Sygepleje og fagidentitet Fagidentitet og professionsudvikling
DSR sætter fokus på fagidentitet og professionsudvikling Oplæggets hovedområder Hvad vil vi? Hvad er problemet – og hvorfor? Hvad kan vi?
Hvad vil vi? Fastholde professionsbachelor-status Udvikle en professionsstrategi Beskæftige os med fag-identitet
Hvad vil projektet fagidentitet Formålet er, at beskæftige sig med fagidentitets- begrebet i sammenhæng med sygeplejens udvikling, for at undersøge hvordan: sygeplejerskers fagidentitet påvirkes af den aktuelle udvikling i sundhedsvæsnet sygeplejersker rustes til at udvikle og forandre sygeplejen og sygeplejens vilkår til gavn for borgerne, sundhedsvæsenets institutioner og sygeplejerskerne.
Hvad vil projektet Formål med oplægget Oplægget skal: begrunde de problemer, som sygeplejersker giver udtryk for - og det skal danne grundlag for en bred debat blandt sygeplejersker Skabe en bred debat om fagidentitet og fagidentitetens betydning for sygeplejepraksis er central for at forstå, hvor sygeplejen udvikler sig hen, og hvordan DSR kan påvirke denne proces.
Hvad vil projektet Formål fortsat Debatten skal bidrage til: at identificere mulighed professionali- seringsstrategier for den enkelte sygeplejerske og for kollektivet af sygeplejersker. udviklingen af en handleplan for professionsudvikling for sygeplejen i DSR
Hvad er problemet – hvorfor Fagidentiteten som sygeplejerske Fagidentiteten under pres Sygeplejersker giver udtryk for usikkerhed omkring deres fagidentitet og stor diskrepans mellem teori og den praksis der udføres Sygeplejersker giver udtryk for en oplevelse af usikkerhed og følelsen af utilstrækkelighed i den konkrete udførelsen af sygepleje. Sygeplejersker giver udtryk for følelsen af ikke at leve op til normer for ”god sygepleje”
Hvad er problemet - hvorfor Udgangspunkt Projektet tager afsæt i den betragtning at god sygepleje ikke kan fastlægges endegyldigt. Sygeplejen vil variere afhængig af historisk tid og samfundsmæssige sammenhænge og vilkår. Det påvirker interne og eksterne holdninger til hvad der er ”god sygepleje”
Hvad er problemet Ref. L.D.Rasmussen
Hvad er problemet Individ/struktur problematik Ref. Individuelt Individuelt plan læringsforløb Kognetion psykodynamik ’ Det teknisk- Det socialt organisatoriske kulturelle læringsmiljø læringsmiljø Socialt plan Arbejde Arbejds- identitet Arbejds- praksis
Hvad er problemet? Individ/struktur problematik Individ struktur problematikken rejser følgende spørgsmål: Hvilke kompetencer skal sygeplejersken være i besiddelse af for at håndtere disse udfordringer? Hvilke krav stiller det til uddannelses og praksisfelterne? Hvilke initiativer kan DSR tage for at ruste medlemmerne?
Hvad kan vi Vi har 100 års erfaring i: at passe syge mennesker at udvikle teori om sygepleje at udvikle sygeplejen i takt med samfundets krav
Hvad vil og skal vi ? Menneskene er ikke en del af problemet men af løsningen – etablering af praksisfællesskaber Udvikle refleksivitet og læringskapacitet Styrke forskningen Blive klogere på: Uddannelsernes betydning for fagidentiteten Lederuddannelse Styrket de kliniske udviklingssygeplejerskers kompetencer og muligheder Arbejdsmiljøet, specialuddannelser, grunduddannelse, videreuddannelsesmuligheder og –lyst, tværfaglighed m.m.
Hvad vil vi? Når dette er udfordringen for jer og for sygeplejen: Hvad forventer I af jer selv? Hvad forventer i af ledelse? Hvad forventer I af DSR?