Leg og læring i virtuelle verdener Tine Jensen, Ph.d.-studerende Roskilde Universitetscenter, Danmark

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Advertisements

Fra skitse til prototype. Mål med ReflecTable 1. Teknologiens muligheder udnyttes – vi bygger broer mellem teori og praksis som ikke var mulige uden teknologien.
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Netværk for forskning i danskfagenes didaktik Seminar 15. juni 2007.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Internet for børn & unge - nye formidlingsformer
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Gunver Majgaard Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet – TEK
Skolereformen Oplæg Lejre d. 6. februar
Observation af din/andres undervisning –
Børns brug af interaktive medier - inspiration til ny læringspraksis i skolen Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogramleder Ph.d. Danmarks Pædagogiske.
TIL HEST - Sikkerhed ved ridning og omgang med heste
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Fremtidens Indhold Virtuelle verdener © Serious Games Interactive Simon Egenfeldt-Nielsen, CEO Serious Games Interactive (Ph.d., Cand. Psych.)
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Virtuelle Verdener I4.september 2000 Dagens program Hvem er vi? Oplæg om kurset: format, indhold, begreber ca : besøg af journalist Abelone Glahn.
Faglig fordybelse i indskolingen
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Teori, metodologi og metode
Avata’ hva’ for noget? Sanne Fejfer Olsen, CBS LearningLab.
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Designprocesser - forbedret via AR
Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier Computer-supported Collaborative Work i reflektionsbaseret,
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
Mandag den 5. november Alle børn var ude en time efter skoletid Mountainbiketur for drengene i 2.A kl Børnene cykler ud mod Ørnereden, en tur.
Johnny Jensen CI · Centereftermiddag 16. april 2002 Den internationale dimension Hvorfor og hvordan? Ny Carlsberg Vejens Skole Skolen i Charlottegården.
9. maj 2007 Dias 1 Department of Computer Science De unge vil ikke være nørder! Jørgen P. Bansler Datalogisk Institut Københavns Universitet.
Digitalisering Et projekt på Frederiksberg Seminarium.
ISIS Katrinebjerg  Erfaringer med offentlig/privat samarbejde.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
Forskningsprojekt om fysisk aktivitet og læring LCoMotion – Learning, Cognition and Motion - en del af projekt ”Læring i Bevægelse” Finansieret af Undervisningsministeriet.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Erfaringer med netbaseret uddannelse Robin Cheesman Kommunikation, RUC Postbox 260, 4000 Roskilde ~ robin à la RUC.
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Uddannelse på nettet: undervisning // aktiv læring Robin Cheesman Kommunikation, RUC Postbox 260, 4000 Roskilde ~ robin
Remote Sensing og GIS i Naturfagene - Hvorfor? - Hvordan? Torben P. Jensen.
Undervise og lære på nettet? Erfaringer fra InterKomm+ og MCC Robin Cheesman
Majbørn 2015 Præsentation af program
Gesten Børnecenter Velkommen i skole 2015.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Tema 2: Sundhed Leg og Læring SOSU FYN JAN CHRISITANSEN.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Resultater fra spørgeskemaundersøgelsen omkring børns mad- og bevægelsesvaner Gørløse Skole og Lille Lyngby Skole Statusseminar torsdag den.
Forældreskab og Forældre Samarbejde på tværs af (etniske) grænser Rashmi Singla Lektor i psykologi, RUC (Roskilde Universitetscenter ) & TTT (Transkulturelt.
Styrk fagligheden som professionel praktikvejleder FOA inviterer til konference for praktikvejledere på den pædagogiske assistentuddannelse og social-
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Praktikopsamling Velkommen tilbage. Dagens program: Kl Fraværsregistrering, skridttæller, læring på tværs + praktikoplevelser – 2:2 sammen Kl
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Masterplan for Uddannelse og Job
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsledelse og Idræt/bevægelse Oplæg: Idrætslærernes Forum
Tilskud til uddannelsessamarbejde i Norden og Baltikum
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Projekt: Koncept til formidling
Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt:
Hvordan skaber vi rammen for kvalitet?
Hvorfor arbejde med leg i kommunen?
Præsentationens transcript:

Leg og læring i virtuelle verdener Tine Jensen, Ph.d.-studerende Roskilde Universitetscenter, Danmark

Baggrund Empirisk projekt Active Worlds 5D i skolen Udfordringer Femteditterne

Baggrund Tre-årigt ph.d.-stipendium ved Roskilde Universitetscenter Forskningsprojektet 5te Dimension Forskningsprojektet Local Learning in a Global World under EU’s 5. rammeprogram, School of Tomorrow Nordic Network of 5th Dimensions

Empiri : Efterskoleaktivitet –Hver mandag på en skole i det indre København og en skole i Ronneby, Sverige –Børn fra København og Ronneby on-line i Eduverse –Rammehistorie med cybervæsenet Avafar i centrum –Semistruktureret aktivitet Efteråret 2001: Hver tirsdag i skoletiden –Børn fra 4. klasse i København og Ronneby –”Spil” om at opbygge personligheder i Activeworlds

Formål 5D København –At etablere ”multiple user”-centrerede aktiviteter omkring computere, virker og udvikle metoder og teorier om disse aktiviteter Ph.d.-projekt –At udvikle teorier om, subjektuering igennem deltager i og på tværs af fysiske og virtuelle praksisfællesskaber

Activeworlds - femtedim

Udfordringer Fastholde interessen for AW og et fælles mål –Gameplay Anspore dansk/svensk samarbejde –Gameplay afhængigt af samarbejde Overensstemmelse mellem læreres, forældres og forskeres interesser –Formulere klare læringsmål

Femte Dimension,Version 2 5D ind i skolen –Læringsmål –Skolestruktur Formål –Udforskning af programmer –Kritisk informationssøgning –Kommunikation og samarbejde –Design og kreativitet

Femteditterne samarbejdsstruktur SEDK