Grundlæggende webdesign – informationsarkitektur og navigation Bjarne Sandstrøm IT-højskolen 21.3.2002.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Grundlæggende PowerPoint
Advertisements

Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. Introduktion til Javascript.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Grundlæggende IT, niveau G
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Links Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Hjemmesider Intro.
7. Nationale Kongres Foreningen for palliativ indsats 21. Juni 2013
Hjemmesider i efterskoleverden
ART GALLERIES Gruppe 4.
Fagets formål, fokus og fagmål
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Kommunikation / it.
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
”Selvom ny-museologien har flyttet primærfokus fra genstanden og samlingen til beskueren, så betragtes samlingen ikke som mindre væsentlig; det er fortsat.
Medier og kommunikation 20. november Webanalyse og eksamen.
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Medlemsgalleri Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Trommer Navn Trommer Navn Trommer Næste side.
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Usability på Anvendte Metoder Kortsortering –En medstuderende Heuristisk inspektion –5 (begynder)eksperter Tænke-højt test –4 HTX-lærere.
Helhedssyn i et postmoderne samfund
Almen sTudieforberedelse - AT
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Grundlæggende Webdesign
Ugens øvelse: Lav jeres eget nyhedsbrev. : I har 3 forskellige muligheder: - Organisations nyhedsbrevet - Det journalistiske nyhedsbrev - Foreningsnyhedsbrevet.
Webtekstens byggeklodser Argumentationsmåden Organisering af teksten Brugen af links.
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Grundlæggende Webdesign – billeder på skærmen / skærmen som billede Bjarne Sandstrøm IT-højskolen
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Navigation Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Bogstaver og tekst i design
Et mærkeligt skib.
Ida Engholm: Webanalyse
Den lærende organisation
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Videregående pc-vejledning Modul 07: Elektronisk post 60+Bornholm.
Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Computeren som maskine og computeren som medie 1 27/
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Milles Univers Brainstorm til website til tv serien Mille.
Grundlæggende webdesign – informationsarkitektur og navigation Bjarne Sandstrøm IT-højskolen FORELÆSNING.
Digitale trends. David Siegel: Killer websites. Kunsten at designe websites, Patrick J. Lynch & Sarah Horton: Web Style Guide, Aaron Marcus.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
Digital kommunikation og æstetik i praksis 1. maj Søgemaskiner og optimering.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
DKM - MedieNoter7 - KBJ1 Mediernes fortællinger. DKM - MedieNoter7 - KBJ2 Bakspejl ’Sprog’ i medierne: verbalsprog og andre udtryk Niveauer af sprog:
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Specialeforsvar d. 25/ , IT-Universitetet København Mette Gamborg Jensen & Karina Kold Foldager STORYTELLING - Markedsføring af en kunstorganisation.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Sitet og børns livsverden Camilla: Brugercentreret design Mette: Designproces og anbefalinger Flemming: Sitets samspil med andre medier og børns livsverden.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
GP 4, 27/ Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 4 onsdag 27/ kl. 9:15 – 12:00.
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Information over/underload Medier og Kommunikation, F2005.
Nyhedsbreve Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2003 Every person has a certain level of interest in every web page. This may.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Innovative elever Løser virksomhedsproblemer J.F. Willumsen Museum 8. klasse.
Møder Kapitel 6 Mie Femø Nielsen, Ann Merrit Rikke Nielsen, Birte Asmuß, Liv Otto Hassert og Sae Oshima.
Modul 07, Elektronisk post
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Grundlæggende webdesign – informationsarkitektur og navigation Bjarne Sandstrøm IT-højskolen

Plan for i dag Præsentation af opgave 2 Denim – den intuitive mapping Om navigation som pseudo-kommunikation Om hypertekst topografier og metodologier Informationssøgning Sitens som et oplevelsesrum Net-fortælling som en ny simulacra-orden Nettet som udstilling og webmaster som ‘kurator’

DENIM – det intuitive webmap Navigations-mapping som intuitiv proces ”DENIM, a system that helps web site designers in the early stages of design. DENIM supports sketching input, allows design at different refinement levels, and unifies the levels through zooming.” Adressen til DENIM : HTML-sider fra DENIM les/page149.htmlhttp://guir.berkeley.edu/projects/denim/denim_daily_fi les/page149.html

Navigation Navigation er selve livsnerven i hypertekst ‘Navigator’ / ‘Explorer’ - opdagelsen af ukendte kontinenter og udforskningen af ukendte zoner Transparens som forudsætning for erkendelse –Kontrast til kunstnerisk hypertekst-skrivning –Det labyrintiske som mulighed og trussel Behovet for orienteringsmuligheder –websteder annonceres gennem andre medier –siten må medbringe sit eget orienteringslys

Kommunikation på computer ‘Automat’‘Medie’ ‘Pseudo-medie’ ? En automat, der simulerer medie?

Nettet som medie Nettet simulerer –on line kontakt i fælles tid Nettets realitet er –kontakt i brugerens tid Ingen samtidighed mellem afsender og modtager Nettet har ikke i sig selv en tid Nettet er ikke et strømmende medie Nettet er et reservoir af information, som man kan tappe af, når man vil

De to grundmodeller Den brugerstyrede –Brugerens spørgsmål Den afsenderstyrede –Institutionens model / Emnets form / Fortællingens sammenhæng

Nettet som rum Den herskende metafor for nettets verden er ‘cyberspace’ Nettet opfattes som et rum, et informationsrum –som brugeren imidlertid kun kan tilegne sig tidsligt –og som gennem brugerens tidslige tilegnelse får tilføjet en sammenhæng og indre ‘logik’ (den ene side kommer før den anden, og den tredje følger efter den anden)

Kommunikationens dobbelthed Afsender skal gætte sig frem til brugerens behov og spørgsmål –hvilke behov har bruger? –hvad er brugers indgang til emnet? Brugeren vil ved mødet med siten gætte sig frem til (ane), hvorledes sitens information er organiseret –i hvilke kategorier er stoffet segmenteret? –hvilke spor kan man følge?

De 4 grundstrukturer Sekvens Hierarki Grid Web

Struktur og erkendelsesvej Sekvens Grid Hierarki Net >Læringsvejen >Stoffets ydre struktur >Forståelsens indre truktur >Den fri udforskning

Ideal

Skræmmebillede

Er denne struktur altid for flad? Hvor kunne den tænkes at passe?

Tidsforbrug

Topografier og metodologier Hypertekst topografi –træ-topografi (hierarki) –hjuleger topografi –netværks topografi (web) Link-metodologi –hierarkiske link-metodologier (begrebsmæssig struktur) –psykologiske link-metodologier (forståelsens udforskning)

Link-typer og -markeringer Links fra menu grafisk markering kategorier træ-topologi ny side erstatter gammel i samme vindue Links fra tekst tekstmarkering præcise henvisning hjul- og net-topologi ny side supplerer gamle i nye vindue

Hvor er jeg? / ”Brødkrummespor” Hierarki

Adobe’s alfabetiske søgning

Siten som oplevelsesrum Spring og kontinuitet

Den ekstatiske* side David Weinberger taler om den ‘ekstatiske’ side, der ikke læses for sit indhold, men for relationerne til andet indhold. Han forudser et paradigmeskift, hvor det at kunne tænke relationelt bliver vigtigere end at besidde indhold. * ekstatisk betyder for Weinberger “at stå uden for sig selv”

Hvad er repræsentation? Baudrillards tre ordener 1. simulacra-orden fra renaissance til industrialisme –udtryk og indhold holdes rationelt sammen 2. simulacra-orden den industrielle periode –udtryk (vare) og indhold (pris) holdes sammen af arbejdet 3. simulacra-orden den postmoderne –forbindelsen mellem tegn og indhold er ødelagt

Nettet som medie? Moderne –henvisende til en faktisk virkelighed –rationel information Lynch & Horton Jakob Nielsen Oplysning –isolerede informationer Postmoderne –selvberoende og selvhenvisende univers –totaloplevelse David Siegel Oplevelse –interaktivitet mellem noder

Tegnet som henviser Den moderne vision (fx Jakob Nielsen) –Tegnet / teksten henviser til / giver informationer om en reel genstands- verden –[Nielsens ‘realisme’ placerer ham under 1. orden, hans tids- parameter under 2. orden] Den postmoderne vision (fx Siegel) –Tegnet / teksten henviser til en anden tegnverden (som man ser det i vare- æstetikken, hvor en vare tilskrives imaginære værdier) –[Siegels betoning af totaloplevelsen og den konnotationsrige grafik tilhører 3. orden]

Linket som tegn Den moderne vision Forholdet mellem udtryk og indhold holdes rationelt sammen. Den ideelle diskursform er den naturvidenskabelige. Linket udgår derfor fra tekst, først og fremmest sprogligt begreb Den postmoderne vision Forholdet mellem udtryk og indhold er opløst. Den ideelle diskursform er derfor den ikke- lineære montage, hvor metonymi (billed- ombytning) erstatter kausalitet. Linket udgår derfor fra billedet

Fælles tid / Individuel tid Fx Jacob Nielsen –usability betyder det “ikke at spilde tiden” –“tiden” betyder her den fælles tid dvs. arbejdstiden, der tilhører firmaet Fx David Siegel –i oplevelsen glemmer man tiden –den individuelle oplevelsestid fortrænger den fælles tid

Frames / Den rationelle side Identitet Valg Indhold Frames som grundlæggende side-form Eksemplet på frame-siden til højre består af: 1 html-side med URL, der er en tom frame-struktur, og 3 almindelige html-sider, der er indsat i den tomme struktur. Den tomme struktur

Museet / Udstillingen som model OPLYSNING versus OPLEVELSE –videnskab og formidling –museum vs udstilling –tempel for eliten / medie for demokratisk dannelse –det synlige (genstanden) og det usynlige (forståelsen) –historiens gang og naturens orden –at danne verdensbilleder gennem de repræsenterede genstande

Museets historie Oldtid og middelalder –hukommelsens hus Renaissancen –henvisende funktion til Guds orden –det undrende blik > et verdensbillede, teater –det undersøgende (vs. det kuriøse) Klassicismen –naturens orden (komplette serier)

Museets historie 2 Den franske revolution –den lineære erindring, de store kunstværker –historiens udvikling (kronologi, topologi) –Louvre fra kongeslot til museum –fra orden til udvikling –tingene repræsenterer udviklingsstadier Industrialiseringen –tableauet, interieur-princippet –panoptikon

Hvordan vil jeg udstille Grauballemanden 1 Kirsten Dehlholm (kendt fra teatret Hotel Proforma) foreslår en iscenesættelse af Grauballemanden –“museet skal repræsentere dybde og indsigt, for ikke at tale om andagt” –han skal have sit eget rum –man skal gå gennem en lav dør, så man må bukke hovedet –et rum belyst af fakler

Hvordan vil jeg udstille Grauballemanden 2 Som en kriminalhistorie enten nutidig eller datidig (ca, 244 f.Kr.) Som offer for mosernes hemmelighed? (bevaret af humus og garvesyre) Det rituelle mord / ofring? Det (farefulde) daglige liv i Danmark i keltisk romersk jernalder? Som en kombination af overstående muligheder? (Teit Ritzau i ‘Fremtidens formidling af fortiden’, 1998)

Næste gang Om udvikling af brugbare websites ved hjælp af brugertests –læs Rolf Molich: Brugervenligt Webdesign, s Brugergrænsefladen –Lynch & Horton: Page Design