Virksomhedens informationsbehandling lektion 10 HRM-kredsløbet 7-10-2009 Ved. Jens Godik Højen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Erhvervsservicecenter for Københavns Amt
Advertisements

Firmaaftale med Fysioterapien Provstegade Randers
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Social Kapital – rig på relationer
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Informationsforvaltning
Virksomhedens informationsbehandling
Organisationsstruktur
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Økonomistyring HA 4. semester forår 2008
Størrelsesøkonomi i et nyt lys
BELØNNINGSSYSTEMER En gennemgang af:
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Beskrivelsesværktøjer
Sikring af arbejdskraft
POLITIK LEDELSESSYSTEM
Virksomhedens informationsbehandling
Virksomhedens informationsbehandling (Økonomistyring I) HD 5
Regnskab & økonomistyring - Lektion 3 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
T raditionel O mkostningsfordeling.
Spørgsmål og holdninger som ambassadørerne kan blive mødt med 1. Fra medarbejderne 2. Fra ledelse og personale- ansvarlige.
2 Kvalitative og kvantitative metoder
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Et projekt på. Baggrund  Misbrugere der har behov for en tættere personlig, følelsesmæssig og social opfølgning for at kunne indgå i relationer på arbejdsmarkedet.
Motivation af medarbejdere
Registreringsprincipper og dets IT anvendelse
Intro september 2008 Vind eller forsvind - den nye globale virkelighed - introduktion John Klindt, adm. dir. Micotron A/S 1.
Processer og værktøj Værdianalyse.
Regnskab & økonomistyring - Lektion 4 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
Regnskab & økonomistyring - Lektion 13 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
Regnskab & økonomistyring - Lektion 2 HD 5. semester forår 2010
Regnskab & økonomistyring - Lektion 8 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Virksomhedens informationsbehandling
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Oplæg vedrørende ny struktur på ældreområdet V/ Ældrechef
Virksomhedens informationsbehandling lektion 17 AIS udviklingsstrategier Ved. Jens Godik Højen.
Intern Økonomi Forretning og Ledelse – Lektion 6 Budgetlægning/regnskab Cost Management ”Livet i et firma er nedfældet i bogholderiet”
Kurser Introduktionskursus. Introduktionskursus (modul 0) Du lærer: Sammenhænget mellem kundens ønske til tilgængelighed og din arbejdstid. At tolke performancedata.
1 Senior Erhverv Søhøjlandet Nye tider, nye muligheder…! PP er sendt pr.mail.
PROJEKT DIN GODE UDSKRIVNING
Virksomhedens informationsbehandling lektion Ved. Jens Godik Højen.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Kommunernes behov (for pejledata og potentialekort) til planlægning og administration. Miljøingeniør Jens Christian Roesen Nielsen, Hjørring Kommune. Geolog.
Virksomhedens informationsbehandling
Data Warehouse - indledning 8. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, Februar 2010 Fredag kl
People and solutions – working together værdier for millioner…..  hvis du kan SE dem…. Lau Jakobsen Channel Manager.
Virksomhedens informationsbehandling lektion Ved. Jens Godik Højen.
Virksomhedens informationsbehandling
Dokumentation 7. Semester
Regnskab & økonomistyring - Lektion 5 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
Virksomhedens informationsbehandling
Oracle Application Express Lektion 2 7. Semester 2008.
Den der tvivler kan se på strukturudviklingen.
Virksomhedens informationsbehandling Opgave inden for databehandling Opgave 1 Ved. Jens Godik Højen.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Virksomhedsrettede muligheder Virksomhedspraktik Ansættelse med løntilskud – efter 6 måneders ledighed –Offentligt –Privat.
TOTALØKONOMISKE PERSPEKTIVER I UDBUD Odense Kommunes udbud på inkontinensområdet.
Velkommen til EBIT ledelse FSR – danske revisorer | Dagsorden: Baggrund De 4 hovedområder Nøgletallene Rapporten.
Karsten Seeberg, Jyske Bank Afdelingsdirektør – HR Hjemsted Jyske Bank –4.300 ansatte heraf de i Hjemstedet og datterselskaber IT medarbejdere udgør.
Procesorientering Indhold: Hvad er en proces? Procesorientering og effektiviteter Systemorientering Lektion 3.
Webinar om opfyldelsen af persondataforordningen
IT Offshore/Nearshore anno 2017
Funktioner og arbejdsdeling
Pris som handlingsparameter
Øvrige idrætter - vejen frem til i dag
Hvorfor er vi her i dag?. Databeskyttelsesforordningen (GDPR) og Databeskyttelsesrådgiveren (DPO)
Kapitel 12 - Organisationsstruktur
HKKF Seniorseminar, Vejle
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentationens transcript:

Virksomhedens informationsbehandling lektion 10 HRM-kredsløbet Ved. Jens Godik Højen

Vedrørende emnet: administration af ansatte – løn & personalerelaterede spørgsmål For at opnå en grundlæggende forståelse for basis i de behov et Data Warehouse skal konstrueres ud fra, forklarer det efterfølgende emne ”Ansæt medarbejdere, tildel dem arbejdsopgaver, byt timer/liv med penge, gennemfør ”forecaste” på nødvendig arbejdskraft for at løfte en opgave”.

Emnernes placering

Løn udbetaling Context

Løn udbetaling Dataflow

Problemstillinger vedrørende løn! Problemstilling i forbindelse med løn –Offentlige myndigheder –Banker –Medarbejderen –Afdelingerne Den rigtige pris (holde prod. Omk. Nede) Ansættelse/afskedigelse problematikker i forbindelse med vurdering af værditab

Planlægning personale forecasting Head count FTE – Full-time equivalent –Ex-ante personale niveau –Personaleindsats – forfremmelser –Moral og job tilfredshed –Fordeling af udbetalt løn på produkter og processer Outsourcing –Nedbringe omkostninger –Opnå andre fordele –Ressource omfordeling

Problemstillinger vdr. lønningslisten Personale relaterede –Ukvalificerede medarbejdere administrerer lønningslisten –Overtrædelse af bestemmelser, i forbindelse med ansættelse og afskedigelser Løn relaterede –Uautoriseret adgang til lønningslistens data –Forkerte tids registreringer –unøjagtige behandling af udbetaling –Underslæb –Tab af data –Dårlig udnyttelsesgrad af medarbejdere

Opbygning af en personale datakilde Problemstillinger i forbindelse med E/R diagram og datakilde

Opgave –Beskriv indhold og anvendelsesområder for et HRM værktøj og gør dig tanker om hvilke problemstillinger der kan komme på tale i forbindelse med at placering af lønomkostninger. –Hav i mente! Variable og faste lønomkostningers indvirkning