Otg.dk - - - Læring gennem spiludvikling kan fastholde flere Frank Villa og Claus Scheuer-Larsen, Odense Tekniske Gymnasium, SDE Design af digitale medier:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe.
Advertisements

Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
5 IT-didaktiske principper
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Design för lärande i en digital, multimodal lärmiljö
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Augmented Reality I undervisningen.
Spiludvikling som didaktisk metode d. 16/ på OTG
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
Ellært Et ”Læringsspil”
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
Digitalisering og medialisering
Klavs Asbjørn Hansen Vibeke Wendelboe Lund Maria Aas.
Velkommen! Strøtanker vedr. pædagogisk IT som et indsatsområde.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Skriftlighed og læring
Uddannelsesforum 2012 Slip dem løs …! Grøndalsvængets skole København Lærer: Elsebet Jakobsen.
Mediepædagogik og didaktik
Præsentation af en række gratis nettjenester – til uddannelse, undervisning og andet godt Af Claus Witfelt, 2013
Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj.
Otg.dk – CSL Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale.
Unge og undervisningens medialisering
Undervisningens medialisering Hørsholm,
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Virtuel vejledning Handelsgymnasiet i Ballerup. Udfordring: Ved større skriftlige arbejder er det et problem, at kun et mindretal af vores elever søger.
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Skrivning i de store formater
Jacob Knudsen, Digitale Børn og VIFIN
Martin Gylling Adjunkt, Ph.d. Institut for Ledelse og Forvaltning Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato.
Planlægning, proces og evaluering
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Multimodale læremidler i naturfagsundervisningen på SOSU … eller bare Naturfagseksperimentarium.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
Digital didaktik i praksis Lise Marie Steinmüller kompetencecenter for e-læring.
Fra vidensdeling til produsage. De sociale medier er her, eleverne bruger dem, og Man kan ikke forbyde dem i klasseværelset. Fra vidensdeling til produsage.
Lokale eksempler på tiltag der skaber positive forventninger.
Fastholde de studerendes læringskadence og nsygerrighed for ny læring
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
”Teknologi forandrer praksis – og praksis forandrer teknologi”
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Elevledede skole-hjem-samtaler
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Fredag 8. oktober - en dag med fordybelsesområder
Præsentationens transcript:

Otg.dk Læring gennem spiludvikling kan fastholde flere Frank Villa og Claus Scheuer-Larsen, Odense Tekniske Gymnasium, SDE Design af digitale medier: Spiludvikling i ”Scratch” ”QuizTime”: gør undervisningen til et spil. Metoder

Otg.dk Drenge: eksempler Fysik: El-lære som digitale medier Induktiv undervisning Rapporter erstattes af digitale produkter Produkterne skal bruges til noget ”rigtigt” Eksempel: ”Modstandens temperaturafhængighed” Resultater: Stort engagement Eleverne læser i bøgerne! Positiv feedback fra elever

Otg.dk Didaktik Didaktiske overvejelser bl.a. i forbindelse med spiludvikling i undervisningen Spiludvikling er sekundært og ment som et didaktisk værktøj Didaktikken ligger delvist hos eleverne! Rigtige projekter – ikke ”bare” en opgave til læreren!! Lærerroller Konsulenter?

Otg.dk Quiztime Multimodal klassedialog “Augmented teaching” Begrænsede muligheder for spørgsmålstyper Aktiverer de stille elever

Otg.dk Didaktik Dysthe: Det flerstemmige klasserum Individualiseret undervisning Dokumenterbar progression (ejerskab hos eleven) Virkeligheden som et spil (augmented reality)

Otg.dk Links