Faglig læsning – KIS/UV-forløb 4. årgang H.C Andersen Skolen 2008

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Faglig læsning – KIS/UV-forløb 4. årgang H.C Andersen Skolen 2008
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Velkommen til workshoppen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Elsker DU også at læse lektier?
Læsning..
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Arbejdspladsudvikling
De sidste undervisningstimer
LæseUdviklingsSkemaet
Introduktion til Sprogpakken
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Sigrid .
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Fagets formål, fokus og fagmål
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
MUNDTLIG FREMSTILLING
Aabenraa Friskole Tilsyn i ord og billeder April 2008 Birgitte Boelt
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
Brædstrup skole Skolens handleplan for læsning
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Inquiry Based Science Education - IBSE
Kommunikativ sprogfærdighed
SMTTE-modellen Baggrundstekster til evaluering
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Årsplan – en kort en lang
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
PROJEKTOPGAVEN I ELEVINTRA Rikke Thonbo 2012 Arbejdsrum som værktøj.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Den sproglige læreplan
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
SKABELON.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Brug af internet i klasse. Eleverne skal lære at logge sig på Ny Vejen Kommunes server. Eleverne skal lære at gå på nettet. Eleverne skal kunne åbne.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Evaluering.
Verbal kommunikation Ord og samtale
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Naturfag.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Hvorfor dansk på GF1?.
Dansk på GF2.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Den gode tone Lse.
- og hvordan du undgår dem…
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Præsentationens transcript:

Faglig læsning – KIS/UV-forløb 4. årgang H.C Andersen Skolen 2008

Elementer i undervisningen: SMTTE (Undervisningsmål) KUNNE/VIDE MÅL (Læringsmål) DEN FILOSOFISKE SAMTALE FAGLIGE BEGREBER FØRFAGLIGE BEGREBER FORFORSTÅELSE IT SOM REDSKAB KLASSEKULTUR Andre elementer: (Mange intelligenser, læringsstile, portfolio, logbog, cooperative learning osv…)

SMTTE SAMMENHÆNG MÅL TEGN TILTAG EVALUERING

SMTTE Hvorfor SMTTE? Dynamisk model, som kan justeres undervejs. Didaktisk redskab til at holde styr på om eleverne er på vej i retning mod målet. Evaluering bliver målrettet allerede i planlægningen. Tegn kan afsløre at eleven er på vej til at lære bløde værdier, som ellers kan være svære at måle. DSA ind over alle 5 punkter.

Læringsmål (Kunne/Vide-Mål) Der er ingen grund til at holde målet med undervisningen skjult for eleverne! Konkrete mål i børnehøjde Læringsmål skal være tydelige for eleverne Dybe og smalle mål, som eleverne forstår Synlige i læringsrummet. Synlige online så forældrene kan følge med. Synlige i logbog eller portfolio

Den Filosofiske Samtale Hvorfor filosofi i skolen? En etisk læreplan i vekselvirkning med den faglige læreplan (Hvordan skal vi anvende vores viden?) Begrebsforståelse Ordforråd Sprog og følelser Sprog og tænkning Analysere, Vurdere, Perspektivere, Argumentere EAPU

Faglige begreber Eksempler på faglige begreber: Matematik: Vinkelmåling, Multiplikation Dansk: Grammatik, Grundled, Tekstafsnit Natur/teknik: Luftforurening, Elektricitet Historie: Kildekritik, Tidsalder, Enevælde Kan vi så gå i gang med undervisningen nu?

Førfaglige begreber… …Er ord som de fleste elever med dansk som modersmål allerede kender, eller kan gætte sig til, men som tosprogede elever kan have svært ved. Eksempler: Natur/teknik: Landbrug (Er det en bro?) Dansk: Fællesskab (Er det skabet ovre i svømmehallen?) Idræt: Holdånd (Er det et land?) Kristendom: Odin har to Ravne (Har han revner?)

Forforståelse Forforståelse skal: Hjælpe eleverne til at aktivere en allerede eksisterende viden, samt give eleverne den viden der er nødvendig for at kunne læse med forståelse. Kulturel forforståelse (Skovtur) Historisk forforståelse (Under krigen) Genremæssig forforståelse (Genren er nøglen til tolkning og forståelse) Sproglig forforståelse (Slang, forskellige sprogmiljøer)

IT som redskab Før undervisning: Der gættes på faglige begreber og førfaglige begreber inden undervisningen begynder Arbejdsredskab – Under forløbet Evaluering – Efter forløbet -Tip en tekst, gæt et ord – Har jeg fået nuanceret min begrebsforståelse? Individuel elevplan ligger online – Til opstilling af nye læringsmål sammen med eleven Elevintra – Elevens skoletaske online Eleven arbejder online – Ting roder ikke i skuffer og tasker eller bliver glemt hjemme

Klassekultur Sproglig kultur i klassen – Man spørger hver gang man er i tvivl Man søger først hjælp hos 2 kammerater inden man spørger lærerne Sproget er kontekstafhængigt I klassen og i undervisningen bruges der mange billeder til at understøtte sproget Opmærksomhed på sprog i læringsrummet… …Og i pauserne

Elementer i undervisningen: SMTTE (Undervisningsmål) KUNNE/VIDE MÅL (Læringsmål) DEN FILOSOFISKE SAMTALE FAGLIGE BEGREBER FØRFAGLIGE BEGREBER FORFORSTÅELSE IT SOM REDSKAB

KIS/UV-forløb: Faglig Læsning SMTTE Sammenhæng: 4.Årgang er en årgang med 37 elever. 28 af eleverne er tosprogede. De fleste elever er glade for at læse og er i en god læseudvikling. En del af eleverne afkoder alderssvarende, men læser ikke med optimal forståelse af teksten. Enkelte af eleverne har svære læsevanskeligheder.

KIS/UV-forløb: Faglig Læsning SMTTE Mål: Danskfaglige mål for forløbet: Det skrevne sprog – læse: læse skønlitteratur og faglitteratur, der er skrevet for aldersgruppen fastholde hovedindholdet i en tekst ved hjælp af understregning og referat Det skrevne sprog - skrive skrive i fiktive og ikke-fiktive genrer skrive kronologisk ud fra indsamlet stof Det talte sprog: bruge talesproget i samtale, samarbejde, diskussion, fremlæggelse og fremførelse

KIS/UV-forløb: Faglig Læsning SMTTE Mål: Natur/teknik-faglige mål for forløbet: Arbejdsmåder og tankegange: opsamle og ordne enkle data og informationer formidle egne undersøgelser og eksperimenter, bl.a. gennem tekst, grafisk fremstilling, foredrag og dramatisering Den nære omverden: beskrive planter og dyr samt deres levesteder redegøre for sammenhængen mellem planter og dyrs bygning, form, funktion og levested Den fjerne omverden: beskrive dyr og planter fra forskellige naturområder

KIS/UV-forløb: Faglig Læsning DSA-faglige mål for forløbet: Det skrevne sprog – Læse: læse og forstå lettere, indholdsmæssigt alderssvarende danske og oversatte tekster inden for forskellige genrer (Her faglitteratur) Det talte sprog: udtrykke sig forståeligt i fortælling, referat og diskussion

KIS/UV-forløb: Faglig Læsning SMTTE Tegn på at eleverne er på vej imod målene: - At vi ser aktive elever der søger viden At elever spørger om hjælp til at finde ud af flere ting om deres dyr At eleverne sorterer de indsamlede data At der er god arbejdsstemning hvor eleverne arbejder At eleverne begynder at fortælle om deres indsamlede viden (Til lærere eller kammerater) inden det kræves af dem

KIS/UV-forløb: Faglig Læsning SMTTE Tiltag: Der anvendes mange billeder i undervisningen og i klassen Eleverne låner bøger på biblioteket Der arbejdes med computere ved skrift og billedsøgning Eleverne udarbejder et projekt som beskriver det valgte dyr.

KIS/UV-forløb: Faglig Læsning SMTTE Evaluering: Målene evalueres med eleverne via: 1) Samtale mellem lærer og elev 2) Udfyldning af læringsmålskema løbende gennem forløbet 3) IT - Elevintra – faglige og førfaglige begreber forklares før og efter forløbet 4) Klassekammeraternes mundtlige respons på fremlæggelsen af projektet 5) Udtalelserne i Den filosofiske samtale observeres

KIS/UV-forløb: Faglig Læsning Læringsmål: Du skal kunne: Anvende 7F-modellen Finde oplysninger om dit dyr - På biblioteket - På Google - På elevintras links Sortere oplysninger om dit dyr Lave et projekt om dit dyr Fortælle dine klassekammerater om dit dyr Vide: Hvad 7F-modellen er Hvor dit dyr lever Hvad det spiser Hvordan det ser ud Hvilken familie det kommer fra Hvordan det formerer sig Hvilke fjender det har

Læringsmål - Elevskema KAN KAN MED HJÆLP KAN IKKE ENDNU KUNNE Eks: Finde oplysninger om dit dyr VIDE Hvor dit dyr lever

KIS/UV-forløb: Faglig Læsning Den Filosofiske Samtale Temaer der kan belyses i forhold til forløbet: Fødekæden Er dyr onde? Er mennesker onde når de spiser dyr? Kan naturen være god og ond? Bestemmer nogen over dyrs liv? Er nogle dyr vigtigere end andre? Er naturen retfærdig?

KIS/UV-forløb: Faglig Læsning Eksempler på faglige begreber i forhold til forløbet: Indsamle, yngle, sortere, fødekæde, formering, projekt, yngelpleje, vinterhi, pattedyr, padder…

KIS/UV-forløb: Faglig Læsning Eksempler på førfaglige begreber i forhold til forløbet: Familie, oplysninger, levested, truet, trække væk, damme, natteaktiv, afgnavet (temperaturen) falder…

Forforståelse Hvilken viden er nødvendig for at eleverne kan læse teksterne med forståelse? Hvordan kan vi aktivere elevernes eksisterende viden om genren, området, temaet?

KIS/UV-forløb: Faglig Læsning IT inddrages på følgende måde: Løbende online udfyldning af læringsmålskema under forløbet Elevintra – eleverne forklarer faglige begreber før og efter forløbet Eleverne anvender billedsøgning på nettet Eleverne skriver i tekstbehandlingsprogram Det skrevne sendes til lærerne og til klassekammerater, samt lægges på klassens hjemmeside