Hvad er Odense-Modellen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Dagsorden Velkomst v. ordstyrer Palle Woss, direktør i LDD
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
LEAN Akademy.
Bestyrelsens beretning 2006 Samfundsfag og reformen.
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
1. november 2007 Carl P. Knudsen
BIBLIOTEKET LIGE VED HÅNDEN 8. December Hotel Scandic Kongens Ege, Randers Afsluttende temadag.
Lederudvikling.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Opbygning af kapacitet til det videre arbejde med tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte borgere Resultater fra den eksterne evaluering af projekt Røgfrihed.
Frøslev-Padborg skole
Introduktion til Sprogpakken
Velkommen til Temadag for ledere og souschefer
Handleplaner Repræsentantskabsmøde den 8. juni 2012.
Selvejende institutioner i Danmark
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Fokus LedelsenBestyrelsen Klar til skolelivet Andelen af skolestartere, der ikke har behov for særlige sprogstøttende foranstaltninger (herunder modtageklasser)
1 Sundhedsprojektet. 2 Sundhedsprojekt •Projektansøgning 2006 udarbejdet i samarbejde med CVU 2.8mio. fra Familieministeriets pulje til kvalitetsudvikling.
Afslut Frem >>
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
4. Det kommunale valgår –Nyvalg til handicaprådet, LBR og klagerådet –Valgkampen generelt –Andet.
Intern kommunikation PR og presse
Fagligt indlæg 22. april 2004Bente Neerup1 Ny struktur på geodataområdet ? Ændring af den administrative struktur: Hvordan udnytter GI-sektoren de nye.
Læring og inklusion i skolen
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Det Sociale Kapitel
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
IT wokshop, Radisson SAS, Odense, IT workshop Opsamling og afrunding Bo Öhrström Vicedirektør Biblioteksstyrelsen.
SAMARBEJDE OM PSYKISK SYGE – 16. JUNI GENERATIONS SUNDHEDSAFTALER REGION KOM- MUNE PRAKSIS Ballerup Kommune direktør Ole Nielsen.
Velkommen til KUP-workshop. Hvad skal vi lære i dag? Hvad er aktivitetsudvikling Hvordan aktivitetsudvikler man Hvorfor aktivitetsudvikler man.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Tydeliggørelse af anvendelsesdim ension i undervisningen Kvalitativ undersøgelse Vi afventer resultatet af vores undersøgelser ??? Kvantitativ undersøgelse.
Ulykkesforsikringer for børn i dagtilbud og folkeskoler v/ Vibeke Vinten, KL.
Leder-souschef Temadage DLO
Lærerarbejdet - i spændingsfeltet mellem intention og virkelighed Susanne Tellerup.
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
 Bullerup Børnehave - Et lidt ”anderledes forløb”
Projekt - Rent vand i en økologisk kommune Undervisningsprojekt for skoler i Lejre Kommune.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Dialogmøde om socialt netværk og handicap Silkeborg 4. november 2009 Velkommen Servicestyrelsen byder velkommen til dialogmøde om socialt netværk og handicap.
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Skolebestyrelsens årsberetning Skolebestyrelsens opgaver Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, herunder om –undervisningens.
IT og Telestyrelsens arbejde med offentlige kampagner Initiativtager til kampagnegruppe – både deltagere fra branchen og offentlige institutioner. - Formål.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Områdeledelse Tidsramme: Notat skal udarbejdes og afleveres til BSU møde 15. maj 2007 Notat sendes til udtalelse i alle bestyrelser De selvejende institutioners.
Styregruppemøde 26. januar Task-force-gruppen Ebbe LundBYG-til-VÆKST Allan Due3F Rasmus UllehusKPC Jim NøhrAMU-Fyn Erik J. JensenEAL Hanne LudvigsenEAL.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
IT-Kravspecifikation Datatekniker H5 Introduktion.
Målet med læseprojektet var:  at bidrage til at reducere antallet af elever, der forlader skolen med dårlige læsekundskaber,  at skabe engagement og.
DHF´s formål Stærke medlemsbaserede organisationer af mennesker med handicap, hvor kvindelige såvel som mandlige medlemmer har en reel mulighed for deltagelse.
Effektive indkøb på selvejende uddannelsesinstitutioner på bygnings- og serviceområdet Jens Hedegaard Madsen, SKI.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Den pædagogiske læreplan
Rødkærsbro børnehaves værdigrundlag
Velkomst v/chefkonsulent Marie Lund
Udvikling af centralbiblioteket
Foreløbig tidsplan for implementering af EUD-aftalen
Præsentationens transcript:

Hvad er Odense-Modellen Baggrunden for projektet Formålet Processen Kurserne Andre aktiviteter Erfaringerne Formidling

Baggrunden De strukturelle udfordringer generelt Strukturen i Odense Pulje til kompetenceudvikling af ledere Århus kom også med

Formålet med projektet Kompetenceudvikling af daginstitutionsledere i selvejende institutioner under områdestruktur

Processen Informationsindsamling Deltagerstyrede læringsprocesser Brainstorming om behov og indhold Udvikling af aktiviteter (kurser) Evaluering og justering Fra få til mange deltagere

Kurserne Selveje ID og særkende Jura for selvejende ledere Værdi-Princip-Praksis (forløb) Jura for selvejende bestyrelser Flere under overvejelse

Andre aktiviteter Mødedeltagelse i institutioner og områder Opdatering af viden og muligheder i institutioner Undersøgelser og erfaringsindsamling Evalueringer Afrapporteringer

Foreløbige erfaringer Stort behov for at forstå sig selv som selvejende institution (Identitet og værdigrundlag) Stort behov for at kende rettigheder og pligter (lovgivning og aftaler) Vigtigt med velfungerende bestyrelse Vigtigt med klart mandat til lederen Vigtigt at områdelederne forstår og respekterer selvejet Alternativer med rene selvejeområder virker meget lovende Vigtigt at kommunerne indtænker selvejet i strukturen Områder med både selvejende og selvejende institutioner kan være problematiske Det er et problem at souschefstillinger nedlægges

Formidling Hjemmesiden: www.odense-modellen.dk Deltagelse i arrangementer lokalt, regionalt og nationalt Afsluttende arrangementer rundt i landet Artikler i bl.a. Børns Hverdag