Leg og læring i virtuelle verdener Tine Jensen, Ph.d.-studerende Roskilde Universitetscenter, Danmark
Baggrund Empirisk projekt Active Worlds 5D i skolen Udfordringer Femteditterne
Baggrund Tre-årigt ph.d.-stipendium ved Roskilde Universitetscenter Forskningsprojektet 5te Dimension Forskningsprojektet Local Learning in a Global World under EU’s 5. rammeprogram, School of Tomorrow Nordic Network of 5th Dimensions
Empiri : Efterskoleaktivitet –Hver mandag på en skole i det indre København og en skole i Ronneby, Sverige –Børn fra København og Ronneby on-line i Eduverse –Rammehistorie med cybervæsenet Avafar i centrum –Semistruktureret aktivitet Efteråret 2001: Hver tirsdag i skoletiden –Børn fra 4. klasse i København og Ronneby –”Spil” om at opbygge personligheder i Activeworlds
Formål 5D København –At etablere ”multiple user”-centrerede aktiviteter omkring computere, virker og udvikle metoder og teorier om disse aktiviteter Ph.d.-projekt –At udvikle teorier om, subjektuering igennem deltager i og på tværs af fysiske og virtuelle praksisfællesskaber
Activeworlds - femtedim
Udfordringer Fastholde interessen for AW og et fælles mål –Gameplay Anspore dansk/svensk samarbejde –Gameplay afhængigt af samarbejde Overensstemmelse mellem læreres, forældres og forskeres interesser –Formulere klare læringsmål
Femte Dimension,Version 2 5D ind i skolen –Læringsmål –Skolestruktur Formål –Udforskning af programmer –Kritisk informationssøgning –Kommunikation og samarbejde –Design og kreativitet
Femteditterne samarbejdsstruktur SEDK