin Keep heading in CAPITALS DANMARKS FASTE REPRÆSENTATION VED DEN EUROPÆISKE UNION DANMARK I EU Morten E. G. Jørgensen.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Politik i teori og praksis 1
1 Sortering I elementære metoder. 2 Plan Terminologi Elementære metoder til sortering -sortering ved udvælgelse -sortering ved indsættelse -Shellsort.
EU’s klimapolitik. Dagens program 1.EU og de internationale forpligtelser 2.Handel med CO2-kvoter 3.Aktører 4.Energi 5.Overordnede spørgsmål.
Grunde til at jeg elsker dig
Rasmus Nørlem Sørensen Langebjergskolen 17. januar 2013
Social kapital som internationalt konkurrenceparameter – den danske model på virksomhedsplan FAOS-seminar 19. maj 2008 FAOS Sociologisk Institut Københavns.
Peter Nedergaard: Diasshow til undervisningen den 8. december Faget på tværs – 1. time 2.Spørgsmål til faget - 2. time 3.Spørgsmål om petitum/ synopsis.
HOVEDORGANISATION FOR OFFENTLIGT OG PRIVAT ANSATTE Beskæftigelsespolitiske område Kommunalreformen Fra national til kommunal indsats.

10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Minimum clear margin for text Fixed margin Keep heading in CAPITALS DANMARKS FASTE REPRÆSENTATION VED DEN EUROPÆISKE UNION Den danske EU-repræsentation.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Lov ” med lov skal land bygges” Jan Christiansen Sosu Fyn.
Peter Nedergaard: EU og lobbyismen
Hvordan får jeg indflydelse?
Peter Nedergaard: EU og lobbyismen
Europa-Parlamentet – folkets stemme
Præsentationens transcript:

Peter Nedergaard: EU og lobbyismen 1. De vigtigste spillere 2. Kommissionen og lobbyismen 3. Hvor kan lobbyismen foregå? 4. Lobbyisme i teori og praksis 5. Bouwen: Efterspørgsel efter lobbyisme 6. Fordele og ulemper ved forskellige typer af lobbyisme 7. Hypoteser om forskellige typer af lobbyisme 8. Bouwens lobbyismestudie af den finansielle sektor 9. Bouwens test af forskellige typer af lobbyisme og EU-institutionerne 10. Eisings undersøgelse 1

1. De vigtigste spillere Generelle euroorganisationer: - Business Europe – EU’s industrisammenslutning - Eurocommerce – detailhandel og grossistled - EFS/ETUC – privatansatte lønmodtagere - CEEP – offentligt ansatte lønmodtagere - Multilevel organisationer – opererer både på nationalt og europæisk plan – store landes stærkeste interesseorganisationer –British Industries, DG Metall o.lign. Specifikke organisationer; nicheorganisationer : - Mange, f.eks. banker, kemi, biler, maskiner, lærere, jurister osv. 2

Tidligere undersøgelser - Meynaud & Sidjanski (1970’erne) Hvem har adgang til EU-institutionerne? Vigtigheden af Kommissionen blev betonet Derimod blev Ministerrådet sjældent opsøgt Europa-Parlamentet var uinteressant på grund af den rene konsultative rolle 3

2. Kommissionen og lobbyismen Traditionelt fokus: Kommissionen Vinkler på indflydelse i.f. t. Kommissionen: a) Pluralisme – uformelle kontakter, lobbyister forsøger at få indflydelse ved at påvirke udefra via delegationsbesøg, breve, medier – kendes på nationalt plan fra bl.a. Storbritannien, Irland, Italien og Belgien. 4

5

2. Kommissionen og lobbyismen b) Korporatisme - Kommissionen inviterer euroorganisationer med i dialogfora og mere formelle udvalg samt ekspertudvalg med henblik på forberedelse af forslag, hvorved lobbyister får indflydelse indefra. - kendes på nationalt plan fra bl.a. Østrig, Danmark, Finland, Tyskland, Holland og Sverige. c) Etatistisk – lobbyister spiller en ringe rolle i forhold til Kommissionen, som betragtes som selvberoende - kendes fra nationalt plan fra Frankrig og Grækenland. 6

Lobbyisme i EU 7

3. Hvor kan lobbyismen foregå? 8 EU-beslutningsprocessen i f. t. Danmark: 1.Kommissionen – kommissærer og forvaltning – DG’ere 2.Ministerier (ofte departementer) – specialudvalg + Ministerrådets arbejdsgrupper 3.Udenrigsministeriet – EU-udvalget + Coreper 4.Folketingets Europaudvalg 5.Europa-Parlamentet – parlamentarikere + assistenter og sekretariat 6.Ministerrådet – diskussion og beslutning – formanden betjent af Ministerrådets sekretariat 7.National implementering (styrelser + kommuner)

4. Lobbyisme i teori og praksis a)Lobbyisme ifølge rational choice-teorien: De fleste undersøgelser peger på, at velorganiserede, ressourcestærke interesseorganisationer med muligheder for at bero på selektive incitamenter. Dårligt organiserede og diffuse interesser taber (f.eks. skatteydere, forbrugere). 9

4. Lobbyisme i teori og praksis b) Integrationsteorier og lobbyisme: - Neofunktionalismen – euroorganisationer dominerer - Intergovernmentalismen/ traditionalismen – interesseorganisationer rodfæstede i medlemsstaterne - Multilevel governance – interesseorganisationer opererer i flere led - Nicheorganisationer - ”Occational players” 10

4. Lobbyisme i teori og praksis c) Praktiske lobbystrategier for nationale interesseorganisationer i EU: - danner euroorganisationer - lobbyer direkte i forhold til EU-institutioner - får nationale regeringer/ myndigheder til at fremme deres sag i EU - indgår i ad hoc samarbejde med andre nationale og europæiske interesseorganisationer -hyrer professionelle konsulenter Alle strategier bruges, men multilevelstrategien vinder frem 11

4. Lobbyisme i teori og praksis d) Lobbyisme og EU-institutionerne: Traditionelt fokus for forskningen i lobbyisme i: Kommissionen. Nyt at inddrage også Ministerrådet og Europa- Parlamentet. Mulighed for sammenligning - EU-institutionerne ønsker selv lobbyismen. - EU-institutionerne har brug for forskellige informationer, som lobbyisterne kan bidrage med. 12

Lobbyisme? 13

5. Efterspørgsel efter lobbyisme Tre typer af informationer, hvor forskellige typer af lobbyister har forskellige styrkepositioner (med hensyn til viden og repræsentativitet): 1) Ekspertviden – individuelle virksomheder (evt. konsulenter) er bedst. 2) Viden om aggregerede interesser og holdninger på EU-niveau – euroorganisationer er bedst. 3) Viden om aggregerede interesser og holdninger på medlemsstatsniveau – nationale interesseorganisationer er bedst. 14

5. Efterspørgsel efter lobbyisme Interesseorganisationernes karakteristika: -størrelse – store aktører kan ”gå selv”, små aktører er afhængig af kollektiv handlen - men store interesseorganisationer kan også have mange beslutningslag -strategi – national niche-spiller eller internationalt orienteret organisation - struktur – tæt forbindelse til nationale beslutningstagere eller ej? 15

6. Fordele og ulemper ved forskellige typer af lobbyisme Individuelle virksomheder – ekspertviden, hurtig reaktionsevne, ingen repræsentativitet. Sammenslutninger i EU – ingen ekspertviden, repræsentativitet på EU-plan, langsom reaktionsevne på grund af, at mange beslutningstagere skal tages i ed. Nationale sammenslutninger – ingen ekspertviden, repræsentativitet på nationalt plan, forholdsvis langsom reaktionsevne, men hurtigere end sammenslutninger på EU-plan. Konsulenter – ingen repræsentativitet, kan kun fremkomme med ekspertviden, hvis de er specialiserede på feltet. 16

17

7. Hypoteser om forskellige typer af lobbyisme a)Europa-Parlamentet: efterspørger især viden om aggregerede interesser og holdninger på EU-niveau – men også om medlemsstaterne. H1: Europæiske sammenslut. > nationale sammenslut.> ekspertviden 18

b) Kommissionen: Efterspørger især ekspertviden – men også om interesser på EU-niveauet. H2: Ekspertviden > nationale sammenslut. > europæiske sammenslut. 7. Hypoteser om forskellige typer af lobbyisme 19

7. Hypoteser om forskellige typer af lobbyisme c) Ministerrådet: Efterspørger især viden om aggregerede interesser og holdninger på medlemsstatsniveau – men også om EU- niveauet. H3: Nationale sammenslut. > europæiske sammenslut.> ekspertviden 20

Lobbyisme i USA 21

8. Bouwens lobbyismestudie af den finansielle sektor Lobbyisme = at måle indflydelsen,- en proxy for lobbyisme er adgang til lovgivningsprocessen, selv om adgang ikke nødvendigvis er lig med indflydelse. - ineffektive lobbyister kan få adgang til lovgivningsprocessen uden at være i stand til at oversætte adgangen til indflydelse. 22

8. Bouwens lobbyismestudie af den finansielle sektor Bouwens test: Aktører i Kommissionen, Ministerrådet og Europa-Parlamentet blev bedt om at rangordne: 1.Europæiske sammenslutninger 2.Nationale sammenslutninger 3.Individuelle virksomheder 4.Konsulenter Det sker med hensyn til, om de var vigtige politiske interessenter på det finansielle område. 23

9. Bouwens test af forskellige typer af lobbyisme og EU-institutionerne Resultat af test: Europa-Parlamentet: Europæiske sammenslut. > nationale sammenslut. > ekspertviden Kommissionen: Europæiske sammenslut. > ekspertviden > nationale sammenslut. (Overså Bouwen, at Kommissionen også var en politisk aktør?). Ministerrådet: Nationale sammenslut. > ekspertviden > europæiske sammenslut. 24

25

9. Bouwens test af forskellige typer af lobbyisme og EU-institutionerne Konklusion af Bouwens test: Europa-Parlamentet: efter forventningen Kommissionen: hellere europæiske sammenslut. end ekspertviden, men lille forskel Ministerrådet: nationale sammenslutninger, men også individuelle virksomheder, hvis de er nationale dominerende virksomheder 26

9. Bouwens test af forskellige typer af lobbyisme og EU-institutionerne Konklusion af Bouwens test: Virksomheder – til Kommissionen, hvis de er multinationale Virksomheder – til Ministerrådet, hvis de er nationale dominerende virksomheder Europæiske sammenslut. – til Kommissionen og Europa-Parlamentet, men ikke Ministerrådet 27

Bouwen: Vinkel: ”Adgangsgoder” bestemmer ”adgangsmønstre”: Adgang for tre former for organisationer: Virksomheder EU sammenslutninger Nationale sammenslutninger De tre typer organisationer leverer forskellige typer ”adgangsgoder”. = typer af informationer (om markeder, altomfattende EU- interesser og altomfattende nationale interesser). Finansielle sektor, efterspørgsselsorienteret. 28

10. Eising: Breder sigtet ud – inkluderer udbudssiden Hovedargument: adgangsmønstre skabes af ressourceafhængighed, institutionelle muligheder og interesseorganisationernes kapacitet. Adgangsbegrebet: Adgang defineres som hyppighed m.h.t. kontakt. Fra uformelle bilaterale møder med EU-embedsmænd og politikere til institutionaliserede komitémøder. De ”politiske penge” i EU er information. På den anden side: adgang er ikke ensbetydende med at have indflydelse på EU-politikernerne. EU-institutionerne kan endvidere bruge interesseorganisationerne for at fremme deres egne mål. 29

EU’s system med mange beslutningsniveauer – mange adgangspunkter – hypoteser: (Drejer sig om det supranationale samarbejde) Kommissionen er stadig vigtigst for interesseorganisationerne. Derefter EP (ændring fra tidligere) – interesseorganisationerne har mere kontakt med dem end med Ministerrådet/DER. Kontakten er især med embedsmandsniveauet (the working level = eurokrater, rapporteurs, langt mindre med arbejdsgrupperne i Ministerrådet) snarere end med det overordnede politiske niveau. 30

10. Interessegruppernes kapacitet – hypoteser: Store virksomheder – kan kontakte EU-institutionerne. Små virksomheder – må ty til deres respektive interesseorganisationer. Tidligere var Kommissionen kun interesseret i euro- organisationer. Men det indre marked ændredes situationen: European Round Table, individuelle kontakter, firmakontorer i Bruxelles. Nationale interesseorganisationer kontakter nationale ministerier/ ministre/ folketingsmedlemmer Euro-organisationer kontakter EU-institutioner. 31

10. Data/undersøgelse – Eising: Survey: Tyske sammenslutninger: korporatistisk. Franske: etatistisk. Britiske: pluralistiske. Euro-organisationer (kun erhvervslivsorganisationer = 80 % af alle). 68 store virksomheder i disse tre lande. 40 % svarprocent (undtagen euro-organisationer). 32

Eisings undersøgelse: Bekræfter i det store og hele hypoteserne Modifikationer: I modsætning til interesseorganisationerne er de store enkeltvirksomheder mere i kontakt med Ministerrådet end med EP. Nationale organisationer har kun sporadisk kontakt med EU-institutionerne. EU er ikke elitepluralistisk. Der er ikke den store forskel mellem store virksomheders og EU-interesseorganisationernes kontaktmønster Blanding af pluralisme og korporatisme på EU-niveau Store virksomheder har mest indflydelse, hvis politiske ledere influerer kraftigt på beslutningsprocessen 33

Relationer mellem EU-institutionerne og interesseorganisationerne: 1) Interesseorganisationerne med kontakt til EU- institutionerne har let ved at få informationer fra Kommissionen og EP 2) Store virksomheder og euro-organisationer er mere aktive end nationale sammenslutninger i den første dagsordenssættende fase 3) I den efterfølgende forslagsfase intensiverer de fleste interesseorganisationer deres anstrengelser for at påvirke Kommissionens udformning af forslag til EU-direktiver og –forordninger 34

Relationer mellem EU-institutionerne og interesseorganisationerne: 4) Interesseorganisationsaktiviteten går noget ned, når Kommissionen har afleveret deres forslag til Ministerrådet og EP. 5) Når Ministerrådet diskuterer et forslag, retter de nationale interesseorganisationer deres aktivitet mod nationale ministre og ministerier snarere end mod EU- beslutningsorganet. 6) Når EU-forslag er vedtaget og skal implementeres i medlemsstaterne, er det de nationale interesseorganisationer og store virksomheder, som i hovedsagen søger at påvirke. 35

Eising: Konklusioner Store virksomheder: højt aktivitetsniveau i hele processen Euro-interesseorganisationer: koncentreret påvirkning i politikformuleringsfasen Nationale interesseorganisationer: spreder sig over hele beslutnings- og implementeringsfasen, men har få direkte kontakter med EU-institutionerne 36