Pædagogens univers
Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse Børn og unge Mennesker med sociale problemer Mennesker med nedsat funktionsevne
Uddannelsen Pædagogik Dansk, Kultur og Kommunikation Individ, Institution og Samfund
Liniefag Sundhed, Krop og Bevægelse Udtryk, Musik og Drama Værksted, Natur og Teknik
De 4 pligter Tavshedspligten Omsorgspligten Oplysningspligten Underretningspligten
Hvad kan vi? Relationsarbejde – ikke nødvendigvis rundkreds Empati – ikke nødvendigvis sympati Anerkendelse – ikke nødvendigvis ros Kreativitet – ikke nødvendigvis perler
Vi kan mere…. Omsorg – ikke nødvendigvis bleskift Omstillingsparat – ikke nødvendigvis nedskæringsparat Dannelsesarbejde – ikke nødvendigvis opdragelse Refleksion, iagttagelse og observation
Hvordan gør vi det? Metoder/redskaber Didaktik- Har en intention med alle aktiviteter Aktiviteter Iagttagelser/observationer Praksisfortællinger / Refleksion
Hvorfor gør vi det? § 8a i lov om social service Læreplaner (0-6 år) Barnets alsidige personlige udvikling Sociale kompetencer Natur og naturfænomener Sprog Kulturelle udtryksformer og værdier Krop og bevægelse
Handleplaner (§ 141 lov om social service) Indenfor specialområdet Øge brugerinddragelse Sikre at indsatsen er tilpasset brugerens ønsker, behov og livssituation Tydeliggøre indsatsen for brugeren
Bæredygtighed Økonomisk Pædagogisk Miljømæssig Billeder af de tre typer bæredygtighed
Innovation På grund af nedskæringer og forandringer skal vi som pædagoger hele tiden være omstillingsparat Nytænkning, vi skal følge udviklingen i samfundet. Være åben overfor tværfagligt samarbejde med nye faggrupper
Tværfagligt samarbejde Læger Socialrådgivere Talepædagoger Psykologer Fysioterapeuter Lærere Bandagister Diætister Arkitekter
3 P’er Professionel Personlig Privat
Brugerens advokat At handle ud fra brugerens bedste interesse Være opmærksom på definitions-magten. Vi er ligeværd - men ikke ligestillet.
Konklusion Man skal kunne være omstillingsparat Have fokus på egen praksis og være selvreflekterende Være samarbejdsvillig – indgå i tværfaglige samarbejde Vi skal tænke innovativt i forhold til læreprocesser og dannelse Have et højt fagligt niveau
Hvorfor pædagog Fordi at vi har hjertet med og kan sætte os i en andens sted. Fordi at vi har masser af energi og masser af glæde at gi'. Fordi at vi er faglige og vi er meget gavnlige. Fordi at vi kan alle rumme også dem der kan være dumme. Fordi at vi har masser af empati og vi kan vores job li'. Fordi at der er mange muligheder og en masse herligheder. Fordi at vi ikke bare kaffe drikker og sidder med lille Lise og nikker. Fordi vi kan arbejde mange steder og bl.a. blive verdens bedste leder!
Tak fordi i lyttede…