Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 30. januar 2008.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Energi- & Vandværkstedet
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Arbejdspladsudvikling
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen (kursusansvarlig) Rune Michael Mejlvang.
Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal. SnitkerGroup.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Usability ITU Efterår 2009 ’Teori 1’
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Usability E2005, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Anders Schrøder Sigurd Skyum.
Kognition, emotion, perception og Usability
SEO PÅ AU.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Usability mellem common sense og videnskab John Paulin Hansen.
Hvad er målgruppeanalyse
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Usability ITU, Efterår 2008 Usability ITU Efterår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 911.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Quality Management Systems
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Velkommen til Fællesledermøde. Program for i dag.
Grunde til at jeg elsker dig
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Usability – øvelse 1: Kortsortering
1 QA and user research
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
Usability øvelse: Kortsortering Opfølgning opdragsgivere Feedback på rapporter Ændring af kursusplan Dagens øvelse.
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
Øvelser Samlet rapport.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 4. september 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008.
Øvelse 1: First Impressions
Usability – 3. november: Tilgængelighedstests Vigtige deadlines! Dagens øvelse Tilgængelighedsrapport Usability-rapport Næste uge.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Ole Gregersen.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Jane S. D. Jakobsen Magnus Nilsson.
Usability ITU, Forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Aftenhold 1. kursusgang, 5. februar 2009.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Repetition af sidste gang: Usability og brugerundersøgelse
Definition Kriterier Design og evaluering
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Præsentationens transcript:

Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 30. januar 2008

Usability ITU, forår 2008 Slide 2 Aftenens program Velkommen Hvem er vi? – hvem er I? Hvad er usability? Kursets forståelsesrammer (pause) De praktiske ting: –Kursets forløb –Øvelser –Opdragsgiver –Grupper –Eksamen –Kursuslitteratur –Kursushjemmesiden

Usability ITU, forår 2008 Slide 3 Hvem er vi? Ole Gregersen –Cand.IT fra 2007 –Informationsarkitekt hos KMD Charlotte Mørch Jensen –Hjælpelærer

Usability ITU, forår 2008 Hvad er usability? Brugervenlighed Bruger og venlighed? Brugbarhed Brug?

Usability ITU, forår 2008 Slide 5 Mødet mellem menneske og maskine Hvad vil brugeren opnå? –Et Mål – løse en opgave, udføre en proces Hvordan sikrer vi at det sker bedst muligt? –Effektivt, hurtigt, korrekt –Let, intuitivt, forståeligt –Sjovt, spændende, engagerende I hvilken sammenhæng? –Konteksten, stedet, miljøet, processen, programmet En bruger – en opgave – en kontekst Det er vores ”situation” – vores 3 ubekendte

Usability ITU, forår 2008 Slide 6 Grundlaget til en definition på usability: ” The extent to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in a specified context of use.” (ISO DIS 9241) Formåltjenstlighed, effektivitet, tilfredshed –Kriterier for graden af succes Usability er et mål for hvor vidt godt kriterierne opfyldes i den bestemte situation. Hvordan opfyldes kriterierne?

Usability ITU, forår 2008 Slide 7 Situationen overfor kriterierne Kriterier – de er ikke mål i sig selv Situation – den er ubekendt Opgaven i usability: Skaf viden om situation, opstil ”målbare” kriterier og afgør i hvilken grad kriterierne opfyldes. Hvordan måler vi ”noget godt” i andre sammenhænge?

Usability ITU, forår 2008 Slide 8 Hvad kan vi måle? Gennemføre en opgave (et mål): –Tid –Antal klik eller tastetryk –Antal fejl –Antal problemer – hjælp –Tilfredsheden –”Letheden” –Forståelsen af at have løst opgaven –Graden af færdighed

Usability ITU, forår 2008 Slide 9 Komponenter i usability Forudsigelighed (”Guessability”) –Omkostninger (tid/fejl) ved at bruge et produkt første gang –Let at forstå Tilegnelighed (”Learnability”) –Hvad kræves der for at nå op på et stabilt præstationsniveau? –Let at lære Genbrugsbelastning (”re-usability”) –Forskellen i tid/fejl mellem regelmæssig brug og lejlighedsvis brug –Let at huske

Usability ITU, forår 2008 Slide 10 Usability står ikke alene Det handler altid om en kontekst: –Et design –Et system –En situation Hvor usability er et mål for hvorvidt en hjemmeside eller software lever op til krav om brugervenlighed. Derfor er usability også design! Godt design kræver forståelse for usability og omvendt

Usability ITU, forår 2008 Den virkelige verden... Lad mig vise et eksempel på en situation

Usability ITU, forår 2008 Slide 12

Usability ITU, forår 2008 Slide 13

Usability ITU, forår 2008 Slide 14

Usability ITU, forår 2008 Send mig billeder! Vi laver en bank online og diskuterer dem her (hvis vi når det)

Usability ITU, forår 2008 Slide 16 Relaterede fagområder for usability Human-Computer Interaction HCI (Menneske-maskine) Psykologi – kognition, tænkning Ergonomi – vores fysiske krop Etnografi/antropologi – konteksten, miljøet, kulturen User Centered Design UCD Interaktionsdesign – design af selve interaktionen Informationsarkitektur – Navigation, struktur, m.m. Tilgængelighed User Experience – brugsglæde, oplevelser, identitet

Usability ITU, forår 2008 Slide 17 Ramme for kurset Digitale produkter –Primært på computer, i mindre grad på andre enheder –Hjemmesider og software generelt Usability er vigtig i mange andre anvendelsesområder

Usability ITU, forår 2008 Slide 18 Anvendelsesområder Overordnet: Menneske-maskine interaktion Softwareudvikling og Webdesign Bilindustri / luftfart / medicin – ’kritiske områder’ Elektroniske produkter Mobile enheder Visuel Informationsdesign Industrielt design Osv…

Usability ITU, forår 2008 Slide 19

Usability ITU, forår 2008 Slide 20 Usability i udviklingsprocessen En opdeling: Analyse – Design – Evaluering –Hvordan er de relateret? Evaluering er det tværgående begreb i alle ’faserne’

Usability ITU, forår 2008 Analyse – Design - Evaluering En måde at opdele usabilitymetoderne

Usability ITU, forår 2008 Slide 22 Analyse Kende vores brugere Kende opgaverne de vil udføre Kende konteksten Kende muligheder, ressourcer, begrænsninger Kende det tidligere produkt, konkurrenterne, ideerne Indsamle, beskrive og stille krav

Usability ITU, forår 2008 Slide 23 Design Kende til standarder, guidelines, designregler, erfaringer, konventioner Sketche, prototype, afprøve, foreslå, evaluere, forbedre Designe! (beslutte...)

Usability ITU, forår 2008 Slide 24 Evaluere (Bruger)-teste –Har vi bygget det vi ville? –Lever produktet op til kravene? –I hvilken grad er det brugervenligt? –Hvordan bruges det – hvordan bruges det ikke? –Hvad synes brugerne? –Hvordan kan vi forbedre produktet? –Alle de andre spørgsmål...

Usability ITU, forår 2008 Slide 25 Kursets indhold og mål Kunne udpege og anvende de vigtigste begreber og metoder til analyse af brugerinteraktion med websider og - i mindre udstrækning - med mobile enheder. Kunne anvende kvantitative og kvalitative metoder til usability-undersøgelser. Kunne promovere indførelsen af usability i organisationer. Kunne angive innovative usability krav og krav for opnåelse af universel tilgængelighed.

Usability ITU, forår 2008 Den virkelige verden... Vi snupper en mere hvis der er tid

Usability ITU, forår 2008 Slide 27 Arbejdsopgaver Behandling af sager indenfor barsel - Indberetning og opdatering af sager - Kontrol og opfølgning på ansøgninger - Indhentning af manglende information Rådgivning af borgere og virksomheder - Via telefon, den ringer hele dagen - Personligt fremmøde Det er vigtigt for Ellen Gode kolleger og god stemning på jobbet Bunkerne med sager må ikke blive for store IT-systemerne kører uden ventetid At kunne give borgerne den rigtige hjælp

Usability ITU, forår 2008 Slide 28

Usability ITU, forår 2008 Spørgsmål? Væn jer til at stille dem – lad os etablere en god dialog.

Usability ITU, forår 2008 Pause Et kvarter Efter pausen: Alt det praktiske om kurset

Usability ITU, forår 2008 Kursets indhold Se kursushjemmesiden: - (klik Ole) Opdateres mindst hver uge

Usability ITU, forår 2008 Slide 32 Øvelser Ekspertvurdering / Heuristisk evaluering Kortsortering Brugertest Eyetracking ”made cheap” Tilgængelighedsvurdering – fx Bedst på Nettet Diskussioner fra pensum

Usability ITU, forår 2008 Slide 33 Opdragsgiver – jeres case I vælger selv case som I bruger til øvelserne Bruger case til øvelser Afslutter med rapport og præsentation

Usability ITU, forår 2008 Slide 34 Eksamen 6 timers individuel skriftlig eksamen på baggrund af pensum Foregår ved PC, med adgang til Internet Normalt 3 opgaver

Usability ITU, forår 2008 Slide 35 Kursuslitteratur Observing the User Experience Mike Kuniavsky –Praksisorienteret bog, primært til øvelserne, men også god metodeindføring. Kompendie –Ankommer på tirsdag!

Usability ITU, forår 2008 Slide 36 Til næste gang –Donald Norman, ”The design of everyday things”, kapitel 2 og 3 –Alan Cooper, ”About face 2”, kapitel 2 –Patrick Jordan, ”Introducing Usability”, kapitel 2 –Artikel på nettet: –

Usability ITU, forår 2008 Tak for nu Vi ses til mere usability...