EN NYTÆNKNING AF HVERDAGEN PÅ HG - TANKER OM SKEMAET Præsentation af rammeforsøg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NGG-INFO 1.
Advertisements

Besøg fra Norge 12.oktober 2012
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
På vej mod folkeskolereformen
Vi gennemførte en række interview ifm
Forældremøde X årgang.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
STUDIERETNINGSTONING PILOTPROJEKT DISPOSITION  Indledende kommentarer  Rammerne for pilotprojektet  Det PR skal høres om  Eksempel på en.
Skolereform august 2014………………
Tværfagligt samarbejde
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Tilsyn Aabenraa Friskole 2012
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Skolereformen på Søndersøskolen
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
NGG-INFO.
NGG-INFO.  Afsluttet 10. klasse.  Aflagt afgangsprøve i fagene: Både skriftlig og mundtlig: Dansk, matematik, engelsk. 10. klasse-prøve eller 9. klasse.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Udvikling af udskolingen Sortedamskolen Linjefagsudvalg Eva Susanne Lotte Oliver (Forældre) (Elever) (Lærer fra mellemtrinnet)
Folkeskolereformen Malling Skole - så langt er vi nu 14. maj 2014.
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Folkeskolereform 2014.
SIP 3 Når hele skolen er med: KLAR-PARAT-STUDIERETNING
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Å RHUS A KADEMI v/ Peter Hall Oplæg på konferencen Holdt vi så Fast? Langkær Gymnasium – HF – IB World School 29. april 2011.
Understøttende undervisning, lektiehjælp og fordybelse Agi Csonka Formand for Rådet for børns læring.
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Projekt HfO Obligatorisk skemalagt lektie- og opgaveværksted for 1. hf elever.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Pernille Ulla Andersen, VIA University College,
Alle elever i den danske folkeskole, skal blive så dygtige, som de kan En længere skoledag Flere timer i dansk og matematik Tidligere fremmedsprog Lektiehjælp.
 Projekt i Sundhedsafdelingen  Fast tilbud i Ældreafdeling 2008  Inklusions- og eksklusionskriterier Træningshjælper i Vejen Kommune Social.
Studietid på Sankt Annæ Jeppe Struve Larsen, pædagogisk leder Julie Debois, lektor (dansk, religion) Steffen Samsøe, lektor (matematik, fysik)
Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Sanne Yde Schmidt, lærer Greve Gymnasium Konference om omlagt elevtid Workshop 3 Pædagogisk ledelse i forhold til bl.a. omlagt elevtid, progressionsplaner.
Omlagt elevtid og skemaet. Hvor mange dage er der på et år? Dage til undervisning: 174 dage Dage efter x-plan offentliggørelse (”eksamensperioden”):
Løft og lær Flerfaglig og virtuel skriftlighed Rammeforsøg A: Fleksibel anvendelse af uddannelsestid og elevtid.
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Det frie Gymnasium.
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
Vi skal lære af fremtiden mens den opstår
SIP3: Differentiering Temaer
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Præsentationens transcript:

EN NYTÆNKNING AF HVERDAGEN PÅ HG - TANKER OM SKEMAET Præsentation af rammeforsøg

Om at gøre tingene lidt smartere Udfordringen: Hvordan kan vi sikre sammenhæng, kontinuitet, fordybelse – og plads til de skæve og sjove input i undervisningen … PÅ ÉN GANG?

Fagenes forskellige behov Nogle fag har brug for sammenhæng og stabilitet i anvendelsen af fagets værktøjer – eks. matematik, sprog o.l. (træningsmoduler) For andre fag fungerer det bedre med en mere komprimeret kontakt med eleverne – eks. samfundsfag, historie, dansk o.l. (projektmoduler)

Skemaet

Andre nye tiltag… St.-moduler: Moduler til lektie- læsning, opgaveskrivning o.l. - altså fuld skoledag. Mentorordning Flere aktiviteter ud af huset Nye afvekslende (og aktiverende) undervisningsformer – innovationslokale ”STR på langs” - studieretningsidentitet Tværfaglige grundforløb – synergi mellem fagene

Hvad vil vi opnå? Sammenhængende hverdag – for elev og lærer – vil øge tilfredsheden og mindske stress samt styrke fagligheden Bedre sammenhæng mellem fag Åbne op for verden omkring os Styrke studieretningsidentiteten Styrke relationerne Mere motiverede og engagerede elever Mindske frafaldet Gladere og mindre frustrerede lærere (!)

Udfordringer Kan dette bredes ud til resten af skolens studieretninger? Kan det lade sig gøre rent skemateknisk? Kan vi sikre det flow i hverdagen, der er forsøgets overordnede formål? St.-modulerne finansieres via omlagt elevtid – holder det? Forsøget stiller krav til øget samarbejde og koordination lærerne imellem. Kan vi få alle med på vognen? Er det nødvendigt?

Spørgsmål?