Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Set i forældreperspektiv
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Fra integration til inklusion
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til Sprogpakken
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Forældremøde X årgang.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Inklusion i Børneinstitution Højme
DELTAGELSE, REFLEKSION, CHANCELIGHED, OG RESSOURCE
Præsentation af teorien transfer
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
- Hvad kan I forvente som forældre?
Alle børn er alles ansvar
Fællesskaber for Alle Forældres betydning for børns
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Den inkluderende skole
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Lærerprofessionen.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Pædagogisk forår i København
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Relationskompetence – hvad er det?
Transfer Mellem efter/videreuddannelse og praksis.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Transfer sammenhæng mellem uddannelse og anvendelse 31. januar 2013 FSUS temadag for kliniske vejledere Bjarne Wahlgren.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Inklusion og inkluderende processer
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
DPU – Aarhus Universitet
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Hvordan er dit samspil med børnene? Ballerup den 31. oktober 2010 Psykolog Peter Westmark
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Den pædagogiske læreplan
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Strategiske pejlemærker
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Omsorgskultur i daginstitutioner
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde Projektets baggrund Torben Næsby UCN

Projektets Læringssyn Barnets læring og udvikling er ikke en spontan proces, hvor barnets biologiske modning og tilpasning til omgivelserne er drivkraft, men en menneskelig understøttet proces, hvor barnet udfordres og vejledes af dets omsorgsgivere i et kommunikativt samspil

Undervisning og vejledning transformation Nyt sprog Ny viden/ børnesyn Ny praksis Praksis Undervisning og vejledning Teori Kompetence -hjulet Læring og vejledning Følelser Projektet Vidensarbejde Menneskearbejde Lønarbejde

Transformation - Samspil mellem læring og anvendelse Læring - teori praksis - anvendelse Use it or loose it Motivation – medarbejderen selv, ny viden Undervisningen – inddragelse af praksis/ træning og øvelse, variation, vekselvirkning Forhold på arbejdspladsen – kan vi komme til at bruge det lærte, implementering, systematik

9 forhold af betydning for transformation Den lærende har et behov – kan se meningen og har medindflydelse på indhold Den lærende har et mål og oplever progression Praksis ind i undervisningen mhp. anvendelse Eksempler og variation i undervisningen Transfertræning i undervisningen Underviseren – tillid og dialog Arbejdspladsen er innovativ – klar til ny viden De sociale relationer på arbejdspladsen, ledelse Fortsat refleksion over læring og anvendelse Bjarne Wahlgren: Transfer mellem uddannelse og arbejde. www.ncfk.dk

Teksterne Teorien og empirien ser på muligheder for at børn kan deltage i fællesskaber og lære og udvikle kompetencer, så børn kan begå sig og få et godt liv i dag og i fremtiden Teorien og empirien lægger op til at børns, pædagogisk personales og forældres subjektive oplevelser og erfaringer anerkendes og inddrages i læreprocesserne. Teorien og empirien har opmærksomhed på kvaliteten af samspillet mellem voksne og børn. Den hviler på en anerkendende, ressourceorienteret og relationel tilgang.

Nøglen: Zonen for intimitet Uden for Grænsen Inden for Den lærende som objekt, som fremmed, som én ”der mangler noget” Omsorgssvigt Udsathed Marginalisering Ingen anvendelse af det lærte Definition af den lærende Inklusion perspektiv eksklusion Den lærende som person, som én der har ressourcer Empatisk identifikation/ spejling Medoplevelse af den lærendes følelser og meninger Sensitivitet, 8 temaer. ICDP