Fra polarisering til fællesskab BKFs ungeudspil 15. maj 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
DLF ind i debatten om fremtidens skole
Advertisements

Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Fremtidens pædagoger: Tendenser og uddannelseskrav UCL 1. marts 2012.
Program – : Panel. Oplæg og debat – 11
Velkommen til pædagogisk dag!
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
Fra polarisering til fællesskab BKFs ungeudspil Årsmøde 2009.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Strategier for uddannelsesparathed Dialogmøde for UUO Tirsdag 11. januar Klaus Majgaard.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Synergi og samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer Center for frivlligt socialt arbejde 6. Juni 2012.
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Effektivitet, kvalitet og udvikling i daglig drift Konference om tværprofessionelle uddannelsesperspektiver Professionshøjskolerne, Aarhus 22. maj 2012.
Haderslev Kommunes Alkohol- og Misbrugspolitik
Ungdomsskolens udfordringer og strategiske rolle US Centret 2. marts Klaus Majgaard.
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Børne- og ungepolitik i Fredensborg Kommune Inspirationsoplæg 21
FDF vil styrke det lokale samarbejde med kirker, skoler og kommuner Kirken skal holde fokus på børn og unge FDF skal nå udsatte børn og unge FDF skal være.
Fællesskabets mestre Det spirende landsmøde KFUM-Spejderne i Danmark 12. maj 2012.
Sprogstimulering, tværfagligt samarbejde og inklusion Torben Munkholm Pia Østergaard Morten Anker Hansen Workshop på konference om inklusion Maj 2013.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Den koordinerede ungeindsats Silkeborg Kommune 21. marts Klaus Majgaard.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
Oplæg for BKF- Region Midt Udfordringer for børne- og kulturcheferne i kommunerne og for BKF lige nu. ”Hvad sysler vi med i bestyrelsen ?” Fredag d. 6.
Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Fremtidsscenarier for det bornholmske arbejdsmarked Torsdag den 9. februar 2012.
Vi slipper ikke nogen! Om at få alle med gennem skolen og ind i ungdomsuddannelserne Task Force, Frederikshavns Kommune 24. januar Klaus Majgaard.
Fra polarisering til fællesskab BKFs ungeudspil BKF Sjælland september 2009.
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Deltagelse som demokrati? Lars A. Engberg, Afdelingen for By, Bolig og Ejendom, SBi, AAU
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
LÆRING & TRIVSEL OMSTILLINGSGRUPPER 2015 DEBATFASE: BÆREDYGTIGE SKOLER OG DAGTILBUD STØRRE UDSKOLINGSMILJØER.
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
University College Syddanmark, 31. marts marts 2015 NATIONALT VIDENCENTER FOR INKLUSION OG EKSKLUSION / / NATIONAL CENTRE FOR INCLUSIVE.
Landsseminar 2015 Workshop om Børn og Unge med hjertesygdom.
Gruppearbejde Oplæg til workshops Hvilke emner skal der være fokus på? Hvilke arbejdsgrupper skal der nedsættes? Hvad skal der til? Hvordan.
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
Hedensted 1 4. marts 2011 Beskæftigelsespolitiske udfordringer Hedensted.
Inklusion i efterskolen Fokus på tosprogede elever.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
Ny Nordisk Skole Oplæg for NLS 13. okt.. Ny Nordisk Skole er Nyt politisk signal om værdier og mål for uddannelsessystemet – herunder folkeskolen Inspiration.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Oplæg til Hustræf 2011 Inddragelsens niveauer og perspektiver
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
Relationel Kapacitet: Ledelse af relationel velfærd Carsten Hornstrup
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

Fra polarisering til fællesskab BKFs ungeudspil 15. maj 2009

Hovedpointe: Fra etiketter til dialog Bekymring over, at polarisering blandt de unge bliver modsvaret af en opdeling af politikdannelsen Ønsker helhedssyn – og ikke mindst blik for eksklusionens og inklusionens dynamikker Ser demokratiet og deltagelsen som det fælles omdrejningspunkt for arbejdet med unge Hovedanbefalinger: 1.Nedsættelse af Ungdomskommission 2.Servicetjek af lokale ungeindsatser – samt udformning af en kvalitetsrapport

Brugen af ungeudspillet Oplægget har mange funktioner: Udspil udadtil – i forhold til politikere og offentlighed Oplæg til alliance med samarbejdspartnere Internt debatoplæg Inspiration til det lokale arbejde med ungestrategier

Ungeudspillets opbygning 1.Ungdomskalejdoskobet: Individualisering Polarisering Anbefaling: Brug for indblik og dialog 2. Målet: Mangfoldighed og medborgerskab Medborgerrollen som enheden i mangfoldigheden Dialog som basis for at stille krav Demokratitrappen og demokratiske kompetencekrav Anbefaling: Brug for pædagogisk strategi og læreplan for demokrati

Ungeudspillets opbygning 3. Byggesten til ungestrategi Kulturelt afsæt Insisteren på uddannelse (ufravigelige krav, massiv støtte) Vitalisering af forebyggelsen Anbefaling: Sammenhæng og evidens i ungeindsatser 4. Ungdomspædagogikkens platforme Professionel identitetsafklaring Kompetenceopbygning og professionelle læringsmiljøer Tværgående organisering Anbefaling: Brug for faglig og organisatorisk udviklingsstrategi

Samarbejdet med DUF Kommenterer og reflekterer Vil gerne medvirke i videre debat og samarbejde