Projektarbejde og Kommunikation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Projektarbejde – fra en positiv indgangsvinkel
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
E – styret ( 68 ) ESTJ ( 26 ) ESTP ( 7 ) ENTP( 13 ) ENTJ ( 5 )
Modul 1 - Processer.
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Læringsmål Kendskab til:
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Projektarbejde og Kommunikation
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Velkommen til E-business
Vejledning i projektarbejde
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Projekt og kommunikation BPAK efterår lektion. Introduktion. 27. august 2012 Anne Hatting ITU
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 1. undervisningsgang.
How to publish as a PhD-student. Dagens program Præsentation Hvilken person er du selv? Forventninger til PhD-studerende fra instituttet Hvordan bruger.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Distribuerte Objekter Våren 2013 Professor II Eric Jul.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Velkommen til SLP i P2 Søren Hansen og Jonna Langeland
Projektplanlægning og projektstyring
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Oplæg til Nofa4 i Trondheim d maj 2013 Ved Lektor Rune Christiansen
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Introduktion til opgaveskrivning
Region Midtjyllands tilbud 2013
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Mød Aalborg Universitet
Grunde til at jeg elsker dig
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
At deltage i projektarbejde
Fundamentale datastrukturer
1 QA and user research
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 09, 2010Projekt: “Visualisering” Del-Projekt 1: "VISUALISERING" Claus Brabrand [ ] IT University of Copenhagen.
Claus Brabrand Oct 26, 2009Projekt og Kommunikation (BPAK) Projektarbejde og Kommunikation Uge 9: ( de Bono, MBTI typer, gruppeproblemanalyse, projektarbejde,
29. juni 2015Jan Helbo, 1 Oplæg til pilotprojektet Hvad Hvorfor Hvordan.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Få godt begyndt på P0 projektet PV 1Efteråret 2013 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Lone.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentationens transcript:

Projektarbejde og Kommunikation v2.1 Uge 13: ( de Bono, MBTI typer, gruppeproblemanalyse, projektarbejde, arbejdspapirer ) Claus Brabrand [ brabrand@itu.dk ]

Plan for idag (24/11) Præsentationer: “De Bono’s tænkehatte” gruppediskussionsværktøj Resultater af “MBTI-tests” …fra sidste uge Resultater af “fordele/ulemper ved gruppearbejde” Øvelse: Analyse af ulemper: løsning og forebyggelse ...fra sidste uge Introduktion til projekt-arbejde projekt-arbejde Gruppens arbejdspapirer Øvelse: arbejdspapirer dokumenter Om eksamensformen eksamen Evaluering evaluering

Plan for idag (24/11) Præsentationer: “De Bono’s tænkehatte” gruppediskussionsværktøj Resultater af “MBTI-tests” …fra sidste uge Resultater af “fordele/ulemper ved gruppearbejde” Øvelse: Analyse af ulemper: løsning og forebyggelse ...fra sidste uge Introduktion til projekt-arbejde projekt-arbejde Gruppens arbejdspapirer Øvelse: arbejdspapirer dokumenter Om eksamensformen eksamen Evaluering evaluering

Putting People into 16 Boxes ISTJ ( Inspector ) ISFJ ( Protector ) INFJ ( Counselor ) INTJ ( Mastermind ) J ISTP ( Crafter ) ISFP ( Composer ) INFP ( Healer ) INTP ( Architect ) P E ESTP ( Promoter ) ESFP ( Performer ) ENFP ( Champion ) ENTP ( Inventor ) ESTJ ( Supervisor ) ESFJ ( Provider ) ENFJ ( Teacher ) ENTJ ( Field Marshal ) J T F T

..!?!.. Criticism of MBTI Teoretisk fundament: Baseret på bog af Jung (1921) ’Descriptive’ vs. ’Predictive’: Handlingspotentiale (på basis af testen)? Validitet: Tester selve testen (spørgsmålene) det intenderede? Pålidelighed: Er testen pålidelig (stabilitet / konsistens / fejl-margin)? ..!?!.. …Ikke destro mindre; meget anvendt/udbredt!

Introversion vs. Extroversion BPAK’08: POP:  [cf. wikipedia]

! Sensing vs. iNtuition BPAK’08: POP: Sensing iNtuition [cf. wikipedia]

Feeling vs. Thinking Feeling Thinking BPAK’08: POP: ! [cf. wikipedia]

! Judging vs. Perceiving BPAK’08: POP: Judging Perceiving [cf. wikipedia]

Artisans / Crafters (SP) Sensing Perceivers: Fun-loving, optimistic, focused on present Daring, unconventional, bold, impulsive, and spontaneous.  Want recognition and seek attention Entertainers ! POP: BPAK’08: [cf. wikipedia]

Idealists / Catalysts (NF) iNtuitive Feelers: Enthusiastic, trust their intuition, seek their true self, prize meaningful relationships  Kindhearted and authentic, dislike conflict Giving, trusting, spiritual Passionately concerned with personal growth & ethics Mentors and advocates  POP: BPAK’08: [cf. wikipedia]

Guardians / Stabilizers (SJ) Sensing Judgers: Dependable, loyal, helpful, hard-working Follow rules, trust authority, and cooperate with others Prefer structure and order, and focus on credentials and traditions Stabilizing leaders Administrators POP: BPAK’08: [cf. wikipedia]

Rationals / Strategists (NT) iNtuitive Thinkers: Inventors, coordinators, and competent planners Trust logic, independent, and strong willed Outspoken, don’t care about political correctness Skeptical of others, confident of themselves Yearn for achievement, want to understand how the world works Strategic leaders ! POP: BPAK’08: [cf. wikipedia]

Grupper: Homogene vs. Heterogene Innovation && Struktur Plan && Implementation Handling && Eftertænksomhed Bruger- && Teknisk-fokus …

Considerations (Group Formation) a) Balance Introverts and Extroverts: Too many intros  few discussions / limited exchange Too many extros  Blah blah blah… b) Avoid ”strategist-strategist” clashes: More likely to ”clash” c) Balance heterogeneously wrt. ”MBTI” and ”VARK” More inputs & perspectives d) Avoid ”old group mates” in same group Learn to work with ”new people” Avoid sub-groups (aka, cliques)

Plan for idag (24/11) Præsentationer: “De Bono’s tænkehatte” gruppediskussionsværktøj Resultater af “MBTI-tests” …fra sidste uge Resultater af “fordele/ulemper ved gruppearbejde” Øvelse: Analyse af ulemper: løsning og forebyggelse ...fra sidste uge Introduktion til projekt-arbejde projekt-arbejde Gruppens arbejdspapirer Øvelse: arbejdspapirer dokumenter Om eksamensformen eksamen Evaluering evaluering

Modaliteter (NLP: 'Repræsentationssystemer') Bemærk: Vi indeholder alle alle modaliteter (i varierende indbyrdes grad/styrkeforhold)! Visuel (V/*): "lærer ved at se" Auditiv (A/@): "lærer ved at lytte" Kinestetisk (K/¤): "lærer ved at røre" Strukturel (AD/#): "lærer ved at strukturerer" structure structured structural structuring

Fordele ved gruppearbejde

Fordele ved gruppearbejde Flere input & perspektiver: sjovere flere input & perspektiver nogle at diskutere med mindre arbejde større & hurtigere opgaver Motivere & hjælpe hinanden

Fordele ved gruppearbejde Større & hurtigere opgaver: sjovere flere input & perspektiver nogle at diskutere med mindre arbejde Motivere & hjælpe hinanden større & hurtigere opgaver

Fordele ved gruppearbejde Motivere & hjælpe hinanden: sjovere flere input & perspektiver nogle at diskutere med mindre arbejde større & hurtigere opgaver Motivere & hjælpe hinanden

Fordele ved gruppearbejde Mindre arbejde: sjovere flere input & perspektiver nogle at diskutere med større & hurtigere opgaver Motivere & hjælpe hinanden mindre arbejde

Fordele ved gruppearbejde Nogle at diskutere med: sjovere flere input & perspektiver nogle at diskutere med mindre arbejde større & hurtigere opgaver Motivere & hjælpe hinanden

Ulemper ved gruppearbejde NB: 2007 data kompromis uenighed dominans "overhead" koordination dårlig "kemi" dårlig læring begrænsende ingen fremdrift afhængighed heterogenitet dårlige medlemmer

Ulemper ved gruppearbejde dominans kompromis uenighed "overhead" begrænsende afhængighed koordination heterogenitet dårlig "kemi" dårlig læring ingen fremdrift dårlige medlemmer Kompromis: "mindste fællesnævner"

Ulemper ved gruppearbejde kompromis uenighed dominans "overhead" begrænsende afhængighed koordination heterogenitet dårlig "kemi" dårlig læring ingen fremdrift dårlige medlemmer Uenighed:

Ulemper ved gruppearbejde kompromis uenighed dominans "overhead" koordination dårlig "kemi" dårlig læring begrænsende ingen fremdrift afhængighed heterogenitet dårlige medlemmer Individ- begrænsende:

NB: Ikke-kanonisk proces! (I) kompromis uenighed dominans "overhead" dårlig læring begrænsende ingen fremdrift afhængighed koordination heterogenitet dårlig "kemi" dårlige medlemmer ?! ?! ?!

NB: Ikke-kanonisk proces! (II) Mange Post-Its™ kan "klassificeres" i flere/andre kategorier(/overskrifter): styring ? begrænsende ? uenighed ? kompromis ?  Mange PostIts indeholder langt mere information (end blot "en overskrift"):  "skæv fordeling  %læringsudbytte" "årsag"  "virkning" "cause"  "effect"

Analyse (~ Teori/Metode) PROBLEM: "uenighed"  uenighed: a) over gruppenormer b) over faglig problemstilling Analyse (~metodologi) Gruppe-normer: Arb.norm>>beslutninger: veto-ret til alle? alle-skal-være-enige? Typer af problemer: 'Beslutningsbesvær‘ (forebyggelse & resolution)

Analyse (~ Teori/Metode)  PROBLEM:  "skæv fordeling %læringsudbytte" årsag: "skæv fordeling" a) 'fast arbejds-fordeling' b) 'kvantitativ-fordeling'  virkning: "%læringsudbytte" a) dele som ikke læres b) alt læres mindre    Analyse (~metodologi) Gruppe-normer: Org.norm>>rollefordeling: faste roller? Typer af problemer: ‘Fastlåste Roller‘ (forebyggelse & resolution)

Plan for idag (24/11) Præsentationer: “De Bono’s tænkehatte” gruppediskussionsværktøj Resultater af “MBTI-tests” …fra sidste uge Resultater af “fordele/ulemper ved gruppearbejde” Øvelse: Analyse af ulemper: løsning og forebyggelse ...fra sidste uge Introduktion til projekt-arbejde projekt-arbejde Gruppens arbejdspapirer Øvelse: arbejdspapirer dokumenter Om eksamensformen eksamen Evaluering evaluering

Øvelse: "Analyse af problemer: løsning og forebyggelse"

Plan for idag (24/11) Præsentationer: “De Bono’s tænkehatte” gruppediskussionsværktøj Resultater af “MBTI-tests” …fra sidste uge Resultater af “fordele/ulemper ved gruppearbejde” Øvelse: Analyse af ulemper: løsning og forebyggelse ...fra sidste uge Introduktion til projekt-arbejde projekt-arbejde Gruppens arbejdspapirer Øvelse: arbejdspapirer dokumenter Om eksamensformen eksamen Evaluering evaluering

"The Learning Pyramid" Average retention rate 5% 10% level engagement passive Lecture 5% Reading 10% activation level engagement of Audiovisual 20% Demonstration 30% Discussion group 50% Practice by doing 75% active student Teaching others 80% [Kilde: NTL Institute for Applied Behavioral Science, Bethel, Maine]

disciplin-orienteret Undervisningsformer problem-orienteret Projekt-arbejde Case-undervisning lærer-styret elev-styret Forelæsning Øvelser disciplin-orienteret [kilde: Torben K. Jensen]

Definition: 'Projekt' Pronunciation: /'prä-"jekt/, /-jikt/ also /'prO-/ Function: noun Etymology: Middle English projecte, from Medieval Latin projectum, from Latin, neuter of projectus, past participle of proicere to throw forward, from pro- + jacere to throw -- more at JET synonym see PLAN 1 : a specific plan or design : SCHEME 2 : IDEA [obsolete] 3 : a planned undertaking; as a: a definitely formulated piece of research b: a large usually government-supported undertaking c: a task or problem engaged in usually by a group of students to supplement and apply classroom studies 4 : a usually public housing development consisting of houses or apartments built and arranged according to a single plan : GHETTO

Karakteristika: 'Projekt' skal lede frem mod et formuleret mål; er et stykke afgrænset arbejde; skal ikke gentages; kræver resourcer "på tværs" (af fag); samt færdigt inden forud fastsat tid (deadline). formål karakteristika [ Kilde: "Metode i Projektarbejdet", Aalborg Universitetsforlag 1990-2006, H. Algreen-Ussing & N. O. Fruensgaard ] PRODUKT: tekniske del-mål (e.g. “udvikling af dimsedutter") Del-Mål: afhængig af projekt PROCES: proces-orienterede del-mål (e.g. "efteruddannelse af personale")

Ex: Kattegat-bro Undersøgelse af konsekvenserne af ny bro Formuleret mål: Afklare fordele og ulemper ved....: Afgrænset arbejde: Hov (Aarhus)  Asnæs (Kalundborg) + påvirkninger Skal ikke gentages: Én undersøgelse (altså ikke en "rutine-undersøgelse") Tværgående resourcer: Personer: økonom (off./priv.), trafikforsker, marine geolog, ornitologer, bygningsingeniør, miljøekspert, ... Materialer: måleudstyr, værktøj, tid, penge, ... Deadline: Politikerne har bestilt undersøgelsen til dato D (+ "milestones": gruppens egne del-deadlines for del-opg.) via samsø

Studie– projekt Formuleret mål: Afgrænset arbejde: Ikke gentages: læring (~ studieordningen: "analysere", "reflektere") Afgrænset arbejde: afgrænset ift. andre studie-aktiviteter Ikke gentages: engangsforehavende (...med mindre man "dumper") Resourcer på tværs: kræver mange fag (e.g. Algoritmik/Datastrukturer/Programmering/..) Deadline: færdig inden eksamen (jf. deadline)

Gruppearb: Proces vs. Produkt Den studerendes overordnede mål: At “klare projektet” (og bestå)! Proces: Et studie-projekt gennemføres for processen mål = læring kompetencer ~ studieordningen (“anvende" / “analysere") Produkt: i princippet ligegyldigt (hvad slags produkt) behøver ikke være "realistisk" …dog oftest mere motiverende

Er ikke en ad-hoc opgave! Function: adjective Date: 1879 1 a: concerned with a particular end or purpose <an ad hoc investigating committee> b: formed or used for specific or immediate problems or needs <ad hoc solutions> 2:  fashioned from whatever is immediately available : IMPROVISED "ad hoc" Kræver problemanalyse (analyse af målet) Skal planlægges og styres; fordi...: ...skal gennemføre forandringer eller opnå ny viden; ...drejer sig om ikke-tidligere-løst opgave; ...begrænsede resourcer til rådighed; ...skal kunne håndtere uforudsete vanskeligheder; og ...skal overholde deadline !!

Ad hoc vs. planlagt/organiseret? Ingen plan ("ad hoc")! Klar plan (og proces)! Faste roller (+rotation) nu: Gurli referent; Benno ordstyrer; Børge proces-ansvar. (hvad nu; what next) Én fase: nu: 'problemanalyse' Ét aspekt: nu: 'målgruppe' Én "mode": nu: idé-generat° ( ) Alle har alle roller: ingen referent/ordstyrer Alle er i alle faser: fra 'analyse' til 'gennemførelse' Alle aspekter/del-opg.: fra 'målgruppe' til 'valg af OS platform' Alle er i alle "modes": ...samtidigt! referent ordstyrer proces

Plan for idag (24/11) Præsentationer: “De Bono’s tænkehatte” gruppediskussionsværktøj Resultater af “MBTI-tests” …fra sidste uge Resultater af “fordele/ulemper ved gruppearbejde” Øvelse: Analyse af ulemper: løsning og forebyggelse ...fra sidste uge Introduktion til projekt-arbejde projekt-arbejde Gruppens arbejdspapirer Øvelse: arbejdspapirer dokumenter Om eksamensformen eksamen Evaluering evaluering

Organisation: Planlægning, kommunikation og samarbejde vejleder * eksterne kommunikation med vejleder(e) ekstern kommunikation omverden examinator /censor intern kommunikation Arbejdspapirer – formål: adskille+fremme både individuelt+gruppearbejde; grundlag for: planlægning+kommunikation+samarbejde faglig-/proces-/pædagogisk- vejledning evaluering af projekt-resultat (produkt) evaluering af projekt-proces (proces) formidle resultatet udenfor universitetet

Løsning: 3 slags dokumenter 5 1) Personlige notater: alle tager notater! 2) Projekt-dagbog: normer, aftaler, idéer, møde-referater, beslutninger, beslutnings-grundlag og -form, eksterne samtaler 3) Arbejdsblade: til enhver tid sammenfatte fælles faglige resultater 4) Projekt-rapport: formidler projektets resultater (fra 'analyse' til 'konklusion') 5) Proces-beskrivelse: formidler erfaringer med + egen vurdering af arbejdsproces (grundlag for komm. med selv+gruppen) (grundlag for pæd. vejledning) (grundlag for faglig vejledning) -- v2.1-- (grundlag for evaluering af produkt) (grundlag for eval. af proces)

1) Personlige notater Notere (brug evt. notesblok): alt hvad der kunne tænkes at være relevant for proj.: relevante skitser, tegninger, figurer, tabeller, brochurer, kopier, udklip, websider, citater, kilder, referencer, ... relevante tanker og ideer NB: skeln mellem egen-produktion og "citater" [kilde-ref!] husk: dato + projekt-identifikation Notat-teknik: "Lytte, vurdere, notere" [-- Bjørn West] "Læse, vurdere, notere" "Iagttage, vurdere, notere" Grundlag for komm. med selv + gruppen

2) Projekt-dagbog Dagbog (føres af referenten): gruppenormer! møde-referater (+ beslutningsreferat) beslutninger (+ beslutnings-grundlag og -form) eksterne samtaler / interviews eksakte kildehenvisninger planer (handlingsprogram, aktivitetsdiagram, kalenderplaner, ...) uddelegering af afgrænsede del-opgaver på undergr. aftaler (valg af bøger, kurser, kontakter, ...) ...samt utvetydige aftale om næste møde! husk: dato + projekt-identifikation Grundlag for pæd. vejledning "Hvem gør hvad hvornår?" Konflikt-resolution Arbejde bevidst og planlagt Grundlag for proces-beskrivelsen Fastholde beslutninger

foreløbeligt resultat = foreløbeligt layout 3) Arbejdsblade -- v2.1-- { } := Status for projektet Arbejdsblade: Fastholder (løbende) gruppens del-resultater (husk: versionsnummer, dato og arbejdstitel) Arbejde mht. afgrænset del-opg.: fx., 'målgruppeanalyse', 'valg af teknisk platform', 'grafisk interface', 'valg af datastruktur' eller 'financieringsmodel' Konstitueres ved gruppe-beslutning: typisk: produkt fra en undergruppes arbejde med del-opg. [2-3x sættes på del-opg. af gruppen: løser opg. og skriver]:   ...  (iterationer mellem gruppemøder, feedback fra gruppen) ekstraordinært: individuelle notater  arbejdsblade Grundlag for faglig vejledning foreløbeligt resultat = foreløbeligt layout godt råd: 1. udkast 2. udkast arb.blad "vedtaget" "ophøjes" Grundlag for afsluttende rapport Grundlag for videre arbejde

4) Projekt-rapport Projekt-rapport: beskriver projektets faglige resultater: alt fra 'problem' til 'løsning' løsning beskrives + vurderes Typisk: retningslinier for omfang (sidetal, etc.) Good news: det meste af indholdet findes allerede i arbejdsbladene! :) Indeholder IKKE: kommunikations- og samarb.-problemer erfaringer, egen vurdering af arb.proces Grundlag for evaluering af produktet Formidler projektets faglige resultater  proces- beskrivelsen

5) Proces-beskrivelse Proces-beskrivelse: analyserer og beskriver processen: startforløb, planlægning, overholdelse af planlægning, koordination, kommunikation, vejledning, samarbejde, udbytte, læring, ... vurdere overholdelse af læringsmål ~ studieordningen erfaringer + egen vurdering af arbejdsproces at dokumentere bevidst proces Good news: det meste af indholdet findes allerede i dagbogen! :) Grundlag for evaluering af processen Disposition: eksempel på s. 121 "Forhold der ville virke som 'dumme undskyldninger' i rapporten, vil kunne fremstå som gode forklaringe i procesbeskrivelsen!" -- [Algreen-Ussing & Fruensgaard, p.33]

Godkendes & Underskrives: Alle gruppens medlemmer godkender & underskriver: Godkendes & Underskrives: Fælles ansvar

Eksamensgrundlag: Hvis I skal lære at arbejde i projekt-grupper...: incitament :)

Plan for idag (24/11) Præsentationer: “De Bono’s tænkehatte” gruppediskussionsværktøj Resultater af “MBTI-tests” …fra sidste uge Resultater af “fordele/ulemper ved gruppearbejde” Øvelse: Analyse af ulemper: løsning og forebyggelse ...fra sidste uge Introduktion til projekt-arbejde projekt-arbejde Gruppens arbejdspapirer Øvelse: arbejdspapirer dokumenter Om eksamensformen eksamen Evaluering evaluering

Kort øvelse: Arbejdspapirer Diskutér (i grupper): FOR i=‘1)’ TO ‘5)’ DO: A)"Forklar arbejds- papirets rolle i projektarbejdet?" B) [CON]: "Hvilke ulemper giver arbejds- papiret?" C) [PRO]: "Hvilke fordele giver arbejds- papiret?"

Plan for idag (24/11) Præsentationer: “De Bono’s tænkehatte” gruppediskussionsværktøj Resultater af “MBTI-tests” …fra sidste uge Resultater af “fordele/ulemper ved gruppearbejde” Øvelse: Analyse af ulemper: løsning og forebyggelse ...fra sidste uge Introduktion til projekt-arbejde projekt-arbejde Gruppens arbejdspapirer Øvelse: arbejdspapirer dokumenter Om eksamensformen eksamen Evaluering evaluering

Eksamen: Form Træk emne/spørgsmål: Præsentation Refleksion Snak og diskussion om spørgsmål Gruppeproblem Votering & Feedback 0´ 10´ 25´ 30´ 40´ Træk emne/spørgsmål: XX min forberedelse 1a) hjemmeforberedt præsentation 5min 1b) reflektion over "1a" 5min 2) snak+diskussion om emne/spørgsmål 15min 3) gruppespørgsmål ( ~ løsning/forebyg.) 5min 4) votering og feedback 10min

Plan for idag (24/11) Præsentationer: “De Bono’s tænkehatte” gruppediskussionsværktøj Resultater af “MBTI-tests” …fra sidste uge Resultater af “fordele/ulemper ved gruppearbejde” Øvelse: Analyse af ulemper: løsning og forebyggelse ...fra sidste uge Introduktion til projekt-arbejde projekt-arbejde Gruppens arbejdspapirer Øvelse: arbejdspapirer dokumenter Om eksamensformen eksamen Evaluering evaluering

Evaluering

Forventninger ! Kompromis: 100% på min måde 100% på min måde 100% på min måde 100% på min måde ! 100% på min måde Kompromis: Man bliver nødt til "at sluge et par kameler" i ny og næ: Nemt for nogle (fleksible) [~ "P"?] Svært for andre (infleksible) [~ "J"?]

Now, please: "3-minute recap" Please spend 3' on thinking about and writing down the main ideas and points from the lecture – now!: Immediately After 1 day After 1 week After 2 weeks After 3 weeks