Udvalg for professionsspor

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Journalaudit - en metode til kvalitetsudvikling i almen praksis
Advertisements

Undervisning i ”Relation”
Ansættelsesprocedurer
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Se en eller flere af de sjove supervisionsvideoer her:
Progression i samfundsfag
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Medborgerskab – på sporet
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Viden, læring og progression
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Økonomiske kompetencer
Karl Henrik Flyums model
Anerkendelse af kompetencer - motivation til kompetenceudvikling
Folkeskolereform Version 1.0
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Studieordninger Fra en pædagogisk synsvinkel. OBE og CBE og hjælp-hjælp… logisk-rationel  Kvalifikationsbeskrivelser med viden, færdigheder og kompetencer.
Problemorienteret projektarbejde
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
Årsplan – en kort en lang
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Video – ned med overliggeren! Rikke Langebæk, DVM, Phd-stud. Institut for Mindre Husdyrs Sygdomme Faculty of Life Sciences Københavns Universitet.
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen
Rollen som professionel indebærer i følge speciallægekommissionen, at man Præsterer høj kvalitet i behandling med integritet, ærlighed og medfølelse Udvise.
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
SKABELON.
Karrierevejledning på medicinstudiet Berit Bjerre Handberg Sekretariatschef, VUS Anæstesiolog, MPM.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Program: Oplæg Censorer på Pædagoguddannelsen 2015 Principperne i karakterbekendtgørelsen Læringsmål som udgangspunkt for bedømmelsen Hvad er kompetencer?
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
MTV af Demens: Patient og pårørende Britta Bjerrum Mortensen Sundhedsstyrelsen Monitorering og MTV.
SRO SKRIV!.
Rationel farmakoterapi Speciallægeuddannelsen i almen medicin
Ny karakterskala – nye mål?
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
Workshop Visitation / indlæggelse / start ambulant forløb
Introduktion til SPV-kursus
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Efter Karl Henrik Flyums modeller
En ny Forberedende Grunduddannelse
Naturfag.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Talentudvikling SOSU elever.
Infomøde om synteseopgaven
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Præsentationens transcript:

Udvalg for professionsspor 2. Møde Onsdag den 3. februar

ELEMENTER INTEGRERET I FAGENE Undervisningselementer i professionsspor I ALT 5 ECTS 2 ECTS 1½ ECTS 1½ ECTS Semester 6 5 4 3 2 1 ELEMENTER INTEGRERET I FAGENE FORBEREDENDE ELEMENTER STØTTENDE, ELEMENTER PROGRESSION Den kliniske beslutningsproces Færdigheder praktiske kommunikative Samarbejde og ledelse Forberedelse til stuegang ambulatoriearbejde ”REFLEKSIONSRUM” Mentorordning Karrierevejledning Etiske dilemmaer Lovgivning Egen læring

Progression i uddannelse hvordan kan det udtrykkes? Med taxonomier, hvor læringsmål angiver trin SOLO-taxonomi RIME I grad af selvstændighed, hvormed en procedure udføres I kompleksiteten af opgaver, der skal løses ……….

SOLO taxonomi Enkeltstrukturel Flerstrukturel Relationel Abstrakt Nævne Definere Markere Beregne Beskrive Tegne Forklare Analysere Anvende Diskutere Vurdere Forske

RIME - taxonomi Rapportør Fortolker Leder Lærer Reporter - optage anamnese og gennemføre en objektiv undersøgelse - nedskrive sine fund med brug af fagtermer - udvælge og videreformidle information til vejleder - udvælge og empatisk formidle information til patienter - vise respekt for patienter - møde til tiden - påtage sig en arbejdsopgave og følge op på den (selvledelse) - besvare ’hvad’ spørgsmål 3. sem kand.stud. Interpreter Fortolker - identificere patientens væsentligste problemstillinger - indsamle den viden der skal til i differentieldiagnostikken - fortolke fund fra almindelige undersøgelser - beskrive væsentlige avancerede undersøgelsesmetoder - gøre sig differentialdiagnostiske overvejelser - søge ny information og bearbejde denne til eget brug - besvare ’hvorfor’ spørgsmål 6. sem.kand.stud. Manager Leder - beslutte og udføre almindelige praktiske procedurer - skrive komplette journaler - lave udrednings- og behandlingsplaner - risikovurdere - arbejde patientcentreret - besvare ’hvordan’ spørgsmål reservelæge Educator Lærer - tage ansvar for og reflektere over egen læring - lære af og i praksis - selv-korrigere - tage medansvar for kollegers og patienters læring - udøve kritik speciallæge

Grad af selvstændighed Kunne udføre rutineret Kunne udføre selvstændigt Kunne udføre under supervision Have et principielt kendskab til

Stigende kompleksitet i opgaver Den lette case Kort Velorganiseret Indeholder alle relevante oplysninger Få eller ingen overflødige informationer Alle oplysninger i et format Den svære case Lang Lav organiseringsgrad Mangler relevante oplysninger Mange irrelevante informationer Oplysninger kommer i mange formater

Læringsmål for elementer i professionssporet Passende antal Progression: 2 – 3 – 4 - 6 trin Udgangspunkt i: kompetencebeskrivelse og kursusbeskrivelsesskabelon Tænk gerne allerede nu på undervisnings- og arbejdsformer Støttemateriale: taxonomier, materiale fra hjemmeside: medu.au.dk

Hvem Opgave Mia og Søren Mentorordning og karrierevejledning Bent og Ninna Færdighedstræning Anders Kommunikation Torben Samarbejde og ledelse Anne Den kliniske beslutningsproces Bo "Refleksionsrum" Lise Lovgivning og etiske retningslinjer Berit Forberedelse til stuegang, ambulatorieophold