Semantiske roller Roller (ifølge Yule 2001, 117):

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den lille Mads.
Advertisements

©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Om et øjeblik kommer Du ind i en magisk verden!. Om et øjeblik...
Så er ordbogen endelig kommet. Enhver Kvinde og Mand bør eje den
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Graviditetsomsorgen i Danmark
For mange hundrede år her på vor jord Uden for byen Damaskus. Gik en mand, fuld af had, på vej ind til byen den grusomme mand, det var Saulus.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Hva’ ska’ du med en telefon og et nummer når du ikke tør brug det.!
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Køb en hund!!.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Køb en hund!!. •Ønsker du en der bringer dig avisen uden at rive sportssektionen ud først…………………
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
At bygge bro mellem teori, erfaring og læring
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Sprog/billeder på Internettet
Blondinen og den manglende 710. En blondine går ind i en autoforhandlers show- room og henvender sig til en af medarbejderne ”har du nogen 710 til salg.”
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Emne: Kirke og gudstjeneste
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
Darum skole 4. november 2013.
Hvor der er fokus på klimaet.
Kommunikation.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Dansk 1. klasse.
Joken, der bringer dig held!
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
Livets Ord September 2009.
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
Verdens 7 underværker….
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Hvad gør livet så værdifuldt?
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
V/ Morten Hørning Jensen. Udsagn, der støder Matt 10,34f Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred,
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
Joken, der bringer dig held!
Han sagde “Skal vi bytte stilling I aften?"
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Bevar håbet – fra Pension til arbejde og det der imellem & & Kirsten Kallesøe i dag
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Habermas: kommunikativ handlingsmodel
SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet
Bespisningen af de fem tusind Da apostlene vendte tilbage, fortalte de Jesus om alt det, de havde gjort. Han tog dem så med og trak sig tilbage til en.
Vejlederens kommunikation
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Argumentationsteori.
Han sagde “Skal vi bytte stilling I aften?"
Tilgivelse.
Fortællertyper.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Blondinen og den manglende 710. En blondine går ind i en autoforhandlers show- room og henvender sig til en af medarbejderne ”har du nogen 710 til salg.”
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Præsentationens transcript:

Semantiske roller Roller (ifølge Yule 2001, 117): Aktør/agent (AKT) – den/det, der gør noget, bevirker noget, handler tema (TEM) – den/det, der er noget, bliver påvirket af noget, er genstand for en handling instrument (INST) – den/det, der bliver brugt til noget (formål) oplever (experiencer) (OPL) – den/[det], der ved/tænker/erfarer/ser/hører/føler/ lugter/smager noget lokalisering (location) (LOK) – hvor noget befinder sig kilde/udspring/rod (source) (KILD) – hvor noget kommer fra mål (MÅL) – hvor noget er på vej hen til

Rolleeksempel Karin så en myg på væggen. Hun lånte et tidsskrift af Jørgen og slå insektet med tidsskriftet ihjel. Hun gav tidsskriftet tilbage til Jørgen. ”Tak ska du ha”, sagde Jørgen. Maria (OPL) så en myg (TEM) på væggen (LOK). Hun (AKT) lånte et tidsskrift (TEM) af Jørgen (KILD) og slå insektet (T) med tidsskriftet (INST) ihjel. Hun (A) gav tidsskriftet (T) tilbage til Jørgen (MÅL). ”Tak ska du ha” (TEM), sagde Jørgen (AKT).

Kommunikationsroller Weinrich 1993 (o.c., 87 f) har også samtaleroller (grammatisk person = 1. person, 2. person, 3. person); man kunne også kalde dem kommunikationsroller. Han har følgende roller: Taler (AUT) – 1. person: jeg, vi – generelt: den ytrende, autor Tilhører (ADR) – 2. person: du, I – generelt: publikum, adressat Reference(rolle) (REF) – 3. person: han/hun/det, de – alt, hvad der ellers hører til kommunikationssituationen, både personer og ting

Kommunikationsrolleeksempel Ofte skete det i klassen, at læreren eller nogen i hans sted afbrød sig selv, pegede på mig og skreg irriteret: ”Hov, du der … hvad skal det der øretæveindbydende grin betyde?!” ”Nej, gr. lærer,” svarede jeg frækt, ”det er ikke grin … jeg prøvede bare at beherske min rørelse!” (Dario Fo 2004, Flagermusenes landsby, Kbh.: Samleren, 92) Ofte skete det (REF) i klassen, at læreren (REF) eller nogen i hans sted (REF) afbrød sig selv, pegede på mig (AUT) og skreg irriteret: ”Hov, du der (ADR) … hvad skal det der øretæveindbydende grin (REF) betyde?!” ”Nej, hr. lærer (ADR),” svarede jeg (AUT) frækt, ”det er ikke grin (REF) … jeg (AUT) prøvede bare at beherske min rørelse (REF)!” (Dario Fo 2004, Flagermusenes landsby, Kbh.: Samleren, 92)

Øvelse: semantisk, kommunikativ rolleanalyse Undersøg nedenstående tekst mhp. a) semantiske og b) kommunikative roller. Jeg forstår til fulde, hvor ubehageligt det må være for avisens chefredaktør i disse dage, men han bør ikke lytte til dårlige råd fra "eksperter" i islam. Man gør klogt i at holde sig langt væk fra langt de fleste af de danske islameksperter. De ser det tilsyneladende som deres opgave at udglatte, at tegne glansbilleder af islam og forklare "misforståelser", som ikke er misforståelser, men realistiske opfattelser af islam. Danmark har postet millioner og atter millioner af skatteyderkroner i noget, der kaldes "dialog" med den arabiske verden. Udenrigsministeriet har hældt 100 millioner kr. i ørkensandet i håb om at skabe forståelse og demokrati. I Ægypten findes der et såkaldt Dialogcenter. I Danmark går der et tocifret millionbeløb til et center for såkaldt kulturel udveksling med muslimske lande. Så vidt man forstår, vil det danske center gerne medvirke til, at danske lærebøger og aviser, som skriver om islam og islamisk kultur, ikke skriver noget slemt og anstødeligt, men pæne og (for de islamiske regimer) acceptable ting. Kort sagt: censur. Det er anstødeligt. Det er lederen af en sådan statsstøttet institution, der bør gå. (Bent Jensen, professor, dr. phil., p.t. Rezzo, Italien fra Jyllands Posten 14-02-2006: http://www.jp.dk/login?url=morgenavisen/mmeninger:aid=3555664 )