Vi slipper ikke nogen! Om at få alle med gennem skolen og ind i ungdomsuddannelserne Task Force, Frederikshavns Kommune 24. januar 2011 - Klaus Majgaard.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Advertisements

Assens Kommune 16. November 2012
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
PPRs roller og kunsten at inkludere
Tværprofessionelt samarbejde om børn og forældre
Fremtidens pædagoger: Tendenser og uddannelseskrav UCL 1. marts 2012.
Ledelse af skoleledelse 11. februar 2010 Klaus Majgaard.
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
En god skole er en inkluderende skole.
Velkommen til pædagogisk dag!
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Kampen om skolestruktur Ledelse af forandring og læreprocesser Mariagerfjord Kommune 8. februar Klaus Majgaard.
Fra polarisering til fællesskab BKFs ungeudspil Årsmøde 2009.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Strategier for uddannelsesparathed Dialogmøde for UUO Tirsdag 11. januar Klaus Majgaard.
Den inkluderende skole
NETVÆRKSMØDE OM UU, FOLKESKOLE & UNGDOMSUDDANNELSERNE Forventninger, muligheder, udfordringer & handlinger i lyset af folkeskolereform og omlægninger af.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Uddannelsesparathed som målestok for skolens resultater EVA’s repræsentantskab 24. januar Klaus Majgaard.
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Ungdomsskolens udfordringer og strategiske rolle US Centret 2. marts Klaus Majgaard.
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Tema 4 Overgange i barnets liv
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Børne- og ungepolitik i Fredensborg Kommune Inspirationsoplæg 21
Målstyret læringsreform
Helhed i indsatsen for udsatte børn og unge Dansk Flygtningehjælp Årsmøde 8. maj 2010 Klaus Majgaard.
Hvordan får vi de sidste med? Professionshøjskolen UCC 7. maj 2010 – Anna Marie Illum.
Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Den koordinerede ungeindsats Silkeborg Kommune 21. marts Klaus Majgaard.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
UU’s strategiske rolle UU Lederforeningens årsmøde 22. januar Klaus Majgaard.
Jagten på autenticitet i offentlig ledelse og styring
Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Uddannelse som livschance og som krav Second Chance netværket 1. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
På vej mod de 95% UURS Kongres 4. maj Klaus Majgaard.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Orientering om status på skolestrategien I dag Børne- og Ungeudvalgsmøde den 15. september 16. Juni Dialogforum.
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Fra Jobcenter til uddannelse - og tilbage igen… UU Skives DNA – tværsektorielt samarbejde VUC – en tæt samarbejdspartner Uddannelsessamtale Hvad har vi.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Den pædagogiske læreplan
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Målopfølgning – Børne- og Skoleudvalget
Præsentationens transcript:

Vi slipper ikke nogen! Om at få alle med gennem skolen og ind i ungdomsuddannelserne Task Force, Frederikshavns Kommune 24. januar Klaus Majgaard

Indhold Polariseringens trussel Udannelsesparathed som kompetenceideal Udvikling af læringsmiljøer Opgør med seggregeringen UU - Vejledningens indhold og former Sammenhæng til beskæftigelsesindsatsen Demokratisk dannelse som rød tråd Økonomiske løftestænger: Skoleudvikling i sparetider Nyt samspil mellem politikere, forvaltning og skoler

Polariseringens trussel Fra industrisamfund til innovationssamfund Individualisering Polarisering Uanede udviklings- muligeder Frie valg, skræddersyede uddan- nelsesforløb, udlandsophold etc. Uanede udskillelsesmuligheder Ulighed i sundhed og opvækstvilkår, Voksende restgruppe Integrationssammenstød Polariseret kriminalitetsbillede 1

Etiske & eksistentielle Uddannelsesparathed som kompetenceideal Strategisk-pædagogisk opgave At udvikle læringsmiljøer, som giver alle børn og unge muligheder for at udvikle kompetencer som deltagere i et videns- og innovationssamfund Faglige Relationelle & innovative Kompetencer 2

Uddannelsesparathed – mellem seggregering og inklusion Seggregeringens sprog Fokus på kompetencer som egenskaber ved det enkelte barn -det enkelte barn Abstrakt/akontekstuel Uddannelsesparathed som et niveau Inklusionens sprog Fokus på kompetence som deltagelsesmuligheder -relationen mellem barnet og den sociale kontekst Konkret/kontekstuel Uddannelsesparathed som adgang til konkrete uddannelsesfællesskaber 2

Uddannelsesparathed som kompetenceideal - og målestok for folkeskolens succes Indikatorer – følg progressionen 1.Andel, der faktisk starter på en ungdomsuddannelse 2.Andel, der gennemfører første år 3.Andel årige, som er i gang med eller har fuldført en ungdomuddannelse Uddannelsesparathed som kompetenceideal: 1.Faglige kompetencer 2.Relationelle og innovative kompetencer 3.Eksistentielle og etiske kompetencer 2

Uddannelsesparathed som resultatmål DagtilbudSkoleUngdomsudd. Gennem- førelse Udd. parathed Udd. parathed Fritidstilbud Sociale tilbud UU UU har en nøglerolle i at evaluere kvaliteten af skolens ”slutprodukt” (=uddannelsesparathed) 2

Udvikling af læringsmiljøer – ungdomsuddannelsen starter i 7. klasse Behov for nærhed, tryghed og lokalsamfundstilknytning Ny børneskole: Integration med dagtilbud og fritidsliv Børnekultur Fokus på brede kompetencer/ chancelighed Behov for nye deltagelses- og netværksmuligheder Ny overbygning: Linjer/valgfagspakker Ungdomskultur Ny afgangsprøve Overgang til ungdomsudd. Tilbud til de ikke-uddannelsesparat/ ”Rullende udskoling” DagtilbudSkoleUngdomsudd. BørnemiljøerUngemiljøer 3

Udvikling af læringsmiljøer Fra nærhed til netværk Organisatoriske muligheder Børne- og unge miljøer på samme skole – eller adskilt? Fælles ledelse med dagtilbud – modeller for ligeværdighed mellem professionerne? Campusmodeller for ungemiljøer? Ungdomsskolens som entreprenør i skolen? Ledelsesmæssigt samarbejde med ungdomsuddannelserne? UU’s rolle og forankring? 3

Opgør med seggregeringen Seggregeringens mekanismer: Videnssamfundets kompetencekrav Fokus på kompetencer som egenskaber ved det enkelte barn Professionelle typificeringer af børn og unge Diagnose-spiralen Eklusionsfremmende økonomimodeller 4

Opgør med seggregeringen Udskillelse til segregerede tilbud: 5,6 % Indsats lokalt Udvikling af inkluderende læringsmiljøer Kompetenceløft – specialpædagogiske kompetencer Redskaber i dagligdagen, f.eks. klasserumsledelse Specialressourcerne tæt på Inklusionsfremmende budgetmodeller Indsats lokalt og nationalt Tage kampen op med diagnose-spiralen Sikre anerkendelse af alternativer til eksklusion 4

UU - Vejledningens indhold og former Individ- eller gruppefokus: Kan vejledningen være med til at understøtte individualisering og ensomhed ved at sætte fokus den enkeltes forudsætninger, mål og planer? Eller kan vejledningen understøtte dannelse af fællesskaber, hvor vi hjælper hinanden med at gennemføre uddannelsen? Funktionelt eller frigørende sigte? Kan vejledningen reduceres til et spørgsmål om at passe den unge ind på den rette hylde? Eller kan vejledningen også afdække det, der bør ændres i uddannelsesmiljøet? 5

Vejledningens indhold og former Den funktionelle vejledning, hvor der er fokus på den unges uddannelsesmål og kompetencer Den kritisk-frigørende vejledning, hvor der stilles spørgsmål til rammebetingelser og praksisformer Den eksistentielle vejledning, som stiller sig åben og lyttende i forhold til tilværelsen som et rum af fortolkningsmuligheder 5

Sammenhæng mellem dannelses- og arbejdsmarkedsperspektivet 6 Skole Børn & Familie Jobcenter Koordineret sagsbehandling Tidlig afklaring/sagsoverdragelse Koordinerede niveauer Fælles enhed?

Rød tråd Informant Informant i dialog Deltager i fælles proces Selvbestemmende Selvbestemmende og udførende h Deltagelsestrappen 7

Økonomiske løftestænger Godartede midler Skolestruktur Prioritering af personalets tid Inklusion Fælles ledelse Ondartede midler Reducerede timetal Udhuling af kvalitet, læremidler, efteruddannelse Forsømmelse af bygninger SKOLEUDVIKLING I SPARETIDER 8

Nyt samspil En kæde af læringsrum MedarbejderElev Team Forældre SkoleledelseBestyrelse Distriktet Lokalsamfund Forvaltning Byrådet 9

Nyt samspil Fra Spillet om kompleksiteten: Send kompleksiteten videre til næste niveau Til Styring gennem partnerskab: Dele kompleksitet Inddragelse af skoleledere i det strategiske rum Udvikling af strategisk pædagogisk ledelse 9