Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Systemejer organisation

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Systemejer organisation"— Præsentationens transcript:

1 Systemejer organisation
Grønlands Selvstyre/Digitaliseringsstyrelsen

2 Hvorfor opretter Grønlands Selvstyre en systemejerorganisation?
Forbedring af brugernes oplevelser af fagsystemer. Mere effektiv samspil mellem systemer og det daglige arbejde. Styring af aftaler mellem leverandører og Selvstyret. Regelmæssig dialog mellem systemejere og beslutningstagere. Struktureret koordination af ændringstiltag. Tekst skrives ind i sidehoved/sidefod

3 Systemejer organisation Afgrænsning
Systemejer organisationen er en del af Selvstyrets driftsorganisation. Systemudvikling sker i projekter, der følger den FællesOffentlig Projektmodel, FOP Systemejer organisationen er primært til fagsystemer og skal sikre at enhederne er ansvarlige over deres respektive fagsystemer. Systemstyregruppen(enhedschef sammen med Digitaliseringsstyrelsen) har beslutningskompetencen. Systemejer organisationen kan fremsætte ændringsforslag angående systemer. Tekst skrives ind i sidehoved/sidefod

4 Systemejer organisationen Opbygning
For hvert større IT-system og hver gruppe af mindre IT-systemer skal der identificeres: Systemejer Kontaktoplysninger på leverandør(er) Systemejere og digitaliseringsstyrelsen er en del af en styrelses eller et departements Systemstyregruppe. I selvstyret er der ca. 100 IT-systemer, og der er 17 styrelser og departementer. De 17 systemstyregrupper mødes i gennemsnit en gang i kvartalet eller oftere efter behov. Systemstyregruppernes formænd er enten Departement- eller Styrelseschef (eller en af disse udpeget person med direkte reference til chefen). Tekst skrives ind i sidehoved/sidefod

5 Systemejerskab Formål
Overordnede formål: At sikre ledelsesmæssig fokus på at alle vores it-systemer understøtter forretningen og at brugen af dem skaber optimal værdi forretningen. Systemejerskabet placerer ansvaret for hvert it-system hos den relevante chef/leder i organisationen, primært med henblik på at sikre: optimal ressourceanvendelse i forhold til systemet sikker drift og vedligeholdelse høj datakvalitet implementering af effektive arbejdsprocesser sikker daglig brug overholdelse af relevant lovgivning styr på kontrakter og aftaler i forbindelse med systemet Tekst skrives ind i sidehoved/sidefod

6 Systemstyregruppens ansvar
Opgaver:  At tage beslutninger om systemændringer Godkendelse af systemstrategien og systembudget Ansvarsområder: Registrering af data vedr. systemportefølgen fx dataejerskab, systemejer, kontraktlige forhold. Godkendelse af Service Level Agreements Godkendelse af system­ og release strategien (specielt i forhold til selvstyrets IT-Infrastruktur) Prioritering og godkendelse af systembudget Initiering af projekter for nye systemer eller væsentlige systemændringer (videresendes til Selvstyrets udviklingskoordinering, Digitaliseringsstyrelsen) Andre valg, fx backupbehov, datasikkerhedsbehov Nedlæggelse af systemer Tekst skrives ind i sidehoved/sidefod

7 Forslag til dagsorden for et systemstyregruppemøde.
Godkendelse af referat fra sidste møde Opdatering af systeminformationer (gennemgang af systeminformationerne for de systemer, som er repræsenteret i denne systemstyregruppe, fx ejer repræsentant, version, ændringslog mv.) Beslutningsforslag i løbende drift Nye SLA’er Nye Releases Kontraktjusteringer Driftsbudget Væsentlige ændringer (nye systemer, nye leverandøre mv.) Vurdering af om der skal nedsættes en separat projektgruppe og om Digitaliseringsrådet skal inddrages samt økonomien i ændringen. Eventuelt Tekst skrives ind i sidehoved/sidefod


Download ppt "Systemejer organisation"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google