Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DAMP E2003 Narration The Viewer’s activity. DAMP E2003 Studiet af storytelling Repræsentation –Hvordan fremstilles det fiktive univers ? –Hvad er betydningen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DAMP E2003 Narration The Viewer’s activity. DAMP E2003 Studiet af storytelling Repræsentation –Hvordan fremstilles det fiktive univers ? –Hvad er betydningen."— Præsentationens transcript:

1 DAMP E2003 Narration The Viewer’s activity

2 DAMP E2003 Studiet af storytelling Repræsentation –Hvordan fremstilles det fiktive univers ? –Hvad er betydningen af elementerne ? –Hvilken holdning ligger bag ? Struktur –Fortællingens ’grammatik’ –Binære oppositioner, aktanter etc. –Narratologi og semiotik

3 DAMP E2003 Process –Løsning af en gåde / spørgsmål –’Hvorfor er hun bange ?’ –Narration (Bordwell) –Udvælgelse, arrangement og videregivelse af ’story material’ for at opnå en effekt hos modtageren –’Narrative activity’ er fokus

4 DAMP E2003 Telling vs. showing Diegetiske teorier –’Telling’ i verbal form (tale, skrift) –En eksplicit fortæller (iscenesat?) Mimetisk teorier –’Showing’ i verbal el. Billedeligt –Iscenesættelse af handling Medieuafhængig –Diegetisk maleri eller mimetisk roman

5 DAMP E2003 Mimetiske fortællinger Den usynlige iagtager: –Teater (Aristoteles) –Film (tidlig opfattelse) –Virtual Reality / Games (Manovich) Synet er den primære modalitet

6 DAMP E2003 Diegetiske fortællinger Tilstedeværelse af en fortæller –Direkte tale (Platon) –Diegese: ’det fiktive univers’ der bliver fortalt –Filmens grammatik, dvs. lingvistiske analogier (Semiotik) –Filmen som udsagn, dvs. studiet af dens ’udsigelse’ (dens fortalthedspræg)

7 DAMP E2003 ? Mimetiske og Diegetiske teorier ser modtageren som ’passiv’ –Fx. er ’fortalthedspræget’ spor som fortælleren ’efterlader’, og ikke bevidste slutninger hos modtageren Kognitive og konstruktivistiske teorier ser modtageren som ’aktiv’ –Fx. danner modtageren hypoteser i forsøget på at få fortællingens spor til at give mening.

8 DAMP E2003 Modtageren Udfører definérbare mentale operationer (historie konstruktion) Ikke empirisk (ideel) Benytter Intersubjektive protokoller, som ændres med tiden Forståelse (kognition) og følelse (affek) kan skilles fra hinanden (teoretisk)

9 DAMP E2003 Konstruktivisme Psykologisk retning der fremhæver perception og tænkning som mål- orienterede aktive processer –Stimuli er ufuldkomne, organismen konstruerer ubevidst hypoteser –Bottom-up (Perception) Perceptuelt input (farve fx.) giver en direkte konklusion (fungere ubevidst og automatisk)

10 DAMP E2003 Top-down (kognition) –Input bliver organiseret på baggrund af forventning og viden –Kræver problemløsnings-kompetence –Kræver erfaring (learned responses) –Organismen søger og ordner information, styret af hypoteser (forventninger) –Behandlingen af input kan føre til at hypotesen forkastes eller bekræftes

11 DAMP E2003 Schemata Informations-mønstre som bruges i hypotese-arbejdet –’Mental billedebog’, Prototyper (en fugl) –’Der var engang’, fortælle-skabeloner –’Hvad nu?’, procedurelle mønstre, fx. at køre på cykel Schemata fungerer som ’cognitive maps’ (mentale kort)

12 DAMP E2003 Hvordan er personerne placeret i sekvens a - b - c - d ?

13 DAMP E2003 Mentalt kort sikre sammenhæng

14 DAMP E2003 Skabelon over den klassiske fortælling Eventyr, jokes og mainstream film

15 DAMP E2003 Narrativ forståelse Hvordan benyttes diverse schemata under filmoplevelsen? –Børn opfatter særlige karakteristika ved fortælleakten (Narration) –Enighed om afgrænsede historie-elementer, aktanter(agents) og tilstedeværelse af særlige principper –Enighed om ’mental aktivitet’, gætte, reorganisere hændelser, finde ’årsag-virkning’ (retrospektivt)

16 DAMP E2003 Meningsdannelse Hænger informationerne sammen ? Kan vi genkende mønstre ? Kan vi slutte os til hvad der foregår, hvor, hvornår og hvorfor ? Erfaringer om hændelser, steder, tider, og kausalitet bliver afgørende

17 DAMP E2003 Schemata typer Prototype –Aktanterne, handlinger, mål, og steder. Fx. –’Anti-helt’, ’forelskelse’, ’at udnytte’, ’storby’ Skabelon –Udfylder ’huller’ som summen af prototyperne efterlader –Afvigende fortællinger ’rettets ind’ og opfattes mere ’normale’ - skabelonen fylder ud –Hovedskabelon er et ’canonical story format’ (exposition/komplikation/udfald -se berettermodel) –Skabeloner tillader tvetydigheder og uklarheder

18 DAMP E2003 typer Procedurelt schemata –Hvad gør vi når prototyper og skabeloner ikke giver mening ? –En procedure tildeler ’motivation’ til oplevelsen (ifølge Formalisterne) ’hvorfor går hun op på loftet ? Fordi hun skal blive forskrækket’ (kompositorisk motivation) ’hun er typen som ville gøre sådan’ (realistisk motivation) ’i gysere er dumhed en normal ting’ (genre motivation) ’det er fordi det er kunst! (artistisk motivation)

19 DAMP E2003 Stilistiske schemata ”Perciever’s schemata thus tend to favor narrative patterning and to find purely stylistic patterns difficult to notice or recall.” Når urskivens visere er aflæst, huskes kun klokkeslettet - ikke hvor viserne stod ! Æstetiske konventioner afkodes ubevidst og automatisk som andre schemata

20 DAMP E2003 konventioner LS efterfølges af MS og CU (mainstream) Underlægningsmusik er ’usynlig’ ’Directed by’ kommer i begyndelsen Mini-DV etableres som ’hjemmevideo’, ’overvågning’ eller ’snuff-video’ (før Dogme) 3D og computergrafik som ’cyborg-vision’ Stilen kan altså understøtte historien eller være et autonomt system (jvf. Spatial montage)

21 DAMP E2003 Forventninger Bliver tydeliggjort når de brydes, fx. –Personens identitet er uændret –Tydeligt når to skuespillere bruges til samme rolle (Buñuel) –modsat film hvor forskellige skuespillere bruges som ’barn’ og ’voksen’ –Hypoteser giver ofte sig selv, og kun når vi må forkaste dem bliver de tydelige

22 DAMP E2003 Hypoteser –”Our whole sensory apparatus, is basically tuned to the monitoring of unexpected change” (Gombrich) –Hvis hypotesen falder (noget man ikke forstår) er det usandsynligt at spole tilbage, stoppe fortælleren etc. –”wait and see” strategien

23 DAMP E2003 Primacy effect –Hypotese dannelsen skal have nogle faste holdepunkter - tidlig information er vigtig –”The sequential nature of narrative makes the initial portions of a text crusial for the establishment of hypotheses.” (Primacy effect) –Er personen fx. introduceret som klog, vil senere ’dumme’ handlinger ikke modsige hypotesen, med mindre det fortsætter !

24 DAMP E2003 Retardation Hvor lang tid går der inden hypotesen bliver be/afkræftet ? –Det ringer på døren! Klip til postbuddet. Ingen tilbageholdelse af viden –Det ringer på døren. Datteren beder sin mor om at åbne, men får ikke svar. Det ringer igen. Datteren åbner døren. Klip til hendes ansigt - et skrig ! Tilbageholdelse af viden (retardation)

25 DAMP E2003 Forhindringsløb ? ”a narrative text is less likely like an elevator than a spiral staircase which, littered with toys, dog leashes, and open umbrellas, impedes our progress.” Viktor Shklovsky Vi kan sige at hypotesen kan ’blive hængende’, eller blive be/afkræftet Fortællinger belønner, modificere, frustrerer eller forhindre modtagerens søgen efter kohærens (sammenhæng)


Download ppt "DAMP E2003 Narration The Viewer’s activity. DAMP E2003 Studiet af storytelling Repræsentation –Hvordan fremstilles det fiktive univers ? –Hvad er betydningen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google