Recipientkvalitets-planlægning og vandløbsloven Miljøplanlægning 6. Kursusgang Mandag den 20. september 2004.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af slam på.
Advertisements

Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
Regnvand og spildevand i Hellerup Maglegård grundejerforening
Kompensationsomfang for gennemførte vandplaner og beregning heraf
Vandløbsloven, regulativer og vandløbs-sager
Midtvejsevaluering af Landdistriktsprogrammet
Sejlads på vandløb og søer Regelgrundlag
Udnyttelse af miljøgodkendelser
Ændring af arbejdsmiljøloven
Status og forventet tidsplan Forvaltningen er pt. ved at lægge sidste hånd på et forslag til vandhandleplan. Den videre proces: • 31. majKlima- og Miljøudvalget.
Orientering om Vandrammedirektivet
Miljøskadeloven Miljøskader & overhængende fare for miljøskader
Vandmøller og vandplaner
Byøkologiske løsningsstrategier
Spildevandsrensning i det åbne land i Guldborgsund Kommune
VERSITET RASMUS EJRNÆS AARHUS UNIVERSITET DET NATIONALE CENTER FOR MILJØ OG ENERGI UNI GENERELLE BETRAGTNINGER OG KRAV TIL DEN ”TØRRE NATUR”
Kampen om det åbne land Humanøkologi 13. november 2004 Per Christensen.
Vurdering af naturmæssige konsekvenser I
Regulering efter vandrammedirektivet
VANDMILJØINDSATS I DANMARK – RESULTATER OG UDFORDRINGER
Vandløb i Hareskovby og bestemmelser om rørlagte vandløb
Effekter af vandmiljøplanerne og vandmiljøets tilstand
Kloakering i den spredte bebyggelse
Fremtidens regulativer Envina-møde oktober 2014
Spildevandsrensning i Vordingborg Kommune
Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent Carl Åge Pedersen. Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent.
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
Regulativtyper Keep it simpel.
EU-regler og regulering af jord i råstofgrave Møde i ATV Jord og Grundvand, 25. november 2009.
14. januar 2015 Havneterminalen Skanseodde Orienteringsmøde 14. januar 2015 Områdechef Karsten Baisgaard.
Vandrammedirektivets plancyklus
Effekter af randzoner på natur og miljø
Indsats overfor overfladevand §8….. hvornår og hvordan? Anja Melvej, Miljø Jord-Erfa Midt 11. december 2014.
Naturhensyn - genopretning Tanker fra en kommune Anja A. Hansen Naturmedarbejder, Lyngby-Taarbæk Kommune.
Vurdering af naturmæssige konsekvenser II 5. Kursusgang Per Christensen.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Konsekvenserne af yderligere regulering af landbrugets næringsstofanvendelse – Hvad kan definitioner.
Danmarks Miljøundersøgelser Vandrammedirektivet, indhold og status Indlæg på konferencen: Planteproduktion 2004 Torben Moth Iversen Danmarks Miljøundersøgelser.
Landbrugets kvælstofanvendelse og vandmiljøplanerne
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Økologiske grundbegreber 2
Det åbne lands forvaltning 1-2
Natur, miljø og landbrug Per Christensen Aalborg Universitet & Naturrådet Fokusgruppen Miljø og Trafik 25. Februar 2003.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Perspektivering og afslutning Lars Gunnarsen Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet.
Regulativrevision – 1. generation efter Q/h
1 Regulativtyper Keep it simpel. Regulativtyper MANNING Robert 1816 –1897.
Afdeling for Ferskvandsøkologi Danmarks Miljøundersøgelser
MVJ - Mål og forventninger
Seminar 19. marts  Søren Hansen,  Deltidslandmand – tidligere folkeskolelærer  Gunderød, Fredensborg Kommune  Sekretær Danske Vandløb.
Den Danske Naturfond - status, strategi og perspektiver Direktør Flemming Nielsen Friluftsrådet - den 28. april
- Et naturligt valg for det professionelle landbrug Vandløb og vandplaner i Aabenraa Kommune Torben Heisel, LandboSyd og Sønderjyske Vandløb.
Grundkursus i § 3 sagsbehandling Naturbeskyttelse historisk Formålsparagraffen § 1 Øvrigt indhold.
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
Samletanke.. Samletanke DS 432 Afløbsinstallationer med samletank   Samletanke må kun tilsluttes afløb, der ikke kan bortledes tilfredsstillende på.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Dokumentationskrav ved.
Fleksible krav ved ændret vandløbsvedligeholdelse kan reducere omkostningerne Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet IDA.
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Miljøportalen – de vigtigste registreringer
Vandplanernes spildevandsindsats i spredt bebyggelse
Vi sætter fokus på bedre rensning af dit spildevand 2016.
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Center natur, miljø og trafik
Minivådområder En frivillig kollektiv indsats Landbrugsseminar 2018
Ny målrettet regulering
Fremtidens regulativer Envina-møde oktober 2014
Natura 2000-områder Sammensat af :
Dialogforum Vandløbsregulativer 20. november 2018.
Helhedsorienteret forvaltning af vandløb og ådale
Præsentationens transcript:

Recipientkvalitets-planlægning og vandløbsloven Miljøplanlægning 6. Kursusgang Mandag den 20. september 2004

Dagens program Recipientkvalitetsplanlægning Recipientkvalitetsplanlægning Opgaver Opgaver Vandløbslovgivnvingen Vandløbslovgivnvingen

Recipientkvalitetsplan Der er ikke formelle krav til at der skal laves en sektorplan, men de fleste amter “vedligeholder” den gamle plan, fordi den er et godt admini- strationsgrundlag Der er ikke formelle krav til at der skal laves en sektorplan, men de fleste amter “vedligeholder” den gamle plan, fordi den er et godt admini- strationsgrundlag

Målsætninger for søer

Målsætninger for havet

Målsætninger for havet II

Recipientkvalitetsmålsætninger

Iltsvind i 1981 De første store iltsvind indtrådte i 1981 ud for Djurslands kyst

Vandmiljøplanens krav til renseanlæg

Det naturlige vandløb

Målsætninger for vandløb

“immisionsgrænseværdier”

Målsætningerne i recipientkvalitets- planen for de enkelte vandløbsstræknin- ger. Her for Hals kommune og recipientkvalitets- plan 1991.

Målsætningen for vandløb opgjort som fiskemålsætninger, A, B1- B4.

Spildevandsudledning fra spredt bebyggelse Der udpeges følsomme områder hvor spredt bebyggelse uden for kloakoplande skal have renset deres spildevand Der udpeges følsomme områder hvor spredt bebyggelse uden for kloakoplande skal have renset deres spildevand 4 renseklasser: 4 renseklasser: –O (organisk stof) –SO (organisk stof og kvælstof) –OP (organisk stof og fosfor –SOP (alle tre)

De tre aspekter af vandløbskvaliteten

Recientmålsætningernes rammestyring af vandindvinding

Lovens formål § 1. Ved denne lov tilstræbes at sikre, at vandløb kan benyttes til afledning af vand, navnlig overfladevand, spildevand og drænvand. § 1. Ved denne lov tilstræbes at sikre, at vandløb kan benyttes til afledning af vand, navnlig overfladevand, spildevand og drænvand. Stk 2. Fastsættelse og gennemførelse af foranstaltninger efter loven skal ske under hensyntagen til de miljømæssige krav til vandløbskvaliteten, som fastsættes i henhold til anden lovgivning. Stk 2. Fastsættelse og gennemførelse af foranstaltninger efter loven skal ske under hensyntagen til de miljømæssige krav til vandløbskvaliteten, som fastsættes i henhold til anden lovgivning.

Fri dræningsret § 3. Det er tilladt enhver grundejer at sænke grundvandet på egen ejendom til den for dyrkningen nødvendige dybde ved almindelig udgrøftning og dræning med afløb til bestående vandløb uden anvendelse af pumpeanlæg. § 3. Det er tilladt enhver grundejer at sænke grundvandet på egen ejendom til den for dyrkningen nødvendige dybde ved almindelig udgrøftning og dræning med afløb til bestående vandløb uden anvendelse af pumpeanlæg. Stk 2. Det er tilladt ejeren af en grund, der støder op til et vandløb (bredejeren), fra egen grund at aflede såvel overfladevand som vand fra almindelige drænings- og udgrøftningsanlæg til vandløbet. Stk 2. Det er tilladt ejeren af en grund, der støder op til et vandløb (bredejeren), fra egen grund at aflede såvel overfladevand som vand fra almindelige drænings- og udgrøftningsanlæg til vandløbet.

Sejladsret § 4. Vandløb, hvor der er flere bredejere, og som ikke er undergivet særskilt ejendomsret, er åbne for almenheden for sejlads med ikke-motordrevne småfartøjer. Retten må ikke udøves til skade eller ulempe for vandløbet eller for andres jagt, fiskeri eller rørskær. § 4. Vandløb, hvor der er flere bredejere, og som ikke er undergivet særskilt ejendomsret, er åbne for almenheden for sejlads med ikke-motordrevne småfartøjer. Retten må ikke udøves til skade eller ulempe for vandløbet eller for andres jagt, fiskeri eller rørskær. Stk 2. Den, der lovligt spærrer for sådan sejlads, skal anvise anden adgangsvej over sin ejendom. Stk 2. Den, der lovligt spærrer for sådan sejlads, skal anvise anden adgangsvej over sin ejendom. Stk 3. Vandløbsmyndigheden, jf. § 7, stk. 1 og 2, kan fast-sætte begrænsning i sejladsretten og på offentlige vandløb tillade sejlads med andre fartøjer end nævnt i stk. 1. Stk 3. Vandløbsmyndigheden, jf. § 7, stk. 1 og 2, kan fast-sætte begrænsning i sejladsretten og på offentlige vandløb tillade sejlads med andre fartøjer end nævnt i stk. 1.

Vandløbsregulativet § 12. For offentligt vandløb udarbejder vandløbs-myndigheden et regulativ, som foruden en tydelig betegnelse af vandløbet skal indeholde bestem-melser om: § 12. For offentligt vandløb udarbejder vandløbs-myndigheden et regulativ, som foruden en tydelig betegnelse af vandløbet skal indeholde bestem-melser om: –1) vandløbets skikkelse eller vandføringsevne, –2) vandløbets vedligeholdelse, jf. kapitel 7, –3) ændringer i retten til sejlads, jf. § 4, stk. 3, –4) restaureringsforanstaltninger, jf. kapitel 8, og –5) beslutning om friholdelse af arealer langs vandløb, jf. § 69.

Vandløbsmyndighederne

Regulering af vandløb § 16. Ved regulering af et vandløb forstås ændring af vandløbets skikkelse, herunder vandløbets forløb, bredde, bundkote og skråningsanlæg, medmindre foranstalt- ningerne er omfattet af kapitel 8 eller kapitel 10. § 16. Ved regulering af et vandløb forstås ændring af vandløbets skikkelse, herunder vandløbets forløb, bredde, bundkote og skråningsanlæg, medmindre foranstalt- ningerne er omfattet af kapitel 8 eller kapitel 10. § 17. Vandløb må kun reguleres efter vandløbsmyndighedens bestemmelse. § 17. Vandløb må kun reguleres efter vandløbsmyndighedens bestemmelse.

Regler for private vandløb § 15. Vandløbsmyndigheden kan fastsætte bestemmelser om vandløbets skikkelse eller vandføringsevne. § 15. Vandløbsmyndigheden kan fastsætte bestemmelser om vandløbets skikkelse eller vandføringsevne. § 36. Vandløbsmyndigheden kan fastsætte bestemmelser om vedligeholdelsens omfang og udførelse, herunder om der skal foretages opsamling af afskåret grøde. § 36. Vandløbsmyndigheden kan fastsætte bestemmelser om vedligeholdelsens omfang og udførelse, herunder om der skal foretages opsamling af afskåret grøde.

Vandløbets fysiske form Recipientkvalitets- planen rammestyrer også vandløbets fysiske form.

Det naturlige vandløb I de naturlige vandløb er der varierende strømforhold og dermed en række forskellige steder hvor fiskene kan opholde sig i såvel læ og strøm

Effekterne af hårdhændet vedligeholdelse Ved for hårdhændet vedligeholdelse påvirkes vandløbets kvalitet så meget at fiskene flygter.

Vedligeholdelse der bliver til regulering !

2 m. bræmme omkring vandløb § 69. Dyrkning, jordbehandling, plantning, jf. dog § 34, terrænændring, anbringelse af hegn, jf. dog § 29, og opførelse af bygværker må i landzone ikke foretages i en bræmme på 2 m langs naturlige eller i regionplanen højt målsatte vandløb og søer. Bestemmelsen gælder dog ikke for isolerede søer under 100 m². § 69. Dyrkning, jordbehandling, plantning, jf. dog § 34, terrænændring, anbringelse af hegn, jf. dog § 29, og opførelse af bygværker må i landzone ikke foretages i en bræmme på 2 m langs naturlige eller i regionplanen højt målsatte vandløb og søer. Bestemmelsen gælder dog ikke for isolerede søer under 100 m². Stk 2. Vandløbsmyndigheden kan i regulativer for offentlige vandløb fastsætte bredden af det areal, det i øvrigt er nødvendigt at råde over ved maskinel udførelse af vedligeholdelsesarbejder i henhold til § 31, stk. 1 Stk 2. Vandløbsmyndigheden kan i regulativer for offentlige vandløb fastsætte bredden af det areal, det i øvrigt er nødvendigt at råde over ved maskinel udførelse af vedligeholdelsesarbejder i henhold til § 31, stk. 1

Vandløbsregulativ fastsat efter vandføringsevne

Vedligeholdelse af vandløb § 27. Vandløb skal vedligeholdes således, at det enkelte vandløbs skikkelse eller vandføringsevne ikke ændres. § 27. Vandløb skal vedligeholdes således, at det enkelte vandløbs skikkelse eller vandføringsevne ikke ændres. Stk 2. Grødevæksten i vandløbene kan begrænses ved mekaniske metoder som grødeskæring, op-gravning og lignende eller ved biologiske metoder som etablering af skyggegivende vegetation på vandløbets bredder. Stk 2. Grødevæksten i vandløbene kan begrænses ved mekaniske metoder som grødeskæring, op-gravning og lignende eller ved biologiske metoder som etablering af skyggegivende vegetation på vandløbets bredder. Stk 3. Afskåret grøde skal optages, medmindre grøden ikke er til skade for vandløbet eller det vandområde, vandløbet udmunder i. Stk 3. Afskåret grøde skal optages, medmindre grøden ikke er til skade for vandløbet eller det vandområde, vandløbet udmunder i.

Vedligeholdelse offentlige og private vandløb § 31. Vedligeholdelsen af offentlige vandløb påhviler vandløbsmyndigheden. § 31. Vedligeholdelsen af offentlige vandløb påhviler vandløbsmyndigheden. § 35. Vedligeholdelsen af private vandløb påhviler bredejerne, medmindre der efter stk. 3 eller efter § 36 er truffet anden bestemmelse. § 35. Vedligeholdelsen af private vandløb påhviler bredejerne, medmindre der efter stk. 3 eller efter § 36 er truffet anden bestemmelse.

Forhindringer i vandløbene En lang række barrierer i vandløbene hindrer fiske- nes frie passage. Det gæl- der blandt andet opstem- ninger ved dambrug, rør- lægninger af vandløbet, vejoverføringer, mølle- damme etc.

Broer og anlæg § 47. Broer, overkørsler eller lignende må ikke anlægges eller ændres uden vandløbsmyndighedens godkendelse. § 47. Broer, overkørsler eller lignende må ikke anlægges eller ændres uden vandløbsmyndighedens godkendelse. § 48. Opstemningsanlæg eller andre anlæg, der kan hindre vandets frie løb eller i øvrigt kan være til skade for vandløbet, må ikke anlægges eller ændres, herunder driftsmæssigt, uden vandløbsmyndighedens godkendelse. § 48. Opstemningsanlæg eller andre anlæg, der kan hindre vandets frie løb eller i øvrigt kan være til skade for vandløbet, må ikke anlægges eller ændres, herunder driftsmæssigt, uden vandløbsmyndighedens godkendelse. § 50. Vandløbsmyndigheden kan meddele påbud om, at anlæg, jf. § 48, skal ændres eller nedlægges, såfremt anlægget er til væsentlig skade for vandløbskvaliteten. § 50. Vandløbsmyndigheden kan meddele påbud om, at anlæg, jf. § 48, skal ændres eller nedlægges, såfremt anlægget er til væsentlig skade for vandløbskvaliteten.

Vandløbsrestaurering § 37. I offentlige vandløb, hvis tilstand ikke svarer til den fastlagte målsætning, kan vandløbsmyndigheden forbedre forholdene ved følgende foranstaltninger: § 37. I offentlige vandløb, hvis tilstand ikke svarer til den fastlagte målsætning, kan vandløbsmyndigheden forbedre forholdene ved følgende foranstaltninger: –1) etablering af kunstige, overhængende brinker, –2) placering af større sten, –3) placering af planker eller lignende ved vandløbsbunden, –4) etablering af strømkoncentratorer og –5) etablering af gydebanker. Stk 2. Vandløbsmyndigheden afholder udgifterne ved restaureringer. Stk 2. Vandløbsmyndigheden afholder udgifterne ved restaureringer. Stk 3. Skov- og Naturstyrelsen kan yde tilskud til gennemførelse af større restaureringsprojekter. Stk 3. Skov- og Naturstyrelsen kan yde tilskud til gennemførelse af større restaureringsprojekter. Stk 4. Enhver, der lider tab ved en restaurering, har ret til erstatning. Stk 4. Enhver, der lider tab ved en restaurering, har ret til erstatning.

Vandrammedirektivet EU-direktiv der skal være gennemført i 2003 EU-direktiv der skal være gennemført i 2003 Miljømålene være nået inden 2015 Miljømålene være nået inden 2015 Målene baseret på ”god økologisk tilstand” Målene baseret på ”god økologisk tilstand”

Vandrammedirektivets formål –Forebygge yderligere forringelse og beskytte og forbedre vandøkosystermenes tilstand og, hvad angår deres vandbehov, også tilstanden for terrestiske økosystemer og vådområder, der er direkte afhængige af vandøkosystemerne –Fremme bæredygtig vandanvendelse baseret på langsigtet beskyttelse af tilgængelige vand-ressourcer –Sikre progressiv reduktion af forurening af grundvand og forhindre yderligere forurening heraf –Sigte mod forøget beskyttelse og forbedring af det akvatiske miljø gennem bla. Specifikke foranstaltninger til progressiv (vedvarende) reduktion af udledninger, emissioner og tab af prioriterede stoffer og ophør eller udfasning af udledninger, emissioner og tab af prioriterede farlige stoffer