Fremtidens Borgerservice i Grønland Kuupik Kleist 9. marts 2010
Jeg skal sige noget om Hvordan jeg ser fremtidens borgerservice og borgerbetjening i Grønland? Hvad skal borgerservice kunne i fremtiden - og hvad er det for en rolle, som den offentlige administration bør indstille sig på ift. den forventede samfundsudvikling? Hvad betyder det for medarbejderne i Selvstyret – og hvorfor er det vigtigt, vi er samlet her i dag?
Koalitionsaftalen Der skal udarbejdes en IT-strategi. Visionen er: at borgerne får lige adgang til information, kommunikation og service samt optimale muligheder for at deltage i den demokratiske proces, og at borgerne derigennem oplever en effektiv, helhedsorienteret og sammenhængende selvstyreorganisation, der samarbejder på tværs af organisatoriske enheder og for en tværoffentlig IT-organisering.
Tekst skrives ind i sidehoved/sidefod 4 Hvordan ser fremtidens borgerservice og borgerbetjening i Grønland ud for mig? Uanset bosted – mulighed for at komme i kontakt med det offentlige Acceptabel service i forhold til kvalitet og tid Én indgang til det offentlige Straksafklaring så meget som muligt Mulighed for selvbetjening
Andre mål ”Blæse og have mel i munden” – bedre service og besparelser Flexibilitet Omprioritering af opgaver
Forudsætninger Afklaring af roller (politikere, administration, departementer, styrelser, kommuner, bygdebestyrelser) Tilgængelighed (fysisk, digitalt), viden om rettigheder og pligter,vejledning Uddannelse af medarbejdere, udvikling af værktøjer Offentlighed
Tekst skrives ind i sidehoved/sidefod 7 Selvstyrets rolle Hvad betyder det for medarbejderne i Selvstyret – og hvorfor er det vigtigt, vi er samlet her i dag? - Etablere en fælles forståelse for opgaven