Pædagogens univers.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Kulturpas - Som afsæt til arbejdet med Den nye skolereform FABUK 27. februar 2014.
Set i forældreperspektiv
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Forædremøde den
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Lærerprofessionen.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Introduktion til Sprogpakken
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Forældremøde X årgang.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Jeg støtter barnet ved:
Lærerprofessionen - en definition.
Måltidet – lyst og fællesskab
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
½.
Hvad er en pædagog?.
Hvad render vi rundt og laver?
Pædagog som profession
Pædagoguddannelsen Vi kommer fra Ikast pædagog seminarium. I de følgende slides vil vi fortælle om pædagoguddannelsen. Pædagogens arbejde handler kort.
Pædagoguddannelsen VIA Ikast.
Mad, Måltider og Pædagogik
Sygeplejerskeuddannelsen
Vesterlunden – et område i det kommunale dagtilbud i Svendborg Mission og fælles referenceramme Inklusion Alle børn har lige adgang til at være aktive.
Udviklingsprojekt om tværprofessionelt samarbejde mellem pædagoger, lærere og socialrådgivere r Vi skal give de studerende bedre tværprofessionelle.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Uddannelse og profession
Lærerprofessionen.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Pædagogfagets kernefaglighed
Børn og pædagoger i en digital verden
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
De seks bedste billeder fra gruppen
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Relations kompetencer
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Børn i fællesskaber Hvorfor opmærksomhed på fællesskabets betydning? Nedsmeltning af traditionelle.
Lærer- og pædagoguddannelsen på Færøerne Birgir Sondum og Simone Christensen Helsinki 26/04-11 – 27/04-11.
Den lille gule pige Kulturelle udtryksformer og værdier
Implementering af Tablets som Supplerende og Alternativ Kommunikation
Den pædagogiske læreplan
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Pædagogens univers

Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse Børn og unge Mennesker med sociale problemer Mennesker med nedsat funktionsevne

Uddannelsen Pædagogik Dansk, Kultur og Kommunikation Individ, Institution og Samfund

Liniefag Sundhed, Krop og Bevægelse Udtryk, Musik og Drama Værksted, Natur og Teknik

De 4 pligter Tavshedspligten Omsorgspligten Oplysningspligten Underretningspligten

Hvad kan vi? Relationsarbejde – ikke nødvendigvis rundkreds Empati – ikke nødvendigvis sympati Anerkendelse – ikke nødvendigvis ros Kreativitet – ikke nødvendigvis perler

Vi kan mere…. Omsorg – ikke nødvendigvis bleskift Omstillingsparat – ikke nødvendigvis nedskæringsparat Dannelsesarbejde – ikke nødvendigvis opdragelse Refleksion, iagttagelse og observation

Hvordan gør vi det? Metoder/redskaber Didaktik- Har en intention med alle aktiviteter Aktiviteter Iagttagelser/observationer Praksisfortællinger / Refleksion

Hvorfor gør vi det? § 8a i lov om social service Læreplaner (0-6 år) Barnets alsidige personlige udvikling Sociale kompetencer Natur og naturfænomener Sprog Kulturelle udtryksformer og værdier Krop og bevægelse

Handleplaner (§ 141 lov om social service) Indenfor specialområdet Øge brugerinddragelse Sikre at indsatsen er tilpasset brugerens ønsker, behov og livssituation Tydeliggøre indsatsen for brugeren

Bæredygtighed Økonomisk Pædagogisk Miljømæssig Billeder af de tre typer bæredygtighed

Innovation På grund af nedskæringer og forandringer skal vi som pædagoger hele tiden være omstillingsparat Nytænkning, vi skal følge udviklingen i samfundet. Være åben overfor tværfagligt samarbejde med nye faggrupper

Tværfagligt samarbejde Læger Socialrådgivere Talepædagoger Psykologer Fysioterapeuter Lærere Bandagister Diætister Arkitekter

3 P’er Professionel Personlig Privat

Brugerens advokat At handle ud fra brugerens bedste interesse Være opmærksom på definitions-magten. Vi er ligeværd - men ikke ligestillet.

Konklusion Man skal kunne være omstillingsparat Have fokus på egen praksis og være selvreflekterende Være samarbejdsvillig – indgå i tværfaglige samarbejde Vi skal tænke innovativt i forhold til læreprocesser og dannelse Have et højt fagligt niveau

Hvorfor pædagog Fordi at vi har hjertet med og kan sætte os i en andens sted. Fordi at vi har masser af energi og masser af glæde at gi'. Fordi at vi er faglige og vi er meget gavnlige. Fordi at vi kan alle rumme også dem der kan være dumme. Fordi at vi har masser af empati og vi kan vores job li'. Fordi at der er mange muligheder og en masse herligheder. Fordi at vi ikke bare kaffe drikker og sidder med lille Lise og nikker. Fordi vi kan arbejde mange steder og bl.a. blive verdens bedste leder!

Tak fordi i lyttede…