Stormøde for økonomi på AU

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Dialog og læring i klagesager
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Workshop om Brobygning og MinUddannelse
Den urolige chef kigger på uret,
Velkommen til Kick off for ”Broen til bedre sundhed” #BTBS13.
Kan du finde rundt i it-junglen? Velkommen Brønderslev den 23. november 2010 EG A/S BASIT Dansk Byggeri.
Velkommen til temadag om Indholdskanalen. Program: : Indholdskanalens muligheder Baggrunden for Indholdskanalen : Leverandør-præsentationer.
Intern survey uge 45.
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Status for Økonomisk Balance og Økonomistyirng17. december 2006 Status for Økonomisk Balance og Økonomistyring Regnskab 2006 Redegørelse for årsagerne.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007 Godmorgen… Velkommen til dag 3 på AUs vejlederuddannelse!
Implementering af brandingstrategi på nettet
15. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET HK-MØDE DEN 15. MARTS 2011.
Myndighedsforum 30. Maj Dagsorden Velkommen og beskeder Nem-Login. Om tilslutning til Nem-Login fremover, men også aktiviteter nu i.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Forældremøde 2/ Information om forårets valg til skolebestyrelsen 2.Evaluering af tiltag til forbedret kommunikation på skoleintra 3.Status på implementering.
INFORMATIONSMØDE PURE4 / TYPO3 m.v.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Ny Organisation pr. 1. januar 2012 Præsentation
Facilitatorordningen: - Hvordan kan du bedst muligt udvikle kronikeromsorgen i din klinik? Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen.
Aarhus Uni versitet STEFFEN LONGFORS OMRÅDELEDER AARHUS UNIVERSITET PURE INFORMATIONSMØDE med fokus på indikatorprojektet.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
SAPA netværksmøde den 10. juni 2014
Folkeskolereformen på vores skole
Csaudk 1 NOV 2010 DATALOGISK INSTITUT DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET AARHUS UNIVERSITET KANDIDATORIENTERING 1. Nov 2010.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27..AUGUST 2014 STUDIESTARTSOPLÆG VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTARTSOPLÆG.
FEN Diskret matematik/Seminar 11 Diplomuddannelsen i Softwarekonstruktion (Master-brobygning) Fagpakke: Formelle modeller for programmering Diskret.
JOB TILBUD Et ledende internationalt firma med kontorer på Bahamas leder efter : En Direktionsassistent med følgende kvalifikationer : - Ingen erfaring.
Læse/studiegrupper.
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
Fokus på skolestarten Hedeboskolen Skagen.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
1. årsprøver og eksamensregler
Strategiseminar – 23. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Strategiseminar – 23. januar 2007 Velkommen.
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
ELSE ELLY THØGERSEN UDDANN AARHUS UNIVERSITET UDDANNELSE I DEN NYE ØKONOMISTYRINGSMODEL 1.
Ekstraordinært FÆLSU 5. februar Hej Hans Jørgen Jeg skriver til dig, da jeg efter at have læst Udbudsnyt tekniske basisinstallationer 03 føler mig.
Side 1 Trivselsmåling - December 2010 Dansk Kabel TV.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Styrings- modelNy økonomi- 25. JUNI 2012 AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMISTYRINGSMODEL - I ETAPER MORTEN VILS SØRENSEN.
Fællesmøde den 10. september 2008 A A R H U S U N I V E R S I T E T Den administrative forandringsproces Den administrative forandringsproces.
26. MAJ 2011 AARHUS UNIVERSITY LIBRARY - idé og baggrund PRÆSENTATION AF METTE THUNØ AARHUS DEN AARHUS UNIVERSITET.
Fællesmøde i den administrative forandringsproces 10. september 2008
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Brugergrænseflade Afprøvning af program. Sådan bruger du programmet Programmet er bare en demo og er ikke funktionsdygtigt. Dog kan du trykke på de forskellige.
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN,9. December 2010 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets faglige udviklingsproces Fire hovedområder pr : Kulturvidenskab.
17. JUNI 2010 AARHUS UNIVERSITET AARHUS UNIVERSITET Studentermøde Konferencecentret, 15. november 2010.
29. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET. Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen  studerende, heraf 52% indskrevet på graduate niveau 
JOB TILBUD Et ledende internationalt firma med kontorer på Bahamas leder efter : En Direktionsassistent med følgende kvalifikationer : - Ingen erfaring.
 Aarhus Universitet Workshop med hovedområderne.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Anders Frølund, kommunikationschef Orienteringsmøde 14. juni 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T INFORMATIONSKONTORET Velkommen til informationsmøde.
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
Høring af forslag til Budget
Præsentationens transcript:

Stormøde for økonomi på AU

Velkommen Første stormøde for økonomi om den ny økonomistyringsmodel. 3-4 timer med overload af information. Derfor får I på tryk: En ny måde at tænke økonomi på. Information om overgangen til AU’s ny økonomistyringsmodel. Tag med hjem og læs i ro og mag. Præsentationerne, som I hører i dag.

Program 10.00-10.20 Velkommen 10.20-10.40 Ny økonomistyringsmodel i etaper 10.40-11.00 Intern ressourceallokering 11.00-11.20 Kaffepause 11.20-11.50 Konverteringscirkus 11.50-12.10 En ny måde at få viden på 12.10-12.25 Bliv klar – tag på uddannelse 12.25-12.30 Afrunding 12.30-13.30 Frokost – og kom og spørg

Økonomi på en ny måde AU overgår til en ny økonomistyringsmodel. Ny model understøtter universitetets mål om: dybere sammenhænge nedbrydning af økonomiske, organisatoriske og administrative barrierer.

Situation nu Universitetet bruger på tværs af hovedområder forskellige modeller til at styre økonomien En krone det ene sted opfattes ikke som en krone det andet sted. Incitamentsstrukturerne er uensartede og tværgående samarbejde besværlig De mange økonomistyringsmodeller gør det svært at skabe et solidt økonomisk overblik Prioriteringer på hovedområdeniveau er vanskelige

Situation nu – et eksempel Science & Technology (ST) er ansvarlig for ca. 44% af AU’s samlede økonomi fordelt på: 12 institutter 2 nationale centre 1 stort interdisciplinært forskningscenter (iNANO) 1 skole (Aarhus School of Engineering (ASE)) ST har 4 forskellige økonomistyringsmodeller. 3 institutter bruger hver 2 forskellige økonomistyringsmodeller.

Økonomi på ny ensartet måde Aarhus Universitet indfører: fælles principper for økonomistyring fælles måde at registrere, fordele og opgøre omkostninger på

Økonomi på ny ensartet måde Det giver os på sigt: Et bedre overblik over økonomien for AU, hovedområder, institutter og projektejere Bedre dokumentation af ressourceanvendelsen på kerne- og støtteopgaver Bedre dokumentation af budgetafvigelser Bedre mulighed for at følge op på aktiviteter Mere sikker og præcis økonomistyring

Overgang til ny model Stor og kompleks opgave at lægge Aarhus Universitets økonomi i nye rammer. Derfor gradvis implementering, så sikker drift opnås Udfordringer: Vi overgår til én fælles registreringsramme i én fælles bogføringskreds i ét økonomisystem. Fra september 2012 til årsskiftet vil der være disharmoni mellem budgetteringsrammen og den faktiske registrerings- og afrapporteringsramme, der er til rådighed.

Klar til overgangen Økonomimedarbejdere spiller en hovedrolle i at: implementere den nye model assistere ledelsen og medarbejdere i overgangen Sådan bliver du klar: Dialog: spørg din nærmeste chef, når du er i tvivl om noget. Uddannelse: Alle økonomimedarbejdere uddannes i august og september i den nye økonomimodel. Webportal: på au.dk/faellesoekonomimodel kommer der vejledninger, manualer osv.

Svær overgang September-december 2012 vil stille store krav til økonomimedarbejderne på AU. Men også forskelligartede krav. Nogle vil opleve store ændringer, nogle knap så store. Det har I stor forståelse og respekt for fra universitetsledelsen, jeg og øvrige ledere. Grundig uddannelse og dialog er vejen frem.

Foreløbig tidsplan Forår og sommer 2012: Forberedelse til overgangen 27.8-14.9: Uddannelse for økonomimedarbejdere 27.8-14.9: Informationsmøde for ledere m.fl. September 2012: Overgang til fælles registreringsramme (dog ikke ASE) 6.-20. september: Konvertering af it-systemer September-november: Budget 2013 lægges 1. januar 2013: Første fase af den ny økonomimodel er i drift

spørg, svar og få afklaring Beslutning om fælles principper på universitetsledelsesmøde i morgen. Jeg sender en opfølgende mail til jer i denne uge. Med min præsentation vedhæftet. Spørgsmål? Spørg mig i kaffepausen i dag, send mig en mail eller ring.