SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej
De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professio-nel viden og praksis.
- Og hvordan gør vi så det ? Flere timer i skolen Mere undervisning i dansk, matematik og natur/teknik Engelsk fra 1. klasse 2. fremmedsprog (tysk) fra 5. klasse Nye fælles mål Lektiehjælp Motion og bevægelse i skoledagen Holddeling
Timetallet 0. klasse: 30 timer 1 – 3. klasse: 30 timer 4 – 6. klasse:33 timer 7 – 9. klasse: 35 timer Elever som skal konfirmeres skal derudover have 2 timers konfirmationsforberedelse.
Motion og bevægelse 45 min dagligt i gennemsnit inkl. Idrætsundervisning Som motionsbånd Som en del af den faglige undervisning
Lektiehjælp Frivilligt – men forældrene skal give skolen besked 1 – 9. klasse Organiseres på tværs af klasser Varetages af lærer og pædagoger
Pædagoger i undervisningen Folkeskoleloven åbner muligheder for at pædagogerne kan forestå undervisning. Esbjerg kommune har besluttet, at al undervisning varetages af lærerne, og at pædagoger kan indgå som støttepersoner. Pædagogerne kan eksempelvis varetage motion og bevægelse samt indgå i lektiehjælp
Lærernes arbejdstidsregler Arbejdsplads på skolen Arbejdstid på skolen Lærerne har faste arbejdstider Forældresamtaler i arbejdstiden Stærkt begrænsede muligheder for aktiviteter efter kl
Skolereform + nye arbejdstidsregler = ÅR 1 Vi skal finde vej i de nye udfordringer Eleverne skal vænne sig til en anden hverdag Vi skal drage erfaringer Vi skal arbejde frem mod kommende forandringer fra august 2015