BA International Erhvervskommunikation Sproglig teori og metode (IV)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Sprogpakken Tosprogede.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Elevernes faglige resultater • Et spørgsmål om social baggrund • Samt individuelle forskelle i evner, motivation mv. • Og et beskedent, men signifikant,
Metode i AT Religion.
TV- og filmreklamer.
Kladde til informationsdias
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Sprog/billeder på Internettet
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Corporate Identity og Branding
Om feedback og tilbagemeldinger
Kommunikation og Reception
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Introduktion til Fagsprogslingvistikken I
Samfundsvidenskabelig metode
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
NOVANA - Naturtyper og Arter.
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Introduktion til Fagsprogslingvistikken II
Præsentation af Det retoriske kompas
Præsentation af Det retoriske kompas
Projekt Uddannelsesstart Aabenraa Kommune. Projekt Uddannelsesstart Sammenhæng mellem uddannelse, uddannelsesplaner og uddannelsespålæg Samarbejdspartner:
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Kommunikativ sprogfærdighed
Glade Dage Undervisningscase i Entrepreneurship Faglig klipper/redaktør: Jesper Piihl Videoproduktion: Govisual Finansieret af:
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
- En model til at sætte flere vinkler på en tekst
Cand. scient. Soc. Charlotte Vincent
Grafisk design Grafisk design kan beskrives som et visuelt sprog, der bruges til at sende en besked til publikum. Formål:  Overtale  Branding  Informere.
Tv-reklame.
Lærings- og praksisfortælling
Recovery - At komme sig Aulum d. 10. oktober 2010
Sproglig teori og metode (I)
Kildekritik Historie.
Harold Lasswells kommunikationsmodel (fra 1948)
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Henriette Lungholt Uge Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Sproglig teori og metode (II) Fællesfag: BA i 2 fremmedsprog BA i 1 fremmedsprog, IT og kommunikation.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Politisk system og lovgivning i Danmark Sosu Fyn Jan Christiansen.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
Bachelorprojektvejledning?
Markedsføring og reklame
Dronninglund 2/2-05.
Company programme - Veda
Ekstern kommunikation
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Den dobbelte genreforventning
AT og humanistiske metoder
Digital dannelse i gymnasiet
Præsentation af forretningsplan
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

BA International Erhvervskommunikation Sproglig teori og metode (IV)

Genreanalyse  Hvad kan genreanalyse bruges til? Redskab til at udarbejde tekster Redskab til at skabe orden Del af diskursanalyse

Genredefinitioner  Jim Martin (to definitioner)  Frandsen et al  Bhatia og Swales  Ditlevsen et al

Kommunikative formål  Det kommunikative formål kan defineres som: De handlinger eller de tilstande som afsenderen har til hensigt og som modtageren forventer at receptionen af den pågældende genre vil føre til (Frandsen et al, 1997: 112)

Kommunikative formål (eksempler)  At sælge et produkt eller et koncept  At påvirke en læsers holdning, fx i retning af at støtte et bestemt formål  At informere om sagsforhold  At underholde et publikum  At opnå medfølelse  Osv., osv.

Kommunikative formål  Primære formål (hovedformål)  Sekundære formål (biformål)

Diskursfællesskab  Et fællesskab af mennesker, hvad enten det er et socialt eller fagligt fællesskab, der identificerer og forstår en bestemt diskurs i henhold til bestemte konventioner inden for dette fællesskab (Swales 1990: 21 – gengivet i Frandsen et al 1997: 111)

Genreanalysens tre niveauer  Kommunikative formål  Træk (diskriminative og fakultative) Hvert træk er et udtryk for et delformål, hvis opfyldelse bidrager til at opfylde det overordnede kommunikative formål (Sprog på arbejde, s. 88)  Retoriske strategier (sproglige og ikke- sproglige)

Determinansrelationer  Relationen mellem formål og situation  Relationen mellem formål og de sprogligt/visuelle midler  Relationen mellem situation og de sprogligt/visuelle midler.

Handlingsmønster  Regelmæssigheder i kombinationen af situationer, formål og sprogligt/visuelle midler (med andre ord: elementer i trekantmodellen og relationerne mellem dem).

IMK-modellen  Kan vi se en sammenhæng mellem IMK-modellen og trekantmodellen?

Virksomhedens samlede præsentationsmateriale  Oversigt  Produktbrochuren (trækstruktur)  Imagebrochuren (trækstruktur)  Eksempler på sproglige og ikke sproglige retoriske strategier

Eksempel Nutana brochuren