ITU - 16. april 2007 Dainis Krastins PBS Offshore Development Centre.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Automatiseret GUI-test Lars Kjølholm Testnet maj 2009.
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
”Risk management for notebooks!” This presentation is protected by copyright - Umates A/S, Denmark Risk management for notebooks? Analysebureauet.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Teststrategi Engrosmodellen
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Modul 1 - Processer.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
TEST 1 modul 1 20 spørgsmål. Du skal klikke med musen på det rigtige svar, så kommer du automatisk til næste spørgsmål Klik for start.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Implementering af it-system
Dataopsamling og GPS-styring
Blu-ray Mystery Shopping Analyse 6. Maj 2010
Iterativ udvikling og UP
Formularer (Access, del 3)
Hvor mange EPJ-systemer skal Danmark have? Kan SOA fx levere varen? Hvem skal bestemme standarden? Søren Lauesen IT-Universitetet i København
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Forøg din værdi som konsulent
Ledelse af innovative medarbejdere
IS-Strategi.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Virksomheder - definition
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Microsoft / Multidimensionel marketing til Small Business Fra multidimensionel segmentering til multidimensionel marketing - En analyse af SME markedet.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Den korte vej fra procesbeskrivelser til it-understøttelse
Introduktion til Access (Access, del 1)
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Secret Key kryptering – teknikker og problemer INTRODUKTION TIL KRYPTERING.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
1 Senior Erhverv Søhøjlandet Nye tider, nye muligheder…! PP er sendt pr.mail.
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
Udregning af UseCasePoints UCP = UUCP*TCF*EF UseCasePoint = Ujusteret Use Case Point * Tekniske Komplexitets Faktor * Miljø Mæssige Faktor.
MSBuild & Team Build i C#/C++ solutions VSTS ERFA d. 25 November.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
Reflektion over jeres egen praksis
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
At deltage i projektarbejde
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Implementering af strategi
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
Klar til smart vækst / GATE21
Præsentationens transcript:

ITU april 2007 Dainis Krastins PBS Offshore Development Centre

PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (2) PBS Offshore Development Centre Agenda  Historie  Hvorfor…  Hvad…  Hvordan…  Læring  Nu  Hvorfor…  Hvad…  Hvordan…  Læring  Fremtid  Planer  Spørgsmål og (forhåbentlig) svar  Leverandør  LTI Spørgsmål / Diskussioner under vejs

PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (3) PBS Offshore Development Centre Scope for denne præsentation  Kun IT system udvikling og forvaltning  Intet om…  IT Drift  IT Support  eller anden IT outsourcing  PBS har allerede outsourcet…  IT data scanning  IT PC support …men det er uden for scope for denne præsentation …eller…

PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (4) PBS Offshore Development Centre Hvorfor startede PBS med at outsource ?  Startede i januar 2002  Stort projekt med at omskrive et lønsystem (stort = 1/3 af PBS’ udviklingskapacitet i 2 år)  Få interne “eksperter” og næsten ingen dokumentation  Ny hardware og software platform  PBS havde ikke nok interne ressourcer med fornødne kompetencer  Ikke nok eksterne ressourcer “near shore” og/eller for dyre  Tiden var kritisk  Prøve om PBS kunne agere som en “IT outsourcing kunde” Ikke kun for at spare omk. Historie

PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (5) PBS Offshore Development Centre Hvad outsourcede PBS ?  Front-end del (Web-baseret interface) blev outsourcet  Back-end del (f.eks. lønberegning) blev in-sourcet  Udarbejdelse af Use Cases på “gammelt” og “nyt” system  Detaljeret analyse af det “gamle” system  Design af “nyt” system  Udvikling af “nyt” system  Modul-test af “nyt” system  Dokumentation af “nyt” system Historie

PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (6) PBS Offshore Development Centre Hvad lærte PBS ?  Et komplekst system bliver ikke mindre komplekst af at blive omskrevet  PBS skulle være bedre til at specificere krav (f.eks. funktionalitet, teknik, performance, dokumentation, processer)  PBS skulle “opgradere” processer  Husk alle omkostninger når budgettet lægges  Dedikerede ressourcer med “nye kompetencer” til styring af leverandør (f.eks. tæt styring af krav, ændringer, leverancer og accept samt Q&A proces)  Ting tager tid – komplekse ting tager mere tid  Pas på hvad du be’r om – du får det måske  Vælg den rigtige leverandør Historie

PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (7) PBS Offshore Development Centre Hvad lærte PBS ?  Der er kulturelle forskelle mellem Indien og Danmark…  Inderne fortæller ikke altid at de ikke forstår dig  Rysten på hovedet betyder ikke nødvendigvis nej – måske ja  En inder vil ikke sige at du ikke har ret  Inderne er meget høflige – til forskel for danskerne  Inderne accepterer den “ulige dimension”… …danskerne synes alle er lige  Inderne sætter deres familie før arbejde  og meget mere…  Indvirkningen er meget afhængig af leverandørens og kundens evne til at håndtere disse forskelle  Du skal lære “Hinglish”  Men… ikke alle indere er ens (ligesom danskere og…) Historie

PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (8) PBS Offshore Development Centre Hvad lærte PBS ?  CMMI gør en forskel! - SEI Capability Maturity Model Index (CMMI)  Begge parter bør være på et middel til højt niveau (3-5) Nuværende niv. CMMI niveau Kunde Leverandør God Middel Dårlig Mål PBS Nuværende niv. Historie

PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (9) PBS Offshore Development Centre CMMI skala 0 - Incomplete P: No processes B: Have we covered it all? C: No culture 1 - Performing P: Performing the work B: Processes are carried out and results produced C: Hero-focused 2 - Controlled P: Results are controlled B: Know what we’re doing and results are OK C: Project-focused 3 - Established P: Processes defined B: Use documented and common processes C: Process-focused 4 - Predictable P: Measure and control processes B: Know what we want from processes and how it creates results C: Benchmarking 5 - Optimizing P: Change processes, ongoing improvement B: Constantly optimize processes and change to fit req. and goals C: Adaptive The CMM model looks at (1) the company’s processes (2) the employees’ behavior (3) the culture within the company

PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (10) PBS Offshore Development Centre Hvorfor outsourcer PBS stadig ?  PBS har haft og har stadig alt for mange opgaver/projekter ift. det antal personer vi er i IT udviklingsområdet  Ved at outsource – hvor det er relevant – kan vi gennemføre flere opgaver og opgaver som vi ikke kunne før, ved at reducere den gennemsnitlige timepris  PBS ønsker at udvide ressourcepuljen som variable omkostninger  Ved at outsource kan vi frigive ressourcer til forbedringstiltag (f.eks. CMMI og testeffektivisering) samt assistere forretnings- områderne ift. kunder og strategier Nu… Ikke kun for at spare omk.

PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (11) PBS Offshore Development Centre Fast omkostninger kontra variable omkostninger Projekter PBS ansatte og konsulenter ODC Nu…

PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (12) PBS Offshore Development Centre Hvad outsourcer PBS ?  IT system udvikling Fra analyse til implementering  IT system forvaltning (ikke kritiske rettelser)  Konsulentydelser på udvalgte CMMI procesområder  Konsulentydelser ift. testeffektivisering Nu…

PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (13) PBS Offshore Development Centre Sourcing strategi  PBS identificerer den bedste sourcing mulighed på alle projekter baseret på typen af opgave, tid, omkostninger og viden krævet  IT udvikling og forvaltning bliver udført med…  Ressourcer fra PBS IT udviklingsorganisation  Ressourcer fra PBS Offshore Development Centre i India  Eksterne konsulenter (primært danske og engelske)  Standard værktøjer/software/systemer hvor det er muligt  Viden omkring vores systemer skal altid være i PBS Nu…

PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (14) PBS Offshore Development Centre Hvordan outsourcer PBS ?  PBS har etableret et Offshore Development Centre (ODC)  ODC’et er en udvidelse af PBS’ IT udviklings ressource pulje  ODC’et er etableret hos en indisk leverandør  Bygninger, IT udstyr m.m. er leverandørens  Ressourcerne er ansat hos leverandøren  ODC’et har sit eget kontor med dedikeret…  Ressourcer  LAN, Server, PC’er, sikkerheds set-up m.m. og link til PBS  Ressourcerne er 100% allokeret til ODC’et og dermed 100% allokeret til PBS  PBS har…  3 PBS ansatte allokeret til at styre/administrere ODC’et fra PBS  2 PBS ansatte allokeret til at koordinere projekterne fra leverandørens kontorer (offshore) Nu…

PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (15) PBS Offshore Development Centre Hvordan outsourcer PBS ? PBS IT Udvikling ODC Eksterne konsu- lenter & leveran- dører “Project board” Nu…  Altid en PBS projektleder på alle opgaver – Ansvaret for opgaven i PBS

PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (16) PBS Offshore Development Centre Hvordan outsourcer PBS ?  PBS investerer tid og penge i videns opbygning hos leverandøren som resulterer i…  Viden hos leverandøren om PBS’ systemer og kunder  Videns-database/repository  Certificeringsprogram  PBS har underskrevet en treårs kontrakt som virker som en rammeaftale med understøttende projektaftaler for hver projekt/opgave  Fast pris  Timebasis  Vi har etableret fælles processer, både on-site og offshore, for at sikre et smidigt, effektivt og forudsigeligt samarbejde  Vi har introduceret workshops, håndbøger and projekt introduktioner for at minimere indvirkningen af de kulturelle forskelle  Langsigtet investering Nu…

PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (17) PBS Offshore Development Centre Indien

PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (18) PBS Offshore Development Centre ODC’et

PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (19) Betalings formidling PBS Offshore Development Centre Hvor er ODC’et ? SAP Kort

PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (20) PBS Offshore Development Centre Hvad har PBS lært ?  Et partnerskab er kun et partnerskab så længe begge parter har samme mål  Inderne bliver opfordret til at søge forfremmelse efter 2-4 år i samme rolle hvilket ikke matcher PBS’ syn på vidensopbygning og fastholdelse af videnspersoner  PBS ansatte offshore giver rigtig god værdi  Estimater og planer kan være svære at få  Gør brug af “morderne teknologier” (videokonf., web chats/videos m.m.)  Behov for endnu flere checklister og processer Nu…  Mange arbejder i weekenden – ekstra timer anses som ”opsparing” ift. avancement  Behov for at sikre fokus på kvalitet, standarder og processer

PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (21) PBS Offshore Development Centre Hvad har PBS lært ? Nu…  Mange af ODC ressourcerne kommer oprindeligt fra andre dele af Indien hvilket kan ”ramme” bemandingen  Når kvinderne bliver gift flytter de ind hos svigerfamilien og skal tage sig af alt husarbejde  Risiko for høj udskiftning af ressourcer  Ikke ”opdraget” til at være kreative og udøver derfor ikke kreativitet  Stor iver for at lære nye ting  Stor fokus på deadlines og mindre på kvalitet  Religion betyder meget i indernes liv. Anerkender alle religioner men vanskeligt at anerkende ikke troende  Det at opnå en akademisk grad er vigtigere, end ønsket om viden

PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (22) PBS Offshore Development Centre Hvad har PBS lært ? Nu…  Inderne har stor fokus på den rolle, som de har i projektet/organisationen hvilket har indflydelse på:  Fokus ifm læring  Information videregivet fra ledere til medarbejdere  Leverandørens processer er ofte gearet til store opgaver hvor hver person har deres specifikke rolle og ikke mod små opgaver hvor man har flere roller  Følger sig underlegne ift vesten og dermed er de også sensitive overfor kritik  Gode til udenadslære og værktøjshåndtering

PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (23) PBS Offshore Development Centre Hvad skal man gøre ? Nu…  Stil tydelige krav. Ønskes innovation så bed om flere løsningsmuligheder  Spørg om de har forstået. De stiller ikke spørgsmål og vil ikke vise svaghed  Brug en ”egen ansat” som ”konverter”. Vil aldrig selv sige direkte til kunden hvis de mener kundens beslutning er forkert. Kommunikerer altid den slags via ”konverteren”  Lyt og spørg ind til deres forslag. Der er som regel en meget rationel forklaring som sjældent vil blive kommunikeret direkte  Bliver nemt afhængige af autoritet. Opfordre til at bruge guidelines og egne ressourcer  Vær sensitiv. De er meget sensitive overfor kritik især offentlig  Men… ikke alle indere er ens (ligesom danskere og…)

PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (24) PBS Offshore Development Centre Hvad har PBS lært omkring kommunikation ?  PBS har fokus på den indvirkning som outsourcing kan have på medarbejdere, kunder og partnere  Kommunikation er nøgle til accept og succes af ODC’et  Outsourcing beslutning skal altid komme fra “toppen”  PBS holder ikke noget hemmeligt (næsten ikke)  Kontinuerligt information fra ledelsen  Åben dialog med tillidsmandssystemet  Informations site med sidste nye om ODC’et til brug for alle i PBS  Råb det ud !!  Tag diskussionerne !!  Prøv det = bevis det !! Nu…

PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (25) PBS Offshore Development Centre Planer for fremtiden  Nøgletal for 2006  Kapacitet:Forøg udviklingskapacitet med 50%  ODC brug:50% af den totale udviklingskapacitet  Lokation:10% on-site – 90% offshore  Vi tror på outsourcing som et af midlerne til udvidelse af udviklingskapaciteten  Nøgletal for 2007  Kapacitet:Forøg udviklingskapacitet yderligere  ODC brug:50-75% af den totale udviklingskapacitet  Lokation:20% on-site – 80% offshore Fremtid

PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (26)  Larsen & Toubro Infotech Limited  100% ejet af Larsen & Toubro Limited  Indiens største ingeniør og konstruktionsfirma, stiftet i 1938  Ca ansatte  Ansætter pt. 100 om måneden  12% personale omsætning  Flere kontorer i Indien samt US, Asien og Europa  Ca. 200 mio. USD i omsætning i 2005  15% afkast efter skat  36% vækstrate LTI PBS Offshore Development Centre Leverandør

PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (27) PBS Offshore Development Centre Ikke alt kan outsources

PBS Offshore Development Centre © 2007 ITU, 16. april 2007 (28) PBS Offshore Development Centre Spørgsmål og (forhåbentlig) svar