FORÆLDREINDDRAGELSE - I DAGBEHANDLING AF BØRN OG UNGE MED SPISEFORSTYRRELSE Ved sygeplejerske John Dietz, psykolog Anne Lydolff og forælder Eva Elle.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Livet i familien, hvor spiseforstyrrelsen er flyttet ind.
Velkommen.
Hvad er behovene i Danmark?
Danehofskolens værdigrundlag
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Set i forældreperspektiv
Oversigt over emner Første aften:
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Den 16.august 2010 Regionsgården
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Skoleparathed.
Generelt om det for tidligt fødte barn
Multifamilebehandling (MFT) Center for Spiseforstyrrelser BUC Risskov
God trivsel = God læring
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Tema: Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation til patienter med depression Version oktober 2012.
Er mit barn klar til skolestart ?
Ungegrupper og pårørendes roller.
Forældremøde X årgang.
Temadag Funktionelle lidelser.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
DANSK SELSKAB FOR SPISEFORSTYRRELSER Årsmøde 12. og 13. april 2010
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk sygdom?
Sygeplejerske - Alkoholbehandler
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Elevenstrivsel.dk Målgruppe Sårbare elever Årsag: -Stress -Forældres skilsmisse -Generel uro i familien -Forventningspres -Uddannelsespres -Et særligt.
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
KABS Viden Døgnkonferencen 2009 Behandling af gravide og kvinder med børn Mia Heick KABS FamilieVinklen.
Alle børn er alles ansvar
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Brugerdeltagelse i psykiatrien
Sårbarhed hos børn og unge
SEMINAR I NUUK OKT 2014 FAMILIERÅDSLAGNING LIS HELBO.
Fremme af unges mentale sundhed
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Det Inddragende Netværksmøde
At være pårørende – håb og muligheder
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
At være pårørende til et menneske med affektiv bipolar lidelse
Erhvervspsykiatrisk Center1 Konference: Psykisk sårbare og arbejdsmarkedet ”Projekt fra Behandling til Beskæftigelse” -En parallel indsats for psykisk.
Søskende, søvn, kost og motion Psykoedukation Forældre til børn og unge med angst og depressive tilstande.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Hvordan kan forældre støttes og inddrages i støtten omkring de unge? Af: Pædagog Lone Walsøe og forældre Merete Jensen.
DIDAKTIKLABORATORIE Et laboratorium der arbejder med at udvikle et planlægningsværktøj. ”Et værktøj”, der kan hjælpe os til at se, hvordan Ord som ”Leg-
Familien Hvordan opleves det i familien, når spiseforstyrrelsen flytter ind?
Mødet med de unge Erfaringer med at inkludere unge med skizofreni og skizotypi på arbejdsmarkedet. Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
Inddragende netværksmøder
…………Skal blive så dygtige som de kan
Lavet af Cesilie Bitsch og Viktor Aarslev
Fleksible fællesskaber
Pårørende samtale Er du tæt på en stressramt som ægtefælde, kæreste, barn, forældre, ven, veninde, kollega eller chef? Og har du svært ved at forstå, hvad.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Patienttilfredshedsundersøgelse Foråret 2015
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Inspirationsworkshop med fokus på
Præsentationens transcript:

FORÆLDREINDDRAGELSE - I DAGBEHANDLING AF BØRN OG UNGE MED SPISEFORSTYRRELSE Ved sygeplejerske John Dietz, psykolog Anne Lydolff og forælder Eva Elle

Hvorfor forældreinddragelse? At være forældre til en ung med en spiseforstyrrelse er at være under et ekstremt pres af skyld, stress, angst, magtesløshed, vrede og frustration En ung med en spiseforstyrrelse kræver støtte døgnet rundt, til at spise tilstrækkeligt og til alle de svære tanker. Vi opnår de bedste resultater, hvis vi tilbyder forældrene vores viden og kompetencer. John

Forældrene tilbydes Familiedage ½ dag om ugen. 2 fælles familiemåltider Forældregruppe 2 aftensmåltider i familiegruppe om ugen Familiesamtaler 1 x ugentligt At behandlerne er til rådighed dagligt for aftaler, gode råd og førstehjælp

FÆLLES FAMILIEMÅLTID Forberedelse af det kommende måltid med forældrene Hvad skal vi have og spise, og hvis børn vil have svært ved at spise det? Er der nogen der tror, at de får brug for hjælp, og hvem kan bedst hjælpe, behandlere eller andre forældre? Ud og se på den varme mad i køkkenet Hvad er en normal portion/ en portion man indhenter vægt af? Fælles forberedelse vigtig i forhold til at motivere forældrene til at tage ansvar og turde at udfordre spiseforstyrrelsen

Selve måltidet Forældrene spiser med deres barn i familiegruppen og er ansvarlig for, at deres barn får, hvad det skal have, bla. i forhold til hvad de har besluttet lige inden måltidet. Ved tvivl hos den enkelte familie, inddrages de andre forældre med henblik på at bidrage med deres erfaringer og opbakning

Undervisning og sparring med andre forældre FORÆLDREGRUPPE Undervisning og sparring med andre forældre

Forældregruppe Viden om sygdommen giver bedre forståelse af det syge barn

Forældregruppe At handle med vedholdenhed, fasthed og autoritet på en varm, tålmodig og kærlig måde

Forældregruppe At lære af andre mere erfarne forældre At få mulighed for at give sine erfaringer videre

”THE SPIRIT OF THE MODEL” Vi er modeller for forældrene mht en anerkendende og respektfuld tilgang Hvis forældrene føler sig mødt med anerkendelse og respekt tør de også fortælle om det, der er svært, og de situationer, hvor de har handlet mindre kompetent