Sædding/Ådalens lokalskole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Udskoling Informationsmøder 30. januar og 3. februar 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Skolereform - Egholmskolen
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Folkeskolereform Politiske mål
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Præsentationens transcript:

Sædding/Ådalens lokalskole Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole FYRAFTENS-MØDE OM FOLKESKOLEREFORMEN TIRSDAG DEN 6. MAJ 2014 FOLKESKOLEREFORMEN

VEDTAGET AF FOLKETINGET DEN 20. DECEMBER 2013 Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole VEDTAGET AF FOLKETINGET DEN 20. DECEMBER 2013 GÆLDENDE FRA 1. AUGUST 2014 FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole 3 NATIONALE MÅL: Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. 3. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole MÅLTAL: Målene tager afsæt i få kvantificerbare måltal, der kan opgøres på kommune- og skoleniveau: Mindst 80 procent af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test. 2. Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år. 3. Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år. 4. Elevernes trivsel skal øges FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole Skolen skal omstilles, ikke blot justeres Visionen kan ikke nås ved mere af det samme b) Skoledagen skal nytænkes c) Alle ressourcer – også i omverdenen og blandt forældrene – skal i spil d) Mere skarpe resultatkrav FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole ELEMENTER I FOLKESKOLEREFORMEN FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole ET SKIFTE AF FOKUS: Fra fokus på undervisning til Fokus på læring Fra ”Hvordan gik timen?” til ”Hvad fik børnene lært?” FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole NYE MÅL FOR FAGENE: Nye ”Fællesmål” enklere lettere at gennemskue lettere at måle på - og først fra 2015/2016 FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole EN LÆNGERE SKOLEDAG 0. klasse – 3. klasse: 8.00 – 14.00 4. klasse - 6. klasse: 8.00 (?) – 15.00 (?) 7. klasse – 9. klasse: Endnu længere! FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole SKOLEDAGENS ELEMENTER: Faglig undervisning Understøttende undervisning FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole FAGLIG UNDERVISNING: Mange fag får flere timer (ex. dansk og matematik) En del fag begynder tidligere (ex. engelsk og tysk) Nogle fag forsvinder (ex. sløjd) Nye fag dukker op (ex. håndværk og design) FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole UNDERSTØTTENDE UNDERVISNING: Lektioner med understøttende undervisning (de mindre klasser) Faglig fordybelse / lektiehjælp Motion og bevægelse FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole Lektioner med understøttende undervisning (de mindre klasser) skal understøtte den faglige indlæring, der foregår i fagene (normalt på en anderledes og mere kreativ måde) varetages som udgangspunkt af pædagoger, men med et tæt samarbejde med lærerne FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole b) Faglig fordybelse / lektiehjælp Skolen skal tilbyde Frivillig deltagelse (forældreaftale) Skal ligge sidst på dagen Andet og mere end blot hjælp til lektierne (faglig fordybelse) FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole c) Motion og bevægelse 45 min. om dagen i gennemsnit kan udfolde sig på mange måder kan ligge som selvstændige tidspunkter i skoledagen kan integreres i fagene FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole DEN ÅBNE SKOLE Invitere det omgivende samfund indenfor: Samarbejde med børnehaverne Samarbejde med klubben Samarbejde med Kulturskolen (understøttende undervisning) Samarbejde med idrætsforeninger (understøttende undervisning) Samarbejde med virksomheder Repræsentation i Skolebestyrelsen FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole EN MERE VARIERET SKOLEDAG ”… verdens længste sveder” mere variation i den faglige undervisning motion og bevægelse understøttende undervisning åbning mod det omgivende samfund HUSK DET NATIONALE MÅL OM TRIVSEL! FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole FOLKESKOLEREFORMEN PÅ ÅDALSKOLEN FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole FAGENE Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole ELEVERNES SKOLEDAG/SKOLESKEMA – 0. KLASSE Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole En skoledag fra 8.00 – 14.00 (før og efter = SFO) 20 traditionelle ”børnehave-lektioner” med børnehaveklasselederen 10 lektioner med ”understøttende undervisning” varetaget af enten børnehaveklasselederen eller pædagog knyttet til klassen FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole EKSEMPEL PÅ ELEVERNES SKOLEDAG/SKOLESKEMA – 1. OG 2. KLASSE Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole 1. + 2. KL MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG 8.00-8.45 A*   B* 8.45-9.30 PAUSE 10.00-10.45 10.45-11.30 ? SPISEPAUSE 12.00-12.45 12.45-13.30 13.30-14.00 FAGLIG UNDERVISNNG (min. 25 lek/uge) LEKTIEHJÆLP/FAGL. FORDYB: (min. 2 t./uge) M & B (45 min/dag gns.) IDRÆT FAGLIG FORDYBELSE KRAV: 30 t. på skolen A* = En ekstra dansktime = I & B i 45 min. i ugens dansktimer B* = En ekstra matematiktime = I & B i 45 min. i ugens matematiktimer FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole EKSEMPEL PÅ ELEVERNES SKOLEDAG/SKOLESKEMA – 3. KLASSE Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole 3. KL MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG 8.00-8.45 A*   B* 8.45-9.30 PAUSE 10.00-10.45 10.45-11.30 ? SPISEPAUSE 12.00-12.45 12.45-13.30 13.30-14.00 FAGLIG UNDERVISNNG (min. 26 lek/uge) LEKTIEHJÆLP/FAGL. FORDYB. (min. 2 t./uge) M & B (45 min/dag gns.) KRAV: 30 t. på skolen IDRÆT FAGLIG FORDYBELSE FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole EKSEMPEL PÅ ELEVERNES SKOLEDAG/SKOLESKEMA – 4. KLASSE Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole 4. KL MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG 8.00-8.45 A*   B* 8.45-9.30 PAUSE 10.00-10.45 10.45-11.30 SPISEPAUSE 12.00-12.45 12.45-13.30 13.40-14.25 14.25-14.55 FAGLIG UNDERVISNNG (min. 30 lek/uge) LEKTIEHJÆLP/FAGL. FORDYB. IDRÆT KRAV: 33 t. på skolen FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole EKSEMPEL PÅ ELEVERNES SKOLEDAG/SKOLESKEMA – 6. KLASSE Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole 5. + 6. KL MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG 8.00-8.45 A*   B* 8.45-9.30 PAUSE 10.00-10.45 10.45-11.30 SPISEPAUSE 12.00-12.45 12.45-13.30 13.40-14.25 14.25-14.55 FAGLIG UNDERVISNNG (min. 31 lek/uge) LEKTIEHJÆLP/FAGL. FORDYB. (min. 3 t./uge)* IDRÆT KRAV: 33 t. på skolen * Lektiehjælp og fagligfordybelse = 3 timer A* = En ekstra dansktime = I & B i 45 min. i ugens dansktimer B* = En ekstra matematiktime = I & B i 45 min. i ugens matematiktimer FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole NY ARBEJDSTID FOR LÆRERNE lov nr. 409 Lærerne skal være på arbejdspladsen (skolen) i al deres arbejdstid I arbejdstiden foregår f.eks.: Undervisning Forberedelse af undervisningen Tilsyn med eleverne Samarbejde med kolleger og ledelse Samarbejde med forældre Tilsyn med skolens samlinger Osv. FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole MØDETID FOR EN LÆRER PÅ FULD TID Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole   MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG 7.00 - 7.45 (fleksbånd - optjen.) 7.45 - 15.00 (UV-bånd) 15.00 - 15.45 (møde- / fleksbånd - afvik.) TIL 17.00 TIL 16.15 (mødebånd) 9 t. 15 min. 8 t. 8 t. 30 min. 7 t. 15 min. 41 t ugen ARBEJDSTID OBLIGATORISK TID TIL MØDER EVT. MULIGHED FOR FLEKS EVT. TIL AFVIKLING AF FLEKS Beregningsgrundlag: 207 arbejdsdage 41 t. pr. uge Årsnorm 1680 FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole KONSEKVENSER FOR SKOLE/HJEM - SAMARBEJDET Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole Skole – hjem samtaler skal ligge i tidsrummet 8.00 – 17.00 Forældremøder skal forsøges lagt i tidsrummet 8.00 – 17.00 Henvendelser til personalet skal ligge indenfor normal arbejdstid (evt. telefontid) FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole ENDNU EN DEL UAFKLAREDE SPØRGSMÅL! - og ret til ændringer forbeholdes (også i løbet af året) FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole http://www.youtube.com/watch?v=u_7AEJqDshU FOLKESKOLEREFORMEN

Sædding/Ådalens lokalskole Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole SPØRGSMÅL FRA SALEN? FOLKESKOLEREFORMEN