DAMP E2003 Tirs. 11/11 Recap - Poetik Formprincipper Projekter –Feedback og gennemgang af opgave.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Motivation Motivationsspørgsmålet er det mest grundlæggende spørgsmål i arbejdet med mennesker. Hvad skal vi forstå ved motivation? Tre hovedtyper indenfor.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Filmtekniske virkemidler
TEST 2 modul 1 20 spørgsmål. Du skal klikke med musen på det rigtige svar, så kommer du automatisk til næste spørgsmål Klik for start.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Oplæg til workshop ved STOKs årsmøde 2008
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
En mulig scenografisk metode
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
”Kaldet til kærlighed”
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Hvordan passer jeg på mig selv ?
5 psykologiske dimensioner af lyd
Audiovisuel betydning
Digitale medier: formidling og design
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Beskæring, perspektiv, og komposition
Niveauer for læring i organisationen
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Grafisk design Grafisk design kan beskrives som et visuelt sprog, der bruges til at sende en besked til publikum. Formål:  Overtale  Branding  Informere.
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
DAMP E2003 Tirs. 21/10 Status litt. mm. (15 min.) Grupper opstiller tidsestimat, tekniske behov og projekt mål. –mailes til (30 min.) Commotion.
Kortfilm Et overblik.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Medier og kommunikation V
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Analyse af noveller.
”Parts of speech” grundbegreber.
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
DAMP E2003 Narration The Viewer’s activity. DAMP E2003 Studiet af storytelling Repræsentation –Hvordan fremstilles det fiktive univers ? –Hvad er betydningen.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Vidensmodel (opsamling) Viden er en relation mellem bevidsthed (person) og virkelighed (situation) Kausalitet sansning information Intention tænkning mening.
DAMP E2003 The poetics of New Media Aristoteles og Manovich.
Digital videoformidling ”Parts of speech” grundbegreber.
Murray Schafer – The Soundscape Programmatisk musik: Billedskabende, efterlignende af den ydre verden. Absolut musik: Ideelle mentale lydabstraktioner.
Opgave af ren kreativitet… Kunst i det offentlige rum
DAMP E2003 Compositing ’Made of different parts or materials’ (Oxford Dictionary) ’a conceptual, not only technological operation’ –’Collage’ eller ’mixed.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Tidsrammen: Opstart - præsentation og instruktion Arbejde med scenografi - inklusive pause Improvisation + opsætning.
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
DANSK Intro Dagens program.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Møder Kapitel 6 Mie Femø Nielsen, Ann Merrit Rikke Nielsen, Birte Asmuß, Liv Otto Hassert og Sae Oshima.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Form, space and order Planen Arkitektur, 4 semester.
Manipulation af data Medieobjekter
Anne, Jonathan, Mats, Rasmus, Ronja
Længsel Temadag om menneskets følelser
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Novelleanalyse introduktion.
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
2.D Mediefag C.
Præsentationens transcript:

DAMP E2003 Tirs. 11/11 Recap - Poetik Formprincipper Projekter –Feedback og gennemgang af opgave

DAMP E2003 Film Form ”The human mind craves form” – Form må relateres til et menneske som oplever værket (som proces) –Både medfødte og tillærte forventninger skaber oplevelsen af form –De medfødte biologiske mekanismer (bottom-up schemata) skaber koheræns og mening ud af et kaotisk flux af information Konstant størrelse på et objekt der nærmer sig (de vokser ikke men det virker perspektivisk sådan) Skelne mellem agressiv/kærlig adfærd Hverdagsperception gælder også for den æstetiske perception

DAMP E2003 Æstetiske objekter udnytter: – evnen til at rette opmærksomheden mod betydningsfulde signaler –Evnen til at kunne forudsige hændelser –Evnen til at drage konklusioner –Evnen til at danne helheder ud fra fragmenter (Gestaltning) Negativt rum i titel sekvensen til ’Dead zone’ Escher’s illusioner Fuglene i titel sekvensen til ’Hannibal’

DAMP E2003 Et maleri udnytter farver, linjer for at anspore os til fx. at danne forestillingen ’et landskab fra gamle dage’ Uden bevidsthedens interaktion ville det bare være malerklatter Udfra signalerne danner vi ’vores egen historie’ Signalerne er organiserede i et system (formen), hvor elementerne påvirker og afhænger af hinanden

DAMP E2003 Kroppen er også organiseret som et system (opdelt i undersystemer): –Central nervesystemet –Sanseorganerne –Det endokrine system –kredsløbsystemet Delsystemerne er afhængige af hinanden, hvorfor kroppen som helhed svækkes når der sker skader

DAMP E2003 Modularitet –Et system af autonome objekter (webpage) hvor elementerne kan redigeres uafhængigt af andre elementer (jpeg,mov) –På trods af elementernes autonomi opleves systemet som en helhed –På form niveauet (kulturlaget) er elementerne gensidigt afhængige –Som multimedie arkitektur (computerlaget) er elementerne modulære (autonome)

DAMP E2003 Kopi Den mekaniske reproduktions tidsalder

DAMP E2003 Den digitale references tidsalder Objekt 1 Objekt 2

DAMP E2003 Forgrenings form Version og opleves forskelligt, men formæssigt er det to ’helheder’ som skal fungere.

DAMP E2003 Compositing som formsystem –Spatial montage (photoshop modernisme) fremhæver forskelle mellem elementer –Composite shot (illusionisme) fjerner forskelle Projektion/matte(glas) i analog film Stock footage/alpha kanal i digitalfilm –Compositing og udvælgelse (database) –Større kontrol og feedback (modularitet) –Større nøjagtighed (numerisk rep.) –Stilistisk virkemiddel

DAMP E2003 Det stilistiske system –Mise-en-scene –Scenografi, kostume, make-up, lyssætning, skuespil –Cinematografi –Fotografi: Filmtype(farve/sh, tekstur, følsomhed) –Videografi: Analog/digitalkam (komprimering, opløsning) –Perspektiv: tele, vidvinkel, skarphedsdybde –Special effects: compositing, ’kameratricks’ –Framing: format, mobilt kam.(crane, håndholdt, track) subjektive indstillinger

DAMP E2003 Éditing Continuity: Rumlig/tidsmæssig enhed, kausalitet Montage: diskontinuitet, Grafiske og rytmiske aspekter fremhæves (bryder realismen) –Compositing som spatial montage er mindre et spørgsmål om cinematografi Sound Offscreen/onscreen (diegetisk) Dialog/voice over Akusmatisk (høre uden at se) Musik

DAMP E2003 Formen er ikke en ’beholder’ som der fyldes indhold i. De mange film om 2.verdenskrig, er fx. ikke den samme film i forskellige former! ”Every component functions as a part of the overall system” (Film Art, p.43) Formen danner sit eget system –føles især når det brydes, fx. en ufuldendt melodi, en joke ikke har en pointe, eller vi ser et mord uden at høre nærmere (årsag/virkning)

DAMP E2003 A

AB

DAMP E2003 ABA

DAMP E2003 ABAC

DAMP E2003 ABACA

DAMP E2003 Musikformen AABA er norm Vi opstiller indirekte regler (forventninger) for repetition og variation Formen respekterer kun den indre logik, dvs. at elementerne skal fungere kontekstuelt Stilbrud sker ofte når formen ikke respekterer sig selv (Primacy effect)

DAMP E2003 Går man fra farve til s/h, uden at det motiveres som flash-back, er der tale om stilbrud i fiktionsfilm Dette er omvendt stilnormen i musikvideo (fx. lyrisk/narrativ adskillelse) og dokumentar (interview, arkivmateriale) Forventningerne til stilsystemerne er meget afvigende

DAMP E2003 Formprincipper Funktion: –Hvad afhænger af elementet? Giver det relation til noget andet? –Hvad er motivationen? (realistisk, transtekstuel, artistisk) Lighed / Repetition –Et vigtigt element som gentages kaldes ’et motiv’ (musik:tema) –Farve, objekt, sted, person, lyd (ledemotiv) –Lyssætning og kamerabevægelser kan være et motiv

DAMP E2003 Formprincipper Forskellighed / variation Forskellighed benyttes til ’at sætte i relation’, dvs. stort/småt, god/ond Repetition forekommer i reglen sammen med variation (Duerne i Hannibal intro) Er variationen stor kaldes det ’parallellisme’ AAAAA formen er ofte for uinteressant

DAMP E2003 Formprincipper Udvikling Hvordan kommer vi fra A - Z ? Sammenlign begyndelse med slutning Er det en rejse, hvor geografien bestemmer ufviklingen (hjemmevideo) Et mysterium som opklares ved at gå efter spor Leksikalt og logisk (’Drowning by numbers’, Greenaway) uden udvikling ! Traileren eller montagen har ikke tid til udvikling, der springes i tilstande !

DAMP E2003 Enhed / Flertydighed –Har alle elementerne deres plads i systemet ? ’Falder de i hak?’ –Malplacerede elementer forhindre koheræns og enhed –Hvad er dominerende ? –Åbent eller lukket værk ?

DAMP E2003 Form og betydning ”Agent Starling forfølger Hannibal til Italien, men må se sig overladt til hans vilje - skal hun leve eller dø” –Referentiel betydning, referat ”Politiet står magtesløse overfor højtbegavede psykopater” –Explicit betydning, indenfor filmen, citat eller motiv ”Kærlighed kan få selv psykopater til at handle sympatisk” –Implicit betydning, tolkning ”Kannibalisme forstået som ’at fortære artsfæller’, findes i form af kollegaen der må ofres for karrierens skyld” –Symptomatisk betydning, ideologisk

DAMP E2003 Evalueringskriterier –Subjektive Realisme, moral –Intersubjektive Koheræns Intensitet (le/græde) Kompleksitet (nuancer, gråtoner) Originalitet (i forhold til traditionen)

DAMP E2003 Opgave Hvilke new media principper udnytter projektet ? Hvad er hhv. Den referentielle og Den eksplicitte betydning? diskutér elementernes funktion i relation til hinanden Hvordan benyttes lighed/forskellighed, variation/repetition, udvikling og flertydighed ?

DAMP E2003