TEKSTER OG KONTEKSTER Peter Kaspersen 15.6.2007. Har kontekstinteressen taget overhånd? Editor’s Introduction: Is There a Text in This Study? i Research.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Dansk I Mange Retninger – et fagdidaktisk møde Helle Rørbech
Netværk for forskning i danskfagenes didaktik Seminar 15. juni 2007.
Title written in CAPITAL letters, broken into 2 lines, if it fits with the length of the words Optional: Cover this area with photo. Proportions are approx.
Evalueringskriterier for artikel
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Danskfaget – beholder eller genstand?
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
The Love Shop Lawton/Webb 2003 Vores oplæg er delt i form og indhold, vel vidende om, at disse er gensidigt afhængige af hinanden – og derfor vil vi til.
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Indføring i fagets didaktik
Krop og læring Karen Barfod,
Kultur- og branchestudier
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
Almen sTudieforberedelse - AT
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
VELKOMMEN! TYSK OG ENGELSK ALMEN 1. SEPTEMBER 2008.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Brugernes kreativitet - Kreative processer i innovation med inddragelse af brugerne Ditte og Marianne Den 8. februar 2007.
Virtuel - ordbogsdefinitionen:
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Projektbeskrivelse Der anvendes i stigende grad digitale modeller i både projekteringen, udførelsen og driften af bygninger. De digitale modeller indeholder.
Metodologier mellem forskningsinteresse, teori og empiri Ellen Krogh Seminar 15. juni 2007.
Musiksociologi MM Opsamling på teori/metode i projektuge. Tilbagemelding på opgaver. Præsentation af emne til afsluttende opgave. Planlægning.
IMODUS Faser og nøglebegreber Karsten Gynther Leder af Educationlab Forskningsprogram for TEKNOLOGI, UDDANNELSE og VELFÆRD Forskning og Innovation University.
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Læring og undervisning Oplæg for Akademiet på Samsø
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Planlægning, proces og evaluering
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Videnskabsteori & metode
Plagiarisme – det blev værre før det det blev bedre. Praksisudvalgets konference den 30. oktober 2008 Videnskabelig uredelighed på studierne Peter Erling.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Processen J.Lövgren & E. Stolterman
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Medier og kommunikation VII Populærkultur. Dagens program Fremlæggelse af gruppearbejde: Gruppe 3, 12 og 11 Eksamen Forelæsning Fremlæggelse af gruppearbejde:
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
Literary Theory and Methodology Jens Kirk Session One: Introduction.
Information over/underload Medier og Kommunikation, F2005.
Tekst er vigtigt Men det er billeder, funktionaliteter, kort, diagrammer, links etc. også. Faktisk kan brugen af dens slags features tilføre alen til forståelsen.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
SKABELON.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Indhold: ● Metode: Social konstruktivisme (og interpretivisme?) ● Jens Jørgen's guldkorn ;-) ● Betindelser for et godt argument ● Ikke-gyldige argumenter.
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
Fagdidaktik i teknologihistorie og idehistorie Konference den Udarbejdet af Alex Young Pedersen, AARHUS TECH og Esben Dalsgaard, Aalborg Tekniske.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
This project has been funded with support from the European Commission
Udkast til justering af KS
Introduction to synopsis writing
Læremidler til MADKAMP Årets fokus: Konservere din køkkenhave
Talehandling og Tekst.
SOME eller ANY START
Tilstedeværelsesundervisning
Under frelserens blod jeg hviler Under the blood of the saviour,
Præsentationens transcript:

TEKSTER OG KONTEKSTER Peter Kaspersen

Har kontekstinteressen taget overhånd? Editor’s Introduction: Is There a Text in This Study? i Research in the Teaching of English Kommentaren er skrevet af M.W. Smith og Peter Smagorinski

Hvad er fagdidaktik? Påstand 1: Det rene danskfag er et tekstfag Påstand 2: Det rene danskfag suppleres i stigende grad med interdisciplinære, dansklignende aktiviteter

Andrew Burn & David Parker (2003). Analysing Media Texts. London & New York: Continuum

SEMIOTIKKENS PROBLEMER 1 Semiotikkens udformning i en række ”increasingly obscure variations” som hviler på poststrukturalismens modstand mod at ”see meaning as logically determined in any way”. Det har medført en befrielse fra forestillingen om at ”meaning resides in fixed codes, representing fixed identities and a stable world”, men prisen har været at semiotikken har givet afkald på den bestræbelse på ”clarification” som lå i de strukturalistiske teorier.

SEMIOTIKKENS PROBLEMER 2 The rise of cultural studies -Tekst → Læserkontekst -Idealiseret læser → Empirisk læser -Struktur → Agensforhold -Produkt → Proces -Didaktik → Didaktisering

Andrew Burn & David Parkers analysemodel –Semiotisk tekstanalyse –Analyse af publikumsforhold (skal integreres i 1) –Analyse af politiske, økonomiske og sociale kontekster (skal integreres i 1 + 2).

Hvad er fagdidaktik? Påstand 3: Udgangspunktet for en tidssvarende dansk fagdidaktik er begrebet ’mening’. Der eksisterer en spænding mellem de strukturer mening kommer til syne i og de processer der producerer mening. Det er disse størrelser og forhold der skal gøres til genstand for didaktisk forskning, og som skal danne grundlag for den normative fagdidaktik.

TILFØJELSE 1 Påstand 4: Synspunkter g begreber fra sociosemiotikken skal suppleres med synspunkter og begreber fra den kognitive semiotik.

Fordele ved at inddrage kognitiv semiotik Kontekstbegrebet bliver mere facetteret og realistisk Der åbnes for en ny forståelse af erfaringspædagogikken

TILFØJELSE 2 Påstand 5: Analysen af kommunikationsforhold og den sociale kontekst kan med fordel inddrage synspunkter og begreber fra systemteorien

Fordele ved at inddrage systemteori Et dynamisk kommunikationsbegreb Et komplekst, men struktureret samfundsbegreb Kan fange tekst/kontekst-skift

Hvad er fagdidaktik? Påstand 6: Det skitserede teorikompleks åbner for udviklingen af en interdisciplinær didaktik

Hvad er fagdidaktik? Påstand 7: Fagdidaktikken må indeholde et metaniveau hvor der arbejdes med begrebsafklaringer

Inkommensurable didaktikker –sprogdidaktik –mediedidaktik –litteraturdidaktik –skrivedidaktik –mundtlighedsdidaktik