Uddannelse som livschance og som krav Second Chance netværket 1. september 2010 – Lis Rom Andersen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
UUUC årskonference januar 2011 Nyt fra KL Chefkonsulent Jan Bauditz, KL.
Advertisements

ADHD – en kommunalpolitiske udfordring
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Hvad er et nationalt videncenter? Centrene er knyttet til CVU-erne/professionshøjskolerne Centrene er støttet af Undervisningsministeriet i en tidsafgrænset.
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
Fremtidens pædagoger: Tendenser og uddannelseskrav UCL 1. marts 2012.
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
Formål at give udsatte unge uddannelse og kompetencer, samt netværk unge i projektperiode Fokus på at metodeudvikle ungdomsuddannelsernes parathed.
Uddannelsesparathed - hvad er det
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
”Vi når målet – men hvordan?”
Senest rettet: UU-Aalborg Unge på Tværs Nøgleord: – Uddannelsesparat – Udskoling – Uddannelsesforberedende indsats – Uddannelsesforberedende valgfag.
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Strategier for uddannelsesparathed Dialogmøde for UUO Tirsdag 11. januar Klaus Majgaard.
- Overgangsfrekvenser
Kontanthjælpsreformen
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
NETVÆRKSMØDE OM UU, FOLKESKOLE & UNGDOMSUDDANNELSERNE Forventninger, muligheder, udfordringer & handlinger i lyset af folkeskolereform og omlægninger af.
Uddannelsesparathed som målestok for skolens resultater EVA’s repræsentantskab 24. januar Klaus Majgaard.
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Repræsentantskab Onsdag d. 9. april Samarbejde mellem JC og UUV.
Ungdomsskolens udfordringer og strategiske rolle US Centret 2. marts Klaus Majgaard.
Tema 4 Overgange i barnets liv
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Børne- og ungepolitik i Fredensborg Kommune Inspirationsoplæg 21
Helhed i indsatsen for udsatte børn og unge Dansk Flygtningehjælp Årsmøde 8. maj 2010 Klaus Majgaard.
Hvordan får vi de sidste med? Professionshøjskolen UCC 7. maj 2010 – Anna Marie Illum.
Fællesskabets mestre Det spirende landsmøde KFUM-Spejderne i Danmark 12. maj 2012.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Unge, alkohol og stoffer. Organisering – samspil på tværs Det Frie Gymnasium Niels Brock, EUD Hotel- og restaurantskolen Københavns Kommunes Ungdomsskole.
Den koordinerede ungeindsats Silkeborg Kommune 21. marts Klaus Majgaard.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
UU’s strategiske rolle UU Lederforeningens årsmøde 22. januar Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.
Vi slipper ikke nogen! Om at få alle med gennem skolen og ind i ungdomsuddannelserne Task Force, Frederikshavns Kommune 24. januar Klaus Majgaard.
Ungdomsskolen Kolding -oplevelser for livet. Kolding Kommune NNS i Ungdomsskolen Kolding kommunal ungdomsskole Dagundervisning –PULS –Sprogklassen –Pigeklassen.
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Den koordinerede ungeindsats
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
På vej mod de 95% UURS Kongres 4. maj Klaus Majgaard.
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Forslag til uddannelsesstrategi og handleplan
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
/Bent Storgaard Etablering af UU-Vestegnen Mange opgaveudvidelser siden 2004 ”Uafhængig af sektor- og institutionsinteresser” UU-Vestegnen:
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark, Xclass. 10. klasse-centret i Slagelse, Willemoesvej 2 b, 4200 Slagelse, tlf ,
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder Kommune*
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune*
Præsentation af UngiAarhus
Kommunal ungeindsats Kortlægning af unge i Køge bugt
Præsentation af UngiAarhus
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Tilmelding til uddannelse 2018
Nyt fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Velkommen til: Temamøde
Målopfølgning – Børne- og Skoleudvalget
Implementering af ungepakken
Præsentationens transcript:

Uddannelse som livschance og som krav Second Chance netværket 1. september 2010 – Lis Rom Andersen

Indhold Samfundsmæssige ændringer – Polariseringens trussel Fokus på uddannelsesparathed som kompetenceideal Udfordringer i den kommunale organisation og i samarbejdet med ungdomsuddannelserne Ungepakkens udfordringer Anbefalinger i forbindelse med eftersyn af folkeskolen

Polariseringens trussel Fra industrisamfund til innovationssamfund Individualisering Polarisering Uanede udviklings- muligeder Frie valg, skræddersyede uddan- nelsesforløb, udlandsophold etc. Uanede udskillelsesmuligheder Ulighed i sundhed og opvækstvilkår, Voksende restgruppe Integrationssammenstød Polariseret kriminalitetsbillede

Etiske & eksistentielle Kompetenceidealer Fællesskabets nødvendighed: Individ og fællesskab er hinandens forudsætninger Vi skal have alle med! Faglige Relationelle & innovative Kompetencer

Udviklingen af vejledningens indhold og former Individ- eller gruppefokus: Kan vejledningen være med til at understøtte individualisering og ensomhed ved at sætte fokus den enkeltes forudsætninger, mål og planer? Eller kan vejledningen understøtte dannelse af fællesskaber, hvor vi hjælper hinanden med at gennemføre uddannelsen? Funktionelt eller frigørende sigte? Kan vejledningen reduceres til et spørgsmål om at passe den unge ind på den rette hylde? Eller kan vejledningen også afdække det, der bør ændres i uddannelsesmiljøet?

Udfordringer i den kommunale organisation Er kommunale fællesskaber om UU en fordel eller spærrer det for løsninger? Kan der skabes en stærkere rød tråd gennem folkeskole, ungdomsuddannelse og vejledning? Kan det politiske miljø dedikeres til fælles uddannelsesmålsætninger og –organisation på tværs af arbejdsmarkeds-, social- og børne- og ungdomsudvalg? Kan ungdomsskoler, produktionsskoler, UU, folkeskoler og aktiveringsindsats finde sammen i nye fællesskaber?

Ungepakkens udfordring Ånden i Ungepakken er, at vi i kommunerne ikke slipper nogen – men fastholder ansvaret for de unge, indtil de er vel igennem en ungdomsuddannelse Stor udfordring, at vi skal udvikle tilbud til de, der ikke er uddannelsesparate Tankevækkende, at de mindst uddannelsesparate stilles over for de største krav til at navigere i forskellige systemer og tilbud

Anbefalinger til eftersyn af folkeskolen Gør uddannelsesparathed til resultatmål – og ikke snævre faglige mål Skab sammenhæng i reguleringen af dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelser – gerne i et Børne- og Ungeministerium Skab kvalitetsfællesskaber for udvikling af fremtidens læringsmiljøer og overgangene imellem dem Opbyg videntrekanter mellem forskningsinstitutioner, professionshøjskoler og kommuner