Www.regionmidtjylland.dk Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Værdigrundlaget i Greve
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Social kapital – rig på relationer
Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Forandring, forankring og fælles fokus
Implementering Kvalitetsmodel på socialområdet v. socialchef Charlotte Josefsen.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
1MIO / feb. 06 Hvorfor MIO? Mange institutioner står over for nye udfordringer:  Ændrede betingelser i styring og markedsvilkår  Øgede krav til ledelse.
Sundhed på arbejdspladsen
Nyt ansvar.
Når hospital og kommuner samarbejder om genoptræning
Trivselsundersøgelse og Ledelsesevaluering i Region Midtjylland
Den gode forandringsproces
Tillid Temadag for AMIR
NOEA/Aalborg Universitet
Hvordan sætter vi gang i talentudvikling
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
RegionsMEDudvalget Seminar juni 2010 Resultater fra evalueringen af MEDaftalen 2010.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Projekt Læringsmiljøer i Arbejdstilsynet
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Kodeks for offentlig topledelse
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
Medalje til Høje-Taastrup
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Det Sociale Kapitel
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Sygefravær RMU temadrøftelse den 17. juni 2010.
Ledelse, medinddragelse og motivation Regionsrådets temamøde den 28. marts 2007 Oplæg ved afdelingschef Ditte Hughes, HR Region.
organisatoriske kompetencer
Lederkonferencen 9. juni 2010
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Bæredygtige indkøb i Region Midtjylland v. Bjarne Schmidt Nielsen (formand for det midlertidige udvalg om indkøbspolitikken)
Vision mission værdier handleplaner
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Arbejdsmiljø i MED FOAs arbejdsmiljøtræf april 2012 Nyborg Strand.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Inddragelse af borgerne i kerneopgaven Greve Workshop med åben universitet i Greve Kommune.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Udvikling af nye dialogformer
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Velkommen.
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Centralforeningen for Stampersonel
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Hospitalsenheden VEST
Region Midtjyllands opgave
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland

2 ▪  Præsentation  Hvorfor har MEDsystemet stor værdi?  Hvordan sikres et godt MEDsamarbejde i praksis? -Eksempler på hvad der bidrager positivt -Eksempler på udfordringer -Anbefalinger fra evaluering  Andre input til refleksion Disposition

3 ▪ Hvorfor har MEDsystemet stor værdi?  MEDaftalen og Ledelses- og Styringsgrundlaget – vi vil MED!  Ramme for dialog, samarbejde og formidling af viden - kommunikation fremmer forståelsen - dialog om retning/mål og kvalificering af beslutninger - forventninger som ansat og idealer om demokratisering - cocreation blandt ”autonome fagprofessionelle” - bidrager til at sikre ejerskab og sammenhængskraft - engagement, motivation og effektivitet!(?)  Eksempler: - Omstillingsplanen (høring og gennemførelse) - SAS…

4 ▪ Hvordan sikres et godt MEDsamarbejde i praksis? - Eksempler på positive bidrag Generelt:  Dialogen/”melodien” afgørende: God tone, tillid, ærlighed, gensidig lydhørhed og (forsøg på) forståelse for forskellige synspunkter, konstruktiv og konkret kritik  Reel og rettidig inddragelse og dialog  Ejerskab/indflydelse i forhold til ”dagsordener”/prioritet  Hovedfokus på ønsket effekt/løsning af kerneopgaver  Tilstrækkelig sammenhæng + arbejdsdeling i MEDsystemet  God kommunikation i og om MEDsystemet + fleksibilitet og nytænkning omkring form/metode Konkrete eksempler: - Omplacering og afskedigelser i forbindelse med omstruktureringer og besparelser, inkl. hospitals- og afdelingsfusioner

5 ▪ Hvordan sikres et godt MEDsamarbejde i praksis? - Eksempler på udfordringer Generelt:  Hvis der ikke opleves reel inddragelse/indflydelse  Hvis der er uklarhed om roller og forventninger  Hvis procedurer, §´er og særinteresser kommer mere i fokus end ”sagen”  Hvis MEDdrøftelser bliver ”for tunge” og dekoblet fra dagligdagens opgaver, udfordringer og vilkår  Generaliserende kritik på baggrund af enkeltstående tilfælde eller særinteresser skaber myter og påvirker samarbejdsklimaet og lydhørheden negativt Konkrete eksempler:  Udbud og udlicitering  Fusion af MEDstruktur/TRstruktur  Værdier/forskellighed ctr. rettigheder/ligebehandling

6 ▪ Hvordan sikres et godt MEDsamarbejde i praksis? – anbefalinger fra evaluering Opsummering fra Regions-MEDudvalgets perspektivering  Værdsæt og værn om den gode dialog og det tillidsfulde samarbejde – også når det er svært!  Inddrag medarbejderne/MEDsystemet/underliggende udvalg tidligt i beslutningsprocesserne  Der ønskes mere indflydelse vedr. nye tiltag, inkl. ny teknologi  Sæt fokus på arbejdspladsens visioner, mål og kerneydelser vedr. patienter/brugere/borgere  Sørg for god introduktion/uddannelse til nye MEDudvalg/ udvalgsmedlemmer  Brug tid på opfølgning på møder inkl. kommunikation om vigtige emner, fx i personaleblade  Sæt fokus på sammenhæng, samarbejde og rollefordeling mellem MEDudvalg/-niveauer  Eksperimenter med dialogformer og processer – både i og på tværs af MEDudvalgene

7 ▪ Andre input til refleksion  KREVI-evaluering: antal niveauer, medlemmer, tid ikke afgørende for oplevelsen af indflydelse  Størst opbakning fra dem der er en del af MEDsystemet  Rapport fra Institut for Samfundsudvikling og Planlægning, Aalborg Universitet ved professor Herman Knudsen m.fl konkluderer:  Tæt sammenhæng mellem medarbejdernes direkte deltagelse/inddragelse og arbejdsmiljøets kvalitet  Giver investeringer i MEDarbejdet altid ”positivt afkast”? / Bruges der for meget/for lidt tid og ressourcer på MED?