PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 2. undervisningsgang.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Retorik. Inventio. • Inventio er den ide-genererende fase, hvor man finder sine argumenter 2. og indsamler viden om sit emne. 3. Inventio kan både være:
Advertisements

Retorik og kommunikationsplan
Mini-PC-kørekort – Modul 6
Hvad består mundtlighed af? Hvad skal eleverne kunne?
Struktur: ”Quiz og byt”
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
PROGRAM Lidt praktisk morgenøvelse Gruppe 1 fremlægger Pause
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Corporate Identity og Branding
Projektarbejde og kommunikation
Om feedback og tilbagemeldinger
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
PROGRAM Introduktion: Lisbeth og Natascha Introduktion: jer
Retorik – en kort gennemgang af forarbejdningsfaserne
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Retorik Henriette Lungholt Efterår 2010.
Using Topoi in Invention
Program Velkomst og program
Retorik - argumentationsteknik og appelformer
Appelformer Logos, etos og patos.
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 1. undervisningsgang.
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 1. undervisningsgang.
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Eksamens navn Dit navn. Oversigt  Spørgsmål nummer 1 Spørgsmål nummer 1  Spørgsmål nummer 2 Spørgsmål nummer 2  Spørgsmål nummer 3 Spørgsmål nummer.
Forelæsningen Datalogisk Instituts undervisningsdage, Sandbjerg, august 2006.
Relationer – Omgangstone
Ondskab
Pædagogisk uge, Norges Handelshøjskole, Bergen, september 2014
Argumentationsteori.
Retorik Henriette Lungholt Uge
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Politik og medier.
Retorik: De fem Gruppe 8 - Mumi, Torben og Bo
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Retorik og Argumentation
Formidling 22. Oktober 2007.
KURSUSGANG 2. RETORIKKENS GRUNDPRINCIPPER
Retorik – ITU 4. maj 2011 Retorik
Pia Svejgaard Pedersen
VELKOMMEN TIL DIGITAL RETORIK EFTERÅR 2008!. “rhetorical communication is the primary tool with which we influence and control the thoughts and actions.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Forarbejdningsfaserne
Retorik Med Jesper, Thuy, Oliver Gruppe 5. Disposition 1.Definition af retorik. 2.Appelformer. 3.Forarbejdningsfaser. 3/31/
Af Christine Tindahl -kommunikation SKRIV EN FACEBOOK- OPDATERING skriv på vegne af en virksomhed brug 3 minutter på øvelsen.
Retorik Retorikkens grundbegreber Historisk baggrund
En grundig gennemgang af Retorik & Formidling Af gruppe VII.
AT med dansk i samarbejde med andre fag 1. Faglige mål for AT Eleverne skal kunne beherske relevante faglige mål og metoder i de indgående fag vurdere.
Paideia begivenhedsledelseretorik. Retorik Forsvarstalen (forensisk tale): Begrundelser af tidligere handlinger, narrative redegørelser for forløb, det.
Gruppe (max. 3) eller enkelt opgave Opgaven handler om det Politiske system (Eastons model), det er en opgave som lægger op til hurtigt og præcist at kunne.
Powerpoint Jeopardy Argument Argument og appel Appelformer
‘At sætte problemer under debat’ Medieanalyse med fokus på at genopfriske og udvide vores viden om argumentationsanalyse, retoriske virkemidler etc. Sagprosaanalyse!
Aristoteles’ fem faser
Argumentationsanalyse Appelformerne: Logos, ethos & pathos Appelformerne: Logos, ethos & pathos.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Konflikter og kommunikation
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Lektion 5 Afslutningsmødet
Inventio At samle stof og finde på argumentation alle vinkler
Lise Lyngbye 5. November – 12. november – 19. november
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
Lise Lyngbye Torsdag den 13. november 2014 Nyborg Strand
Lise Lyngbye 5. november, 12. november, 19. november
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
AT og humanistiske metoder
Mini-PC-kørekort – Modul 6
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 2. undervisningsgang

Dagens program 1.Om retorik 2.Retoriske grundbegreber (grp.-oplæg) 3.Øvelse i grundbegreber 4.Skriveøvelse 5.Spontan-tale-øvelse

Appelformerne  Ethos  Logos  Pathos

Appelformerne Logos:Docere Ethos:Delectare Pathos:Movere

Appelformerne Logos Ethos :Arete=Dyd Phronesis=Sund fornuft Eunoia=Velvilje overfor publikum Pathos

Forarbejdningsfaserne  Inventio  Dispositio  Elocutio  Memoria  Actio

Talegenrer  Den juridiske tale - om fortiden.  Lejlighedstalen – om nutiden.  Den politiske tale – om fremtiden.

Dispositios dele Exordium: fange publikum Narratio:fakta om sagen Divisio:ens hovedpointe Confirmatio:argumentation for eget standpunkt Confutatio:argumentation mod andres standpunkt Conclusio:opsummering og konklusion. Gentagelse af divisio

Spontan-tale-øvelse I skal på en lille seddel skrive navnet på en ting (f.eks. tv, tandbørste, Teletubby osv.)

Spontan-tale-øvelse  Derefter skal I komme sedlerne i hatten – hvorefter I på skift kommer op og trækker en seddel og taler om tingen eller begrebet i to minutter uden at nævne den/det – uden forberedelse!

Næste undervisningsgang  Omhandler inventio, dispositio, introductions, conclusions og ethos  Der skal være oplæg og øvelser til alle tekster