EN NYTÆNKNING AF HVERDAGEN PÅ HG - TANKER OM SKEMAET Præsentation af rammeforsøg
Om at gøre tingene lidt smartere Udfordringen: Hvordan kan vi sikre sammenhæng, kontinuitet, fordybelse – og plads til de skæve og sjove input i undervisningen … PÅ ÉN GANG?
Fagenes forskellige behov Nogle fag har brug for sammenhæng og stabilitet i anvendelsen af fagets værktøjer – eks. matematik, sprog o.l. (træningsmoduler) For andre fag fungerer det bedre med en mere komprimeret kontakt med eleverne – eks. samfundsfag, historie, dansk o.l. (projektmoduler)
Skemaet
Andre nye tiltag… St.-moduler: Moduler til lektie- læsning, opgaveskrivning o.l. - altså fuld skoledag. Mentorordning Flere aktiviteter ud af huset Nye afvekslende (og aktiverende) undervisningsformer – innovationslokale ”STR på langs” - studieretningsidentitet Tværfaglige grundforløb – synergi mellem fagene
Hvad vil vi opnå? Sammenhængende hverdag – for elev og lærer – vil øge tilfredsheden og mindske stress samt styrke fagligheden Bedre sammenhæng mellem fag Åbne op for verden omkring os Styrke studieretningsidentiteten Styrke relationerne Mere motiverede og engagerede elever Mindske frafaldet Gladere og mindre frustrerede lærere (!)
Udfordringer Kan dette bredes ud til resten af skolens studieretninger? Kan det lade sig gøre rent skemateknisk? Kan vi sikre det flow i hverdagen, der er forsøgets overordnede formål? St.-modulerne finansieres via omlagt elevtid – holder det? Forsøget stiller krav til øget samarbejde og koordination lærerne imellem. Kan vi få alle med på vognen? Er det nødvendigt?
Spørgsmål?